Ja, vi har planerat att byta fönster, men jag kan inte bestämma mig för vad jag tycker blir bäst.
Vita, svarta eller något annat (mest osannolikt just nu).
Vad säger forumet? Bara gjort enkla tester. Bifogar här.
 
  • Del av hus med tegelfasad och terrass som visar vita fönster med jämförelsen av svarta markeringar som test för byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med öppna svarta och vita fönster och en terrass, diskussion om fönsterbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brickhusfasad med ett svart och ett vitt fönster för jämförelse, parkerad bil på uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus med tegelfasad och takpannor där två olika fönster testas, ett vitt och ett svart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag röstar på vita.

Svarta kan passa på vita mexitegelhus för att få lite kontrast men annars så är det inte så bra bl.a. eftersom det tar bort en del av ljuset som med vita fönsterbågar reflekteras in i rummen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag röstar på vita.

Svarta kan passa på vita mexitegelhus för att få lite kontrast men annars så är det inte så bra bl.a. eftersom det tar bort en del av ljuset som med vita fönsterbågar reflekteras in i rummen.
Tack för tips. Min tanke med svarta är att som original var ju allt mörkbrunt. Svart känns liknande, men modernare. Givetvis vitt på insidan. Såg denna för ett tag sen och började då spekulera:
Modern terrass med svarta skjutdörrar och vita insidor, rödtegelvägg, trägolv och höstlöv, och mysig belysning med ljuslyktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Svart kan nog vara snyggt, men jag tycker en modern färg kräver moderna fönster, om du förstår hur jag menar. Om ni behåller nuvarande storlek och placering på fönster så hade jag valt vitt.
 
lenaangelika lenaangelika skrev:
Svart kan nog vara snyggt, men jag tycker en modern färg kräver moderna fönster, om du förstår hur jag menar. Om ni behåller nuvarande storlek och placering på fönster så hade jag valt vitt.
Tanken är att ersätta de nuvarande ja.
Vitt var egentligen det vi tänkte från början tror jag, men jag är lite rädd att det sticker ut för mycket på ett gammalt 80-talshus som är så mörkt i övrigt på utsidan :thinking:
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Svart smälter in bättre, hade fogen varit vitare hade vita fönster passat.
 
M Mffnicke skrev:
Svart smälter in bättre, hade fogen varit vitare hade vita fönster passat.
Precis så tänkte jag...och mer tidsenligt med de mörka.
Men likväl kluven.
 
BirgitS
Joaquin Joaquin skrev:
Tanken är att ersätta de nuvarande ja.
Vitt var egentligen det vi tänkte från början tror jag, men jag är lite rädd att det sticker ut för mycket på ett gammalt 80-talshus som är så mörkt i övrigt på utsidan :thinking:
Till fönster med en annan storlek?

Det finns ju en hel del annat i trä som också kan målas vitt.
 
Inte vitt. Det bryter av och blir främmande mot teglet. Svart eller hellre svartbrunt. Rent svart kan bli lite hårt.

Edit: om ni inte ska satsa på någon färg, som mörkt grönt eller dovt, dovt rött om det går att hitta någon röd ton som harmonierar med teglet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Till fönster med en annan storlek?

Det finns ju en hel del annat i trä som också kan målas vitt.
Vad menar du?
Tror dessvärre inte att träet kan målas vitt. En av anledningarna till svart var att även träet faktiskt hade kunnat funka i just den färgen.
 
Jiji Jiji skrev:
Inte vitt. Det bryter av och blir främmande mot teglet. Svart eller hellre svartbrunt. Rent svart kan bli lite hårt.

Edit: om ni inte ska satsa på någon färg, som mörkt grönt eller dovt, dovt rött om det går att hitta någon röd ton som harmonierar med teglet.
Grönt/rött var uppe på tapeten men försvann ganska snabbt.
Antracitgrå har frugan däremot sagt (som dörren/garageporten).
 
Samma som dörren kan funka.
 
Svart eller mörkbrunt tycker jag.
Vitt kontrasterar för mycket och stämmer ej med ålder/stil på huset.
 
Joaquin Joaquin skrev:
Grönt/rött var uppe på tapeten men försvann ganska snabbt.
Antracitgrå har frugan däremot sagt (som dörren/garageporten).
Jag tänkte föreslå grått, men din fru hann före. :)
 
Lill72 Lill72 skrev:
Svart eller mörkbrunt tycker jag.
Vitt kontrasterar för mycket och stämmer ej med ålder/stil på huset.
Mm..lite så. Syns väldigt mycket med vita fönster på sån fasad tycker jag.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.