BirgitS
A arn bygg skrev:
Följdfråga på detta blir då hur ser ni på folk som frågar om byggfrågor härinne, typ el, grenar som hänger över annans tomt eller undersökningsplikten vid husköp mfl skall vi behandla dem så som ni föreslår, sök själva, svaret finns här på byggahus någonstans, eller skall vi guida dem?
Om de hoppar in i en befintlig tråd så är svaren väldigt ofta just att läsa vad som redan står i tråden. Även i nya trådar så är svaren ibland en länk till en äldre tråd om samma sak.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Det där har ju diskuterats många gånger förr och alla tre påståendena grundar sig på att vaccinerade insjuknar i lägre grad (1), är smittsamma kortare tid (2), det finns personer (varav en del är föräldrar) med dåligt immunsystem där vaccinering inte fungerar (3), även barn och unga blir allvarligt sjuka ibland (4) samt att det är självklart att hög frånvaro pga. sjukdom och vab påverkar arbetsplatser.

(1) [länk] (som jag väl har länkat till 10-tals gånger vid det här laget)
(2) det finns länkar till sådana studier ett antal gånger i trådarna
(3) folk med vissa sjukdomar och sjukdomsbehandlingar, t.ex. transplanterade, cellgiftsbehandling
(4) t.ex. rapportering från Socialstyrelsen, Fohm, rapporten med underlag för vaccinering av 12-15 år från Fohm

Den extremt höga smittspridningen i södra Afrika har lett till nya varianter (beta och omikron) som inte stoppas av antikropparna hos tidigare sjuka. Det är synnerligen dumt att ha det så.

Det är väldigt tjatigt med diskussioner som går i cirklar. Detta har diskuterats en massa gånger.
Ursäkta men din länk leder till ca 1300 A4 sidor av blandad statistik, inte så lätt att hitta.
Dessutom är statliga rapporter inte alltid så bra att luta sig på, speciellt i ett europa som har hanterat denna pandemi på ett väldigt varierat sätt.

Oavsett vad du och jag anser i denna fråga, så tror jag verkligen att du har gjort ett omfattande arbete gällandes vad för information som finns runt om oss gällandes vad för skador Covid gör på folk, tror att du vet var man hittar. Och därför frågar jag. Ibland frågar man om ref i en argumentation för att påvisa ett dåligt argument, det skall inte blandas ihop med tillfällen då man eftersöker något och vill ha hjälp i att hitta viss info. Oavsett vad man tycker i en fråga så kan man respektera en "motståndare" gällandes dess förmåga och/eller kunskap i en del av ett område.
 
A
B b8q skrev:
För väldigt vanliga frågor ("Är detta ett dolt fel?", "Hjälp, radon!", "Grannens XXX skymmer min utsikt"...) så skulle det mycket riktigt vara skönt med ett färdigt länkarkiv, så slipper man läsa samma frågor och svar gång på gång på gång.
Ja, tänk på att det alltid kommer nya in i diverse yrken, klubbar, föreningar, skolor och forum, de flesta som är aktiva tycker det är bra och om man intresserar sig för att sprida information och man anser att man är en av de som innehar en hög kunskap i något så är det viktigt att göra det enkelt för sig själv och andra. Respekt får man sällan, ofta får man visa att man förtjänar den, ett sätt är att säga jag har gjort detta si och så mycket och kan jättemycket om detta och det fungerar så. Det andra sättet är att visa hur det fungerar.
Det som fungerar bäst fungerar bäst både inom hantverk och i vetenskapliga diskussioner.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Om de hoppar in i en befintlig tråd så är svaren väldigt ofta just att läsa vad som redan står i tråden. Även i nya trådar så är svaren ibland en länk till en äldre tråd om samma sak.
Just länken efterfrågar jag ibland, dock hjälper det inte att få en länk till 100 sidor text (eller 1000)
De flesta vill ofta förenkla det för sig själva det är därför man frågar här på Byggahus
se regel 4.4.3 samt 4.4.5, tycker det är bra om man kan hjälpa varandra.
 
A
T Tommynorskens skrev:
Naturligtvis är det en bra lösning att ha en fil med länkar till endel publikationer som man ofta får refera till, men samtidigt kan jag tycka att folk som kommer in i tråden tusentals poster in och säger vad pratar ni om jag vill ha länkar till detta, fast det redan postats om det åtskilliga gånger i tråden. Det finns sökfunktioner i forumet så man kan söka på det och förmodligen hitta länkar och dylik information. Det blir lite tjatigt att man skall upprepa sig gång efter annan för att andra är för lata/bekväma att följa konversationen som pågått några sidor.
se regel 4.4.3 samt 4.4.5
 
BirgitS
A arn bygg skrev:
Ursäkta men din länk leder till ca 1300 A4 sidor av blandad statistik, inte så lätt att hitta.
Dessutom är statliga rapporter inte alltid så bra att luta sig på, speciellt i ett europa som har hanterat denna pandemi på ett väldigt varierat sätt.
Det räcker att läsa den senaste veckorapporten för att få fram vad UK Health Security Agency vet just nu om hur vaccinet skyddar, och just när det gäller mot sjukdom så heter kapitlet Effectiveness against symptomatic disease. Jag ser att det har tillkommit ett avsnitt som heter Consensus vaccine effectiveness estimates som också verkar relevant där en expertpanel även har inkluderat internationella data.

Just när det gäller hur bra vaccinet skyddar mot sjukdom så är det en bra länk eftersom England är ett stort land med väl utbyggd registrering. Bättre än att lita på små forskningsstudier med begränsat antal personer där man inte riktigt vet hur representativt urvalet är, tycker jag. Sen finns det alltid ett mörkertal när det gäller sjukdom men det borde inte favorisera just de vaccinerade i detta fall (kanske snarare tvärtom om man tänker sig att ovaccinerade är mer ohörsamma även när det gäller att testa sig).
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
A
trähandtag trähandtag skrev:
Vi kräver/anser det som självklart av de styrande, tjänstemän, företagare ska göra väl informerade och kloka beslut! På samma sätt anser jag att vi som medborgare ska vara väl insatta och förstå besluten. Vi kanske inte gillar slutsatserna eller prioriteringarna mm- detta gränsar till politik och blir mer tankar kring vad som är bäst, hur olika mekanismer i samhället knyts samman, hur vi reagerar på åtgärder/beslut.

När kommer till ett forum som detta och ett mindre specialområde, har vi olika möjligheter att kunna förstå, vi har olika utbildningsbakgrund, intresse i ämnet. Några kommer att ha stor insikt i sakfrågorna andra inte. Har vi som forummedlemmar åsikter som strider mot beprövad vetenskap eller vad som är den samlade kunskapen vid givet ögonblick, får "vi" räkna med mothugg. Att dela med sig av en sådan avvikande åsikt här på forumet är det inte konstigt att "vi" blir ifrågasatta.

Det går att tänka att den som blir starkt ifrågasatt känner sig censurerad, då dennes åsikt inte har någon bäring på den samlade kunskapen. Några här har också uttryckt att alla måste få komma till tals, vilket jag tycker är skitsnack. Har jag ingen kunskap i en fråga, så har jag förstånd att hålla tyst. Istället lyssna och lära, om det finns intresse!
Eftersom du inte verkade svara på frågan om detta bara gäller sverige så utvecklar jag här.

Det är skillnad på att alla skall få komma till tals och att allt skall få uttryckas, om 100.000 säger samma sak så är det inte stor mening, men om en säger att jorden är rund på 1400 talet så kan det vara bättre att lyssna, det är enligt mig mer intressant att lyssna på en som säger att jorden är platt idag än att lyssna på 100.000 som säger att den är rund.
Vad är den samlade kunskapen? på vissa ställen nere i europa säger den samlade kunskapen att man måste bära mask i vissa ställen, detta har diskuterats här, våra myndigheter tog ett beslut, det finns vissa som tycker att det är fel, jag diskuterar gärna med dem. Vet inte vad du tycker om masker men helt klart är att det är inte bara sverige som har den samlade kunskapen, och eftersom det finns skillnader så är det inte helt klart att styrande i länder alltid har rätt även om de tror att de följer den "samlade kunskapen". Jag anser att Sverige generellt har gjort bra i detta men det är helt klart att det finns många andra länder som är bättre än oss i många situationer. kolla in livslängd som är ett av måtten på hur bra ett land gör. Kolla in vad som hände under Tsunamin i Thailand, Sverige var inte direkt bäst i klassen på allt i den situationen.
Vad det handlar om här i dessa trådar är att folk har förhoppningen att sprida kunskaper till andra, både om hus och om Pandemier, din text kan uppfattas som gammalmodig, när det gäller kunskapsöverföring så hade eleverna "förstånd att hålla tyst" , nuförtiden vet man att det är effektivare när eleverna ifrågasätter och är mer delaktiga, läraren är ingen gud "per se".
Visst uppkommer det svårigheter kring den modellen och skolan idag går att kritisera, men att en läroprocess är bättre om man får ifrågasätta och begära mer bevis tror jag de flesta är överens om.
 
D
A arn bygg skrev:
Eftersom du inte verkade svara på frågan om detta bara gäller sverige så utvecklar jag här.

Det är skillnad på att alla skall få komma till tals och att allt skall få uttryckas, om 100.000 säger samma sak så är det inte stor mening, men om en säger att jorden är rund på 1400 talet så kan det vara bättre att lyssna, det är enligt mig mer intressant att lyssna på en som säger att jorden är platt idag än att lyssna på 100.000 som säger att den är rund.
Vad är den samlade kunskapen? på vissa ställen nere i europa säger den samlade kunskapen att man måste bära mask i vissa ställen, detta har diskuterats här, våra myndigheter tog ett beslut, det finns vissa som tycker att det är fel, jag diskuterar gärna med dem. Vet inte vad du tycker om masker men helt klart är att det är inte bara sverige som har den samlade kunskapen, och eftersom det finns skillnader så är det inte helt klart att styrande i länder alltid har rätt även om de tror att de följer den "samlade kunskapen". Jag anser att Sverige generellt har gjort bra i detta men det är helt klart att det finns många andra länder som är bättre än oss i många situationer. kolla in livslängd som är ett av måtten på hur bra ett land gör. Kolla in vad som hände under Tsunamin i Thailand, Sverige var inte direkt bäst i klassen på allt i den situationen.
Vad det handlar om här i dessa trådar är att folk har förhoppningen att sprida kunskaper till andra, både om hus och om Pandemier, din text kan uppfattas som gammalmodig, när det gäller kunskapsöverföring så hade eleverna "förstånd att hålla tyst" , nuförtiden vet man att det är effektivare när eleverna ifrågasätter och är mer delaktiga, läraren är ingen gud "per se".
Visst uppkommer det svårigheter kring den modellen och skolan idag går att kritisera, men att en läroprocess är bättre om man får ifrågasätta och begära mer bevis tror jag de flesta är överens om.
Du kan nog hitta att allt detta har diskuterats här redan och att folk inte är så sugna på att börja om med dig men du kommer nog också märka att du inte raderas för att du framför en avvikande åsikt.

Däremot är man inte skyldig att diskutera med alla och om man har uppfattningar som ligger utanför det rimliga så kan man nog komma att finna sig lite ensam när man vill prata om det, det är inget problem i mina ögon. Det ska dessutom vara inom ett ämne som är relevant att diskutera, ditt exempel med jorden är platt är ett bra sådant, det finns ytterst få som är intresserade av att diskutera detta, svaret på den anses idag vara etablerad fakta och därför saknar det diskussionsvärde för nästan alla.
 
  • Gilla
trähandtag och 4 till
  • Laddar…
A
Skulle kunna tro att detta nedan kanske passa bättre i tråden varför har ni inte v.........
Men det blir ju lite stökigt att flytta svar hit och dit.
D djac skrev:
Du kan nog hitta att allt detta har diskuterats här redan och att folk inte är så sugna på att börja om med dig men du kommer nog också märka att du inte raderas för att du framför en avvikande åsikt.

Däremot är man inte skyldig att diskutera med alla och om man har uppfattningar som ligger utanför det rimliga så kan man nog komma att finna sig lite ensam när man vill prata om det, det är inget problem i mina ögon. Det ska dessutom vara inom ett ämne som är relevant att diskutera, ditt exempel med jorden är platt är ett bra sådant, det finns ytterst få som är intresserade av att diskutera detta, svaret på den anses idag vara etablerad fakta och därför saknar det diskussionsvärde för nästan alla.
Hur många av de som läste detta inlägg, trodde att plattjordsexemplet var menat som att det är intressant att prata om huruvida jorden är platt?
 
D
A arn bygg skrev:
Skulle kunna tro att detta nedan kanske passa bättre i tråden varför har ni inte v.........
Men det blir ju lite stökigt att flytta svar hit och dit.


Hur många av de som läste detta inlägg, trodde att plattjordsexemplet var menat som att det är intressant att prata om huruvida jorden är platt?
Jag antog att det var ett hypotetiskt exempel från din sida och min replik var detsamma, du kan säkert applicera det på fler frågor men det överlåter jag till dig, eftersom det är lite oklart vilka du framför en åsikt inom.
 
P
A arn bygg skrev:
Anser att de inte ingår i "vi"
Håller med annars, med en viss tvekan kring uttrycket "måste få höras" om du menar att man blir hörd i en statistik så håller jag med, alternativt definera ordet till: få chansen att bli hörda. Tror att du menar detta; men att bli hörd är ingen rättighet, dock är det en rättighet att inte bli censurerad.
Att inte bli censurerad är väl kärnan i vad jag menar, men jag menar också att i sammanhang där censur definitionsmässigt inte kan förekomma, som t.ex. detta forum, bör alla tolereras så länge de uppför sig artigt och civiliserat (eller åtminstone inte oartigt och ociviliserat. :))
Jag tror också att detta forum drivs med den principen.
 
P
A arn bygg skrev:
[länk]
Hur blir det om man jämför smittspridning och sjukhusbelastning?
 
P
A arn bygg skrev:
Sen kommer några rader som alla kan se att du på ett "fint sätt". De raderna säger mer om dig :)
Njae, det jag skrev innebär att om man inte kan hitta någon som accepterar att man använder dennes plattform så bör man dra vissa slutsater av det. Den mest uppenbara är att det man vill framföra nog inte är så populärt. En annan är att man kan behöva skaffa sig en egen plattform.
Du är knappast personligen inkluderad i det. Alla som tillåts skriva i detta forum tolereras uppenbarligen av forumägarna.
Förstår inte det där om att betala, jag kräver inte att någon skall betala, tror du att du behöver betala? ;-)
Att driva ett diskussionsforum på webben kostar pengar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
A arn bygg skrev:
Följdfråga på detta blir då hur ser ni på folk som frågar om byggfrågor härinne, typ el, grenar som hänger över annans tomt eller undersökningsplikten vid husköp mfl skall vi behandla dem så som ni föreslår, sök själva, svaret finns här på byggahus någonstans, eller skall vi guida dem?
I sådana frågor kräver väldigt få att svaret ska innehålla en länk till en vetenskaplig rapport.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
A arn bygg skrev:
se regel 4.4.3 samt 4.4.5
I covidtrådararna är ofta frågorna av typen "jag säger att det är så här, vilka bevis har du för motsatsen", snarare än av typen "hur dimensionerar man bärlinor till en altan".
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.