P
A Anders_Nilsson skrev:
Och där försvann CE-märkningen. Elektrikern skulle i stället monterat att uttag med ev jfb och så skulle stickpropp pluggat in i detta.
Menar du att elektriker inte alltid följer reglerna? Det var som fasen.

(Inlägget kan innehålla spår av ironi).
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P
S Stefan1972 skrev:
Dessutom blir det ju lite bakvänt att klippa av kontakten, få nåt fel där och stämma tillverkaren........Så länge maskinen är fackmannamässigt installerad så kommer ju inget att hända
Eftersom jag övervakade installationen så blev installationen fackmässigt gjord.

Jag borde förstås ha gjort installationen själv, men jag är lite nojjig när det gäller VVS så jag ville inte göra den delen själv, och installationen var ett paket. Jag skulle inte ha sparat något på att själv koppla in maskinen elektriskt och jag är lite lat ibland. Speciellt när jag har betalat för att få en uppgift utförd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
skadar man garantisäkerheten så är det väl inte fackmannamässigt utförd installation längre?
då är det väl en amatörinstallation?
Så kan det kanske vara, men som exemplet visar är det frikopplat från om en elektriker eller en hempulare gör installationen.
Fast fackmässigt gjort och enligt garantireglerna är inte nödvändigtvis samma sak.
 
P pmd skrev:
Så kan det kanske vara, men som exemplet visar är det frikopplat från om en elektriker eller en hempulare gör installationen.
Fast fackmässigt gjort och enligt garantireglerna är inte nödvändigtvis samma sak.
det skulle jag fråga Boverket och försäkringsbolaget om.
De kanske inte riktigt håller med.
vad vet jag, jag jobbar inte hos dessa men kan ändå göra tolkningar.
 
R
A Andy78 skrev:
Länsförsäkringar & If bla.
Vet ej.
Ja.
Nu har jag kollat med länsförsäkringar och de har förstås inga krav på att en elektriker kommer och stoppar i en stickkontakt i ett vägguttag.

Hon jag pratade med förstod först inte vad jag frågade om (för det lät antagligen så dumt). Jag fick upprepa mig och då skrattsvarade hon att nej, självklart inte.

Du måste missförstått något.
 
R RoAd skrev:
Nu har jag kollat med länsförsäkringar och de har förstås inga krav på att en elektriker kommer och stoppar i en stickkontakt i ett vägguttag.

Hon jag pratade med förstod först inte vad jag frågade om (för det lät antagligen så dumt). Jag fick upprepa mig och då skrattsvarade hon att nej, självklart inte.

Du måste missförstått något.
Ja om du uttryckte dig så.
Då förstår jag att hon ansåg det.
Men hade du istället frågat om det diskussionen handlade om så kan du säkert fått bättre svar.
 
R
skoge skoge skrev:
Ja om du uttryckte dig så.
Då förstår jag att hon ansåg det.
Men hade du istället frågat om det diskussionen handlade om så kan du säkert fått bättre svar.
Jag frågade om jag själv fick ansluta en tvättmaskin i ett vägguttag eller om jag var tvungen att anlita en elektriker för det. Det är väl exakt vad diskussionen handlar om?

Hur menar du att jag skulle uttryckt mig?
 
R RoAd skrev:
Jag frågade om jag själv fick ansluta en tvättmaskin i ett vägguttag eller om jag var tvungen att anlita en elektriker för det. Det är väl exakt vad diskussionen handlar om?

Hur menar du att jag skulle uttryckt mig?
inte riktigt.
Men det är ingen idé att tjafsa om.
 
  • Gilla
  • Haha
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
det skulle jag fråga Boverket och försäkringsbolaget om.
De kanske inte riktigt håller med.
vad vet jag, jag jobbar inte hos dessa men kan ändå göra tolkningar.
Blir garantisäkerheten skadad pga bortklippt stickpropp bara om en elektriker klipper, eller bara om en hempulare gör det?

Nä, skilj på tillverkarens garantier och försäkringsbolagens krav på fackmässig installation. Det är inte samma sak.
 
P
R RoAd skrev:
Jag frågade om jag själv fick ansluta en tvättmaskin i ett vägguttag eller om jag var tvungen att anlita en elektriker för det. Det är väl exakt vad diskussionen handlar om?
Ja, det är vad diskussionen handlade om, men eventuellt tycker skoge att "och skruva på en slang", som
Andy78 nämnde i inlägg #145, också ingår i frågan.

Jag hittade dock inget mer specifikt i Länsförsäkringars villkor än det jag redovisade i inlägg #148, så du hade antagligen fått samma, eller ett liknande, svar om du hade haft med en slang i din fråga.

Möjligen att svaret om slangen hade varit lite snävare, men det hade knappast påverkat svaret om stickproppen.
 
R
P pmd skrev:
Ja, det är vad diskussionen handlade om, men eventuellt tycker skoge att "och skruva på en slang", som
Andy78 nämnde i inlägg #145, också ingår i frågan.

Jag hittade dock inget mer specifikt i Länsförsäkringars villkor än det jag redovisade i inlägg #148, så du hade antagligen fått samma, eller ett liknande, svar om du hade haft med en slang i din fråga.

Möjligen att svaret om slangen hade varit lite snävare, men det hade knappast påverkat svaret om stickproppen.
Vi är i en tråd som handlar om EL. Det hävdades att man var tvungen att anlita "behörig" för att "sätta i en stickpropp och skruva på en slang".

Jag bad andy78 om ett förtydligande om vilket försäkringsbolag som krävde det specifikt för att sätta i stickproppen och fick svaret "Länsförsäkringar & If".

Då dubbelkollade jag det med Länsförsäkringar (när jag ändå ringde i ett annat ärende). Några krav på vem som ansluter en stickpropp har de förstås inte.

Slangen frågade jag dem inte om, för det var inte det jag ansåg vara helt orimligt i det Andy78 påstod.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vi är i en tråd som handlar om EL. Det hävdades att man var tvungen att anlita "behörig" för att "sätta i en stickpropp och skruva på en slang".

Jag bad andy78 om ett förtydligande om vilket försäkringsbolag som krävde det specifikt för att sätta i stickproppen och fick svaret "Länsförsäkringar & If".

Då dubbelkollade jag det med Länsförsäkringar (när jag ändå ringde i ett annat ärende). Några krav på vem som ansluter en stickpropp har de förstås inte.

Slangen frågade jag dem inte om, för det var inte det jag ansåg vara helt orimligt i det Andy78 påstod.
Men varför skulle man sätta i stickproppen själv? om man ska anlita en behörig fackman det ingår ju i själva installationen av diskmaskin, eller förutsätter jag om jag anlitar någon som utför tjänsten.
 
R
A Andy78 skrev:
Men varför skulle man sätta i stickproppen själv? om man ska anlita en behörig fackman det ingår ju i själva installationen av diskmaskin, eller förutsätter jag om jag anlitar någon som utför tjänsten.
Jag ifrågasatte väl inte att en installatör kan sätta i kontakten om hen ändå är där? Jag ifrågasatte ditt påstående att det enligt försäkringsbolag tvunget skulle vara någon med "behörighet" som gjorde det för att försäkring ska gälla.

Har du ändrat dig nu? Får vem som helst stoppa kontakten i vägguttaget?
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag ifrågasatte väl inte att en installatör kan sätta i kontakten om hen ändå är där? Jag ifrågasatte ditt påstående att det enligt försäkringsbolag tvunget skulle vara någon med "behörighet" som gjorde det för att försäkring ska gälla.

Har du ändrat dig nu? Får vem som helst stoppa kontakten i vägguttaget?
Ändrat mig på vad?, du bad mig ange vilket försäkringsbolag som kräver att en elektriker åker ut och kopplar in stickkontakten, det har jag inte påstått att det måste vara en elektriker men det kanske det är?.
Självklart kan du å jag sätta i en stickkontakt.
Fråga ditt försäkringsbolag vad definitionen att anlita en behörig att installera diskmaskin / tvättmaskin är, dom ska kunna svara.

Jag tror personen på kundservice missförstod din fråga, eftersom du endast ställde frågan om att ansluta en stickkontakt.
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
R
A Andy78 skrev:
Ändrat mig på vad?, du bad mig ange vilket försäkringsbolag som kräver att en elektriker åker ut och kopplar in stickkontakten, det har jag inte påstått att det måste vara en elektriker men det kanske det är?.
Självklart kan du å jag sätta i en stickkontakt.
Fråga ditt försäkringsbolag vad definitionen att anlita en behörig att installera diskmaskin / tvättmaskin är, dom ska kunna svara.

Jag tror personen på kundservice missförstod din fråga, eftersom du endast ställde frågan om att ansluta en stickkontakt.
Jo, du påstod exakt det när du skrev: "Koppla tvätt och diskmaskin är ett sådant exempel, sätta i en stickpropp och skruva på en slang måste göras av behörig för att försäkringen ska gälla".

Detta var ett svar till @MRLINDELL när han skrev "Då skall man alltså ringa en elektriker när man skall koppla in TV'n eller byta glödlampa."

Jag ställde till och med en specifik följdfråga till dig angående just el-anslutningen när jag skrev: "Ange vilket försäkringsbolag som kräver att en elektriker åker ut och sätter stickproppen på din tvättmaskin i ett befintligt eluttag." eftersom jag tyckte det lät så orimligt.

Om folk bara kan stå för (eller komma ihåg) vad de skriver hade det varit lättare att föra diskussioner på detta forum.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.