useless useless skrev:
Lönsamheten är sekundärt om man ska räkna ut kostanden för själva veden. Har du sågat, burit hem, kapat och kluvit upp 1 kubikmeter ved så har du två val: Sälj den för 800:- eller elda upp den själv.
Om man då är positiv till vedeldning är valet lätt och lönsammast är att elda upp veden själv.
 
Nissens
L L A Axelsson skrev:
Om man då är positiv till vedeldning är valet lätt och lönsammast är att elda upp veden själv.
Det beror ju på hur man värderar sin tid.
Jag gjorde det tidigare själv, men köper numera färdig ved. Jag värderar min tid högre än vad det kostar att köpa veden. :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Förutom att du (antagligen) betalar för ved så tillkommer kostnader för sotning och återkommande brandskyddskontroller. Även de kostnaderna (~1 000 kr/år) får man lägga på....
Veden betald med hemodlade grönsaker, sotning behövs ändå om man vill elda bara lite i kaminen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F
T Träkåk skrev:
Självklart. Träden växer och blir ved utan insats. Sol/vind/vatten är gratis. Någon som äger marken där träden växer har köpt marken och den som tar vara på sol/vind/vatten har investerat men ser man till löpande driften jämfört med att vara elberoende, då även elgrundat kräver investeringar
Nja är det så självklart? Innan den blir "gratis" så ska den väl huggas, fraktas, kapas och klyvas?? Till detta krävs vanligtvis energi innan den är klar att eldas - efter tork.
Men det är klart: Sågas allt med handsåg, dras hem för hand och klyvs med yxa...ja då kanske det kan närma sig "gratis" men med stor arbetsinsats. Eller - om nån annan gör det....
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
F
T Träkåk skrev:
Självklart. Träden växer och blir ved utan insats. Sol/vind/vatten är gratis. Någon som äger marken där träden växer har köpt marken och den som tar vara på sol/vind/vatten har investerat men ser man till löpande driften jämfört med att vara elberoende, då även elgrundat kräver investeringar
Nja är det så självklart? Innan den blir "gratis" så ska den väl huggas, fraktas, kapas och klyvas?? Till detta krävs vanligtvis energi innan den är klar att eldas - efter tork.
Men det är klart: Sågas allt med handsåg, dras hem för hand och klyvs med yxa...ja då kanske det kan närma sig "gratis" men med stor arbetsinsats. Eller - om nån annan gör det....
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Nja är det så självklart? Innan den blir "gratis" så ska den väl huggas, fraktas, kapas och klyvas?? Till detta krävs vanligtvis energi innan den är klar att eldas - efter tork.
Men det är klart: Sågas allt med handsåg, dras hem för hand och klyvs med yxa...ja då kanske det kan närma sig "gratis" men med stor arbetsinsats. Eller - om nån annan gör det....
Tycker att du går in på petitesser eftersom det handlar om kostnad, inte miljö... Visst, jag måste köra hem jord och köpa frö till mina odlingar för att betala veden, men det är en pink i havet mot kbm priset. Men för att få dig lugn så får han väl klämma in ett "i princip" i inlägget.
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
Roligt att läsa inlägg som raljerar om att "gratis" ved minsann inte är gratis och att de värderar sin tid högre och köper färdigved eller har andra "bättre" uppvärmningsystem men trots det tar av sin värdefulla tid att skriva i en tråd om lönsamheten med vedeldning.

Min åsikt: Vedeldning kan vara väldigt lönsam i vissa fall men även ett dyrt nöje i andra.

Alla har unika förutsättningar.

/ATW
 
  • Gilla
pontuskarlsson och 7 till
  • Laddar…
F
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Tycker att du går in på petitesser eftersom det handlar om kostnad, inte miljö... Visst, jag måste köra hem jord och köpa frö till mina odlingar för att betala veden, men det är en pink i havet mot kbm priset. Men för att få dig lugn så får han väl klämma in ett "i princip" i inlägget.
Jag vet inte om bränsle- och energipriser verkligen är "petitesser" map kostnad ..? Inte för alla iaf..
Jag har också i stort sett obegränsad (20Ha) tillgång till skog (ved) som du kallar "gratis".
Men den kostar bensin, olja och maskinunderhåll att fälla. Diesel att frakta hem. El att kapa upp och klyva.
Samt när det gäller den fysiska insatsen så är INTE någon "pink i havet".
Särskilt vissa stadsbor inbillar sig att veden hoppar av sig själv från skogen och in i spisen och att det är helt "gratis"
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
F
A ArneTW skrev:
Roligt att läsa inlägg som raljerar om att "gratis" ved minsann inte är gratis och att de värderar sin tid högre och köper färdigved eller har andra "bättre" uppvärmningsystem men trots det tar av sin värdefulla tid att skriva i en tråd om lönsamheten med vedeldning.

Min åsikt: Vedeldning kan vara väldigt lönsam i vissa fall men även ett dyrt nöje i andra.

Alla har unika förutsättningar.

/ATW
Sen finns det de som "rajerar" om hur "effektiva" deras uppvärmningssystem är också ..
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Sen finns det de som "rajerar" om hur "effektiva" deras uppvärmningssystem är också ..
Har de varmt inne och inte behöver frysa eller ruinera sig är det väl bra så...

Varför för man inte vara stolt över sitt värmesystem?

/ATW
 
Nissens
A ArneTW skrev:
Roligt att läsa inlägg som raljerar om att "gratis" ved minsann inte är gratis och att de värderar sin tid högre och köper färdigved eller har andra "bättre" uppvärmningsystem men trots det tar av sin värdefulla tid att skriva i en tråd om lönsamheten med vedeldning.

Min åsikt: Vedeldning kan vara väldigt lönsam i vissa fall men även ett dyrt nöje i andra.

Alla har unika förutsättningar.

/ATW
Jo, men veden är aldrig gratis…
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
S
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Och hur mycket el har ett hushåll med rörligt elpris fått för ~1 000 kr under vintern som gick :thinking:?
Så lägg dit bensin, diesel och el för att få den från skogen, hem, kapad och klyvd så börjat du närma dig sanningen..
T Träkåk skrev:
Självklart. Träden växer och blir ved utan insats. Sol/vind/vatten är gratis. Någon som äger marken där träden växer har köpt marken och den som tar vara på sol/vind/vatten har investerat men ser man till löpande driften jämfört med att vara elberoende, då även elgrundat kräver investeringar
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
S
A ArneTW skrev:
Roligt att läsa inlägg som raljerar om att "gratis" ved minsann inte är gratis och att de värderar sin tid högre och köper färdigved eller har andra "bättre" uppvärmningsystem men trots det tar av sin värdefulla tid att skriva i en tråd om lönsamheten med vedeldning.

Min åsikt: Vedeldning kan vara väldigt lönsam i vissa fall men även ett dyrt nöje i andra.

Alla har unika förutsättningar.

/ATW
Och vissa "raljerar" över att allt är gratis och blundar för omkostnaderna. Dvs lurar sig själv..
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
S
L L A Axelsson skrev:
Den som odlar i trädgårdslandet pratar ofta inte om att det kostar tid.
Odla ved i trägårdslandet..?.:crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
S sonabr4000 skrev:
Och vissa "raljerar" över att allt är gratis och blundar för omkostnaderna. Dvs lurar sig själv..
Finns nog ingen vedeldare som inte vet exakt vad kostnaden är när sista veden för nästa års eldning läggs på stapeln.

Kan nog bara slås av ögonblicket när sista balen hö slängs upp på höskullen.

Men du kanske vet bättre?

vad kostade gymkortet nu? hade du inte tjänat mer om du var på jobbet istället?

/ATW
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.