Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här är väl pudelns kärna. Att du inte vet, men ändå väljer att gissa dig till saker om andras beteende och skriva om det här.
Vaddå gissa ?

Jag fick det berättat för mej och återgav det här, jag försökte heller inte förespegla att det var på något annat sätt, sen började du ifrågasätta det ENBART för att det inte passade din världsbild. (Eller var det en personlig öm tå jag träffade ?)

Jag vet hur det är där jag bor. Jag känner även tillräckligt många av mina grannar som också har elbilar för att kunna uttala mig om den situationen generellt här. Det står dig naturligtvis fritt att tro eller inte tro på det bäst du vill, och vi är på ett forum där jag skriver under alias, så jag tänker inte ens försöka övertyga dig eller någon annan mer än jag redan gjort med de faktiska siffror jag presenterat.
Men hallå i stugan, det är ju precis samma sak som när någon annan, exempelvis jag, skriver något.

Det DU vet för att du pratat med någon granne är ju ungefär lika mycket värt som JAG vet för att någon har berättat det under en lunch.

Vilka siffror har du presenterat förresten ? Ja, förutom dom du uttryckligen sa att du gissade ?

Vad gäller utomhusparkeringar med laddstolpar kan jag bara säga att jag ser sådana oftare och oftare, även på gamla parkeringsplatser. Det i sig (och att jag vet ungefär hur dyrt det är med inomhusinstallationer) gör att jag känner att jag har rätt torrt på fötterna när jag ifrågasätter dina siffror.
"Jo men jag har ju sett nåt jag trodde var.." , och sen har du mage att ifrågasätta det jag skriver för att du inte "tycker" det verkar stämma ?

Jag tror aldrig jag sett nya laddstolpar uppsatta på gamla BRF-parkeringsplatser faktiskt, det förekommer säkerligen men vanligt är det knappast. När man ser stolpar det brukar det vara utanför butiker/hotell som använder det för att locka in folk och hos företag som själva kör elbilar. (vilket är en helt annan sak.)

Och inomhusinstallationer och markinstallationer är ju två väsenskilda saker, det inser du väl själv ?
 
GlennB GlennB skrev:
Vaddå gissa ?
Läs din egen slutkläm i nästa stycke (citerat nedan). Den typen av gissande.
GlennB GlennB skrev:
Jag fick det berättat för mej och återgav det här, jag försökte heller inte förespegla att det var på något annat sätt, sen började du ifrågasätta det ENBART för att det inte passade din världsbild. (Eller var det en personlig öm tå jag träffade ?)
GlennB GlennB skrev:
Men hallå i stugan, det är ju precis samma sak som när någon annan, exempelvis jag, skriver något.

Det DU vet för att du pratat med någon granne är ju ungefär lika mycket värt som JAG vet för att någon har berättat det under en lunch.
Skillnaden är cherry picking-komponenten. Jag har bara ett liv. Du har (hoppas jag) flera kompisar du lunchar med. Det gör att du har osäkrare källor.
GlennB GlennB skrev:
inomhusinstallationer och markinstallationer är ju två väsenskilda saker, det inser du väl själv ?
Ja, därom är vi ense, eller i alla fall om att det senare normalt är dyrare. Det är i hur mycket dyrare det kan tänkas vara vi tror olika.
 
GlennB GlennB skrev:
Är det verkligen normalfallet ? inte i större städer iaf, nu har jag förvisso mest erfarenhet av stockholm men där är det både dyrt och långa kötider för parkeringsplatser rent generellt.
Jag kan inte svara på vad som är "normalt" är men i alla lägenheter jag bott, både hyres och bostadsrätt, har jag omedelbart, eller i alla fall inom någon månad, hyrt egen parkeringsplats.

Nu gäller detta inte Stockholm men i alla fall till viss del en av Sveriges större städer. Jag tror du är lite färgad av situationen i Stockholm för när jag var liten i Norrlands inland var en parkeringsplats med motorvärmaruttag i det närmaste en förutsättning för att kunna ha bil vintertid. Den startade helt enkelt inte annars... Antar att även jag är färgad av den bakgrunden...
 
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför är självklart att få ladda sin elbil hemma hos någon?
Man brukar inte rycka bensin dunken när man är hemma hos någon.
Jag tror "vi", dvs befolkningen sådär i allmänhet, kommer utarbeta någon slags praxis för detta, som det historiskt sett alltid skett.
Att frågan flyter upp, att sådana här trådar startas, betyder ju bara att det arbetet har påbörjats.

"Vi" har ju kommit fram i de flesta andra liknande frågor till något som de flesta accepterar.
* Hur klär man sig vid bröllop och begravning
* Vilka gåvor är lämpliga (pris osv)
* Brukar man ta med sig något när man är på middag
* Lämplig ersättning när man fått låna någons bil, släp eller motorsåg

Allt sånt där finner vi vägar för, och de blir inte heller lika i alla länder, kulturer eller ens på samma ort.
"Problemet" har precis börjat synas, så det är ganska naturligt att både elbilsägare och de som kan tänka sig utge laddning är lite vilsna just nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror "vi", dvs befolkningen sådär i allmänhet, kommer utarbeta någon slags praxis för detta, som det historiskt sett alltid skett.
Att frågan flyter upp, att sådana här trådar startas, betyder ju bara att det arbetet har påbörjats.

"Vi" har ju kommit fram i de flesta andra liknande frågor till något som de flesta accepterar.
* Hur klär man sig vid bröllop och begravning
* Vilka gåvor är lämpliga (pris osv)
* Brukar man ta med sig något när man är på middag
* Lämplig ersättning när man fått låna någons bil, släp eller motorsåg

Allt sånt där finner vi vägar för, och de blir inte heller lika i alla länder, kulturer eller ens på samma ort.
"Problemet" har precis börjat synas, så det är ganska naturligt att både elbilsägare och de som kan tänka sig utge laddning är lite vilsna just nu.
Det som stör mest. Jag skulle självklart låta kompisen ladda bilen självklart skulle jag inte ta betalt. för mig är det snålt att ta betalt.
 
Mikael_L
Jag kan ju också säga att jag hellre skänker eller säljer min el för självkostnadspris till mina vänner på besök än tvingar dom att tanka 3-5 ggr så dyrt på hemvägen.
Om det till sist landar i att man skänker eller att man tar lite betalt, tycker jag inte spelar någon större roll.
Just nu är det fortfarande så billigt att jag inte har någon tanke på att ta betalt.

Men vem vet vad elen kostar i framtiden, eller för den delen hur biffiga batterier mina vänner kommer förutsätta få ladda framöver? Så visst kan detta ändras. Jag vet helt enkelt inte. Förutom att just nu ser jag inga problem med att låta besökare koppla in sin sladd.

Snart kanske laddstationerna får en liten display som meddelar antalet kWh och ev pris kopplat till spotpris el liknande, så man direkt vet hur mycket man bör svischa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan ju också säga att jag hellre skänker eller säljer min el för självkostnadspris till mina vänner på besök än tvingar dom att tanka 3-5 ggr så dyrt på hemvägen.
Om det till sist landar i att man skänker eller att man tar lite betalt, tycker jag inte spelar någon större roll.
Just nu är det fortfarande så billigt att jag inte har någon tanke på att ta betalt.

Men vem vet vad elen kostar i framtiden, eller för den delen hur biffiga batterier mina vänner kommer förutsätta få ladda framöver? Så visst kan detta ändras. Jag vet helt enkelt inte. Förutom att just nu ser jag inga problem med att låta besökare koppla in sin sladd.

Snart kanske laddstationerna får en liten display som meddelar antalet kWh och ev pris kopplat till spotpris el liknande, så man direkt vet hur mycket man bör svischa.
De vore perfekt, sen får de kvitto via sms...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror "vi", dvs befolkningen sådär i allmänhet, kommer utarbeta någon slags praxis för detta, som det historiskt sett alltid skett.
Att frågan flyter upp, att sådana här trådar startas, betyder ju bara att det arbetet har påbörjats.

"Vi" har ju kommit fram i de flesta andra liknande frågor till något som de flesta accepterar.
* Hur klär man sig vid bröllop och begravning
* Vilka gåvor är lämpliga (pris osv)
* Brukar man ta med sig något när man är på middag
* Lämplig ersättning när man fått låna någons bil, släp eller motorsåg

Allt sånt där finner vi vägar för, och de blir inte heller lika i alla länder, kulturer eller ens på samma ort.
"Problemet" har precis börjat synas, så det är ganska naturligt att både elbilsägare och de som kan tänka sig utge laddning är lite vilsna just nu.
Som alltid kommer det finnas "snålove" som alltid laddar sin tomma Tesla när de äter middag hos en kompis som bor 10 km bort. Och lånar gräsklippare, motorsågar mm och lämnar tillbaka dem halvtrasiga och tomma på bränsle.

Men det normala är nog att man tar med både en fin flaska vin och en alladinask om man både blir bjuden på middag OCH får ladda bilen under middagen.

Ofta går ju sånt där jämnt upp efter ett tag, när jag var ung så delade vi ofta på kostnaden för en kortare resa med bil direkt. Nuförtiden så gör jag det nog om vi åker 50-100 mil, men en femmilaresa tänker man tar ut sig i längden. Om man nu turas om att köra. Om man tex plockar upp en kollega varje dag och åker till jobbet och det av praktiska skäl är så att den ene kör hela tiden så är det ju rimligt att den som kör faktiskt får en slant för bränsle och slitage. Om man regelmässigt står hos en polare och laddar så tänker jag att man borde utarbeta ett system för att ersätta denne.

Men, på sikt så är det enda rimliga att laddnätverk, även hemmaladdare, har ett system med app eller liknande som kan separera kostnader, det skulle vara bra även för tex laddning av tjänstebilar hemma mm.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
din jämförelse med bensinbilar är intressant.
Hur man laddar sin bil är personligt. På samma sätt när det gäller bensin.
Men frågeställningen är intressant.
Varför är självklart att få ladda sin elbil hemma hos någon?
Man brukar inte rycka bensin dunken när man är hemma hos någon.
Sen så skulle jag låta ladda sin elbil om de behöver, jag skulle inte ta betalt för det.
Men å andra sidan kan man inte ladda hemma? så man slipper ladda sin bil så fort man hittar ett vägguttag?
Tror knappast någon tankar en gång om dagen, så kul är det inte att stå vid pumpen. Men du har rätt, det handlar lite om beteende och vad man har för förutsättningar. Har man ingen möjlighet att ladda hemma coh måste köra en stor omväg till en snabbladdare, samt inte gör några långresor speciellt ofta, ja då kanske man nöjer sig med snabbladdning en gång i veckan när batteriet går ner mot 20%. Dock, merparten av elbilsägare skulle jag nog våga säga har tillgång till laddare vid hemmet eller arbetsplatsen och laddar oftare.

Jag skrev ingenstans att det är "självklart" att man ska få ladda hos någon. Jag menar bara att el elbil och en fossilbil är två helt olika skapelser. Vill någon ladda hemma hos mig ser jag ingen anledning att neka. Alla har el hemma, inte många som har en stor bensincistern hemma och kan dela ut bensin till sina gäster. Skulle någon ha total soppatorsk och jag råkar ha bensin i dunken får de ju självklart låna den också. Alternativt får de väl låna min bil och leta upp en bensinmack och köpa lite bensin. Det jag åter igen vill påpeka är att det är skillnad i hur en elbil och fossilbil "tankas". Elbilar kan laddas precis överallt där det finns el, fossilbilar behöver åka till en bensinmack eller fyllas på med medhavd bensindunk.

Förstår inte din sista mening "Men å andra sidan kan man inte ladda hemma? så man slipper ladda sin bil så fort man hittar ett vägguttag?"

/S
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Tror knappast någon tankar en gång om dagen, så kul är det inte att stå vid pumpen. Men du har rätt, det handlar lite om beteende och vad man har för förutsättningar. Har man ingen möjlighet att ladda hemma coh måste köra en stor omväg till en snabbladdare, samt inte gör några långresor speciellt ofta, ja då kanske man nöjer sig med snabbladdning en gång i veckan när batteriet går ner mot 20%. Dock, merparten av elbilsägare skulle jag nog våga säga har tillgång till laddare vid hemmet eller arbetsplatsen och laddar oftare.

Jag skrev ingenstans att det är "självklart" att man ska få ladda hos någon. Jag menar bara att el elbil och en fossilbil är två helt olika skapelser. Vill någon ladda hemma hos mig ser jag ingen anledning att neka. Alla har el hemma, inte många som har en stor bensincistern hemma och kan dela ut bensin till sina gäster. Skulle någon ha total soppatorsk och jag råkar ha bensin i dunken får de ju självklart låna den också. Alternativt får de väl låna min bil och leta upp en bensinmack och köpa lite bensin. Det jag åter igen vill påpeka är att det är skillnad i hur en elbil och fossilbil "tankas". Elbilar kan laddas precis överallt där det finns el, fossilbilar behöver åka till en bensinmack eller fyllas på med medhavd bensindunk.

Förstår inte din sista mening "Men å andra sidan kan man inte ladda hemma? så man slipper ladda sin bil så fort man hittar ett vägguttag?"

/S
När man läser den andra elbilstråden så får man ibland en känsla av att elbilsförare söker sig till laddare som hundar till stolpar.
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Som alltid kommer det finnas "snålove" som alltid laddar sin tomma Tesla när de äter middag hos en kompis som bor 10 km bort. Och lånar gräsklippare, motorsågar mm och lämnar tillbaka dem halvtrasiga och tomma på bränsle.

Men det normala är nog att man tar med både en fin flaska vin och en alladinask om man både blir bjuden på middag OCH får ladda bilen under middagen.

Ofta går ju sånt där jämnt upp efter ett tag, när jag var ung så delade vi ofta på kostnaden för en kortare resa med bil direkt. Nuförtiden så gör jag det nog om vi åker 50-100 mil, men en femmilaresa tänker man tar ut sig i längden. Om man nu turas om att köra. Om man tex plockar upp en kollega varje dag och åker till jobbet och det av praktiska skäl är så att den ene kör hela tiden så är det ju rimligt att den som kör faktiskt får en slant för bränsle och slitage. Om man regelmässigt står hos en polare och laddar så tänker jag att man borde utarbeta ett system för att ersätta denne.

Men, på sikt så är det enda rimliga att laddnätverk, även hemmaladdare, har ett system med app eller liknande som kan separera kostnader, det skulle vara bra även för tex laddning av tjänstebilar hemma mm.
om man råkar ut för en Ove, då har man redan en app klar.
Att ha en app som enkelt sorterade ut tjänstebilen? Men har man inte sådant i laddboxen? Du laddar inte båda samtidigt gör man det har man väl två laddboxar?
Men för att särskilja på jobb och privat absolut.
Men vad kan man göra med de appar som följer med? Det borde vara enkelt att implementera i befintlig app. När man startar laddningen, så väljer man vilken bil, arbete frugans, oves bil.... Problemet kommer om man vill ha koppling till swisch.
och kvitto.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
om man råkar ut för en Ove, då har man redan en app klar.
Att ha en app som enkelt sorterade ut tjänstebilen? Men har man inte sådant i laddboxen? Du laddar inte båda samtidigt gör man det har man väl två laddboxar?
Men för att särskilja på jobb och privat absolut.
Men vad kan man göra med de appar som följer med? Det borde vara enkelt att implementera i befintlig app. När man startar laddningen, så väljer man vilken bil, arbete frugans, oves bil.... Problemet kommer om man vill ha koppling till swisch.
och kvitto.
Jag tror att det kommer finnas en business att fixa laddställen och få några procent på elpriset. Helt annat upplägg än bensinstationer. Den stora vinsten är troligen att ha laddmöjlighet där det också går att handla eller äta. Då kommer folk att planera stoppet så de kan göra nåt (spendera pengar) under tiden.

Vad gäller hemmaladdning, näe, jag tror inte de kommit så längt att det finns nån smart logik för att logga olika bilar mm. Min Easee har en RFID läsare, så jag tror den som specat hårdvaran tänkt att man ska kunna ha en tag på sin nyckel till bilen för att aktivera laddningen och kunna koppla till en bil, men med den mjukvara i appen jag sett så funkar inte detta. Man kan programmera in taggar, men inte vad som ska hända om man plippar dem. Kanske finns laddaren i nån setup för bostadsrätter med annan mjukvara? Men jag tror inte man vill ha två laddare där den ena är för företagsbilen, har man två laddare vill man nog kunna nyttja dem "fritt", för gäster, extrabilar eller parkera hur man vill...

Det måste vara ett enkelt system att göra detta, det är synd att man inte implementerat i bilens laddkontakt en kommnikation som kan lösa allt detta. Jag tror dock jag hört att tesla gjort det, så en teslaägare behöver bara plugga in sladden, inte fippla med en massa appar. Vi har en superbudgetlösning på mitt jobb för laddning, funkar skitkass och är ett jäkla fipplande med appar och QR koder, plus kösystem. Kontentan, om man inte kommer i tid och gör allt rätt så är risken stor att man inte får bilen laddad fullt. När både laddaren vill vara "master" och bilen vill ladda "smart" så ballar systemen ur. Bilen vill ladda så det är klart när man ska åka. Laddaren tror det är färdigladdat om bilen tar en paus.

Näe, det var inte genomtänkt nog när man lanserade detta laddsystem...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag umgås inte med socialdemokrater så ingen av mina vänner skulle förvänta sig att de skulle betala några tior för ström.
 
J JohanLun skrev:
Jag tror att det kommer finnas en business att fixa laddställen och få några procent på elpriset. Helt annat upplägg än bensinstationer. Den stora vinsten är troligen att ha laddmöjlighet där det också går att handla eller äta. Då kommer folk att planera stoppet så de kan göra nåt (spendera pengar) under tiden.

Vad gäller hemmaladdning, näe, jag tror inte de kommit så längt att det finns nån smart logik för att logga olika bilar mm. Min Easee har en RFID läsare, så jag tror den som specat hårdvaran tänkt att man ska kunna ha en tag på sin nyckel till bilen för att aktivera laddningen och kunna koppla till en bil, men med den mjukvara i appen jag sett så funkar inte detta. Man kan programmera in taggar, men inte vad som ska hända om man plippar dem. Kanske finns laddaren i nån setup för bostadsrätter med annan mjukvara? Men jag tror inte man vill ha två laddare där den ena är för företagsbilen, har man två laddare vill man nog kunna nyttja dem "fritt", för gäster, extrabilar eller parkera hur man vill...

Det måste vara ett enkelt system att göra detta, det är synd att man inte implementerat i bilens laddkontakt en kommnikation som kan lösa allt detta. Jag tror dock jag hört att tesla gjort det, så en teslaägare behöver bara plugga in sladden, inte fippla med en massa appar. Vi har en superbudgetlösning på mitt jobb för laddning, funkar skitkass och är ett jäkla fipplande med appar och QR koder, plus kösystem. Kontentan, om man inte kommer i tid och gör allt rätt så är risken stor att man inte får bilen laddad fullt. När både laddaren vill vara "master" och bilen vill ladda "smart" så ballar systemen ur. Bilen vill ladda så det är klart när man ska åka. Laddaren tror det är färdigladdat om bilen tar en paus.

Näe, det var inte genomtänkt nog när man lanserade detta laddsystem...
Den första frågan man måste ställa sig, hur många snikna hemmansägare finns det där ute som har ett behov utav en lösning att ta betalt av sina gäster? Som tycker att det är viktigast att ta exakt betalt. känns nästan sniknare att ta ha mätare så man kan ta exakt betalt.
Jag är övertygad att det inte är några problem att ta fram mjukvara som stödjer detta.

Att satsa på laddstolpar är inte fel. men de flesta köpcentrum har idag laddstolpar.
Så man kanske ska bygga upp ett gäng stolpar som en bensinstation längs med de stora vägarna. Antingen flera med få stolpar eller några färre och fler. Det viktiga är att man tar hand om dessa stationer.
Problemet är bara att det kostar så det gäller att ha ett bra kapital. Eller hyra ut ut stolpar till föreningar och företag där man står för allt mot hela vinsten. Så visst finns det pengar att tjäna. problemet är att det gäller att vara snabb...
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Jag umgås inte med socialdemokrater så ingen av mina vänner skulle förvänta sig att de skulle betala några tior för ström.
Och hur tänker du kring effekttaxa? Det jan ju vara.så att dina vänners laddning gör att månadens effekttaxa beräknas på ett värde som är 12 kW (inte kWh, det är energi) högre än annars och är då effektavgiften 60 spänn/kW då handlar det inte bara om energin ("några tior"), utan om 720 spänn (nästan en tusenlapp).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.