Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Fairlane
M mickef skrev:
Sist men inte minst är väl ordmärkeriet oseriöst i en debatt.
Tanken är att analysen ska leda fram till om vi behöver öka IVA-platserna eller inte, om alla måste vaccineras eller om resurserna kan prioriteras till var de ger mest nytta.
Jo jag har förstått att du gillar att skriva om saker med ord som inte är korrekta, jag förstår inte varför då det bidrar till att folk inte förstår vad du menar och/eller vad du vet och inre vet. Kanske bryr du dig inte om ifall folk du diskuterar med förstår dig, vad vet jag.

Ok, så i början av en pandemi så kommer vi fram till att vi har två alternativ för att inte knäcka vården.

Alternativ 1) Försöka hindra smittspridning så bra det går samt vacciner folk så fort vaccin finns tillgängligt.

Alternativ 2) Utöka antal IVA platser med personal vi inte har i lokaler vi inte har.

Jag tycker alternativ 1) är vettigare
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
J
kashieda kashieda skrev:
Hej @arn bygg, är det en medveten kränkning att stava fel till BirgitS, har du minnesproblem eller är det något annat?
För både Arn och Micke så är inte fakta och korrekthet så himla viktigt. Det viktiga är att man får tycka lite som man vill. Faktiskt ett rätt så bra kännetäcken på många som är emot vaccin. Det är nämligen inte heller så viktigt hur synapserna tar emot ny information. Den hamnar lite varstans.
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jo jag hjärta förstått att du gillar att skriva om saker med ord som inte är korrekta, jag förstår inte varför då det bidrar till att folk inte förstår vad du menar och/eller vad du vet och inre vet. Kanske bryr du dig inte om ifall folk du diskuterar med förstår dig, vad vet jag.

Ok, så i början av en pandemi så kommer vi fram till att vi har två alternativ för att inte knäcka vården.

Alternativ 1) Försöka hindra smittspridning så bra det går samt vacciner folk så fort vaccin finns tillgängligt.

Alternativ 2) Utöka antal IVA platser med personal vi inte har i lokaler vi inte har.

Jag tycker alternativ 1) är vettigare
Jag antar att du skriver i mobilen och att autocorrect har spelat dig ett spratt.
De som inte förstår att Covidpesten syftar till Coronaviruset och besprutningen syftar till vaccineringen, båda var satt i sammanhang, borde jag inte ödsla energi på att fortsätta diskussionen med.
Båda alternativen var vad Sverige gjorde. Analyseringen påbörjades, och fortgår ännu hoppas jag. Vad slutresultatet blir får vi kanske vänta med till den här "pesten" är över.
 
J Jocke Best skrev:
För både Arn och Micke så är inte fakta och korrekthet så himla viktigt. Det viktiga är att man får tycka lite som man vill. Faktiskt ett rätt så bra kännetäcken på många som är emot vaccin. Det är nämligen inte heller så viktigt hur synapserna tar emot ny information. Den hamnar lite varstans.
Om jag hade varit lika lättkränkt som andra hade jag anmält ditt inlägg.
 
  • Gilla
arn bygg
  • Laddar…
M mickef skrev:
Vilken gen och hur många i den svenska befolkningen förväntas ha den?
Det finns genvarianter om både minskar och ökar risken för att bli sjuk i covid. Det har skrivits om neandertalargenen som skyddar mot covid här på forumet tidigare. Ca hälften av befolkningen utanför Afrika har den skyddande genvarianten och den minskar risken att hamna på IVA med 20%

Genvariant från neandertalare medför ökad risk för svår covid
Ny forskning som publiceras i Nature visar att en viss bit DNA som medför upp till tre gånger ökad risk att drabbas av allvarlig covid-19 är nedärvd från neandertalare. Studien har genomförts av forskare vid Karolinska Institutet och Max Planck Institutet för Evolutionär Antropologi.
Sjukdomen covid-19 drabbar vissa människor betydligt allvarligare än andra. Några av anledningarna, såsom hög ålder, är kända, men även andra ännu okända faktorer spelar in. I somras kunde en stor internationell studie koppla ett genområde på kromosom 3 till ökad risk för sjukhusinläggning och andningssvikt efter infektion med SARS-CoV-2-viruset.
https://nyheter.ki.se/genvariant-fran-neandertalare-medfor-okad-risk-for-svar-covid-19

Neandertalare har gett oss genvarianter som både skyddar och ökar risken vid covid-19
Förra året visade forskare vid Karolinska Institutet och Max Planck Institutet för Evolutionär Antropologi i Tyskland att en viktig genetisk riskfaktor för svår covid-19 är nedärvd från neandertalare. Nu visar samma forskare i en studie som publiceras i PNAS att neandertalarna även bidrog med en skyddande variant.
Hälften av alla människor utanför Afrika bär på denna genvariant som vid covid-19 minskar risken att bli inlagd på intensivvårdsavdelning med 20 procent.
https://nyheter.ki.se/neandertalare...som-bade-skyddar-och-okar-risken-vid-covid-19
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det finns genvarianter om både minskar och ökar risken för att bli sjuk i covid. Det har skrivits om neandertalargenen som skyddar mot covid här på forumet tidigare. Ca hälften av befolkningen utanför Afrika har den skyddande genvarianten och den minskar risken att hamna på IVA med 20%

Genvariant från neandertalare medför ökad risk för svår covid


[länk]

Neandertalare har gett oss genvarianter som både skyddar och ökar risken vid covid-19


[länk]
Intressant och ännu intressantare är hur många med riskgenen som har vårdats för Covid. Har den undersökningen publicerats än?
 
Fairlane
M mickef skrev:
Jag antar att du skriver i mobilen och att autocorrect har spelat dig ett spratt.
De som inte förstår att Covidpesten syftar till Coronaviruset och besprutningen syftar till vaccineringen, båda var satt i sammanhang, borde jag inte ödsla energi på att fortsätta diskussionen med.
Båda alternativen var vad Sverige gjorde. Analyseringen påbörjades, och fortgår ännu hoppas jag. Vad slutresultatet blir får vi kanske vänta med till den här "pesten" är över.
Jodå jag förstår, men är det inte enklare att hålla sig till rätt begrepp? Risken finns ju att någon tror att du faktiskt inte vet skillnaden mellan Corona-virus och pest. Det finns också skrivelser med förkylning etc som också är något annat.
Du har också skrivit att du inte känner till någon smittspårning och sen har du hört talas om det. Är det inte enklare att du skriver vad du menar och vet istället för att överdriva? Skriver du att du inte hört talas om smittspårning så är kanske inte den mest rimliga tolkningen att du faktiskt känner till att det har smittspårats.

Visst har man skapat upp IVA, men inte alls så mycket som skulle behövts om man inte satsat på en mängd olika åtgärder. Vissa kommer säkert visa sig meningslösa i efterhand, men det är som bekant alltid lätt i efterhand. Den åtgärd som visar sig meningslös i denna pandemic kan vara mycket meningsfull i nästa.

Det är helt enkelt så att inte ens om man tagit de 600 miljarder som använts för olika åtgärder och satsat alla dessa på vården så hade man kunnat skala upp IVA i den utsträckning som behövts på kort tid. På lång tid ja, men det hjälper ju inte riktigt. Om man tagit alla dessa 600 miljarder till vården så hade det inneburit en massa mer ersättningar för folk som blivit arbetslösa när verksamheter fått lägga ner, så det hade blivit en utgift utöver detta ändå.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Vilken gen och hur många i den svenska befolkningen förväntas ha den?
Det vet du väl? Riskfaktorerna är ju kända så varför frågar du mig om det du redan känner till?
 
M mickef skrev:
Sist men inte minst är väl ordmärkeriet oseriöst i en debatt.
Ordmärkeri? Att kalla pandemin för pest och vaccinering för besprutning är ett medvetet val och det vittnar om varifrån du hämtar din information och vad du valt att sätta din tilltro till.

Orden är viktiga vilket du är medveten men att låtsas att inte förstå när det påpekas och att anklaga Fairlane för att vara oseriös är ohederlig argumentation. Okej?

Du väljer självklart dina källor men du framstår inte som trovärdig när du i nästa stund väljer offerpositionen.
 
  • Gilla
Kurtivan och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Hur många platser behöver vi extra för barn och övriga utanför riskgrupperna?
Är det bara barn och de som är utanför riskgrupperna som ska få vård?

På IVA i år så är det ungefär hälften av de ovaccinerade som inte tillhör någon känd riskgrupp enligt de veckorapporter som Fohm skriver. Naturligtvis är det många som inte tillhör någon känd riskgrupp som behöver sjukhusvård utanför IVA också.

M mickef skrev:
Innan Covidvaccinet var godkänt hade man en tillräckligt god kännedom om vilka som befanns i riskgruppen. Förmodligen även i riskgruppen för vaccineringen.
Nej, se ovan.
Nej, den enda kända riskgruppen för vaccinering innan vaccineringen påbörjades var den grupp som är allergiska mot någon beståndsdel i vaccinet (mycket sällsynt).
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A arn bygg skrev:
#15776 BeritS skrev: "flera av rapporterna som du själv länkade till som undviker ordet "natural" ihop med "antikroppar" utan skriver på andra sätt, som infektion, reinfektion etc. Alltså är det inte ett självklart uttryckssätt"
#15759 "behöver det faktiskt inte betyda att det är en bra term"
BeritS, du argumenterade ganska starkt under flera inlägg för att visa att det var dåligt av mig att använda det ordet, och nu hittar jag inget från dig, hur kommer det sig?
För att jag vet att pmd också tycker det är en dålig term eftersom han har skrivit det i ett inlägg.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Frågan är hur mycket vaccinering av barn har frigjort vården.
Du kan ju läsa rapporten från Fohm som är beslutsunderlaget för vaccinering av 12-15 år. Där framgår det hur många i den åldersgruppen som har behövt sjukhusvård. Även för den åldersgruppen är det bättre att vara vaccinerad än att riskera sjukhusvård pga. covid.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Intressant och ännu intressantare är hur många med riskgenen som har vårdats för Covid. Har den undersökningen publicerats än?
Det är alldeles för dyrbart att analysera alla sjukhusvårdades gener för att något universitet eller liknande ska kunna göra det. Däremot kan ju de som är intresserade låta sekvensera sitt eget DNA.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jodå jag förstår, men är det inte enklare att hålla sig till rätt begrepp? Risken finns ju att någon tror att du faktiskt inte vet skillnaden mellan Corona-virus och pest. Det finns också skrivelser med förkylning etc som också är något annat.
Du har också skrivit att du inte känner till någon smittspårning och sen har du hört talas om det. Är det inte enklare att du skriver vad du menar och vet istället för att överdriva? Skriver du att du inte hört talas om smittspårning så är kanske inte den mest rimliga tolkningen att du faktiskt känner till att det har smittspårats.

Visst har man skapat upp IVA, men inte alls så mycket som skulle behövts om man inte satsat på en mängd olika åtgärder. Vissa kommer säkert visa sig meningslösa i efterhand, men det är som bekant alltid lätt i efterhand. Den åtgärd som visar sig meningslös i denna pandemic kan vara mycket meningsfull i nästa.

Det är helt enkelt så att inte ens om man tagit de 600 miljarder som använts för olika åtgärder och satsat alla dessa på vården så hade man kunnat skala upp IVA i den utsträckning som behövts på kort tid. På lång tid ja, men det hjälper ju inte riktigt. Om man tagit alla dessa 600 miljarder till vården så hade det inneburit en massa mer ersättningar för folk som blivit arbetslösa när verksamheter fått lägga ner, så det hade blivit en utgift utöver detta ändå.
Jag ser att du gissar och spekulerar, det är ju förbehållet "er sida" så jag kan inte argumentera emot.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det bara barn och de som är utanför riskgrupperna som ska få vård?

På IVA i år så är det ungefär hälften av de ovaccinerade som inte tillhör någon känd riskgrupp enligt de veckorapporter som Fohm skriver. Naturligtvis är det många som inte tillhör någon känd riskgrupp som behöver sjukhusvård utanför IVA också.


Nej, se ovan.
Nej, den enda kända riskgruppen för vaccinering innan vaccineringen påbörjades var den grupp som är allergiska mot någon beståndsdel i vaccinet (mycket sällsynt).
Vet inte om du spelar, eller jag vet.
Ok, man chansade lite med vaccinet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.