R
Cheesen Cheesen skrev:
borde du inte kunna hitta en lämplig gardinstång till detta?
Våra stänger i köket från Ikea är 3 meter och flexar inte nämnvärt jag har dock ett fäste i mitten.
Fästet i mitten förändrar ju förstås allt. Du har m.a.o. mindre än halva sträckan utan stöd. Dessutom gissar jag att gardinerna inte väger 10Kg.
 
Cheesen
R RoAd skrev:
Fästet i mitten förändrar ju förstås allt. Du har m.a.o. mindre än halva sträckan utan stöd. Dessutom gissar jag att gardinerna inte väger 10Kg.
Åjo nog tror jag dom väger det.. rejäla kappor, inget knussel här inte.
 
Düsseldorff
R RoAd skrev:
Fästet i mitten förändrar ju förstås allt. Du har m.a.o. mindre än halva sträckan utan stöd. Dessutom gissar jag att gardinerna inte väger 10Kg.
Ja men TS kunde ju vara en aning mer informativ i trådstarten. Vad ska hänga på stångjäveln, hur ser förutsättningarna i rummet ut etc
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Han ska göra armhävningar. Men bara med ena armen så att belastningen på stången inte blir för stor.
 
  • Haha
useless
  • Laddar…
Düsseldorff
T Thomas_Blekinge skrev:
Han ska göra armhävningar. Men bara med ena armen så att belastningen på stången inte blir för stor.
Såklart! Och eftersom TS väger 20 kg blir det ju 10 kg belastning om han kör med en arm.
 
  • Gilla
  • Haha
Bältesclip och 2 till
  • Laddar…
R
Cheesen Cheesen skrev:
Åjo nog tror jag dom väger det.. rejäla kappor, inget knussel här inte.
Ok, det är ju rejält tunga gardiner i.s.f.

Men det är fortfarande stor skillnad på 1.5 meter och 3.5 meter stång. Om TS kan sätta ett stöd på mitten är det inga problem att lösa detta.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ja men TS kunde ju vara en aning mer informativ i trådstarten. Vad ska hänga på stångjäveln, hur ser förutsättningarna i rummet ut etc
Det håller jag med om. Det var ju faktiskt det första jag skrev. Förtydligandet var väl inte heller så utförligt tyvärr.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Nu vet jag ju inte var du bor. Men jag gillar Bromma Stål. De har ett bra lager och har varit hjälpsamma när jag varit ovanligt dum i mina frågor.
Bor du inte i närheten finns det säkerligen någon stålhandlare där du bor som kan råda och kapa till på rätt längder.
 
  • Gilla
1972Marie och 1 till
  • Laddar…
Det är nog storleken på gardinringen som är begränsningen.
Om man kan gå upp till 28 mm rör så är det nog inget problem.
IKEAS gardinstänger är tex 28 mm.
 
Düsseldorff
Bart Bart skrev:
Nu vet jag ju inte var du bor. Men jag gillar Bromma Stål. De har ett bra lager och har varit hjälpsamma när jag varit ovanligt dum i mina frågor.
Bor du inte i närheten finns det säkerligen någon stålhandlare där du bor som kan råda och kapa till på rätt längder.
Bromma Stål är grymma! Men då måste man ju bo i Sthlms-området, om man inte vill ha en jävla fraktkostnad.
 
  • Gilla
1972Marie
  • Laddar…
R
En tanke är att problemet är att gardinringarna måste gå att dra hela vägen från ena sidan till den andra och att detta då förhindrar ett stöd på mitten.´

Kan man i så fall lösa det med att byta ut stång och ringar mot en skena istället? Då kan ett stöd sättas på mitten och det som hänger i den går trots det att dra hela vägen.

Bara en tanke.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Düsseldorff
R RoAd skrev:
En tanke är att problemet är att gardinringarna måste gå att dra hela vägen från ena sidan till den andra och att detta då förhindrar ett stöd på mitten.´

Kan man i så fall lösa det med att byta ut stång och ringar mot en skena istället? Då kan ett stöd sättas på mitten och det som hänger i den går trots det att dra hela vägen.

Bara en tanke.
Man kan också ha väggfäste som en "pinne" bakåt och ringar som är öppna. Det är inte optimalt för det är ganska bökigt att dra förbi men det går och funkar om man inte gör manövern för ofta.
 
Düsseldorff
Men för att sammanfatta TS problem: 3,5 m stång, fäst i ändarna, får inte påverkas nämnvärt av 10 kg last (punktlast?). Då är det en stålstång som gäller. Den kommer svikta, men inte mer än på millimetern. Om det är acceptabelt med ett mittfäste kan man i princip använda vilken "off the rack-stång" som helst, för då är spannet så pass litet.
 
Nu har jag inte räknat på rörs nedböjning förr men om jag som amatör skulle ge mig på ett försök med värde ur:
https://abrahamssonsjarn.se/app/uploads/2019/09/Tibnor_Konstruktionstabeller-2018.pdf
Så...

20mm rör 2.9 mm godstjocklek. 3m spann, fritt upphängt. 100N på mitten.
Skulle ge knappt 50mm nedböjning

Ökar jag till 30mm rör med samma tjocklek sjunker vi till 12mm.

Ett 38mm ger knappt 6mm.

Halverar vi sen avståndet till 1500mm blir det under 1mm.

Tycker det rimmar ungefär vad min erfarenhet är också av långa rör. kommer man upp i 40mm stålrör så flexar de någon cm eller två om man hänger i lite vikt i mitten.

Såå, mitt råd skulle bli att 1. minska avståndet. 2. öka storleken.

Om det är en hyfsat jämn last och du KAN hänga upp i mitten men att upphängningen då är i vägen för öglorna så kanske titta på skenor istället med såna små vagnar. IKEA har såna, de är billiga och vad jag minns plast, alu och rostfritt så ska väl tåla väta bra. (UV-ljus vet jag dock inte).
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Nedhäng är väl ungefär omvänt proportionerligt till rörgrovleken i tredje potens, och proportionerligt till längden i tredje potens.
 
1
S Stefan1972 skrev:
20mm tjockt och 3.5 m långt? Då får man nog börja fundera på hur man fäster det också...........Tror det blir svårt med några millimeter nedböjning som max om det ska hänga fritt.
det är löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.