Tjena,

vi kommer inom nån v ha en 18-tonnare i trädgården. De frågade om de inte skulle passa på att gräva en pool.

Nu vågar vi inte köra all in i bygget, o inkludera med en pool, utan vänta o se husets o trädgårdens slutnota först.

Frågan är dock om inte vi bör fundera OM vi kan förjobba lite isf. När vi finjobbat med trädgården och sått gräs kommer det kännas olustigt att ta in stor grävare om 5år och paja 400kvm trädgård. Om vi skaffar pool kommer den vara på andra sidan om huset från vägen sett. Träd och planteringar är viktiga för oss. Många som skulle behöva massakeras. Det tar emot.

nu till frågan. Vi har jävulska stenar på tomten (10st >1tonsstenar). De finns nog under marknivå också. Är det värt det att gräva ut för en pool, ta bort Sten, och fylla igen den med jord i väntan på en ev framtida pool? Har aldrig hört om det så känns som man är en idiot. Då kan vi få in en minigrävare som kan jobba. Den skulle kunna slinka in bättre.

…man kan ju leva utan pool förstås men ändå.
 
  • Gilla
Svenno 55 och 1 till
  • Laddar…
Väldigt märklig frågeställning.
Ja självklart kan du leva utan pool i Sverige.

Vill du verkligen ha en pool inom snar framtid kan det väl vara värt att fixa förarbete nu.
Ska du inte ha pool inom det närmsta är det ju tråkigt att lägga de pengarna nu.

Du kan få in grävare utan att förstöra gräs om man lägger skydd för larvfötterna.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
Att anlägga en pool gör omfattande skador i trädgården, oavsett vilken grävare man använder. Det ska komma in både grävare och lastbilar i trädgården. Jag tror det lönar sig att ta en något större grävare, för ett effektivare arbete. Trädgården återhämtar sig snabbt med lite arbete.
Jag har själv en 25-tonnare i trädgården just nu för poolbygge. :cool: Fick även ta hit en borrigg för att spräcka några stenar som inte gick att lasta.
Blir mer eller mindre nysådd av gräsmatta efteråt…
Så även om ni gör förarbetet nu, så tror jag skadorna i trädgården blir ungefär detsamma den dag ni vill anlägga pool.
 
  • Gilla
Karl.oskar och 3 till
  • Laddar…
F Freddy_kruger skrev:
Att anlägga en pool gör omfattande skador i trädgården, oavsett vilken grävare man använder. Det ska komma in både grävare och lastbilar i trädgården. Jag tror det lönar sig att ta en något större grävare, för ett effektivare arbete. Trädgården återhämtar sig snabbt med lite arbete.
Jag har själv en 25-tonnare i trädgården just nu för poolbygge. :cool: Fick även ta hit en borrigg för att spräcka några stenar som inte gick att lasta.
Blir mer eller mindre nysådd av gräsmatta efteråt…
Så även om ni gör förarbetet nu, så tror jag skadorna i trädgården blir ungefär detsamma den dag ni vill anlägga pool.
Kompisen grävde pool hemma förra sommaren med minimal åverkan. Det beror nog på både teknik och lösning helt enkelt. Men visst, det är ju skönt att slippa vara försiktig :)
 
  • Gilla
Halvt utbildad
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Kompisen grävde pool hemma förra sommaren med minimal åverkan. Det beror nog på både teknik och lösning helt enkelt. Men visst, det är ju skönt att slippa vara försiktig :)
Beror såklart på hur tomten ser ut och hur mycket massor som ska transporteras. Vi hade inte klarat oss med mycket mindre grävmaskin på grund av de stora stenarna. Gräsmattan hade knappast mått bättre av en minigrävare. Möjligen om man körde bort massorna med skottkärra då:p
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Pool kan du väl gräva för hand sen.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
F Freddy_kruger skrev:
Att anlägga en pool gör omfattande skador i trädgården, oavsett vilken grävare man använder. Det ska komma in både grävare och lastbilar i trädgården. Jag tror det lönar sig att ta en något större grävare, för ett effektivare arbete. Trädgården återhämtar sig snabbt med lite arbete.
Jag har själv en 25-tonnare i trädgården just nu för poolbygge. :cool: Fick även ta hit en borrigg för att spräcka några stenar som inte gick att lasta.
Blir mer eller mindre nysådd av gräsmatta efteråt…
Så även om ni gör förarbetet nu, så tror jag skadorna i trädgården blir ungefär detsamma den dag ni vill anlägga pool.
25-tonnare.. fan skopan tar 4x8m i ett slev?
 
  • Gilla
  • Haha
TCG och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Pool kan du väl gräva för hand sen.
tänkt tanken. Går iaf då om man petar bort alla stenblock. Jag gillar att träna. Jordflytt är ok träning. Stenblock, nej.
 
P pennybridge skrev:
Väldigt märklig frågeställning.
Ja självklart kan du leva utan pool i Sverige.

Vill du verkligen ha en pool inom snar framtid kan det väl vara värt att fixa förarbete nu.
Ska du inte ha pool inom det närmsta är det ju tråkigt att lägga de pengarna nu.

Du kan få in grävare utan att förstöra gräs om man lägger skydd för larvfötterna.
Vi är jätteintresserade av trädgård. Har släkt som är proffs dessutom. Finns en stor risk att vi planterar grejer och anlägger en trädgård vi inte ser att vi vill/kan få in en större maskin till platsen med tänkbart poolläge.
 
Z Zeke_Varg skrev:
tänkt tanken. Går iaf då om man petar bort alla stenblock. Jag gillar att träna. Jordflytt är ok träning. Stenblock, nej.
Borra och spräcka är också som ett träningspass. Sen ska det även förflyttas.
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
S
Z Zeke_Varg skrev:
Vi är jätteintresserade av trädgård. Har släkt som är proffs dessutom. Finns en stor risk att vi planterar grejer och anlägger en trädgård vi inte ser att vi vill/kan få in en större maskin till platsen med tänkbart poolläge.
Har man pool i en mindre villaträdgård brukar det inte vara så mycket trädgård kvar av tomten. Låter som ni ska skippa poolen.
 
  • Gilla
dajaskazal och 4 till
  • Laddar…
Fadai
Eftersom ni vill ha en fin trädgård skulle väl en damm vara finare än pool?! Så många vackra växter och spännande djur som kan omge/befolka en damm.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Borra och spräcka är också som ett träningspass. Sen ska det även förflyttas.
Ett annat alternativ är att gräva ner stenen i marken. Lite extra jordhävarträning
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Eftersom ni vill ha en fin trädgård skulle väl en damm vara finare än pool?! Så många vackra växter och spännande djur som kan omge/befolka en damm.
Vi har tänkt tanken. Finns ju också kombo badbar damm. Vi har växter till en sån lösning. :) Det blir ingen blå liner och stort glastak isf. Utmaningen är att få till en staketlösning som inte blir grisfult om vi kör damm. Vid Poollösning blir det nog med trall som skjuts över själva poolen el något annat diskret.

tomten är på 1300 så inte tokliten tomt. Plats för pool är väl undanskymd men som sagt det är knepigt för maskin att ta sig dit då den behöver köra där vi tror att äppelträd ska stå och ev där vi tänkt sätta trapp.

Vore ballt med lite spelande grodor eller salamandrar som glider runt i en damm. Barnen är nog mer för en pool.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A
Om du/ni vet ungefär vilken pool ni vill ha så borde ni gräva ut.

gräv till rätt djup och gör sluttande kanter

perfekt utrymme att anlägga en liten damm under tiden och mindre handgrävning för att få till det sista.

För en trädgårdsintresserad måste det ju skapas många förslag på hur man kan göra ett sånt utrymme fantastiskt.
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.