J
D Dilato skrev:
Ok, så det är därför min WiFi Accesspunkt kallas hotspot, den värmer mig med mikrovågor och värme.

På vintern ska jag fälla ner persiennerna så att fotonvärmen från fönsterlamporna inte bidrar till den globala uppvärmningen genom att slinka ut genom rutan utan stannar inne i rummet.

Vad som bekymrar mig lite är den värmeenergi som försvinner ur huset via min bredbands-fibers (ir)laserljus, eller får jag kanske tillbaka den från sändaren i andra änden? Kanske man kan få lite extra värme genom att ladda ner feta filer, borde bli positivt energiutbyte, :geek:

Jag har aldrig funderat på det tidigare, men vad händer när ljuset (som är energi) i en fiber kommer till mottagaren och detekterats av fototransistorn, dör fotonen och blir värme eller vart tar den vägen?
Det luktar bränt... måste du fundera så mycket det blir rena bastun här inne av all kolhydratförbränning.
 
  • Haha
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
1 grads sänkning ger förmodligen 5% lägre förbrukning. Men det är svårt att generalisera här

Lite osäker vad du menar sedan. Om det är en vägg du menar så är det viktigt med luftspalter och att den är rätt byggd så att kondens inte uppstår på fel ställen.
Jag menar att om det finns kylsystem (tex luftkonditionering, luftkylare, a/c) i en byggnad så är det viktigt att kylningen inte/aldrig jobbar samtidigt som värmesystemet är igång och tillför värme till radiatorerna/golven. Vilket kan tyckas vara självklart. (Men inte alltid är det, speciellt om systemen blir komplexa och villkoren ofta skiftar mellan värmebehov/kylbehov)
Men just den problematiken återfinns kanske inte så ofta i vanliga villor/småhus…
 
J Jan Young skrev:
En vanlig luftvärmepump kan man börja med. De kostar 10000 på elvaruhuset och den som istallerar kanske frågar, var skall den sitta?

Om du istället går till en riktig firma kan de göra riktiga beräkningar åt dig och ge råd om var den skall sitta. Kostar istället 15-20000 kr. Oftast mkt bättre.
Innedelen bör sitta där det är öppet, tex högt upp ovanför en trappa och så långt ifrån radiatorer som möjligt. Detta ör ofta svårt att få till med rördragningarna.
Komplettera med en takfläkt på lågvarv är vettigt.
Utedelen väsnas lite och det gillar inte grannar. Det bör vara ett litet tak på den, gör att livslängden förlängs. Både utedelen och innedelen bör rengöras årligen, vilket knappt någon gör. Den blir effektivare om de inte är fulla av damm och smuts.

Luftvärmepumpen kan ge dig kyla på sommaren, men det kostar mkt el att driva dem i kylläge.

En luft/vattenpump utomhus ger jag inte så mkt för. De är inte så effektiva för pengarna man lägger. De väsnas en del och de antar jag är bäst om det inte går att borra eller gräva för slang eller om frånluftvärmepump är omöjligt.

Om det går skulle jag råda dig att satsa på en frånluftsvärmepump. De är kompakta och är otroligt effektiva. Du har ju redan FTX och kanske det går att få till?
Boka in ett besök med en riktig firma och be dem om förslag. Tänk över innan de kommer vad det är du vill, vilken funktion är du ute efter, för vilken kostnad och vad du anser vara en bra återbetalningstid.
Tänk på att en frånluftsvärmepump också behöver rengöras regelbundet, byte av filter m.m.

Nu har jag inte sett ditt hus och dess geometri och dessa förslag kanske inte passar alls för dig.

Glad påsk. Kanske mobilen får vila lite nu
tack, det är nog inte fel som du säger att bara sätta en LLVP till att börja med och jobba framåt sedan.

Men intressant förslag på FLVP, hur tänker du att man kombinerar det med FT-system? Och varför skulle jag satsa på FX istället för FTX? Känns som första gången jag hört det..?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Tilläggsisolerat vinden (förra ägaren), bytt från olja till fjv (förra ägaren), bytt alla fönster på markplanet (energibesparing, ljuddämpning, enklare öppna/stänga, vissa fönster var dåliga), bytt altandörren och ytterdörren, gått från obefintligt självdrag till FTX (huvudskälet bättre inomhusklimat), släcker lampor i de rum vi inte är i, vissa saker stänger vi av helt istället för bara standbyläge, bytt/byter till led när ljuskällorna gått/går sönder.
Vad har dessa olika saker kostat ca? Dvs vad kostade ny fönster osv.?
 
D Dilato skrev:
Jag hänger inte med här.

Vad du säger är att en 20W LED-lampa värmer lika mycket som en 20W glödlampa, alltså 20W värme ?
Och där fick vi en verkningsgrad över 100%
Snart hävdar väl Jan att vi har evighetsmaskiner också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lat skrev:
Och där fick vi en verkningsgrad över 100%
Snart hävdar väl Jan att vi har evighetsmaskiner också.
Men det är ju sant. Bortsett från den oftast marginella del ljus som försvinner ut genom fönstren. Men även infrarött ljus från värmeelement som förvinner ut genom fönster ska väl räknas då.
Hur små avvikelser ska man bråka om?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
G GustH skrev:
j!
Relativt ny villaägare sen ett år tillbaka som det gångna året givetvis klurat på bästa energibesparingarna på kort och lång sikt, inte minst med tanke på året som gått.
Förutsättningar: 166 m2 i två plan. Elpanna CTC electronic, FTX-system från 1985 (rexovent?). 2+1-glasfönster. Årsförbrukningen har varit knappt 20000 kWh, vilket jag anser är bra prestanda givet förutsättningarna (Östergötland).
Har funderat på olika alternativ enligt nedan men kan inte riktigt komma underfund med vad som blir smart och känns bra. Budget ligger nånstans runt 50k, blir det dyrare får vi komplettera med lånade pengar.
- LLVP för att komplettera systemet
- Byta till bergvärme
- Byta till L/V VP
- Byta till modernt FTX
- Montera solceller (halvslitet men ok ”takpannsprofilerat” plåttak från 1985 gör att detta bör dra med sig takbyte också, annat känns dumt)
- Fönsterbyte?

Hur skulle du tänka kring ovanstående?
Var i landet håller du hus.

Kolla din elförbrukning maj-sept, dela med 5 och multiplicera med 12 så får du ung din hushållsförbrukning ink varmvatten, övrigt är värme. Det är bara värmedelen som din investering ska räknas mot.
 
B Bjober skrev:
en det är ju sant. Bortsett från den oftast marginella del ljus som försvinner ut genom fönstren. Men även infrarött ljus från värmeelement som förvinner ut genom fönster ska väl räknas då.
Hur små avvikelser ska man bråka om?
Ok, så i vissa fall är 75% mycket, men i andra fall är 75% mindre avvikelser?

Vi bytte ifrån glödljus till tex LED därför att ljusutbytet var för litet kontra tillförd effekt.
En LED-lampa har ung 75% verkningsgrad, dvs en LED på 20W (otroligt stark) avger ung 15W synligt ljus & 5W värme
 
K Karl Olssvan skrev:
Vad har dessa olika saker kostat ca? Dvs vad kostade ny fönster osv.?
Fönsterna kostade mellan 6-8kkr, altandörren 12kkr, ytterdörr+sidoljus 17kkr, sen tillkommer montering (eget arbete).
Så ja om vi hade bytt fönster/dörrar bara för att spara energi så är det inte lönsamt.

Huvudskälen till byte av ytterdörr & sidoljus var att ytterdörren var väldigt skev, sedan ville vi ha samma utseende på ytterdörren på huset som på dörrarna till vidbyggda garage & förråd som vi strax innan hade byggt ut med förrådsdelen.

Altandörren var också skev samt väldigt svår att stänga.

Fönster var som sagt några dåliga i karmen, sedan var flera tröga att öppna/stänga pga att fönsterbågarna hade ”hängt sig” och blivit romber istället för rektangulära.
Sen har trafiken på vägen utanför ökat i intensitet så vi ville ha tystare inomhusmiljö, å vi ville även ha samma utseende på alla fönster. Har nästan alla fönster i källaren kvar att byta.
 
L lat skrev:
Ok, så i vissa fall är 75% mycket, men i andra fall är 75% mindre avvikelser?

Vi bytte ifrån glödljus till tex LED därför att ljusutbytet var för litet kontra tillförd effekt.
En LED-lampa har ung 75% verkningsgrad, dvs en LED på 20W (otroligt stark) avger ung 15W synligt ljus & 5W värme
Nej men 5W blir direkt värme men även 15W ljus blir indirekt värme så fort ljuset träffar en yta (flera ytor för reflekterat ljus).
Så det ljus som inte blir värme, dvs smiter ut genom fönster kan i snitt för allmänbelysning hemma vara några få procent.
Sen har jag lite svårt att tro på 75% verkningsgrad för LED även om jag sett uppgiften. Det finns även uppgift på att maximalt teoretiskt ljusutbyte vid 555nm (grönt ljus) är 683lm/W. Vet inte om andra färger avviker mycket från det men har sett liknade siffror för gult. Så då borde LED i handeln idag ligga i spannet 15-30% grovt räknat och med bästa försäljarbroschyr framlagd.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
L lat skrev:
En LED-lampa har ung 75% verkningsgrad, dvs en LED på 20W (otroligt stark) avger ung 15W synligt ljus & 5W värme
Du glömmer det grundläggande faktum att allt ljus också blir till värme när det absorberas av ytorna i rummet.
Så en LED på 20W ger exakt lika mycket värme som en glödlampa på 20W. Fördelen med LED är att man kan välja en med lägre effekt och ändå få lika mycket ljus.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
T
J Jan Young skrev:
Ett längre pit-stopp på vägen, från mobilen.

Vi har som policy att inte gå in på detaljer med kunder, för det kan lätt bli bakslag, fastän inget är fel på funktionen. Se längst ned.
Detaljerna får kunderna själva finna ut om de vill. Men inte via oss. Givetvis finns ritningar och beskrivningar så det går att gå bakvägen att ta reda på allt, men de är främst till för framtida installatörer för framtida underhåll. Men en oinsatt i branschen kan knappast få ut så mycket av dem, vilket också är meningen.

Tiderna förändras och numera behövs inte tekniska specifikationer i samma utsträckning. Styrningar och automatik klarar systemen att hantera bättre självt. Dessutom vill inte installatörerna och tillverkarna att folk är själva inne och pillar samt vara för insatta. vilket bl.a. har med garantier och funktion att göra, även deras rykte. Även risken för handhavandefel.
Oftast idag är själva funktionen som marknadsförs mycket väl underbyggd och testad av oberoende företag. Köper man av kända etablerade märken och låter fackfolket sköta installationer och funktioner utan för mycket av egna teorier kan man känna sig trygg, min erfarenhet.


Annat var det förr då det var viktigt att vara tekniskt insatt, nästan oavsett vad det var man avsåg, oljepannor, bilar tex. De krävde mkt underhåll, justeringar m.m. Idag är detta historia.

Vi undviker tex kunder som har för överdriven fixering av olika specifikationer. Vissa kan vara rentav maniska och fokusen blir större på specifikationerna än på själva funktionen. Man ser initialt rätt snabbt i vilken riktning diskussionerna går. Vi behöver även utrymme för att kunna ändra och justera i specifikationerna under arbetets gång, beroende på vad man stöter på. Utvecklingen går snabbt och nästa månad är det en ny modell på något, med annan spec.
Vi behöver göra vårt jobb i fred för att kunna leverera utlovad funktion. Den blir det dock inget fel på, vilket är själva förutsättningen så som vi ser det.

Vi arbetar med ett solcellsföretag. De undviker också att vara aktiva mot kunder som frågar för mycket utanför funktionen. Det blir så att det hela blir för tidsödande för dem och olönsamt. Och de satsar hellre på att förse kunder som önskar en funktion för det går snabbare. Växelriktare och annat känsligt vill de sköta om själva utan att kunderna har access. Dessutom är själva specifikationerna ännu mer dynamiska. De kan ändras med kort varsel, p.g.a. utveckling. Då kan de komma i ett dilema att specen blir fel i kundens öga. Fastän funktionen är korrekt.
Det vill de undvika.
Jag kunde inte skrivit det bättre själv. Ett klockrent exempel på företag jag aldrig någonsin skulle anlita, vare sig privat eller i tjänsten. Tjänsteföretag som anser att kunderna är till för dem och inte tvärtom förtjänar inte annat än djupt förakt i mina ögon.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 5 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Bland det effektivaste som är billigt att installera också är precis som du skriver tidsstyrning.
Det kan se ut så här en vardag om man arbetar kontorstider: 21 °C från kl 5 på morgonen till kl 8, 16 °C fram till kl 15. och 16 °C mellan 22-05. Temperaturen hinner knappast sjukna till 16 °C. En villa med värmepump sparar ofta upp till 5000 kWh och det kostar mellan 5000-10000 kr att installera. Styr man det via app (som Themia Online) så kan man lätt sänka till 16 °C om man är bortrest några dagar och höja innan man kommer hem.

Ett annat bra tips för många med lämpliga lägen är att passa på att installera solceller (el) medan bidragen finns kvar. Återbetalningstiden har sjunkit från tidigare 12-13 år till numera omkring 7-8 år, dels beroende på effektivare paneler och dels på dyrare el och nätavgifter.
Vi bor i ett 80-talshus med flvp. Fram till nån gång under 90-talet hade vi dag/natt-taxa och pannan hade möjlighet till nattsänkning.
Runt 90 började jag tycka att nattsänkning av temperaturen verkade märkligt (varför vill man att pannan ska förbruka mer el på dan när ingen är hemma?) Så jag satte in ett schema i linje med ditt exempel...
Döm om min förvåning när det bara blev marginell skillnad. Så småningom kom jag på att en del av förklaringen var att klockan i mätaren låg ett par timmar fel.
Jag räknade på det och kom fram till att ja ked allt mitt meck hade lyckats spara runt 200 kronor på årsbasis, om ens det. När sen fortum kom på att de ville att vi skulle spara pengar genom att byta till bastariff, kunde jag snabbt konstatera -jaaa, 50 kronor om året...

Det är flera faktorer som spelar in, men min tolkning var att det inte är värt mödan.

Idag har vi en nyare pump (f370), med större möjligheter. Den är dock av samma, mindre effektiva typ som våra tidigare pumpar, och kräver eltillsats när det kryper under nollan (tror den klarar sig till -3-4 grader, om man står ut med lite svalare inne)
Det som är bra med den pannan är att man kan plocka ut mycket info ur den, och även förse den med temperaturinfo. Numer vet jag t.ex varför det inte är självklart bra att reglera baserat på frånluftstempen... det blir kallt inne när.man kör torkskåpet...
Jag har även fått någorlunda bra koll på värmetrögheten i huset, och det är nu uppenbart att det var den som spökade vid mina tidiga experiment.

I alla besparingskalkyler utgår man från nån slags worst case som baseline, och inte från n0got som borde vara en rimlig verklighet.
Givet en 1,5-plansvilla på 135 kvadrat i stockholm byggd 82/83 med flvp av den klenare typen (dvs inte nibe 700-serien/motsvarande), hur mycket energi kan jag räkna med att spara genom att byta till bergvärme? Att se ett exempel som säger att besparingen är 25 MWh per år jämfört med direktverkande el är ju vara trams, men det är den enda siffra man kan hitta.
Vi gör av med ca 18MWh per år på två personer, vara ca sex är uppvärmning och vv, oräknat energin som fläkt, cirkpump och elektronik i pannan drar...
Skulle vi sänka innetempen med två grader, skulle vi spara 10% av uppvärmningsförbrukningen, eller 600 kWh.
Sex hundra. Inte femtusen, utan tolv procent av det...

Ponera att byte till en bergvärmeanläggning skulle kosta 180 000 efter rot, då tar det 20 år att räkna hem den investeringen om vi sparar 6MWh/år och elen kostar totalt 1,50, och den kalkylen är tramsig pga att pannan troligtvis hunnit bytas en gång på den tiden...
Räknar man istället på att göra byte när flvpn pajjar, då blir kalkylen något bättre eftersom man kan dra bort de ca 60k som flvpn kostar med installation. Men det är fortfarande inte en no-brainer...
 
Tomture61
J Jan Young skrev:
Japp!
Håller inte med dig riktigt där . En glödlampa har ca 5% verkningsgrad = 5% blir ljus , 95% blir värme .
En LED har 35-40% verkningsgrad , 55-60% blir värme .
Nu är ju energi oförstörbar så ljuset är också energi , men lampan i fönstret då !
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Jag kan inte detaljerna om kompressorerna och exakt hur man förklarar varför de rent tekniskt sett bör vara underdimensionerade. Det bör bli en annan tråd isf.
Många vill ge sig in i detaljer exakt hur saker fungerar, men det viktigaste är tycker jag funktionen.
Läs äldre broschyrer för tex värmepumpar eller bilar.
Det var sida upp och sida ner med teknisk spec. som få förstod. Idag är framställs funktionen istället och det är just den som är det intressanta och anledningen till att man köper.

Jag har sett exempel att man kan jämföra med ett kylskåp. De har idag mindre kompressorer än förr för att spara på el. Ett kylskåp har en effekt idag på cirka 100 w. För 10 år sedan var det omkring 150 w har jag sett.
Det är skillnad på On/off-kompressorer och varvtalsstyrda.

https://www.vvsforum.se/2021/05/att-stanga-av-elpatronen-ar-en-dalig-losning-men/

Är en inlaga i debatten som förs bland dina kollegor.

Ditt förslag på underdimensionerad bvp har med on/off att göra och inte med moderna, varvtalsreglerade, kompressorer.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.