Så, då är nästan all isodrän på plats. Sedan ska jag på med duk och på det rörhållarprofiler som man trycker ner i isodränet. I dessa läggaer man 20mm slangen. Och sedan armeringen direkt på profilen. På så sätt så sparar jag några centimeter eftersom betongen måste vara minst 3 cm tjock ovanför slangen. Dessutom kommer armeringen upp och bort från eventuell fukt och errodering och sprickor i betongen som följd. Dessutom ska jag fixera brunnarna med betong. Detta ska göra nu i helgen.

Nu till mitt stora problem. Jag vill på något sätt se till att betongen, som kommer med lastbil, hamnar i rätt höjd. Ett sätt är att spänna trådar övergolvet som markerar nivån. Men hur mäter jag fram var trådarna ska sitta? Vad ska jag använda som referens? Vilka verktyg och metoder finns för att ordna detta (laser)? Eftersom jag får alal kubikmeter med betong inom en timmes tid så kan man inte finlira undetiden utan jag måste förebereda mig noga innan.

Hoppas att ni förstår vad jag menar. Det är nämligen på håret att jag får in en värmepanna och då måste jag få in rätt nivå på betongen.

Alla tips mottages tacksamt.

/Sam
 
Enklast är nog att tillverka ett antal 30mm lister som Du kan lägga ut och dra av mot.

Mina gjutkillar hade 2st 30mm järnrör som dom flyttade runt och drog av mot, järnrören var tunga så dom låg kvar utan problem.

Det absolut bästa som någon nämnde är att fästa en list på 2 parallella väggar och tillverka en raka som glider på listerna och som är anpassad för att skrapa av betongen på rätt höjd.

Kan ju vara lite meckigt, beroende på hur många rum Du har, men om det är ett stort rum så kan det ju vara värt besväret.

Ett annat förslag är att hyra en laser och snörslå eller markera på annat sätt, så vet Du max höjden på betongen, gäller bara att få allt jämnt även i mitten av kakan.

Det var mina förslag, vi får väl se vad resten av forumet har att bidraga med.

Ta tid på Dig så blir det säkert jättebra när det väl är färdigt.


 
En gjutare jag pratat med rekommenderar 10mm frigolit längs med väggarna för att inte den nya plattan ska "haka i" väggarna, detta för att förhindra sprickbildning?

Samtidigt vill ja ha en tät platta utan risk för att radon sipprar upp, då vi bor på självlysande mark.

Synpunkter på detta?

/A
 
Det är riktigt, man kan ha 10mm frigolit, även en plastfolie funkar som avdelare.

I mitt fall ligger plattan mer som ett lock ovanpå yttergrund och hjärtvägg.

Vad säger radon experterna?

Plastfolie under all isolering för att förhindra radonet att stiga upp?
 
robbanl skrev:
Jag har åtgärdat att det trycker in vatten med undergjuten betong med sikakomponent, så det är stopp nu, men det trycker även underifrån..... :-[

Vi har berg som har mycket sprickor så det kan göra att det trycker vidare och kommer upp.

Vi processar mot säljarna för att de ansåg att dräneringen var fullgod, som den inte är.

Ser man det på den ljusa sidan så kan man en enormt massa om fukt nu, det är inte många hantverkare som slår en på fingrarna ;D
Vad är "sikakomponent"?
Sökning på Google ger en träff - i just denna tråd...


 
Detta projekt har hjälpt mig mycket,
Det roliga är att det nästan ser precis lika ut som hemma hos mig
det var kul med bilderna för när man bilat bort golvet trodde man att man grävt sin egen grav och sedan hittade jag detta det gav mig nytt hopp

jag var tvungen att dra ett helt nytt avlopp genom hela huset pga betongrören sprukit
på flera ställen

men nu har man ett fungerande avlopp
pellep
 
Jag är mycket inponerad av ditt/ert jobb psamuels.
Ska oxå Renovera källaren.Har tömt hela källaren.
Har du några tips psamuels till en som ska gå igenom det ni
har gått igenom ;) Tex vad du använde när du grävde ur?
Ska gräva ur ca25-30 först 10 cm med småsten&sand sedan lera?
Skickar med en bild strax före källaren var tom.
Lägger in fler bilder allt eftersom du kanske vill följa :)
Hoppas det är ok att ställa lite frågor psamuels
Ha De Mvh Mikael
 
  • kllare_004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag använde mig av 2 starka grabbar för att bila och gräva ut källaren :).
Dom använde sig av vanliga handverktyg, spade, skottkärra etc.

2 tips:

1) Ha tålamod, det tar längre tid än planerat, ge inte upp!

2) Var noggrann, det tjänar Du på i långa loppet.

/Per
 
En liten uppdatering.

Jag har en tilläggsförsäkring via Anticimex, vart fjärde år gör dom en besiktning av huset, häromdagen var det dags igen.

Eftersom källaren är renoverad sedan senaste besiktningen snackade vi lite om den.

Det visade sig att besiktningsmannen var nöjd med vår renovering, toppbetyg helt enkelt.

Han berättade också att det fanns 2 hus i området som är angripna av äkta hussvamp, i båda dessa hus har man använt "fel" material i källaren.

I ett hus har man lagt en tät plast matta vilket har fått fukten att söka sig andra vägar, rätt förhållande infann sig och hussvampen var ett faktum.

I det andra huset hade man reglat upp en källarvägg med träreglar och efter ett antal år var katastrofen ett faktum.

Så, som tidigare påpekats, använd inga organiska material i närheten av fukt!
 
Psamuels: Har du kollat vilka hus i området som fått hussvamp och pratat med dessa husägare? Jag har haft stort förtroende för Anticimex tidigare men tycker mig märka en viss skrämselpropagande avseende hussvamp och jag checkade senare upp med fastighetsägare som ställde sig helt oförstående och där A hänvisat till. Detta gäller alltså den del av Anticimex som försökt få mig att teckna den relativt nya och speciella mögel/hussvampsförsäkringen. Vad jag förstått är äkta hussvamp mycket ovanligt och två i ditt område ... ?
 
Ja den växer i trä men inte i själva källarväggen va??
Har svårt att tro att det är så som dom säger
 
Nej, jag frågade faktiskt inte ens.
Det var besiktningsmannen som förde det på tal, jag har haft försäkringen i många år nu, så det var inte fråga om nyförsäljning.

Men visst, han kan ju ha ljugit bara för att jag skull bli på bra humör, men det känns lite långsökt.

Faktum kvarstår, undvik organiska material vid källar renovering ;)

Bananen: Mer info här: http://www.indoorair.se/graphics/PDF/Hussvamp.pdf

/Per
 
Bra tråd detta. Vi har bestämt oss för att börja att renovera nere i källaren, annars blir väl det alrid av och sen ska vi nog ha in en ny panna till vintern.
1.Kan man göra ett rum i taget och vänta med dom andra?
2.Hur funkar det med golvvärme tex?
3.Vad bör man tänka på innan man börjar eler är det bara till at börja slå sönder golvet?
Hur fungerar det med bärande väggar i en källare?
 
gådeberg skrev:
Bra tråd detta. Vi har bestämt oss för att börja att renovera nere i källaren, annars blir väl det alrid av och sen ska vi nog ha in en ny panna till vintern.
1.Kan man göra ett rum i taget och vänta med dom andra?
2.Hur funkar det med golvvärme tex?
3.Vad bör man tänka på innan man börjar eler är det bara till at börja slå sönder golvet?
Hur fungerar det med bärande väggar i en källare?
1) Enklast är förstås att ta allt på en gång, men visst går det att göra ett rum i taget.

2) Det är ett fantastiskt lyft i min källare, men isoleringen är förstås viktigast.

3) Du har sannolikt en hjärtvägg mitt i huset, den vilar på en grundbalk, bila inte sönder den, samma sak med kantbalken som löper längs ytterväggarna, inte bila i den!

Kolla mina bilder och återkom om Du har fler frågor.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.