På 2010-talet var jag med och handgrävde en pool på en trädgård där det inte gick att komma åt med grävare. Polaren ordnade en poolgrävningshelg och höll med fri pilsner och mat på regelbundna tider. Vi var 8 gamla kompisar sen barnsben så det var faktiskt riktigt trevligt. Vi hittade 4 stora stenar varav en 3-tonsbumling (uppskattningsvis) men med hiltis, och borr i varierande längder samt generöst med snigeldynamit så hanns det faktiskt med innan helgen var över.
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
X
Skit in pool. Behåll stenar. Bygg en artrik miljö med stenröse, död ved, blomsterrikt, hörn med sand med mera.
 
  • Gilla
Fjärde bygget
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Skit in pool. Behåll stenar. Bygg en artrik miljö med stenröse, död ved, blomsterrikt, hörn med sand med mera.
klart!

En snöig trädgård med fallna grenar på marken sedd från en altan med ett snötäckt räcke i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
gaia och 2 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
Tror det där är en dum idé. Det finns så mycket att planera runt en ny tomt.

Det är en bra tanke men det blir förmycket om du inte en perfekt plan/vision idag.

Du kan förgräva för

  • Kabelrör till utebelysning
  • Häckar
  • Plintar till altan
  • Grusggång
  • Sophantering
  • Grund till friggeboden
  • Grund till växthuset
  • Plintar till spaljer
  • Pool
  • Rengörningsanläggning till pool
  • Kulvertar
Planer ändras också efter du har bott in dig så de är inte säkert det blir bra.

Det blir nog mest troligt så. Vettiga synpunkter.

Vi har en plan var poolhuset ska vara, ett förråd i anslutning till garaget. Vi kanske får ett nekande vid bygglovsansökan? Vi har tankar var buskar träd och planteringar ska vara. Dragit ut elrör i trädgården. Behöver fixa vatten ute. Var blir det optimalt att sätta den? Ingen vet. Även om vi planerar och tänker som satan så kommer vi inte veta vilka problem, trädgårdsmässigt el livet, som vi stöter på närmsta åren.

Vi får släppa denna optimering tror jag för det finns för mycket att förlora på det i relation till vinsten.
 
  • Gilla
lilla my 75 och 3 till
  • Laddar…
T
En sak att komma ihåg då man skall utföra grävarbeten på en tomt är att man borde skydda stammen på de träd som man tänker lämna kvar. Det är oerhört lätt hänt att grävaren skadar barken med antingen maskinen, skopan eller stenar el. dylikt. Sätt stående brädor/plankor runt om stammen och använd en kraftig ståltråd för att hålla dem på plats.
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
25-tonnare.. fan skopan tar 4x8m i ett slev?
En 25 tonnare har en skopa som rymmer runt 1½ kubik
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Går kanske göra ett stenlandskap i nått hörn med dam och porlande vatten??

Jag hade definitivt låtit grävmaskin grävt ut för pol när han ändå är i trädgård och brötar runt, vist att man får en grop i trädgård men det kan man ju leva med ett år eller två, är ju en merkostnad när han ändå är där på 5-8 Tusen ca, sen tar man in en 5tonnare för finplanering när polen skall byggas, en 5tonnare på stållarver på en välmående gräsmatta lämnar ytters små spår
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
Det blir nog mest troligt så. Vettiga synpunkter.

Vi har en plan var poolhuset ska vara, ett förråd i anslutning till garaget. Vi kanske får ett nekande vid bygglovsansökan? Vi har tankar var buskar träd och planteringar ska vara. Dragit ut elrör i trädgården. Behöver fixa vatten ute. Var blir det optimalt att sätta den? Ingen vet. Även om vi planerar och tänker som satan så kommer vi inte veta vilka problem, trädgårdsmässigt el livet, som vi stöter på närmsta åren.

Vi får släppa denna optimering tror jag för det finns för mycket att förlora på det i relation till vinsten.

Du duckade för en framtida utbrändhet (y)
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
tänkt tanken. Går iaf då om man petar bort alla stenblock. Jag gillar att träna. Jordflytt är ok träning. Stenblock, nej.
Släng inte stenarna, tänk om! Man kan göra mycket med naturstenar i en trädgård, ju större stenar dess bättre. Till och med sprängstenar är en fin bakgrund för växter. Kolla på hemsidan som handlar om min förra trädgård:
penselochspade.se
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
F Fjärde bygget skrev:
Släng inte stenarna, tänk om! Man kan göra mycket med naturstenar i en trädgård, ju större stenar dess bättre. Till och med sprängstenar är en fin bakgrund för växter. Kolla på hemsidan som handlar om min förra trädgård:
penselochspade.se
jag är fullt med dig där. Jag ska in och kolla vad du har hittat på på din sida.

Vi har redan sparat ca 30 stenar/block från dräneringen samt indragning av ny el. Dessa har bland annat hamnat som kantsten till en plantering samt en mur där vi höjer marknivån för att skapa mer terrasser än nedförsbacke till baksidan. Där passar det in med 500kg-2ton-stenar.

Vi sparar också en jättesten i ena hörnet av tomten med några mindre vid sidan där det blir en fin plantering.

Vi har dock inte möjlighet att spara allt. Vi kommer nog köra bort 15-30 ton sten. Ni är välkomna att hämta om någon är sugen. :)
 
T
Z Zeke_Varg skrev:
25-tonnare.. fan skopan tar 4x8m i ett slev?
Vi hade en 35 tonnare och det tog ändå typ 3 dagar.
Fördelen var att han kunde stå på nästan samma ställe och lägga jorden över en 3m häck i ett traktorsläp.

Men sen förutom själva gropen så ska det till diken för dräneringen och ev pumphus så ni måste ta beslut på detta också innan.
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
S sinclairhacker skrev:
Läste igenom tråden men kanske missat något inlägg som redan föreslagit det,

Måste det vara pool nedgrävd?

Min farbror ordnade en stor ovanmarkpool vilket var kanon för dem i ett decennium, när barnen växte, och sedan lätt o ta bort.

Byggde det på ett ställe med några stora stenar ovan mark o massor under, men fick ändå ihop en stor pool ovan mark, med mkt lite markjobb.
Det tråkiga med mig är att det är lite petigt med estetiken. Vi har också ett hus som har ”kulturhistoriskt” värde och då tycker jag själv att det är på sin plats att inte gå helt bananas på tomten. Det finns finare ovanmarkspooler men en majoritet är inte direkt vackra. De finare = dyrt. Då tänker jag, om det blir en, gräva pool.
 
Z Zeke_Varg skrev:
Det tråkiga med mig är att det är lite petigt med estetiken. Vi har också ett hus som har ”kulturhistoriskt” värde och då tycker jag själv att det är på sin plats att inte gå helt bananas på tomten. Det finns finare ovanmarkspooler men en majoritet är inte direkt vackra. De finare = dyrt. Då tänker jag, om det blir en, gräva pool.
Förstår dig.

Men min farbror är snickare o fixade till så det både blev smidigare o hoppa i samt snyggare, och vad jag minns krävde det inte en massa arbete, och även vi som kanske är mer amatörer kan nog fixa till det, eller få tag i folk som kan.
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
S sinclairhacker skrev:
Förstår dig.

Men min farbror är snickare o fixade till så det både blev smidigare o hoppa i samt snyggare, och vad jag minns krävde det inte en massa arbete, och även vi som kanske är mer amatörer kan nog fixa till det, eller få tag i folk som kan.
Får googla ovanmarkspool till nästa vår o se om något faller i smaken.
 
X
Z Zeke_Varg skrev:
klart!

[bild]
Fan vad snyggt! Klätterväxter såsom vildkaprifol på det sedan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.