F
T Träkåk skrev:
Ha lite trevliga ton hade varit lämpligt ("tror att inte du vet vad du pratar om")
12-15års payoff som vi haft för en solanläggning idag är för dåligt MEN va så säker att vinterns höga elpriser är det nya normala och då blir payoffen något helt annan. Vid 5:-/kwh ett par år enbart. Har DU koll? Jag gar inga solpaneler, än ... Kärnkraftsfrågan är OT men en inflik där, med den teknik vi har nu borde den aldrig tillåtits att börja nyttja då avfallsfrågan inte lösts på alla år, för det upplaget vill du väl inte ha nästgårds eller hur? Precis, ingen vill det. Att inte alla länder med lite muskler går ihop och får fram nästa generation kärnkraft som kan använda det avfall vi nu lagrat i typ 60år, kan bli vår undergång med växthuseffekten nu. Människan äro girig och kortsiktig och nu ska vi straffas så vi inte kan driva lönsamt jordbruk eller förflytta oss osv. Ooops, nu vart det nära på plotik här, inte OK i detta forum, sorry
Helt OT.. Faktum är att det i 50år funnits kommersiell teknik för att reducera vårt kärnavfall med ca 25%. Nåt som Sverige har valt att (med få undantag) begagna sig av. Men redan med dagens nya gen4 reaktorer så tror man att det inom inte allt för lång tid kan vara möjligt att upparbeta och använda merparten av alla långlivade isotoper och reducera ner slutförvaringstiden till 1% av det löjligt orealistiska och politiskt laddade 100000år. Har du en aning om hur stor del av strålningen som faktiskt försvinner redan i korttids- och mellanlagringen?
 
  • Gilla
Onkelborg och 1 till
  • Laddar…
Fick solcellerna installerade i feb
Redan sålt el o ingen elräkning i mars
Känns helt ok
Payoff skiter jag fullständigt i o varför ska jag räkna med det?
Det är väl ingen som gör det med en thailandsresa eller en gammal Volvo för 300-
Det genererar pengar på direkten o varje dag utan solceller är en förlorad inkomst
Fult som stryk men ser inte dom
Betald kontant av elbilbesparningen 5år
 
  • Gilla
Crank och 5 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Den här tråden började som en OT diskussion i den här tråden:[länk]

/Moderator


------------------------


Självklart, men du säljer ju till ett relativt billigt pris på sommaren och får köpa till ett betydligt högre pris på vintern så kalkylen för när solcellerna ska vara betalda måste ha blivit spräckt i vinter?

Solceller med batterilagring är det enda optimala
Räkna med 7,5 år så är investeringen betald, kan självklart gå fortare om dagens elpriser håller i sig.
När det gäller batterilagring är avkastningen inte över 5% ännu.
A Argastesnickaren skrev:
Och jag kör också en bensin bil;)
Men precis som alexn72 var inne på så alla köp vi gör behöver och ska inte generera vinst.
När jag byggde hus så prioriterade jag sånt som är svårt att ändra utan stora kostnader.
Storlek, isolering i väggar bra fönster, solceller där vi kunde gömma undan allt kablage i väggarna osv.
Att under 8-9 månader om året producerar mer el än jag använder för att sen köpa något litet under vintern är värt en slant för mig;)
Då jag tänkt att detta blir mitt sista hus så kommer jag också att få nytta av mina solceller under lång tid.
 
  • Gilla
Norra Meholm
  • Laddar…
Är det bara jag som tycker att trådar om elbilar ,covid och solpaneler alltid spårar ut och handlar snarare om känslor och besserwisser (från båda håll). Snarare än fakta?
Alla fotbollsexperter gick till att vara statsepidemiolog till energiexperter. Väldigt mycket känslor och inga referenser till sina påståenden. Hade varit mer intressant diskussion om folk kunde bekräfta matematiskt och med källor istället.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Är sugen på solceller, men tänkte vänta något år, känns som det är för mycket hype och oseriösa nystartade företag för tillfället
 
A ajn82 skrev:
Är sugen på solceller, men tänkte vänta något år, känns som det är för mycket hype och oseriösa nystartade företag för tillfället
Vänta på vad?bidragen kanske försvinner, priserna kanske går upp och elpriserna lär knappast gå ner….
 
A ajn82 skrev:
Är sugen på solceller, men tänkte vänta något år, känns som det är för mycket hype och oseriösa nystartade företag för tillfället
Mina installerades för två år sen.
Vänta 5 år till så är mina betalda, stiger priserna ytterligare så går det fortare.
För varje år som går efter det så stiger min vinst i takt med att priserna (som allt annat) ökar.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte också en värdeökning på huset vid en eventuell värdering eller försäljning.
Låga driftskostnader är aldrig fel:)
 
F
J jannebmw skrev:
Fick solcellerna installerade i feb
Redan sålt el o ingen elräkning i mars
Känns helt ok
Payoff skiter jag fullständigt i o varför ska jag räkna med det?
Det är väl ingen som gör det med en thailandsresa eller en gammal Volvo för 300-
Det genererar pengar på direkten o varje dag utan solceller är en förlorad inkomst
Fult som stryk men ser inte dom
Betald kontant av elbilbesparningen 5år
Tycker du det är rimligt att resonera på det sättet? Solcellerna ger dig ingen livskvalitetshöjning på nåt sätt, då är det svårt att räkna på nåt annat sätt än avkastning. Att inte räkna på det sättet är ungefär som att köpa en usel aktie med motiveringen att jag köper den inte för att tjäna pengar.

En ny bil, en svindyr semesterresa eller ett nytt kök är en investering i livskvalitet och inget av det går naturligtvis att räkna hem om man bara räknar pengarna.

Jag har också solceller på taket sen 2år, jag gjorde inte heller en överdriven återbetalningsanalys utan gick på magkänsla. Efter första året landade jag i att de är betalda på 7,5år men nu efter sommaren 21 och våren 22 så lutar det mer åt 5år.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
F
S salkin85 skrev:
Hur står sig investeringskostnader mot att sätta samma slant på börsen ? Räknar man inte med en normal uppgång på 8%, och sen ränta på ränta osv ?
Bara och kolla här: https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

På 20 år blir 200k ca 570k. Så det är bara att försöka räkna på vad elen kostar och vad man kan spara. Personligen hade jag sett över isoleringen och värmesystem först innan man ens börjar kolla på solceller, men det är inte lika sexigt såklart. Har du elelement idag får du betydligt bättre ROI på en luft luft värmepump för 30k än solceller t ex.

Jag är nyfiken på solceller och gillar ny teknik men det är så mycket säljsnack och myter där ute och det är lite oprövat. Hur pass mycket kan kostnaden gå ner och effektiviten bli bättre? Kommer dagens paneler vara ren skit jämfört med 2032? Vad händer med värdet då?
 
Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vänta på vad?bidragen kanske försvinner, priserna kanske går upp och elpriserna lär knappast gå ner….
Vänta på att de dåliga installatörerna hinner konkurreras ut, verkar vara rena vilda västern för tillfället, mycket fusk och inkompetens. De värsta avarterna försvinner antagligen samtidigt som bidragen försvinner, men det kan det vara värt att slippa strul för mig
 
A ajn82 skrev:
Vänta på att de dåliga installatörerna hinner konkurreras ut, verkar vara rena vilda västern för tillfället, mycket fusk och inkompetens. De värsta avarterna försvinner antagligen samtidigt som bidragen försvinner, men det kan det vara värt att slippa strul för mig
Det bästa med att göra det själv är att man då slipper "vildavästern" typer. Men såklart så kräver det ju viss form av elektriskubildning att få göra det själv.
 
A ajn82 skrev:
Vänta på att de dåliga installatörerna hinner konkurreras ut, verkar vara rena vilda västern för tillfället, mycket fusk och inkompetens. De värsta avarterna försvinner antagligen samtidigt som bidragen försvinner, men det kan det vara värt att slippa strul för mig
Välj en duktig med bra referenser…
 
F
F Fideliox skrev:
Jag är nyfiken på solceller och gillar ny teknik men det är så mycket säljsnack och myter där ute och det är lite oprövat. Hur pass mycket kan kostnaden gå ner och effektiviten bli bättre? Kommer dagens paneler vara ren skit jämfört med 2032? Vad händer med värdet då?
Ny teknik? Det som är, och har varit nytt i några år nu är det faktum att det privatinstalleras på bred front. Vad gäller verkningsgrad så kan du vara rätt avslappnad, det blir hela tiden lite bättre men tekniken är mogen och några dramatiska tekniksprång på det som säljs ser du inte inom 15år och troligtvis inte på dubbla den tiden heller. Priserna, vem vet men dramatiskt billigare tror jag inte alls på. Vad gäller växelriktare så har många tillverkare minskade marginaler pga halvledarbristen så prishöjningar ligger närmare skulle jag säga.

Den stora utvecklingen och tekniksprången kommer det kommande decenniet att ligga på intelligent styrning, batteriintegration mm.
 
  • Gilla
maxelby och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Bara och kolla här: [länk]

På 20 år blir 200k ca 570k. Så det är bara att försöka räkna på vad elen kostar och vad man kan spara. Personligen hade jag sett över isoleringen och värmesystem först innan man ens börjar kolla på solceller, men det är inte lika sexigt såklart. Har du elelement idag får du betydligt bättre ROI på en luft luft värmepump för 30k än solceller t ex.

Jag är nyfiken på solceller och gillar ny teknik men det är så mycket säljsnack och myter där ute och det är lite oprövat. Hur pass mycket kan kostnaden gå ner och effektiviten bli bättre? Kommer dagens paneler vara ren skit jämfört med 2032? Vad händer med värdet då?
Förstår inte vad du menar med att dagens paneler skulle vara skit om 10 och vad som händer med värdet?????
Om panelerna är betalda om 5 år som många räknar på nu med dagens elpriser så går du med vinst i 5 år i väntan på något som kanske inte kommer 2032!!
Ingenting står stilla i utvecklingen men väntar man på på nånting som är fulländat och inte kan förbättras så får man nog vänta länge.
Under tiden så tickar mina och andras solceller in pengar hela tiden så länge solen är uppe.
 
  • Gilla
maxelby och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.