Ardex har ett system som klarar 1.000.000 s/m
Det är 2 strykningar med Ardex fuktspärr min 0,2kg/m2 och 2 strykningar S1-K min 1,3kg/m2
 
Cedrix skrev:
Tänkte också först ha golvgips, men eftersom det ska förbjudas så hoppar jag över detta. Spån är tillåtet även i framtiden. Och som Jon_H säger, det finns ingen anledning att ha gips på golvet eftersom man ändå måste spackla fall.
Golvspån är ju nästa ett måste, svårt att få tillräcklig bärighet/styvhet med enbart gips.
Förmodar att du inte har golvvärme under golvspånen då ?
Gips är en bra värmeledare golvspån inte...
 
Stringfellow skrev:
Jag har själv jobbat med Danogips "Aquapanel" och den funkar väldigt bra.
Funkar den att ha på golvet ,eller har dom något annat ?
 
Draven skrev:
Förmodar att du inte har golvvärme under golvspånen då ?
Gips är en bra värmeledare golvspån inte...
Jo jag tänker ha golvvärme under!
Golvspån hade jag tänkt oavsett om jag skulle ha gips eller ej, tänkte limma ett lager gips på spånet i så fall. men nu reglar jag tätare och skippar gipset. Tänkte följa Uponors anvisningar med glespanel, golvvärmeplåtar och spånskiva.
 
nino skrev:
Ardex har ett system som klarar 1.000.000 s/m
Det är 2 strykningar med Ardex fuktspärr min 0,2kg/m2 och 2 strykningar S1-K min 1,3kg/m2
Är det systemet jag kommer att använda!
 
om man skulle märka att man har en fuktskada tex nedan ett badrumsfönster när man ska göra om ett badrum hur går man tillväga då?
 
Ardexsmitten skrev:
Saken är den att K70 inte är till för att användas på träbjälklag. Så det enda sättet, som jag kan se det, är att dom tänker spackla hela golvet plant med A45 (som är godkänd till träbjälklag) och sedan flyta fallet med K70 ovanpå.....
Eftersom jag tänker regla 30cc på golvet så går det utmärkt att använda K70, eftersom böjstyvheten är ok ändå.
 
Cedrix skrev:
Eftersom jag tänker regla 30cc på golvet så går det utmärkt att använda K70, eftersom böjstyvheten är ok ändå.
Är det kakelfirman som du fått offerten från som påstår att det går utmärkt, eller är det Ardex?
Om du besöker Ardex Arki AB , och går in under produkter, produktinformation, golvspackel så hittar du en golvspackelguide...där ser du vilka produkter som är lämpliga till vad. Enligt den guiden så är inte K70 lämpligt till golvspån.
Om du har kontaktat Ardex och fått ok av dom så är det helt okej, för då tar ju dom ansvar för att det skall fungera.
 
Ardexsmitten skrev:
Är det kakelfirman som du fått offerten från som påstår att det går utmärkt, eller är det Ardex?
Om du besöker Ardex Arki AB , och går in under produkter, produktinformation, golvspackel så hittar du en golvspackelguide...där ser du vilka produkter som är lämpliga till vad. Enligt den guiden så är inte K70 lämpligt till golvspån.
Om du har kontaktat Ardex och fått ok av dom så är det helt okej, för då tar ju dom ansvar för att det skall fungera.
Är kakelfirman som kontaktade ardex, och dom tyckte båda att K70 skulle fungera fint eftersom det inte behövs någon förstärkning i böjstyvhet och K70 är lättare att jobba med + att det är billigare.
 
Åsa76 skrev:
Bara för att något är tillåtet innebär inte att det är bra!
Nej, det är två olika saker. Och i det här fallet går det både bra och är tillåtet i ett år till.
 
kjelleo skrev:
om man skulle märka att man har en fuktskada tex nedan ett badrumsfönster när man ska göra om ett badrum hur går man tillväga då?
Du får nog formulera din fråga lite bättre om du vill ha svar. :) Men generellt, man tar bort det skadade och bygger upp det igen.
 
Jag har läst igenom hela tråden i detta forum och det kändes helt rätt att hitta hit då vi befinner oss i väntans tider på vår GVK auktoriserade golvläggare som skall ordna med tätskikt och ytskikt. Ville gärna stämma av ett par saker om någon kan svara på mina funderingar:

Mina sömnlösa nätter berör mina två ytterväggar som bildar ett hörn där duschen kommer att vara placerad.
Ytterväggskonstruktionen gör att ångspärren är inte placerad närmast rummet utan den är placerad innanför en regel på 45 mm. Utrymmet mellan reglen och ångspärren har vi fyllt med isolering. Reglarna är satta på cc 600mm vilket vi har "kompenserat" med att först sätta en OSB skiva och sen våtrumsgips (jag har förstått att detta borde ge tillräcklig stabilitet för att kunna använda som underlag för att kakla?) Tätskiktet / fuktspären kommer att vara plastmatta för att sen beklädas med kakel.

Om jag förstått det rätt så borde man ta bort gipset, i alla fall där duschen kommer att vara placerad och byta ut detta mot någon form av cementbunden skiva, resterande väggar som är innerväggar behöver vi inte byta bort gipset då fukten kan komma ut. Har jag tänkt rätt och har ni någon speciell skiva att rekommendera?
 
har samma fundering...ska göra om badrummet coh har snackat med snickare,byggfirmor etc ingen vet vad som gäller riktigt!
Tror ni man kan sätta nån typ av cementskiva där duschen är och gips i övriga delen av badrummet?
det är ett litet badrum med golvyta på 4 kvadrat...
 
Kommer du att använda plastmatta på väggen som tätskikt?
Enligt en leverantör så är det inte en godkänd konstruktion eftersom det är tveksamt om mattlimmet orkar hålla upp keramiken (vet dock byggare som gjort på detta viset i 20år och inte haft en vattenskada)

Om du iaf ska använda matta på vägg som tätskikt så borde det inte vara nått problem, eftersom vad jag kan förstå så gäller förbudet endast vattenbaserade rollade tätskikt som ska kläs med keramik, vad gäller plastmatta så har jag inte hört något om att det inte ska vara godkänt med gips bakom

Ska du ha vanligt tätskikt så ska det klara 1 000 000 s/m mot ytterväggarna med plast i oavsett material bakom
 
kjelleo skrev:
har samma fundering...ska göra om badrummet coh har snackat med snickare,byggfirmor etc ingen vet vad som gäller riktigt!
Tror ni man kan sätta nån typ av cementskiva där duschen är och gips i övriga delen av badrummet?
det är ett litet badrum med golvyta på 4 kvadrat...
Om badrummet bara är på 4 kvadrat så blir det ju ingen kostnad att sätta fiber cement på hela väggen.
Dom har ju tänkt till när dom gjorde fibercementskivorna, tror inte det finns samma tjocklek på gips och fibercement skivor. skiljer 1mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.