1
Hej
Var kan jag få tag i ett rör som är 3,5 m långt som är "stabilt" och inte böjer sig i mitten. Det ska hänga ca 10 kg i det. Fäster med två snöranordningar i vardera änden.
 
R
1 Jojjo72 skrev:
Hej
Var kan jag få tag i ett rör som är 3,5 m långt som är "stabilt" och inte böjer sig i mitten. Det ska hänga ca 10 kg i det. Fäster med två snöranordningar i vardera änden.
Alla rör (eller ja allt) "böjer sig på mitten" om man hänger något där. Det är ett fysikaliskt faktum eftersom inget material är "oändligt stumt".

Så hur mycket "böjning" är acceptabelt? Hur tjockt får röret vara?

Det behövs m.a.o. lite mer information innan det går att svara på din fråga.
 
  • Gilla
  • Haha
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
1 Jojjo72 skrev:
Hej
Var kan jag få tag i ett rör som är 3,5 m långt som är "stabilt" och inte böjer sig i mitten. Det ska hänga ca 10 kg i det. Fäster med två snöranordningar i vardera änden.
Tunnväggiga bevattningsrör av metall ligger och skräpar lite varstans på landsbygden. Dom används inte längre. Jag vill minnas att dom är ca 7 m långa och Ø70mm. Ett sådant skulle inte få någon märkbar nedböjning vid din längd och belastning.
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
B
Och de 10kg.. är det punktlast i mitten av röret?

Spontant tänker jag någen form av järnrör, typ dessa
https://www.rinkabyror.se/artikel/blaa-gangror-dn10-17-2x2-3mm-/ (rinkaby har dyr frakt, men samma rör finns på många ställen, kanske hornbach).

Acceptabel nedböjning får ju sätta diametern antar jag? Men de är rätt styva när de är grövre än ca 20mm.
 
  • Gilla
1972Marie
  • Laddar…
1
R RoAd skrev:
Alla rör (eller ja allt) "böjer sig på mitten" om man hänger något där. Det är ett fysikaliskt faktum eftersom inget material är "oändligt stumt".

Så hur mycket "böjning" är acceptabelt? Hur tjockt får röret vara?

Det behövs m.a.o. lite mer information innan det går att svara på din fråga.
Det får vara upp till 2 cm tjockt. Jag kommer att hänga gardinringar på det och sprida jämt över stången. Vikten på 10 kg blir jämt fördelad. Max böjning? några millimeter
 
20mm tjockt och 3.5 m långt? Då får man nog börja fundera på hur man fäster det också...........Tror det blir svårt med några millimeter nedböjning som max om det ska hänga fritt.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
R
1 Jojjo72 skrev:
Det får vara upp till 2 cm tjockt. Jag kommer att hänga gardinringar på det och sprida jämt över stången. Vikten på 10 kg blir jämt fördelad. Max böjning? några millimeter
Jag är inte tillräckligt duktig för att räkna på detta, men det låter svårt att lösa med någon form av rör. 3.5 meter är rätt långt, och 20mm rätt tunt.

Du kan inte spänna en vajer istället?
 
nä inte alla rör böjer sig.

ett hydraulrör löser detta fint utan att böja sig.
har aldrig sett ett 2 cm stålrör böja sig för 10 kg...
 
  • Gilla
1972Marie
  • Laddar…
Fast det är nog en frågan om definitioner här...........tjockt tolkade jag lite ironiskt som godstjocklek.....Är det 20mm i diameter så blir det en annan femma även om jag är tveksam till att normala rör flexar så lite med 10kg last på mitten.
 
R
skoge skoge skrev:
nä inte alla rör böjer sig.

ett hydraulrör löser detta fint utan att böja sig.
har aldrig sett ett 2 cm stålrör böja sig för 10 kg...
Alla material böjer sig under belastning, det är ren fysik. Du blandar inte ihop "böja sig" med "vika sig"?

Ett nästan 4 meter brett rör med bara 20mm diameter som belastas med 10Kg känns spontant som att det kommer böja sig mer än några millimeter. Oavsett material.

Men jag är som sagt inte tillräckligt bra på att räkna på det så jag står inte på mig allt för hårt här.
 
Ett kolfiberrör Ø20 skulle nog göra jobbet.
 
ni är ju fantastiska...
inte ens råda TS om något som fungerar..
Eller att en helt vanlig stav duger gott..
 
Ett stålrör med 20 mm dia hänger ju redan utan last. Är moderna skidstavar av kolfiber? Test med dom i så fall. Dom är visserligen inte 3.5 m men jag tror dom flexar ändå.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Cheesen
1 Jojjo72 skrev:
Det får vara upp till 2 cm tjockt. Jag kommer att hänga gardinringar på det och sprida jämt över stången. Vikten på 10 kg blir jämt fördelad. Max böjning? några millimeter
borde du inte kunna hitta en lämplig gardinstång till detta?
Våra stänger i köket från Ikea är 3 meter och flexar inte nämnvärt jag har dock ett fäste i mitten.
 
Düsseldorff
Men vafan det är ju en vanlig gardinstång TS vill sätta upp. Sätt ett fäste där gardinerna möts så har du effektivt halverat stånglängden. Så jävla svårt kan det väl inte vara...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.