G OMathson skrev:
Skrev du inte 7 boenden och 25år i det senaste? Vad missar jag?

Jodå 7 boenden på 25 år.

missar ingenting bara flyttat efter kort tid.
 
G OMathson skrev:
Skrev du inte 7 boenden och 25år i det senaste? Vad missar jag?
finns värre exempel.
Min frus syster och svåger har bränt av 12 boenden på 11 år
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Om hon säljer huset för 1,7 och efter skatt så försvinner en del pengar.
Om hon då lägger in 1,2 på den nya lägenheten finns ju (oftast) dom pengarna kvar i den lägenheten.

om hon dör och ni ärver huset och det säljs för 1,7 så försvinner precis lika mycket pengar i skatt.

sen förstår jag att ett hus för 1,7 inte ger mycket till lägenhet.
1,7 är väldigt lite pengar när man pratar fastigheter.

Där jag bor kostar en tomt från 3 miljoner, en nära havet 5-6 en lite inåt landet 2-2,5.
Nej det är ju det jag säger.
Säljer hon måste hon ju skatta på vad det nu blir i med hon byggt huset på 50 talet.
Ska hon då flytta till en vänlig lägenhet (läs handikappanpassad med tanke på åldern) så är vi uppe i över 2 miljoner ungefär plus att hon måste ombesörja flytt, sälja av alla maskiner och skit som står i källaren.

1,7 miljoner kan hon endast få pga att trädgården är 3 stora tomter, huset är ju i renoveringsbehov om man inte accepterar hur det ser ut.

Men alla lägenheter för200 tusen i byn är inget för en 90 åring =)

När hon går bort så löser ungarna allting, dvs hon slipper allt jobb och huvudvärk vad det bär med sig. Det finns noll anledning för henne då hon inte kan bo billigare än hon gör nu.
Om man vill drömma som ni gör och tagga gamlingar på att lämna sina villor så får man se till att göra det lättare.

Enda stället vi får betala 2-3 miljoner för lite mark är just vid det värsta stället där man riskerar att få fly sitt hus för att sjön bredvid hotar att ta över =) Annars går en tomt på allt mellan 95-200
 
M Mikaelzii skrev:
Min frus syster och svåger har bränt av 12 boenden på 11 år
Du vet att du är svåger i den konstellationen? :cool:
 
K Kane skrev:
Du vet att du är svåger i den konstellationen? :cool:

Där är det bara konstigt, min lillebror flyttade lika mycket han .
 
  • Gilla
Jakobk och 1 till
  • Laddar…
Kan vi då inte bara enas om att ens boende är en tillgång för enbart banken och staten. För en själv hör den hemma i skuldsidan i ens balansräkning.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Fattar inte hur folk orkar flytta så ofta. Det är ju det jobbigaste som finns.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fattar inte hur folk orkar flytta så ofta. Det är ju det jobbigaste som finns.

Finns t.o.m. folk som jobbar med det
 
JLyck JLyck skrev:
Kan vi då inte bara enas om att ens boende är en tillgång för enbart banken och staten. För en själv hör den hemma i skuldsidan i ens balansräkning.
Jag är beredd och hålla med eftersom man måste bo. Mao måste man köpa nytt på samma marknad och eventuell vinst är bara virtuell.
 
  • Gilla
elloffo och 2 till
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Finns t.o.m. folk som jobbar med det
Jo och det tycker jag är fel, de ska beskattas.
 
JLyck JLyck skrev:
Kan vi då inte bara enas om att ens boende är en tillgång för enbart banken och staten. För en själv hör den hemma i skuldsidan i ens balansräkning.

Nja mitt senaste boende som vi bodde i 5 år gick upp såpass mycket att vi fick ca 8000kr per månad för att bo där .
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo och det tycker jag är fel, de ska beskattas.

Nä, alltså menar folk som jobbar på flyttfirmor :)
 
M Mikaelzii skrev:
Nä, alltså menar folk som jobbar på flyttfirmor :)
Jo, inte fan flyttar man sina prylar själv? Eller flyttstädar. Det är ju sjukt jobbigt ändå
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Nja mitt senaste boende som vi bodde i 5 år gick upp såpass mycket att vi fick ca 8000kr per månad för att bo där .
Vad gjorde ni då med dessa 480.000:-?
 
M Mikaelzii skrev:
Nja mitt senaste boende som vi bodde i 5 år gick upp såpass mycket att vi fick ca 8000kr per månad för att bo där .
M Mikaelzii skrev:
Nja mitt senaste boende som vi bodde i 5 år gick upp såpass mycket att vi fick ca 8000kr per månad för att bo där .
Det är bara en riktigt vinst om du gjorde 8k x 12 x 5 vinst utöver den generella ökningen på marknaden. Alltså att du gjort en bra vinstökande renovering tex eller bara har ren flax.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.