Vi har inte färdigställt badrummet på övervåningen än, så det finns ju lite alternativ att välja vad gäller väggar och tätskikt. Åtminstone en vägg faller inom tätskiktsproblematiken, dvs ligger mot yttervägg.

Skulle det vara en vettig lösning att utesluta isolering och ventilera i det 45mm djupa utrymmet mellan gipsskivans baksida och diffusionstätningen i ytterväggen? Jag talar alltså om de liggande 45mm reglarna där man drar elen och sätter upp väggbeklädnad. Spån + gips i vårt fall. Ventilation av utrymmet skulle vara lätt löst i detta fallet eftersom det är fråga om 280cm bred vägg mot ytterväggen.
 
Pasta skrev:
Hur menar du bara ett skikt kan vara på ytan.
Om man kaklar över mattan är väl ändå kaklet ytskikt och plastmattan tätskikt.

På vilket sätt skulle en sådan konstruktion inte vara godkänd?

/Patrik
Det finns fall där man har kaklat/klinkrat direkt på den gamla plastmattan/tapeten

DET är inte godkänt

Mao. inte använt produkter avsedda att lägga fix och ett ytskikt på, utan vanliga "ytskikt" - plastmattor med färger o mösnter osv :)

Därav mitt svar.

/K
 
Draven skrev:
Vad har du lagt på golvet då ?

Någon länk till denna masterboard ?
På golvet ska jag ha 22mm golvspån på 30cc reglar. Sedan spackel.
Det blir ardex system för min del, P3 primer, A45 & K70 "spackel". S 1-K tätskikt och även deras fuktspärr. På väggen blir det masterboard på 40 & 30 cc reglar.
 
Cedrix skrev:
På golvet ska jag ha 22mm golvspån på 30cc reglar. Sedan spackel.
Det blir ardex system för min del, P3 primer, A45 & K70 "spackel". S 1-K tätskikt och även deras fuktspärr. På väggen blir det masterboard på 40 & 30 cc reglar.
Så du kör med tätskikt och organiskt material under . Ja ja tror att det inte blir några problem. Funderar starkt på att ha vanliga golvgips skivor och sen tätskikt...
 
Johan Gunverth skrev:
Vi har inte färdigställt badrummet på övervåningen än, så det finns ju lite alternativ att välja vad gäller väggar och tätskikt. Åtminstone en vägg faller inom tätskiktsproblematiken, dvs ligger mot yttervägg.

Skulle det vara en vettig lösning att utesluta isolering och ventilera i det 45mm djupa utrymmet mellan gipsskivans baksida och diffusionstätningen i ytterväggen? Jag talar alltså om de liggande 45mm reglarna där man drar elen och sätter upp väggbeklädnad. Spån + gips i vårt fall. Ventilation av utrymmet skulle vara lätt löst i detta fallet eftersom det är fråga om 280cm bred vägg mot ytterväggen.
Jag har samma problem som du, och jag har så mycket el i denna vägg att det knappast får plats isloering. Kanske det blir en bra lösning med ventilerat utrymme där, förutsatt att du inte duschar mot denna vägg ?
Men jag kommer ihåg min försäkringskille när han tittade in i badrummet "du vet väl att du EJ ska ha dubbla tätskikt " och så sneglade han på min vägg...
 
jon_h skrev:
Aha. Flytspackla eller spackla för hand är naturligtv en smaksak, borde ha skrivit bara "spackla" kanske. Men det blir ju mycket jobb att åstadkomma fall i hela rummet med handspackel.

Vanlig golvgips går bra, och är tillåtet i ett år till.
Bara för att något är tillåtet innebär inte att det är bra!
 
Draven skrev:
Så du kör med tätskikt och organiskt material under . Ja ja tror att det inte blir några problem. Funderar starkt på att ha vanliga golvgips skivor och sen tätskikt...
Tänkte också först ha golvgips, men eftersom det ska förbjudas så hoppar jag över detta. Spån är tillåtet även i framtiden. Och som Jon_H säger, det finns ingen anledning att ha gips på golvet eftersom man ändå måste spackla fall.
Golvspån är ju nästa ett måste, svårt att få tillräcklig bärighet/styvhet med enbart gips.
 
Jag har ett modulhus från 58 (mockfjärdshus) som jag ska renovera badrummet i. Modulerna är 10 cm tjocka och 30 cm breda. De har 12mm trä på väggytorna samt masonit som mellanväggar och ett par lister för stabilitet. Dessa moduler är fyllda med sågspån. Modulerna är ihop nitade med träplugg, metallbläck och reglar i tak och golv. Pust. En av väggen i badrummet är mot yttervägg, och jag har ingen aning om det finns diffusionsspärr eller om de har tjärat ytterväggarna som grannen tror att de gjort! Det känns som dessa moduler i sig skulle kunna agera "kanaler" uppåt mot taket eller mellan sig och på så sätt ventilera ev fukt som skulle kunna komma dit mellan en minerit skiva/masterboard. Vad tror ni?
 
Cedrix skrev:
På golvet ska jag ha 22mm golvspån på 30cc reglar. Sedan spackel.
Det blir ardex system för min del, P3 primer, A45 & K70 "spackel". S 1-K tätskikt och även deras fuktspärr. På väggen blir det masterboard på 40 & 30 cc reglar.
Av ren nyfikenhet, varför ska du använda både A45 och K70? Det finns en ny avjämningsmassa från Ardex, K75, som är speciellt framtagen för bjälklagsförstyvning, kanske det kan vara ett alternativ för dej?
 
Gips i våtrum har varit förbjudet i många år i Finland så det kan ju inte komma som en chock direkt.

Jag har själv jobbat med Danogips "Aquapanel" och den funkar väldigt bra.
 
Gips i våtrum är inte förbjudet i Finland. Branschreglerna i Finland är snarlika de svenska.
 
Ardexsmitten skrev:
Av ren nyfikenhet, varför ska du använda både A45 och K70? Det finns en ny avjämningsmassa från Ardex, K75, som är speciellt framtagen för bjälklagsförstyvning, kanske det kan vara ett alternativ för dej?
Om jag ska vara ärlig så vet inte jag heller varför jag ska ha både A45 & K70. det var med på offerten från en kakelfirma, dom verkade kunniga och jag har inte frågat vad som är tänkt till vad, misstänker att K70 är tänkt som spackel över hela golvet och A45 ska användas där jag ska ha extra stort fall, tex dusch.
 
Saken är den att K70 inte är till för att användas på träbjälklag. Så det enda sättet, som jag kan se det, är att dom tänker spackla hela golvet plant med A45 (som är godkänd till träbjälklag) och sedan flyta fallet med K70 ovanpå.....
 
Jag tror att en heldel kommer att ljusna under de närmaste veckorna innan de nya reglerna träder ikraft

Så ni som ska göra om badrum om ett par veckor/månader ta det lungt ett tag...

Och ni som håller på själva: se till att ni följer tillverkarens rekomendationer då tar de (oftast) ansvar för skador som uppstår.

Se till att täta ALLA hål för duschstänger tvålkoppar osv ordentligt med silicone borra tryck i silicone sätt i ev. plugg tryck i silicone tryck ut silicone på ev. täckbricka och skruva fast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.