M
Skrivit på ett kontrakt sålt av allmänna arvsfonden. Du får inte kräva nånting och de gör inte ens besiktning. Köpa kontant utan lån straffas du också med 5000kr för det MÅSTE ske genom tambur. Det sa inte mäklaren innan vi köpte huset. Tycker att de har fått ett hus och kan inte ens bekosta besiktning och 5000kr i avgift för tambur när det är deras krav, inte vårat krav. Vi har liksom inget problem att föra över pengarna 2 dagar före tillträde....Det är liksom inget dyrt hus och min mamma som ska bo i det kan inte få lån. Undrar om man kan be allmänna arvsfonden stå för kostnaden? Någon som haft detta problem?
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har gjort ett kontantköp med Tambur inblandat. Nordea stod för kontanttillträdet via Tambur utan extra avgift.

Men vad står det i köpekontraktet som ni har slutit om betalningen? Står det något om Tambur där? Annars har ju inget avtalats om detta. Finns postväxel fortfarande, har minnen från 90-talet?
 
M
Läste igenom kontraktet noggrannt igen. Det stod inte tambur, men det stod att jag skulle betala kostnaden för att jag betalar kontant.....faktiskt. Hade nästan tänkt att jag skulle häva köpet pga principsak. Surt.


Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har gjort ett kontantköp med Tambur inblandat. Nordea stod för kontanttillträdet via Tambur utan extra avgift.

Men vad står det i köpekontraktet som ni har slutit om betalningen? Står det något om Tambur där? Annars har ju inget avtalats om detta. Finns postväxel fortfarande, har minnen från 90-talet?
 
  • Utdrag ur kontrakt med rubriken "§9 Lagfarts- och lånekostnader" som beskriver kostnadsansvar vid fastighetsköp.
  • Gilla
Jojo21
  • Laddar…
BirgitS
Det står väl att du ska betala de kostnader som din bank tar ut. Det lär nog vara samma sak oavsett vem du köper ett hus av för ingen säljare lär vilja betala de avgifterna.

Det står ju också att säljaren betalar de kostnader som säljarens bank tar ut.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Det står väl att du ska betala de kostnader som din bank tar ut. Det lär nog vara samma sak oavsett vem du köper ett hus av för ingen säljare lär vilja betala de avgifterna.

Det står ju också att säljaren betalar de kostnader som säljarens bank tar ut.
Jo, men det är säljaren som tvingar mig att använda Tambur. Vanlig banköverföring på samma dag eller dagar innan kostar 75kr. De får fortfarande sin betalning, varför måste jag använda Tambur? Tänk dig den dagen bankerna tar ut 50 000kr för att man betalar kontant till husköp. Känns det inte som att man tvingas till bolån? Vi är inte där idag, men det känns verkligen som att de vill att man tar lån,också hamnar man däremellan när man inte får ta lån när man är 70+.
 
Redigerat:
Hur har du fått informationen att du ska betala 5000 kronor för Tambur?
 
  • Gilla
Kvisthberg
  • Laddar…
M
SEB sa det, för de sa att jag kunde göra en "normal telefonöverföring" för 75kr före eller på tillträdesdagen, men med Tambur där säljaren ser överföringen direkt, plus andra tjänster som att de tar hand om lagfart, gör kontroll av försäljningen kostar 5000kr. Det är väl bra när det inte involverar en mäklare, men detta är mäklare och allmänna arvsfonden.....Mäklaren sköter lagfarten. SEB sa inte att "enbart" Tambur va ett alternativ.


1 16386 skrev:
Hur har du fått informationen att du ska betala 5000 kronor för Tambur?
 
M MoveMe skrev:
SEB sa det, för de sa att jag kunde göra en "normal telefonöverföring" för 75kr före eller på tillträdesdagen, men med Tambur där säljaren ser överföringen direkt, plus andra tjänster som att de tar hand om lagfart, gör kontroll av försäljningen kostar 5000kr. De sa inte att "enbart" Tambur va ett alternativ.
OK, då är det alltså vad SEB tar ut. Är det även om mäklaren är ansluten till Tambur?
 
M
1 16386 skrev:
OK, då är det alltså vad SEB tar ut. Är det även om mäklaren är ansluten till Tambur?
Mäklaren är ansluten till Tambur, men han sa inte att han kunde sköta det själv....kan han?
 
Nej, han kan inte debitera ditt konto hos banken eller kreditera säljarens konto. Min fråga var mer om du kunde använda det för att förhandla ner bankens pris för hjälp med kontanttillträdet.
 
M
1 16386 skrev:
Nej, han kan inte debitera ditt konto hos banken eller kreditera säljarens konto. Min fråga var mer om du kunde använda det för att förhandla ner bankens pris för hjälp med kontanttillträdet.
När jag sa att jag inte behövde nån kontrollhjälp eller hjälp med lagfart så gick telefonisten iväg o frågade o trodde det gick, men sen kom hon tillbaks o sa Nej. Även när jag sa att Handelsbanken gör det gratis om jag byter bank. Fortf Nej. Jag vet inte hur man förhandlar....
 
C
Står det i köpekontraktet att du måste betala likviden genom Tambur?
Annars skall väl säljaren skita i hur de får pengarna, det som räknas är väl att de kommer in på säljarens konto vid tillträdet, vilket SEB fixar utan att blanda in tambur om du bokar ett tillträde med dem.

I princip kan du ju ta med en väska med sedlar till tillträdet om inget särskilt är avtalat.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M
C cpalm skrev:
Står det i köpekontraktet att du måste betala likviden genom Tambur?
Annars skall väl säljaren skita i hur de får pengarna, det som räknas är väl att de kommer in på säljarens konto vid tillträdet, vilket SEB fixar utan att blanda in tambur om du bokar ett tillträde med dem.

I princip kan du ju ta med en väska med sedlar till tillträdet om inget särskilt är avtalat.
Tänkte jag också, dock stod detta i kontraktet. Så nu känner jag lite att det verkar som att mäklaren visste att detta kan ske. Men jag tycker väl inte det står att jag måste gå genom Tambur, för tänk om det fanns andra dyrare metoder och dom tvingar en att använda det liksom....
 
  • Utdrag ur ett kontrakt som beskriver ansvarsfördelningen av lagfarts- och lånekostnader mellan köpare och säljare.
C
M MoveMe skrev:
Tänkte jag också, dock stod detta i kontraktet.
Jo, jag såg det där urklippet, men där står ju inte ett skit om tambur.
Om det inte står något mer specifikt är det formellt upp till dig hur säljaren får pengarna.
I praktiken brukar det gå till så att köparen och säljaren fixar varsin bankkontakt. Sen snackar mäklaren ihop sig med dessa om en tidpunkt när de skall vara redo att göra överföringen. Efter att likvidavräkning upprättats vid tillträdet skickar mäklaren över den till bankkontakterna som "ringer över" pengarna och kvitterar med vändande post.

Det där med tambur låter som något mäklaren "sålt in".
 
  • Gilla
Janetgorgis och 2 till
  • Laddar…
M
Jag läste lite mer på tidigare fall på forumet. Jag tror faktiskt att det som kostar pengar, kanske är att säljaren har lån att lösa, så den banken som gör det gör det inte gratis, men sen kan jag ju tycka att det är ju inte jag som tagit det lånet. Att jag måste använda Tambur eller brukligt tillträde för att allmänna arvsfonden ska kunna lösa sina lån borde väl inte falla på mig?

C cpalm skrev:
Jo, jag såg det där urklippet, men där står ju inte ett skit om tambur.
Om det inte står något mer specifikt är det formellt upp till dig hur säljaren får pengarna.
I praktiken brukar det gå till så att köparen och säljaren fixar varsin bankkontakt. Sen snackar mäklaren ihop sig med dessa om en tidpunkt när de skall vara redo att göra överföringen. Efter att likvidavräkning upprättats vid tillträdet skickar mäklaren över den till bankkontakterna som "ringer över" pengarna och kvitterar med vändande post.

Det där med tambur låter som något mäklaren "sålt in".
C cpalm skrev:
Jo, jag såg det där urklippet, men där står ju inte ett skit om tambur.
Om det inte står något mer specifikt är det formellt upp till dig hur säljaren får pengarna.
I praktiken brukar det gå till så att köparen och säljaren fixar varsin bankkontakt. Sen snackar mäklaren ihop sig med dessa om en tidpunkt när de skall vara redo att göra överföringen. Efter att likvidavräkning upprättats vid tillträdet skickar mäklaren över den till bankkontakterna som "ringer över" pengarna och kvitterar med vändande post.

Det där med tambur låter som något mäklaren "sålt in".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.