Ska precis till och plantera vår bokhäck. Plantorna är 80 cm höga och sitter i krukor.

Men hur bred ska en bokhäck vara för att vara optimal?
Vi hade först tänkt att sätta dubbla rader för att få en tät häck, men nu är vi osäkra på att det blir för brett. Vi har hört att det är fint att ha en smal och hög häck.

Kan någon hjälpa oss hur vi ska tänka?
 
Vi hade en bokhäck där vi bodde tidigare och den blev helt tät, när vi tog över stället klippte jag ner den totalt i Feb-Mars då den var risig, det var i princip bara 70 stammar kvar, i Maj när den vaknade kom den tillbaka jättefint och i Juli var den helt tät igen, jag höll den max 1/2 m.bred då vi hade liten tomt och den lätt breder ut sig. Jag kör förbi en bokhäck på väg till arbetet och den är max 3 dm tjock och den är helt tät nu under sommaren.
 
  • Gilla
KarlJohanT
  • Laddar…
Visst är det fint med en hög smal bokhäck men det kan vara fint med en låg bred också. Välj det som ni tycker passar bäst för er trädgård.

C Th Sörensen, dansk landskaps- och trädgårds arkitekt, planterade 1945 en park i Danmark som kom att kallas de geometriske haver och som består av flera rum avgränsade av höga bokhäckar. De är inte breda, endast 1 rad tjock och kanske 30-40 cm breda om jag minns rätt men idag är de 5-6 meter höga och helt fantastiska! Hittade några bilder på nätet då mina är från senvinter och inte lika talande.

Geometriske haver
Herning Kunstmuseum
 
Det låter som om en smal häck är att föredra.

Ungefär hur mycket hinner bokhäcken växa på ett år? 30-50 cm? Och stämmer det vi inte ska klippa häcken alls på höjden förrän den nått önskad höjd?
 
Det var inte min avsikt att få det att låta som om en smal bokhäck är att föredra, mer att det är en häckväxt som väl låter sig hållas smal med gott resultat.:)

Hur mycket den växer på ett år beror ju på mycket, jord, sol, näring, etc men 30-50 är väl inte omöjligt. Och det stämmer att man låter toppskottet vara tills det har nått den höjd man eftersträvar, eller kanske en 10-15 cm under det så att man har plats för lite tät grentillväxt upp till färdig höjd.

/Kalle
 
Jag satte 'pinnar' av blodbok i plastsäckar förra våren och jordslog dem i höstas (de skall flyttas till slutlig plats nu i höst). Från pinne (köpte dem barrotade i buntar om 10 i varje) har de nu blivit 80-90 cm höga och mycket kraftiga och har förgrenat sig rikligt. De hinner nog växa en bra bit till i år. Jag räknar krasst med att jag sparat minst 50 kr/planta med detta förfarande. Blir många slantar om man ska ha en större mängd plantor.

Jag har satt blodbok på detta sätt i min förra trädgård och de nådde full höjd (2 m i mitt fall) tredje året och därefter tätnade häcken successivt.

Köpte 200 st avenbok i bunt i våras och de är redan nära 70 cm höga och väldigt fina där de i ögonblicket står rotslagna.

Bok/avenbok är mycket tacksamma att odla om man snabbt vill få upp höjd och ändå vill ha en smal häck. Fördelen med dessa häckväxter är också att de är lätta att föryngra. Man bör helst inte klippa ner dem utan man behåller mittstammen och klipper in den riktigt riktigt hårt - detta gäller framför allt om häcken med tiden blivit alltför bred. Det brukar räcka med att man bara behåller knappt 10 cm av sidogrenarna.

God jord, gödning (jag själv föredrar i detta fall hönsgödsel) och massor av vattning under sommaren påskyndar naturligtvis växt och frodighet och ett snabbt resultat.

Ett litet tips: boken behöver inte stagas upp med bambupinnar eftersom den växer naturligt rakt upp. Avenboken däremot 'snurrar' gärna runt och mår mycket bättre med en pinne per planta - om man nu är perfektionist :rolleyes:.
 
Fortsätter här fastän Per påbörjade diskussionen. Först, tack för alla god råd! Det lutar åt att vi nöjer oss med tre plantor per meter och sätter en enkel rad. Jag förstår att den kommer att bli tät ändå.

Marken består av blålera här i Lomma och vi fick tipset att sätta platorna i sand, barkmylla och kogödsel. Jag antar då att man köper lite av varje och blandar med den befintliga jorden/leran när man sätter plantorna? Vi har aldrig gjort det här förut ...
 
Det finns stora risker med att blanda sand i en lerjord, man kan rent ut av förstöra den. Enda gången man kan göra detta är i en gräsyta där man vill ha en jord som är mer slitagetålig.

Vad som händer är att sanden förstör porsystemet i lerjorden, något som leder till sämre avvattning och sämre lufttillförsel. Man får en betong helt enkelt. Leran är cementen och sanden ballasten. Tegel görs förövrigt av lera och sand...

I en moränlera (som ni antagligen har i Lomma) så är riskerna inte lika stora på grund av att det redan finns större material i leran men vinsten är inte i proportion till risken i mina ögon.

Om man ska förbättra en lerjord så är det organiskt material som gäller så barkmyllan och kogödseln går fint. Fräs inte ner det utan lägg det på ytan eller vänd försiktigt ner det jorden vid planteringen. En styv lerjord kan vara en fantastiskt jord men är lätt att förstöra med för stora ingrepp.

/Kalle
 
Hemmakatten
Blålera har den tråkiga egenskapen att den inte är genomsläpplig, dvs. den dränerar inte bort vatten. Är du helt säker på att det är blålera ni har? Om så är fallet krävs att ni gräver en ordentligt ränna för häcken, kanske 50-60cm bred och så djupt ni bara kan o orkar (uppåt en meter djup skulle jag ta). Bredden behövs för att ni skall kunna hålla ogräsfritt och ju större djup desto mer har ni igen på tillväxten av häcken. Är iofs ingen expert på bokhäckar men allt som växer vill plats o utrymme och näring. Om rännan är för grund riskerar ni att vattnet blir stående runt rötterna på plantorna och det blir de inte glada över. Att bara gräva en liten grop för varje planta blir inte bra med er blålera. Det bästa är förstås att ta dit en grävare som på kort tid gör rännan och sedan gärna också fyller på med ny jord. Blåleran skulle jag inte använda alls utan se till att få bortkörd.

Vad gäller jorden så skulle jag beställa färdig jord med lastbil. Vanlig matjord uppblandad med kanske 30% torv gillar de flestaväxter. Vet inte hur lång sträcka med häck ni skall plantera men det går åt en hel del jord. En lastbil brukar ta ca 12 ton, ett ton kanske kostar 2-300kr, trasnporten är det dyraste, ca 1000kr. Även om det skulle bli lite jord över så brukar den försvinna snabbt till olika projekt o planteringar i trädgården.

Låter kanske både dyrt och krångligt allt detta. Men plantor är dyra och att misslyckas o se plantorna tyna bort är inte heller kul.

Själv planterade vi en magnolia i vår grusgård förra året. 2½ kubikmeter jord la vi ner bara för den plantan. Vi kommer aldrig att kunna fylla på mer jord (annat än ovanpå) och jag ville inte riskera att den tynar bort. Den har tagit sig mycket bra, Fick tom 3 blommor redan i år.:)
 
Hemmakatten
Oj, det var ju helt olika svar från Kalleman och mig. Är säker på att du kan detta med jordar bättre än mig Kalleman, men pratar vi inte om OLIKA typer av lerjord? Blålera och lerjord är inte riktigt samma sak, eller hur?
 
jag tvivlar på att det är ren blålera. Större delen av skåne består av moränlera med varierande lerhalt som är en ypperlig jordart att odla i. Beroende på lerinnehåll så är den som sades tidigare inte lika genomsläpplig som en grövre jordart, men om lerjorden är i gott skick och har en bra aggregatstruktur så tycker jag inte det finns någon anledning till att schakta bort den. En sådan jord går inte att köpa för pengar eftersom den inte går att frakta hur som helst med gott resultat.

Om man ska byta ut en del av jorden så ska man inte gå för långt åt motsatt håll så att säga. Man ska inte lägga en styv lerjord i en sandig jord eller tvärtom för då får man kapillärbrytande lager i jorden. Man ska försöka möta omkringliggande jord så gott som det går så att den kan bli en helhet.

/Kalle
 
Hemmakatten skrev:
Oj, det var ju helt olika svar från Kalleman och mig. Är säker på att du kan detta med jordar bättre än mig Kalleman, men pratar vi inte om OLIKA typer av lerjord? Blålera och lerjord är inte riktigt samma sak, eller hur?
Nä, det är riktigt, blålera är en ren lera så att säga och syftar på hur den har uppkommit och vad den innehåller. Man har väldigt sällan så ren lera i sin jord om man bor i odlade och bevuxna trakter.

Några ord om lerhalt.
Det räcker med 5% lera i jorden för att den ska kallas lerig. Vid 15-25% lerhalt kallas den för lättlera, mellan 25-40% för mellanlera, 40-60% för styv lera och däröver för mycket styv lera.

Så om man lite slarvigt säger att man har en lera som odlingsjord så behöver inte själva lerhalten vara högre än 15 %, vilket är ypperligt för de flesta buskar och träd.

/Kalle
 
Hemmakatten
Javisst, lerjord är ofta ypperlig att plantera i, ibland med vissa förbättrande åtgärder, men inte blålera. Blålera är inte genomsläpplig.Då vi anlade en avloppsanläggning med infiltration för ett par år sedan fanns det ett lager med 2 meter blålera som vi var tvungna att gräva bort för att komma ner till genomsläppligt underlag. Insidans kanter däremot kläddes med blålera för att förhindra att vattnet rann ut åt sidorna. Detta konstuerades helt efter den ritning som geotekniker gjort.

Så nu är frågan vilken typ av jord Marléne o Per har. Är det kraftig blålera med vattenproblem vill jag fortfarande hävda att det finns stor risk för vattenansamling kring rötterna och att man bör byta ut (eller om möjligt kraftigt förbättra) den jorden. Växterna kommer i sån jord inte att växa utanför den förbättrade jorden.

Men, det allra enklaste är väl att ta ett jordprov och åka till välrenommerad plantskola som utför jordanalys och få reda på exakt vilken jord man har.
 
Vi har inte analyserat jorden, men vi fick rådet av en skåning på Rågnedala plantskola som tidigare jobbat vid Alnarps lantbruksuniversitet. Han verkade tvärsäker på vilken jord vi har här i Lomma.
 
Jag läste marklära på SLU i Alnarp för ett par år sedan och vad vi fick lära oss var att det är en vida spridd myt att man ska blanda sand i lera för att förbättra strukturen på den. Men då pratar vi generellt, det handlar alltid till sist om vad man har för jord på den plats där man ska plantera.

Jag skickar ett PM till er Per och Marlene om en expert på detta vid SLU som kan jordarna kring Alnarp/Lomma på sina fem fingrar och vad som är rådligt eller inte.

/Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.