Hej!

Håller på och renoverar trappen, inte nog med att det var 2 hårda lager färg så var det fernissa i botten men lackfräs och mycket slipande så är 95% borta och nu är det dags för trappnosarna vilket visar sig ta år och dagar pga formen.

Nån som har något tips?
 
  • Renoverad trätrappa nästan färdigslipad med synliga träådringar vid fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en trätrappa under renovering med bortslipad färg och synliga träfiber.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade kapat till en slipkloss i ek/bok och häftat fast 80-papper på den. Ser inte riktigt om ytan är konkav. Om så är fallet hade jag kompletterat med en runstav (kvastskaft i värsta fall) med dito papper. Kanske räcker med 120-papper, men d får man testa. Typ 20 cm lång och 5-7 cm bred. Det går även med vanliga furuklossar, men det blir enklare om klossen är lite hårdare. Mdf har ganska hård yta, kan också funka.
 
Profilskrapa med ergonomiskt handtag för snickeriarbeten, visas på en online-butiksida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har likadan trappnos som dig. Köpte denna och det funkade hyfsat bra.

Vad har du använt för att slipa i de svåraste hörnen i trappen? Vi har en 270 graders sväng på trappen så blir lite veck. Mina maskiner kommer inte åt i alla hörn även om de har en spetsig form. Man skulle vilja ha smal färgskrapa som funkar att knuffa bort färg, inte dra. Några tips?

J jespgrun skrev:
Hej!

Håller på och renoverar trappen, inte nog med att det var 2 hårda lager färg så var det fernissa i botten men lackfräs och mycket slipande så är 95% borta och nu är det dags för trappnosarna vilket visar sig ta år och dagar pga formen.

Nån som har något tips?
 
  • Gilla
Aleksandra Aleksandersson
  • Laddar…
Stöthyvel?
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
[bild] Jag har likadan trappnos som dig. Köpte denna och det funkade hyfsat bra.

Vad har du använt för att slipa i de svåraste hörnen i trappen? Vi har en 270 graders sväng på trappen så blir lite veck. Mina maskiner kommer inte åt i alla hörn även om de har en spetsig form. Man skulle vilja ha smal färgskrapa som funkar att knuffa bort färg, inte dra. Några tips?
Z Zeke_Varg skrev:
[bild] Jag har likadan trappnos som dig. Köpte denna och det funkade hyfsat bra.

Vad har du använt för att slipa i de svåraste hörnen i trappen? Vi har en 270 graders sväng på trappen så blir lite veck. Mina maskiner kommer inte åt i alla hörn även om de har en spetsig form. Man skulle vilja ha smal färgskrapa som funkar att knuffa bort färg, inte dra. Några tips?
Hej!

bra tips ska nog köpa en sådan!

Kör nån multislip från Bosch med typ ett svärd se nedan bild sen typ en skruvmejsel där det är helt omöjligt.

Smalast på bilden.
 
  • Bosch multislip PSM 200 AES med utbytbart slipplatta och tillbehör samt bildexempel på användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Hand i arbets handske håller en slipsax nära ett träplank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrappa under bearbetning med slipmaskin och dammsugarslang i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J jespgrun skrev:
Hej!

bra tips ska nog köpa en sådan!

Kör nån multislip från Bosch med typ ett svärd se nedan bild sen typ en skruvmejsel där det är helt omöjligt.

Smalast på bilden.
 
  • Gilla
Aleksandra Aleksandersson
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
[bild] [bild]
Jag kommer vitbetsa och lacka trappen.

på sina ställen är det ganska kraftigt avstånd mellan sättstegen (upp till 8mm). Jag har inte tänkt om man kan ha dessa som separata plankor i en gammal trappa eller ska man spackla? Iom att vi ska betsa så kommer det lysa igenom och då tänker jag, om man ska spackla, vill man ha ett spackel som är nära furu i färg. Känns som det är ofrånkomligt att en rand kommer synas oavsett?

Inte alla steg som har glest mellan sig, några ligger emot varandra.
 
S
Se till att spänna upp sättstegen från undersidan så blir du av med en massa knarr.
Perfekt tidpunkt så här års eftersom det är som torrast inomhus nu.
 
Z Zeke_Varg skrev:
[bild] Jag har likadan trappnos som dig. Köpte denna och det funkade hyfsat bra.

Vad har du använt för att slipa i de svåraste hörnen i trappen? Vi har en 270 graders sväng på trappen så blir lite veck. Mina maskiner kommer inte åt i alla hörn även om de har en spetsig form. Man skulle vilja ha smal färgskrapa som funkar att knuffa bort färg, inte dra. Några tips?
Vilket härligt trapphus med fönster!
 
Z Zeke_Varg skrev:
[bild] [bild]

Ser riktigt bra ut! Fan vilket slitgöra det är att slipa trapp…


Dödstryck i helgen
 
  • Oslipad trätrappa med en slipmaskin från Bosch på ett trappsteg, slipdamm syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Tänkte bara uppdatera hur trappan blev!

Vi är ganska nöjda :)

Nyrenoverad spiraltrappa i ljus trä med fönster ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trätrappa i hemmiljö med öppet fönster och utsikt mot trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Marlen Eskilsson och 6 till
  • Laddar…
Hej!
Ska göra samma som du har gjort, hur slipade du trappnosarna efter du skrapat med skrapan?
 
S sinuslinus skrev:
Se till att spänna upp sättstegen från undersidan så blir du av med en massa knarr.
Perfekt tidpunkt så här års eftersom det är som torrast inomhus nu.
@sinuslinus Har du tips på hur man spänner upp sättstegen? Jag har en del knarr i min trapp som kag gärna skulle bli av med…
 
Riktigt fint jobb!
Kommer man åt under trappan så kilar man upp både plansteg och sättsteg i vangstyckena. Samt skruva ihop dessa då dom ursprungliga spikarna ofta bidrar till knarr.
 
AndreasFinck AndreasFinck skrev:
Hej!
Ska göra samma som du har gjort, hur slipade du trappnosarna efter du skrapat med skrapan?
Jag körde med en konvex skrapa som passade trappnosen väldigt bra. Sen körde jag excenterslip med fint papper och vinklade för att komma åt med kanten och samtidigt nå in överallt.

Metalliskt verktygsdel med skärkant, skruv och gul markering. Bakgrund suddig, möjligen industriell kontext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrappor inomhus, obehandlade, hantverksverktyg, renoveringsprojekt, gul vägg, arbetsbtelysning, konstruktion, enkel design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndreasFinck och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.