G Gjutjärn skrev:
Just det, den där pulserande dioden? Har faktiskt IKEAs mätare på den idag. Men går bara till en enhet som inte verkar går att koppla till HA. Vad kan jag köpa för något bra för att mäta den till HA?
Nej, inte den pulserande dioden. Då ser du bara total energiförbrukning. Vill du se ström/spänning och förbrukning per fas så måste du använda P1-porten, även kallat "kundgränssnitt".
 
G
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, inte den pulserande dioden. Då ser du bara total energiförbrukning. Vill du se ström/spänning och förbrukning per fas så måste du använda P1-porten, även kallat "kundgränssnitt".
Ah! ok. Hm, den har jag sannolikt inte på min huvudmätare! Fått lite idéer nu. Kanske får bli en Shelly 3M. Huvudsaken är att jag kan styra allt i HA. Har kastat ut alla företags egna skitappar till mina enheter här hemma och kör allt via HA sen jag upptäckte den :)
Funkar Shelly även om man bara vill se över en fas? Tex fokuserat till värmepumpen tex?
 
G Gjutjärn skrev:
Ah! ok. Hm, den har jag sannolikt inte på min huvudmätare! Fått lite idéer nu. Kanske får bli en Shelly 3M. Huvudsaken är att jag kan styra allt i HA. Har kastat ut alla företags egna skitappar till mina enheter här hemma och kör allt via HA sen jag upptäckte den :)
Funkar Shelly även om man bara vill se över en fas? Tex fokuserat till värmepumpen tex?
Antingen skaffar du en shelly för att mäta bara en fas, eller så mäter du tre valfria faser med en 3EM.
 
G
MathiasS MathiasS skrev:
Antingen skaffar du en shelly för att mäta bara en fas, eller så mäter du tre valfria faser med en 3EM.
Ok är det en särskild Shelly för 1 fast, eller köper jag bara en 3a och använder en helt enkelt?
 
Om du vill ha en med strömtrafos så är det 3EM som gäller och sedan använder du bara 1 trafo. Annars finns också Shelly Pro 1PM som monteras på din-skena i elcentralen och ger samma mätvärden.
 
G
MathiasS MathiasS skrev:
Om du vill ha en med strömtrafos så är det 3EM som gäller och sedan använder du bara 1 trafo. Annars finns också Shelly Pro 1PM som monteras på din-skena i elcentralen och ger samma mätvärden.
Toppen, tack!
 
https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer/

Plug and play med HA om du har en P1 port på mätaren. Shelly 3em är också ett bra alternativ.

Vad du än gör välj inte pulsmätning, det är ett informationafattigt och föråldrat gränssnitt.

Edit: stavning
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
Fn87 Fn87 skrev:
[länk]

Plug and play med HA om du har en P1 port på mätaren. Shelly 3em är också ett bra alternativ.

Vad du än gör välj inte pulsmätning, det är ett informationafattigt och föråldrat gränssnitt.

Edit: stavning
Sådär, ringde och frågade min elleverantör om ny elmätare med HAN port.. och den var redan på G och dom satte mig på intresselista, och nu ringde dom om att komma och installera den nya i veckan.
Men då är denna Slimme Lezer jag ska beställa? Är det något mer jag behöver ha?
Verkar vara out of stock... fasen... finns det någon annan liknande jag kan köra istället? Ihop då med HA.
 
G
Fn87 Fn87 skrev:
[länk]

Plug and play med HA om du har en P1 port på mätaren. Shelly 3em är också ett bra alternativ.

Vad du än gör välj inte pulsmätning, det är ett informationafattigt och föråldrat gränssnitt.

Edit: stavning
S
Fn87 Fn87 skrev:
[länk]

Plug and play med HA om du har en P1 port på mätaren. Shelly 3em är också ett bra alternativ.

Vad du än gör välj inte pulsmätning, det är ett informationafattigt och föråldrat gränssnitt.

Edit: stavning
SlimmeLezer+ verkar finnas i lager.. den funkar väl? min nya mätare har RJ12 port och det har väl denna också.
https://www.zuidwijk.com/product/sl...OjH89yYW18BsTG-tOa-dV-9nhpsOw1hcqHhJtMy-uPHLk

Hur går installationen till sen? Hur får jag in den i min Home Assistant?
 
Ska inte vara några problem förutsatt att mätaren följer standard. Den dyker upp via MQTT discovery om du har det påslaget om jag inte minns fel.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
Fn87 Fn87 skrev:
[länk]
Toppen tack!
 
G
Fn87 Fn87 skrev:
[länk]
Har fått hem min SlimmeLezer plus. Och inga problem alls med installationen, men den verkar inte få några värden. Installerade debugversionen och mätaren verkar ändå skicka någon form av värden.
Eftersom det var en RJ12 på min nya elmätare så hoppades jag bara att detta skulle fungera utan närmare koll.
Men SlimmeLezer verkar ju kräva DSMR 5 protokoll.
Och min elmätare Aidon 6534 vet jag inte vad för protokoll den har? Är detta inget standard idag?
Är det kanske så djävligt att min nya elmätare inte har de där DSMR 5 protokollet då och att den skickar helt andra heroglyfer till Slimmen som den inte förstår?
 
Du behöver be elbolaget slå på din "kundport" innan du ser någon data har jag för mig.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
G
MathiasS MathiasS skrev:
Du behöver be elbolaget slå på din "kundport" innan du ser någon data har jag för mig.
Japp den är på! Annars finns inga 5V mellan pin 1 o 6.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.