F
S SueCia skrev:
Mer fult = mindre fint
Fortfarande väldigt subjektivt och totalt omätbart.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
D
F fsn skrev:
Fortfarande väldigt subjektivt och totalt omätbart.
Det finns väl en del installationer som de flesta skulle tycka är förfulande men det finns ännu fler ytor kvar där solpaneler antingen inte skulle synas alls eller inte störa speciellt påtagligt, man skulle ju kunna börja med dessa..
 
F
D djac skrev:
Det finns väl en del installationer som de flesta skulle tycka är förfulande men det finns ännu fler ytor kvar där solpaneler antingen inte skulle synas alls eller inte störa speciellt påtagligt, man skulle ju kunna börja med dessa..
Jag tror det är extremt svårt att se det så om man inte hanterar det på ett Marxistiskt sätt. Vem skall bestämma vad som redan är fult nog att hysa solpaneler? Du har ett fult hus så du får ha paneler men din grannes design fallet i god jord hos nån ”små-påve” med mandat att tycka så där blir det inga paneler.

iPersonligen så har jag jävligt svårt att se ett gäng solpaneler på ett simpelt villatak som det minsta förfulande.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Mer fult = mindre fint
Jag kan nog tycka att det ser lite modernt ut.
Jämför bilar.
50 tal stora svulstiga jänkare.
70 tal raka linjer typ 240.
90 tal tvålkoppen kom Ford Sierra, Audi 100.
2020 nu börjar elbilar bli poppis.
Så med det i minne så tycker jag att det visar lite att ägaren lever lite i nutid och inte dåtid, tänk solceller kontra oljepanna:)
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
D
F fsn skrev:
Jag tror det är extremt svårt att se det så om man inte hanterar det på ett Marxistiskt sätt. Vem skall bestämma vad som redan är fult nog att hysa solpaneler? Du har ett fult hus så du får ha paneler men din grannes design fallet i god jord hos nån ”små-påve” med mandat att tycka så där blir det inga paneler.

iPersonligen så har jag jävligt svårt att se ett gäng solpaneler på ett simpelt villatak som det minsta förfulande.
Japp, som sagt tidigare så kommer det alltid finnas extrema åsikter men de flesta ligger som vanligt i mitten, tex så stör de mindre på låglutande tak, för att de inte syns, likadant på svarta tak, de smälter in, industrifastigheter, mm, på andra kanten har du gamla pittoreska byggnader med röda tegeltak, assymetriska installationer på dessa osv, i grova drag alltså. Nu säger jag inte att jag anser att man ska förbjuda installation men försökte mer belysa att det finns nyanser även i denna frågan.
 
S
F fsn skrev:
om vi för en stund bortser från problemet att solceller bara producerar när solen lyser, hur ser du då skillnad på el producerad av solceller eller från tex vattenkraft? Det är inte så att staten äger all annan elproduktion förutom några solceller på privata villatak. Staten får nog in sina skattepengar oberoende hur elen produceras och var, typ 45öre/kWh inkl moms.
Den stora skillnaden mellan solceller och vattenkraft är att all vattenkraft matas ut på nätet och säljs via t.ex. Nordpool. När kunder sedan köper den elen så betalas skatt på den. Solceller på ett villatak konsumeras direkt av konsumenten och därmed får staten inga skatteinkomster. Skatten måste därför tas ut på andra sätt som t.ex. löneskatt. Resten av Sveriges befolkning får alltså kollektivt bekosta förlusten av skatteintäkt som solcellerna innebär.

Rafael Ospino Rafael Ospino skrev:
Av politiska, eller som i detta fall, affärsmässiga, skäl kan man då föredra ökad växthuseffekt framför hållbarhet och ändå titulera sig miljövän.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ur-miljoevaenligt.449981/page-16#post-4718028
Fantastiskt bra och balanserat inlägg. Rekommenderad läsning för alla som är intresserade av miljö.
 
  • Haha
  • Älska
Rafael Ospino och 3 till
  • Laddar…
F
S STB skrev:
Den stora skillnaden mellan solceller och vattenkraft är att all vattenkraft matas ut på nätet och säljs via t.ex. Nordpool. När kunder sedan köper den elen så betalas skatt på den. Solceller på ett villatak konsumeras direkt av konsumenten och därmed får staten inga skatteinkomster. Skatten måste därför tas ut på andra sätt som t.ex. löneskatt. Resten av Sveriges befolkning får alltså kollektivt bekosta förlusten av skatteintäkt som solcellerna innebär.


[länk]
Fantastiskt bra och balanserat inlägg. Rekommenderad läsning för alla som är intresserade av miljö.
Har du räknat på det? Genomsnitts-solfarmaren egenförbrukar 30% av sin produktion. Det som säljs betalar nån annan skatt på. Vidare så säljs detta extremt lokalt utan överföringsförluster.

På vilket sätt är det inlägget balanserat? Det finns mängder med utredningar, forskning och rapporter. Flertalet är sponsrade från ena eller andra hållet. Är dom inte det så är dom refererade till i de som är oberoende. Du har inte en aning om vad det som skrivs där bygger på för data. Jag kan plocka fram siffror som visar motsatsen. Debatt i ämnet är meningslös då det finn nog med ”bevis” för att övertyga sina egna lärjungar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Jag har nyss haft mitt system i ett år och gjorde ett inlägg på Facebook/Insta om det. Kan ju lika gärna skicka in bilderna här också.

Solpaneler installerade på ett tak med texten "Ett år med solpaneler".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solpaneler på ett tak med tekniska specifikationer för systemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solpaneler på tak med översikt över elavtal och priser för olika säsonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solpaneler på tak med statistik över solcellssystemets årliga energiproduktion och användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solpaneler på ett tak med en skärm som visar besparingar på rörliga nätavgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram över solenergiproduktion och elförbrukning per månad med solpaneler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solpaneler på ett tak med en ekonomisk kalkyl för solenergisystem visad på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
S
F fsn skrev:
Fortfarande väldigt subjektivt och totalt omätbart.
Mja det gäller ju allt isåfall. Du menar att man inte kan säga att ett hus målat i rosa med gröna prickar och igenspikade fönster inte heller går att påstå att det är fult? Isåfall håller jag inte med helt enkelt
 
S
F fsn skrev:
Har du räknat på det? Genomsnitts-solfarmaren egenförbrukar 30% av sin produktion. Det som säljs betalar nån annan skatt på. Vidare så säljs detta extremt lokalt utan överföringsförluster.
Se till exempel på inlägg #279. Han har uppenbarligen sluppit betala 1466 kr i energiskatt. Skattereduktionen är 3890 kr.
Detta är alltså pengar som någon annan måste betala in till staten i form av andra skatter.

F fsn skrev:
På vilket sätt är det inlägget balanserat? Det finns mängder med utredningar, forskning och rapporter. Flertalet är sponsrade från ena eller andra hållet. Är dom inte det så är dom refererade till i de som är oberoende. Du har inte en aning om vad det som skrivs där bygger på för data. Jag kan plocka fram siffror som visar motsatsen. Debatt i ämnet är meningslös då det finn nog med ”bevis” för att övertyga sina egna lärjungar.
Han hade använt mycket seriösa källor för sitt påstående. Om du inte håller med om siffrorna och slutsatserna så uppmanar jag dig att svara på hans inlägg.
 
D
Rafael Ospino Rafael Ospino skrev:
Nu skall jag begränsa mig till att redogöra för frågan om miljövänlighet. Den kommer förmodligen att reta många, särskilt de som redan av politiska skäl köpt solceller.
För svenskt vidkommande utgör solceller ingen som helst miljöfördel. Svensk el är i princip koldioxidfri, bortsett från vissa tider under de kallaste vintermånaderna. Då ger solceller i princip noll och intet. Från visst politiskt håll har man under lång tid försökt avskaffa kärnkraften. Genom att subventionera annan tillförsel har man gjort den så olönsam att ägarna valt att lägga ned den. Vad värre är, även relativt nybyggda, fossilfria, kraftvärmeverk har lagts ned. Det lönar sig inte att låta dem stå utan att nyttjas hela sommaren. Det gör att vi allt oftare måste använda vår oljedrivna reservkraft. Solceller har alltså aktivt bidragit till att öka utsläppen från den svenska energisystemet och minska tillgången till ren el vintertid. Därför har den blivit dyr...
Men även utan att ta hänsyn till detta är solel inte det mest miljövänliga alternativet i Sverige, Häromåret redovisade Vattenfall dessa siffror:
[bild]
Men de avser den el du KÖPER. Om du väljer att installera egna solceller gäller de inte.
Den mycket duglige och uppskattade förre generaldirektören för Energimyndigheten, Erik Brandsma, gjorde sig omöjlig när han dristade att påpeka detta faktum. Solceller, exempelvis, har ett klimatavtryck som ligger mellan 3 och 200 gånger så högt som den el den ersätter. Den svenska elen har ju i huvudsak varit koldioxidfri, vilket solelen inte är. På långa vägar.
Visserligen är själva elproduktionen koldioxidfri, men inte den tillverkningsprocess som leder fram till den.
Solcellsindustrin är en av de största förbrukarna av f-gaser, av vilka vissa kan ha en växthuseffekt som är 23000 gånger högre än koldioxid.
De ur miljösynpunkt sämsta solcellerna har för en mindre villainstallation om 3 MW kan redan innan de gett en enda "ren" watt i Sverige lett till 20 ton koldioxidekvivalenter i fjärran östern!
Klimatavtrycket är i snitt c:a 60 gånger högre än för svensk vattenkraft eller kärnkraft, och vad värre är så har vi fått all denna växthuseffekt redan nu, på ett bräde...
Vad ligger just dina solceller på? Ja, du har förvisso inte en susning. Av någon anledning ställs det inga som helst krav på klimatredovisning av just solceller. Märkligt, i en tid när du knappt kan köpa en påse chips utan sådan redovisning. Vi får söka fakta någon annan stans. Exempelvis IEA (International Energy Agency). Denna tabell avser den största av mig kända utvärderingen av olika tekniker och geografiska placeringar, med solceller mätta från Kalifornien till norra Canada. Som framgår är skillnaderna enorma.
[bild]
Idag uppskattas att solceller tillverkade i Norge men installerade i mellansverige kan komma ned i runt 10 g/kWh. Men det är ju ite de som säljs i Sverige. Eftersom ingen är medveten om hur det förhåller sig köper alla på priset, och då blir det billigaste och ur miljösynpunkt sämsta, kanske rentav tillverkade av slavarbetare och vars vinster går till att underhålla diverse diktaturregimer.

Nej, det är inte lätt, allra helst som politiker av olika kulörer har egna intressen i att blanda ihop begreppen och lägga egna värderingar i dem. Är kärnkraft miljövänlig, exempelvis? Det råder delade meningar om. Den är ovedersägligen huvudsakligen fossilfri, så den späder ju inte på växthuseffekten, ändå vill många föregivna miljövänner avskaffa den.

Av politiska, eller som i detta fall, affärsmässiga, skäl kan man då föredra ökad växthuseffekt framför hållbarhet och ändå titulera sig miljövän.

Jag misstänker att detta inlägg kommer att leda till visst mothugg. Jag kommer inte att kommentera det ytterligare. För den som är intresserad finns alla fakta att finna på nätet. Men betänk då att det finns gott om desinformation, inte minst från de regimer som får stora intäkter från denna handel.
Du skriver som om du arbetar för en tankesmedja, stilen att ta spekulationer och presentera dessa som fakta är klassiskt inom påverkansverksamheter, du får det tex, också det klassiskt, att låta som att svenska politiska vindar hindrar kärnkraftsbyggen globalt. Men du har såklart korn av sanning i det du skriver, sen att du använder formuleringar som "ingen vet", -all fakta finns på nätet, osv gör ju att det blir lätt konspiratoriskt.

Jag köper inte resonemanget att några hemmapulares solenergiinsamling stängde Barsebäck och det är det nog inte många andra som gör heller.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
D
S STB skrev:
Se till exempel på inlägg #279. Han har uppenbarligen sluppit betala 1466 kr i energiskatt. Skattereduktionen är 3890 kr.
Detta är alltså pengar som någon annan måste betala in till staten i form av andra skatter..
Med det resonemanget ska det vara arbetsgivaravgift på hammare, skatt på navdynamon, bägge gör ju skatteflykt möjlig? Att gå är bara ett sätt att komma runt bensinskatt eller taximoms?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S STB skrev:
Solceller på ett villatak konsumeras direkt av konsumenten och därmed får staten inga skatteinkomster. Skatten måste därför tas ut på andra sätt som t.ex. löneskatt. Resten av Sveriges befolkning får alltså kollektivt bekosta förlusten av skatteintäkt som solcellerna innebär.
Oroa dig inte för det du. Stigande elpriser drar in miljarder extra i moms till staten. Samt som sagt i tråden, det elöverskott jag levererar betalar någon annan skatt på. För att inte tala om de avgifter som Svenska Kraftnät drar in åt staten. Eller vinstutdelningen från Vattenfall. Våra solceller blir en piss i havet.
 
S
D djac skrev:
Du skriver som om du arbetar för en tankesmedja, stilen att ta spekulationer och presentera dessa som fakta är klassiskt inom påverkansverksamheter, du får det tex, också det klassiskt, att låta som att svenska politiska vindar hindrar kärnkraftsbyggen globalt. Men du har såklart korn av sanning i det du skriver, sen att du använder formuleringar som "ingen vet", -all fakta finns på nätet, osv gör ju att det blir lätt konspiratoriskt.
Jag köper inte resonemanget att några hemmapulares solenergiinsamling stängde Barsebäck och det är det nog inte många andra som gör heller.
Du kommer med svepande antydningar om hur Rafael Ospino formulerar sig. Varför plockar du inte fram siffror från lika seriösa källor som Rafael Ospino hittat?
Jag har skrivit om kärnkraftsnedläggningen tidigare i tråden. Det är lagen om kvotplikt som tvingat våra kärnkraftverk att stänga.

D djac skrev:
Med det resonemanget ska det vara arbetsgivaravgift på hammare, skatt på navdynamon, bägge gör ju skatteflykt möjlig? Att gå är bara ett sätt att komma runt bensinskatt eller taximoms?
Ser du att jag skrivit något om att beskatta solcellsägare? Nej, du har just skapat en sk strågubbe vilket är en otrevlig debattmetod. Jag bara konstaterar att solcellsägare bidrar med mindre skatt än vad de hade gjort utan solcellerna. För samhället är solceller alltså en förlustaffär.
 
  • Gilla
  • Haha
Rafael Ospino och 2 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Du kommer med svepande antydningar om hur Rafael Ospino formulerar sig. Varför plockar du inte fram siffror från lika seriösa källor som Rafael Ospino hittat?
Jag har skrivit om kärnkraftsnedläggningen tidigare i tråden. Det är lagen om kvotplikt som tvingat våra kärnkraftverk att stänga.


Ser du att jag skrivit något om att beskatta solcellsägare? Nej, du har just skapat en sk strågubbe vilket är en otrevlig debattmetod. Jag bara konstaterar att solcellsägare bidrar med mindre skatt än vad de hade gjort utan solcellerna. För samhället är solceller alltså en förlustaffär.
Som solcells ägare har jag väl betalt en bra slant i skatt på min anläggning och betalar ju fortfarande för nät osv som alla andra.
När vi dessutom har brist på el så kan det inte vara än så stor förlust för samhället att jag producerar några kwh.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.