För svullen och ger uppmärksamhet, är mera för "att verka men inte synad".:cool:
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tyvärr, den klarar inte 70 mil utan laddning med hästsläp, jag passar!
Ajdå denna bil skulle passa mig perfekt att köra runt min mingrävare med men tyvärr saknar jag C kort så jag passar också :)
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tyvärr, den klarar inte 70 mil utan laddning med hästsläp, jag passar!
Jag måste ha missat något här. Hur laddar man bilen med hästsläp? Jag kommer att tänka på den här bilden:
Gamla_Stockholm_1882_s525_Fig200.jpg
 
Stefan N Stefan N skrev:
Nya Hummern, kan nog dra era gamla hästar och allt vad det är ni åker runt med dagarna i ända. [länk]

Sen sista meningen: Detta är ett batteridrivet elfordon som krossar bensinbilar till den grad att det inte längre finns någon fråga om bensinen ska överleva.
Aha, det är en sådan som alla hantverkare i Nacka/Värmdö kommer ersätta sina nuvarande RAM med för att de behöver ta med sig en skruvdragare och en skiftnyckel till kunden. ;)
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men skatter är alltid vinster.
Där anser jag att du har fel, det gäller att hitta en nivå på skatterna som kan accepteras av befolkningen annars får skatten sannolikt inte avsedd verkan och kan rent av vara improduktiva och negativa för sammhället. (jmf. pomperipossaskatten)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det där var oväntat fördomsfullt för att komma från dig. ;)

Till och börja med omfattar Norrland runt 60 procent av Sveriges yta även om bara drygt tio procent av Sveriges invånare bor där. Runt en tredjedel av befolkningen i Norrland bor i Umeå, Gävle, Sundsvall, Luleå, Östersund eller Örnsköldsvik. Jag har väldigt svårt att förstå varför laddmöjligheterna för någon boende i en lägenhet i exempelvis Umeå generellt skulle vara så mycket bättre än för någon boende i en lägenhet exempelvis i Uppsala.

Inte heller vet jag varför en kontorist på exempelvis Skatteverket i Sundsvall lättar skulle kunna ladda på jobbet än motsvarande kontorist på Skatteverket i Solna.

Att laddmöjligheterna på arbetet eller hemma kanske är något bättre i Norrland "i genomsnitt" stämmer säkert men att påstå att det gäller "de flesta" köper jag inte.
Skälen är nog tvåfaldiga:
  • Dels finns redan en bättre utbyggd elinfrastruktur på parkeringsplatserna i norr i och med att många p-platser redan idag har motorvärmaruttag.
  • Dels tror nog de flesta av oss (rätt eller fel) att även tätorterna är glesare befolkade i norr, med högre andel möjlig hemmaladdning som följd.

Sen blir det ju lite rörligt mål här. Frågan som diskuterades var egentligen laddnätets brister i Norrlands inland. Då blir ju frågan om ifall Norrlandskustens befolkning har goda laddmöjligheter delvis en annan sak. Ser man det som att det är de som lastar upp två skotrar på släpet och drar till skogs på helgerna är det väl relevant, men jag ser inte framför mig att det är den lägenhetsboende undre medelklassen i centrala Umeå som gör det.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
lägenhetsboende undre medelklassen i centrala Umeå som gör det.
Med Umeås nuvarande bostadspriser tror jag inte att detta är någon stor folkgrupp... :rolleyes:

Hur som helst, jag vänder mig inte emot påståendet att laddmöjligheterna i någon mening säkert kan vara bättre i Norrland och att befolkningstätheten är avsevärt lägre här. Jag vänder mig emot påståendet att "de flesta har en helt annat möjlighet att ordna laddning av sin bil på arbetet eller hemma" då jag är övertygad om att det är direkt felaktigt.

Nu finns det väl ingen exakt definition på "de flesta" men för mig betyder det kanske någonstans kring 80-90 procent. Det skulle då betyda att enbart 10-20 procent av invånarna i Norrland inte kan ordna laddning av sin bil på arbetet eller hemma, och det stämmer absolut inte med min bild.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Någon somnar koll på vad Maxus 6 är för bil?
Kvalite?
 
A A.G skrev:
Någon somnar koll på vad Maxus 6 är för bil?
Kvalite?
5 an va ju halvkass så håller mig skeptisk
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Det här är en utbruten off topic diskussion från tråden Vad har ni för bil? [länk]
/Moderator


---------------------------------

Intressant, har börjat spana på elbil men tror det är lite för tidigt för vårt nyttjande. Men om ca 3 år kanske. Hur upplever du att räckvidden räcker?
Stor elbilstest som senast presenterades i TV4.

Lista över resultat från ett elbilstest med modeller och poäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en artikel om elbilstest med text om förbrukning per mil och tävling i Luleå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad betyder siffran efter bilmodellen i listan?
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad betyder siffran efter bilmodellen i listan?
Tror det är elförbrukningen. Däremot så är listan väldigt konstig då det inte framgår vilken variant det handlar om.
 
Ja, bilderna verkar ha blivit inklistrade i fel ordning.
 
Det blir lite missvisande när rubriken är "Stort elbilstest: Här är vinnarna och förlorarna", men man bara presenterar bränsleförbrukningen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.