Krilleman
Kan en koppling från Vatette vara snygg?
Frågar du mig så är svaret ja, men jag vet exakt vad jag letar efter.

Frågar du en privatperson så ser nog inte denne någon större skillnad på en gängad övergång & en rak koppling.

Tabell som visar olika storlekar av Vatette raka kopplingar med produktkoder och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tabell och bild av en rörkoppling, Vatette gängad övergång, vid sidan av specifikationer för olika storlekar och artikelnr.
Skapa konto

Krilleman
W WarHawk skrev:
[länk]

Detta var första jag hittade. Vet att det finns fler. Självklart hobbykvalitet för dessa priser men jag hade definitivt föredragit den lösningen både utseende och funktionsmässigt.

Sakfrågan är väl precis vad jag håller mig till. Dvs ett radiatorbyte.
Ja det var ett blygsamt pris, fungerar den två gånger så är det ju kanon. Men det är ju då inte heller lätt att veta vad man ska göra och hur man gör med denna.

Jag finner det ytterst glädjande att du gratisjobbar! (y)

W
Det fula blir naturligtvis att man får gå upp i dimension. En 18mm va på ett 10 rör är enligt mig fult.

Både du och jag vet att det snyggaste är att gänga på 2xrak retur samt excentrar.

Krilleman
Jag har aldrig gillat excentrar. Det ser inte seriöst ut "det vet du också". Dessa monteras endast i nödfall.

W
I detta fallet finns inga alternativ. Såsom det ofta är just när man behöver excentrar.

Krilleman
Varför inte sätta två raka VA-kopplingar med VA Plast och bocka snyggt ut till rätt mått från vägg direkt upp i bottenkopplat radiatorkoppel. TS önskade ju en panelradiator med konvektionsplåt.

Enkelt, snyggt och billigt.

Och ska man då investera i något VVS-verktyg är min åsikt att du har betydligt mer behov av en vettiga bocknycklar 12+15mm än möjligheten att kunna gänga stålrör.

Men du kanske har fler gratisjobbande tips på lager?

Redigerat:
W
Jag gav det alternativet i mitt första inlägg (fast med gängor istället för stora va-kopplingar). Sedan sa jag att om det bygger för mycket höjdmässigt så kanske det är absolut snyggast att gänga och sätta rak retur med excenter. Det hade varit smäckert och ledigt den bästa lösningen förutsatt att man inte behöver allt för långt ut från väggen.

Nu har du kapat tråden helt i onödan med en massa irrelevanta inlägg där vi ändå kommit fram till precis vad jag sa från början. Allt för att jag tydligen kränkte din stolthet för 4 år sedan i någon tråd jag glömt bort. Är det ok på detta forum?

Jag tror som amatör att TS kan lyckas på ett vettigt sätt utan både gängklubba och klämringskopplingar på järnrören dvs med precis det som sitter där nu. Det krigshöken ev kan hjälpa till med är kanske en fackmässig dimensionering av nya radiatorn en sk kastkonsultation på högsta nivå.

W
GK100 GK100 skrev:
Jag tror som amatör att TS kan lyckas på ett vettigt sätt utan både gängklubba och klämringskopplingar på järnrören dvs med precis det som sitter där nu. Det krigshöken ev kan hjälpa till med är kanske en fackmässig dimensionering av nya radiatorn en sk kastkonsultation på högsta nivå.
Eftersom TS vill dimensionera upp sina radiatorer så är det sedan länge konstaterat att det ej går utan att modifiera rören. Att behålla rören skulle som bäst rendrera en oerhört ful lösning, och som sämst är det helt omöjligt.

Hoppsan, kul med alla svar och tak för alla tips. När det kommer till att skaffa gängkloppa och börja gänga om rör vetetusan om jag är rätt beskaffad för det. Känns spontant som att det kräver en del känsla och att man har pulat en del vvs innan. Så en sådan lösning kanske ändå får lejas ut till proffsen

Ska kika lite på lösningen som @Krilleman föreslår med vatette plast och hur det funkar. Hur är det, är det något som man ror ihop om man är normalhändig?

Diskussionen kring det estetiska, menar ni att det är fult med själva kopplingen eller vad tänker ni på? Jobbar ju inte med detta, så har lite svårt att hänga med i snacket..

Såg också att jag eventuellt kan komma åt själva förgreningen i rummet bredvid, förändrar det något? Tänker om det är lättare att dra nya rör hela vägen från den skarven?

W
S Snabelhund skrev:
Hoppsan, kul med alla svar och tak för alla tips. När det kommer till att skaffa gängkloppa och börja gänga om rör vetetusan om jag är rätt beskaffad för det. Känns spontant som att det kräver en del känsla och att man har pulat en del vvs innan. Så en sådan lösning kanske ändå får lejas ut till proffsen

Ska kika lite på lösningen som @Krilleman föreslår med vatette plast och hur det funkar. Hur är det, är det något som man ror ihop om man är normalhändig?

Diskussionen kring det estetiska, menar ni att det är fult med själva kopplingen eller vad tänker ni på? Jobbar ju inte med detta, så har lite svårt att hänga med i snacket..

Såg också att jag eventuellt kan komma åt själva förgreningen i rummet bredvid, förändrar det något? Tänker om det är lättare att dra nya rör hela vägen från den skarven?
Om du menar att rören går efter väggen från ett annat rum och sedan till radiatorn som ska bytas så blir processen enklare än om de kommer rakt upp ur golvet. I det fallet bör du kunna sätta ett "tjockare" element och klara dig med en excenter på returen och sedan böja ut tilloppet. Dock tvivlar jag på att du hittar element med rätt c/c-mått och du lär få modifiera höjden på tilloppet i vilket fall. Men hittar du en radiator med hyffsat rätt c/c så blir denna variant enklast.

Men talar vi om den snyggaste lösningen så anser jag även i detta fallet att det blir snyggast att gänga rören och dra till ett koppel. I detta fallet om rören kommer genom väggen och sedan är dragna en bit till radiatorn så tycker jag att lösningen med VA-stål dock fungerar bättre estetiskt än om de kommer genom golvet förutsatt att du kan sätta dem vid väggen och sedan dra nytt fram till radiatorn. Det bör inte bli så iögonfallande fult.

Men nämnas bör att jag tycker inte att lösningen med att gänga är så mycket svårare än att använda va-stål. Vi talar ändå om en relativt hög svårighetsgrad för detta jobb om man känner sig osäker.

Det enklaste vore att få se bilder på exakt hur det ser ut.

Det utter ju redan en gängad vinkel på returen. Väl? Eller är det klämt?

Byt returen mot en modern med avstängning och försök få till vinkeln ovanför termostaten så att de passar nytt c-c. Mät c-c och jämför med nya radiatorer i katalogen. I värsta fall finns det ju excentrar.

Och mät avståndet mellan rör och vägg och försök fundera ut hur mycket det går att få in. Om det nu sitter enkelpanel utan konvektorplåt så går det kanske att få in enkelpanel med plåt eller dubbelpanel med enkel plåt genom att montera excenter.

Sedan tycker jag de uppgivna priserna är ohemula. Jag skall bygga om till vattenburet i villan i sommar och har fått priser på 7500 kr styck inkl allt dvs stammar osv. Men jag ju vara att de är lite dyrare med e enda radiator.

W WarHawk skrev:
Om du menar att rören går efter väggen från ett annat rum och sedan till radiatorn som ska bytas så blir processen enklare än om de kommer rakt upp ur golvet. I det fallet bör du kunna sätta ett "tjockare" element och klara dig med en excenter på returen och sedan böja ut tilloppet. Dock tvivlar jag på att du hittar element med rätt c/c-mått och du lär få modifiera höjden på tilloppet i vilket fall. Men hittar du en radiator med hyffsat rätt c/c så blir denna variant enklast.

Men talar vi om den snyggaste lösningen så anser jag även i detta fallet att det blir snyggast att gänga rören och dra till ett koppel. I detta fallet om rören kommer genom väggen och sedan är dragna en bit till radiatorn så tycker jag att lösningen med VA-stål dock fungerar bättre estetiskt än om de kommer genom golvet förutsatt att du kan sätta dem vid väggen och sedan dra nytt fram till radiatorn. Det bör inte bli så iögonfallande fult.

Men nämnas bör att jag tycker inte att lösningen med att gänga är så mycket svårare än att använda va-stål. Vi talar ändå om en relativt hög svårighetsgrad för detta jobb om man känner sig osäker.

Det enklaste vore att få se bilder på exakt hur det ser ut.

Som det ser ut som kommer rören genom väggen från ett annat rum men har bjälklaget men under övergivet/ i bjälklaget. Det är dock öppet iom att jag har riktat upp golvbjälkarna. Anyhow återkommer med bild lite senare under dagen så får ni kika på hur det ser ut.

@Anders_Nilsson det stämmer, sitter en gängad retur, däremot skulle jag behöva komma ut från väggen med rören, framförallt eftersom jag tänkt gipsa bakom för att få en schyst yta ( övriga väggar i rummet är redan gipsade, så kommer bli knasigt annars.

På bilderna ser ni hur rören kommer, de kommer från ca 1 meter in i rummet till höger och hålet är rätt rejält. Därefter är de uppbokade mot radiatorn. Har en del plats både på bredden och upptill och nere för den nya radiatorn.
Radiator med anslutande rör och termostat framför en ofärdig vägg som förbereds för gipsning.
Skapa konto
Radiator med termostat och synliga rör som behöver justeras för att passa innanför ny gipsvägg.
Skapa konto
Vägg med vitmålade vattenrör och hål i golv med spånskivor och rester från renovering.
Skapa konto

W
Okej. Att gänga går bort iallafall, det finns inte plats för gängkloppan på rören.

Om vi tar den enklaste lösningen först så behöver du veta hur långt ifrån väggen du kan få ut rören i detta läge. Jag tror att en 21-radiator brukar hamna 60mm från vägg med anslutningen. Mät vad du har i dagsläget och kontrollera om det verkar som att rören går att skjuta ut från väggen lite extra nu när golvet är öppet (Du kanske måste såga av regeln som ligger ann mot returen?). Om du kan få returen kring 45-50mm (helst 60mm, men det kanske är mycket begärt) från väggen så vore det bra. Mät nu också vad du har mellan övre och nedre anslutningen. Dvs där böjarna går in i radiatorn. Sedan går det att gå vidare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.