B Bus1t skrev:
Vad är det som är fel då? Huset skall ju enligt energideklarationen förbruka 9000+8211Kwh för värme och vatten = 17211kWh. + hushålls el.


Ni ligger nu på 19 500kWh med enligt dig själv 2600kWh högre hushållsel samt ett garage på 2000kWh.
Alltså är ni nere på 14 xxx kWh utan detta och allt är frid och fröjd OM det inte var så att elbolaget nämnt en siffra om 27?

Vad är det för investeringar du gjort för att sänka er förbrukning med 35% ?
Felet är att huset hade en betydligt högre elförbrukning än vad som redovisades, vilket innebar att TS vid köpet inte var medveten om att dessa investeringar skulle behöva göras för att komma ned mot samma nivå.
TS har nämnt investeringarna ovan.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Nu har jag fått från mäklaren att de skyller helt på tidigare ägare och "stödjer" en civilrättsligprocess.
Jag är inte intresserad av det då det är trevliga människor som troligen inte haft uppsåt (och dessutom separerat) därför kastar jag in handduken på hela processen och fortsätter energieffektivisera.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Ok. Så det är helt och hållet säljarens fel att mäklaren såg en räkning som visade 14 000 kWh i årsförbrukning?
 
  • Haha
-MH-
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det som vanligen händer vid en försäljning är att mäklaren ber säljaren fylla i ett underlag för prospektet. Här ingår elförbrukningssiffrorna. Lämnar säljaren blankt så måste mäklaren lösa det på något sätt. Som TS skriver så kan man ju gissa att mäklaren fyllde i siffran från energideklarationen. Sen går utkastet till prospektet till säljaren för godkännande. Först nu är det färdigt för användning i marknadsföringen av fastigheten och säljaren tar tagit på sig ansvar för att innehållet är korrekt. Även om mäklaren agerade sekreterare och plitade in en siffra felaktigt under redigeringen så är det säljaren som står för den.
 
  • Gilla
TommyNe och 3 till
  • Laddar…
En energideklaration är rimligen en utfästelse där köparen kan förvänta sig vad som gäller, allt annat lika. En medvetet felaktig energideklaration torde möjliggöra nedsättning av köpeskillingen.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
C Crore skrev:
En energideklaration är rimligen en utfästelse där köparen kan förvänta sig vad som gäller, allt annat lika. En medvetet felaktig energideklaration torde möjliggöra nedsättning av köpeskillingen.
Man borde kunna lita på energideklarationen, vad skall man annars ha den till? Är det inte en oberoende entitet som fastställer den? Om den som fastställer energideklarationen förlitar sig på muntliga uppgifter från säljaren/ägaren så finns inget existensberättigande för detta papper.
 
C Crore skrev:
En energideklaration är rimligen en utfästelse där köparen kan förvänta sig vad som gäller, allt annat lika. En medvetet felaktig energideklaration torde möjliggöra nedsättning av köpeskillingen.
I detta fall var energideklarationen nio år gammal och gjord av den förrförre ägaren. På så lång tid kan mycket ha ändrats. Det kan ha varit andra familjeförhållanden, värmesystem kan ha slitits med försämrad verkningsgrad eller bytts ut. Det kan ha skett många förändringar. Som köpare bör man nog förstå att en så gammal deklaration under andra förhållanden har ett begränsat värde. Det går väl knappast att få reda om något är medvetet felaktigt när det inte är säljaren som utfört deklarationen, utan en tidigare ägare.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
I detta fall var energideklarationen nio år gammal och gjord av den förrförre ägaren. På så lång tid kan mycket ha ändrats. Det kan ha varit andra familjeförhållanden, värmesystem kan ha slitits med försämrad verkningsgrad eller bytts ut. Det kan ha skett många förändringar. Som köpare bör man nog förstå att en så gammal deklaration under andra förhållanden har ett begränsat värde. Det går väl knappast att få reda om något är medvetet felaktigt när det inte är säljaren som utfört deklarationen, utan en tidigare ägare.
Det tyder ju på en klar slapphet hos köparen att inte observera detta i köpeprocessen. Även mäklaren kan upplevas som slapp i det hänseendet. Självklart har inte mäklaren i det här fallet sett några (vederhäftiga) elfakturor utan tittat på energideklarationen och nöjt sig med det. Köparen kunde också reagerat på att deklarationen var så gammal och begärt att få lite mer aktuella siffror på dett (om det nu var viktigt).

Det kan ju också vara så att den tidigare ägaren uppgett felaktiga siffror för en lat upprättare av dokumentet. Eller hur noggranna är de här nissarna som utfärdar energideklarationen?
 
V videopac skrev:
Det tyder ju på en klar slapphet hos köparen att inte observera detta i köpeprocessen. Även mäklaren kan upplevas som slapp i det hänseendet. Självklart har inte mäklaren i det här fallet sett några (vederhäftiga) elfakturor utan tittat på energideklarationen och nöjt sig med det. Köparen kunde också reagerat på att deklarationen var så gammal och begärt att få lite mer aktuella siffror på dett (om det nu var viktigt).

Det kan ju också vara så att den tidigare ägaren uppgett felaktiga siffror för en lat upprättare av dokumentet. Eller hur noggranna är de här nissarna som utfärdar energideklarationen?
Boverket har ett regelsystem för vilka byggnader som behöver en energideklaration och hur dessa ska utföras. Jag har inte läst reglerna så noga, men någon form av certifiering är det förhoppningsvis. Det kostar en del att göra, så om en högst tio år gammal deklaration finns så är det godkänt. Om energiåtgången är viktig för en köpare så kan man begära en uppdaterad deklaration, finansieringen får väl då diskuteras mellan köpare och säljare. I detta fall visade den nio år gamla energideklarationen en mycket hög användning av ved, som är mer osäkert att bedöma. Det fanns alltså många varningsklockor angående osäkerheter för energiåtgång.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Man borde kunna lita på energideklarationen, vad skall man annars ha den till? Är det inte en oberoende entitet som fastställer den? Om den som fastställer energideklarationen förlitar sig på muntliga uppgifter från säljaren/ägaren så finns inget existensberättigande för detta papper.
Hela systemet med obligatoriska energideklarationer är ett stort skämt påhittat av EU som inte tillför något mer än ett antal arbetstillfällen.
Det finns säkert seriösa energideklaranter som har som ambition att göra ett bra jobb, men de jag har stött på har bara fakturerat ett par tusen för att skriva ner tidigare förbrukning, att huset har självdragsventilation och tvåglasfönster för att sen komma till slutsatsen att man kan spara energi genom att tilläggsisolera och skaffa snålspolande munstycken.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Jag har aldrig förstått mig på dessa deklarationer. Eftersom alla eller nästan alla körs vid en fsg. Jag tror inte många läser dem. Det är ganska ointressana före ett köp.
Sen drunknar de bland allt annat...
 
  • Gilla
senap och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hela systemet med obligatoriska energideklarationer är ett stort skämt påhittat av EU som inte tillför något mer än ett antal arbetstillfällen.
Det finns säkert seriösa energideklaranter som har som ambition att göra ett bra jobb, men de jag har stött på har bara fakturerat ett par tusen för att skriva ner tidigare förbrukning, att huset har självdragsventilation och tvåglasfönster för att sen komma till slutsatsen att man kan spara energi genom att tilläggsisolera och skaffa snålspolande munstycken.
Jag har sålt 2 hus och kan intyga att det är ungefär vad som händer. en lekman kan utan tvekan göra samma sak utan att någon skulle märka skillnad.


V videopac skrev:
Det tyder ju på en klar slapphet hos köparen att inte observera detta i köpeprocessen. Även mäklaren kan upplevas som slapp i det hänseendet. Självklart har inte mäklaren i det här fallet sett några (vederhäftiga) elfakturor utan tittat på energideklarationen och nöjt sig med det. Köparen kunde också reagerat på att deklarationen var så gammal och begärt att få lite mer aktuella siffror på dett (om det nu var viktigt).

Det kan ju också vara så att den tidigare ägaren uppgett felaktiga siffror för en lat upprättare av dokumentet. Eller hur noggranna är de här nissarna som utfärdar energideklarationen?
Jag kolla av alla papper som såg bra ut, att deklarationen var gammal backades upp med _muntlig_ redovisning att efter att sett tidiga fakturor stämmer den och är korrekt forfarande. jag nöjde mig med det.


Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som vanligen händer vid en försäljning är att mäklaren ber säljaren fylla i ett underlag för prospektet. Här ingår elförbrukningssiffrorna. Lämnar säljaren blankt så måste mäklaren lösa det på något sätt. Som TS skriver så kan man ju gissa att mäklaren fyllde i siffran från energideklarationen. Sen går utkastet till prospektet till säljaren för godkännande. Först nu är det färdigt för användning i marknadsföringen av fastigheten och säljaren tar tagit på sig ansvar för att innehållet är korrekt. Även om mäklaren agerade sekreterare och plitade in en siffra felaktigt under redigeringen så är det säljaren som står för den.
Korrekt, eftersom säljaren signerat beskrivningen och intygat att den är korrekt är det säljarens ord. mäklaren har möjligen skrivit dem på papper men säljaren har gått i god för dem därför -> säljarens ansvar.
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
T TommyNe skrev:
Ingen av er verkar ha läst mina första sida.

Energideklarationen var från förra ägarbytet och var på 19000 kwh / år.

den angivna förbrukningen baserades på senaste två årens förbrukning som mäklaren hävdade att han sett på el fakturorna.

Det är ingen skillnad på de boende, det är exakt samma konstellation.
att jag ligger bra till är ju främst för att jag effektiviserat enormt men det har ju kostat..

Jag har pratat med mäklaren och de skall nu kolla hur man hanterar en sådan här situation

Jag kan tillägga att garaget inte fanns innan utan det har jag byggt och har koll på förbrukningen.
den drar ca 10 kwh / dag på vintern
Börja med att ringa till nätbolaget i din kommun och fråga efter energiförbrukningen för några år bakåt i tiden.
Ligger den inte omkring 14000 kWh så kan du reklamera köpet på något sätt, ta kontakt med ditt försäkringsbolag, vilka regler som gäller för stämmning. Mkt viktigt för villaägare att vara medlem i Vi Villaägare, där kan man få gratis juridisk hjälp.

Nu kanske jag inte har läst allt rätt, men 14000 kan ju avse bara själva värmeförbrukningen?
 
J Jan Young skrev:
Börja med att ringa till nätbolaget i din kommun och fråga efter energiförbrukningen för några år bakåt i tiden.
Ligger den inte omkring 14000 kWh så kan du reklamera köpet på något sätt, ta kontakt med ditt försäkringsbolag, vilka regler som gäller för stämmning. Mkt viktigt för villaägare att vara medlem i Vi Villaägare, där kan man få gratis juridisk hjälp.

Nu kanske jag inte har läst allt rätt, men 14000 kan ju avse bara själva värmeförbrukningen?
Nu var det ju så det började, att TS hade frågat nätbolaget. Som inte får lämna ut uppgifterna men ändå gav en muntlig uppskattning. Läs början på tråden :)

Och 14000 avser elförbrukningen om större delen av värmebehovet tillgodoses med ved.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
T TommyNe skrev:
Ingen av er verkar ha läst mina första sida.

Energideklarationen var från förra ägarbytet och var på 19000 kwh / år.

den angivna förbrukningen baserades på senaste två årens förbrukning som mäklaren hävdade att han sett på el fakturorna.

Det är ingen skillnad på de boende, det är exakt samma konstellation.
att jag ligger bra till är ju främst för att jag effektiviserat enormt men det har ju kostat..

Jag har pratat med mäklaren och de skall nu kolla hur man hanterar en sådan här situation

Jag kan tillägga att garaget inte fanns innan utan det har jag byggt och har koll på förbrukningen.
den drar ca 10 kwh / dag på vintern
10 kWh per dag tycker jag är rätt väl. Lätt att vara efterklok, men en luftvärmepump från början hade nog varit bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.