Hej, jag håller på och renoverar ett rum och ska i samband med det passa på att byta ut radiatorn då den är i klenaste laget samt att jag skulle vilja ha en returventil eller ett koppel så jag kan stänga av utan att tappa ur systemet. Tänkte samtidigt snygga till och måla bakom elementet.

Var inne på att låta en firma göra detta eftersom jag inte har grejat så mkt med vvs innan. Det verkar dock svårt att få någon att ta sig an jobbet då jag helst vill stå för materialet själv. Lägg till att offerterna jag har fått in ligger på ca 12-14000 enbart för detta jobb (dvs byte av en radiator) vilket jag själv tycker är i mesta laget. Eftersom jag kommer behöva göra om detta i ytterligare tre rum framöver känns det som att det drar iväg en del prismässigt.

Funderar lite på om jag ska försöka göra rubbet själv?

Eller kan man sätta ballofixer eller nåt liknande på elementrör? Tänker att jag i så fall kan be en rörmokare komma och plugga/sätta ballofix och plocka bort alla tre elementen så kan koppla in dem efterhand som renoveringen fortskrider. Fördel med detta är att jag själv slipper tappa ur systemet och greja med det. (har dålig koll på hur man gör)

idag är elementen inkopplade som på bilden:
Radiator med termostatventil i ett rum i behov av renovering, med synliga rör och sliten vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker radiatorn ser tjockare ut som den ska ge god effekt? Kanske är flödet eller framledningstemperaturen i värmesystemet som är dåligt? Passa på att tömma systemet på sommaren och måla om renovera det som behövs. Det är ganska enkelt att fylla upp och lufta systemet igen men det tar lite tid. Inget man ska ge sig på under eldningssäsongen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tycker radiatorn ser tjockare ut som den ska ge god effekt? Kanske är flödet eller framledningstemperaturen i värmesystemet som är dåligt? Passa på att tömma systemet på sommaren och måla om renovera det som behövs. Det är ganska enkelt att fylla upp och lufta systemet igen men det tar lite tid. Inget man ska ge sig på under eldningssäsongen.
Kanske var otydligt av mig, är inte specifikt den på bilden som det gäller utan motsvarande men enpanels. Ville mest visa en bild på kopplingen.

alright, så köra rubbet själv med andra ord. Känner mig lite skakis inför att hålla på och tappa ur och greja, men det kanske ingår i basic husägarkunskaper
 
S Snabelhund skrev:
Kanske var otydligt av mig, är inte specifikt den på bilden som det gäller utan motsvarande men enpanels. Ville mest visa en bild på kopplingen.

alright, så köra rubbet själv med andra ord. Känner mig lite skakis inför att hålla på och tappa ur och greja, men det kanske ingår i basic husägarkunskaper
Tappa ur är den lätta biten, har du en panna så har den någon grej du kan lossa/öppna så att "allt" vatten i värmesystemet tappas ut. Annars får du ta ett element på lägsta våningen helst i ett rum med golvbrunn. Kommer fortfarande vara en vatten kvar i elementet.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J Josth skrev:
Finns liknande modeller av radiatorer att köpa idag och tror de passar direkt på dina nuvarande röranslutningar: [länk]

Jo förvisso, tänker dock att det är mer pang för pengen att gå på en modell med konvektorplåtar. Nuvarande raddar är ju anpassade efter att kåken hade oljepanna och kör numera lvvp och slingor på hela nedre plan. Så tänker att jag behöver gå upp i storlek/ effekt på nya radiatorn eftersom jag kommer sikta på dt 30 istället för dt 50 som tidigare.

vet du hur det skulle funka att köra ballofixer på elementrör?
 
S Snabelhund skrev:
vet du hur det skulle funka att köra ballofixer på elementrör?
Så här ser det ut på mina element, där sitter en ventil innanför locket som man kan stänga av med.

Element med stängningsbar ventil, vita rör och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snabelhund och 1 till
  • Laddar…
S Snabelhund skrev:
Jo förvisso, tänker dock att det är mer pang för pengen att gå på en modell med konvektorplåtar. Nuvarande raddar är ju anpassade efter att kåken hade oljepanna och kör numera lvvp och slingor på hela nedre plan. Så tänker att jag behöver gå upp i storlek/ effekt på nya radiatorn eftersom jag kommer sikta på dt 30 istället för dt 50 som tidigare.

vet du hur det skulle funka att köra ballofixer på elementrör?
Kludda inte med Ballofixer etc på dina rör det finns ingen anledning och blir maximal hempularkänsla på det. Som nämnts tidigare kolla C-C på anslutningarna för de befintliga och se om det finns nya med samma då blir det enkelt att byta. Och det är inte fel om du byter och i så fall anpassar till lägre framledningstemp.

Skaffa nya ventiler och tillhörande böj för anslutning mot radiatorn. På returen skaffar du liknande de Dilato visar och kan då stänga av både där och vid övre ventilen och göra allt i ett svep som sagt utanför eldningssäsongen.

Mät och kolla upp i lugn och ro så är det ett enkelt jobb om du väljer rätt delar och arbetssätt.
 
  • Gilla
Snabelhund och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Kludda inte med Ballofixer etc på dina rör det finns ingen anledning och blir maximal hempularkänsla på det. Som nämnts tidigare kolla C-C på anslutningarna för de befintliga och se om det finns nya med samma då blir det enkelt att byta. Och det är inte fel om du byter och i så fall anpassar till lägre framledningstemp.

Skaffa nya ventiler och tillhörande böj för anslutning mot radiatorn. På returen skaffar du liknande de Dilato visar och kan då stänga av både där och vid övre ventilen och göra allt i ett svep som sagt utanför eldningssäsongen.

Mät och kolla upp i lugn och ro så är det ett enkelt jobb om du väljer rätt delar och arbetssätt.
Tack, då struntar jag i ballofixer. Bara så att jag fattar rätt, så jag kan ansluta på samma sätt som nu, dvs med en ”böj” efter termostaten och sätter en ventil på returen? Dvs jag behöver inte dra om och joxa med koppel så länge c/c på nya radiatorn stämmer överens med nuvarande? Och returventilen tillsammans med termostaten gör att det går att strypa elementet om jag någongång behöver plocka ner det?
 
S Snabelhund skrev:
Tack, då struntar jag i ballofixer. Bara så att jag fattar rätt, så jag kan ansluta på samma sätt som nu, dvs med en ”böj” efter termostaten och sätter en ventil på returen? Dvs jag behöver inte dra om och joxa med koppel så länge c/c på nya radiatorn stämmer överens med nuvarande? Och returventilen tillsammans med termostaten gör att det går att strypa elementet om jag någongång behöver plocka ner det?
Ja som jag ser det har du alla rätt där och även om inte CC finns kan du ordna det på olika sätt tex med koppling för järnrören mot termostatventilen så du slipper det mer besvärliga med att anpassa för nutida koppel mm.
 
  • Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
W
Lyssna ej på råden ovan. Detta kommer inte att bli ett enkelt kastbyte.

För det första säger du ju tydligt att du vill dimensionera upp radiatorerna. Då kommer du uppenbarligen inte kunna köpa något som passar rakt av. Det säger ju sig självt.

Eftersom du har gott om utrymme så blir det klart bäst att kapa rören och gänga dem en bit ovanför golv. Därifrån sätter du övergångar och bockar ut till rätt c/c från vägg och sätter ett koppel anpassat efter nya radiatorn. En gängkloppa köper du hyffsat billigt och ska du göra det på tre ställen så är det värt den tusenlappen.

Beroende på hur det ser ut i övrigt kan det också bli bra att göra övergång och sedan bocka åt sidan och sidokoppla en radiator med koppel.

Om första alternativet bygger för mycket uppåt eller om nya radiator inte blir överdrivet mycket längre ut från vägg så kanske det absolut snyggaste hade varit att gänga om rören och sedan sätta en rak returventil på vardera rör och excentrar på dem till ett radiatorkoppel.
 
Redigerat:
Krilleman
Är verkligen en gängkloppa något som en privatperson behöver idag?
I min mening, nej. Det finns enklare sätt som är mer simpla som inte kostar många kronor.

Kör Vatette Plast och dra vidare med koppar/elf stål.

Klart!

------------------------------

Men ditt tips här @WarHawk, bidrar det inte till framtida konkurser inom VVS? :thinking:
Gratisjobbar du?
Eller har du ändrat din inställning till givande inlägg på forumet hur man utför saker?

https://www.byggahus.se/forum/threads/yrkesmaen-som-gratisjobbar-pa-forumet.321837/

Skärmdump av ett foruminlägg där en användare diskuterar yrkesmäns gratisarbete på forumet.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
W
Gängkloppa kostar 1000kr och blir oerhört mycket snyggare än va plast. Framför allt om det går att köra returkopplingar direkt med excentrar. Ska han dessutom göra det på flertalet ställen så är det ingen stor kostnad.

Men det vet du också.
 
Krilleman
Var köper du en gängkloppa för 1000:- med antagandet att det både gäller DN10 & DN15-stål.

Dessutom undviker du att svara på sakfrågan: Gratisjobbar du?
 
W
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.