Ett växthus förlänger odlingssäsongen och kan också fungera som ett trevligt krypin för en stunds läsning eller fika en kulen eller småregning dag. Växthusbygge är ett roligt och lagom utmanande gör det själv-projekt.

Du kan läsa artikeln här: Bygg ett växthus - gör det själv
 
Vilka regler gäller för glaset i växthus? I bostadshus måste det vara säkerhetsglas om fönstret går längre ner än en viss höjd över golvet. Gäller det även för växthus? Personligen skulle jag inte vara bekväm med vanligt fönsterglas i marknivå om trädgården även används av barn för lek, spring i vattenspridare etc.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Väldigt fina växthus men skulle jag göra ett skulle jag testa att göra golvet som på ett romerskt badhus. Kanaler under golvet med en kamin eller öppen spis.
 
  • Gilla
Bagarn1 och 1 till
  • Laddar…
P perhak skrev:
Vilka regler gäller för glaset i växthus? I bostadshus måste det vara säkerhetsglas om fönstret går längre ner än en viss höjd över golvet. Gäller det även för växthus? Personligen skulle jag inte vara bekväm med vanligt fönsterglas i marknivå om trädgården även används av barn för lek, spring i vattenspridare etc.
BBR 8:353 tror jag ska tillämpas även för växthus, i alla fall på en villatomt utanför industriell odling. Det betyder härdat under 80 cm höjd.
 
J Jäven skrev:
BBR 8:353 tror jag ska tillämpas även för växthus, i alla fall på en villatomt utanför industriell odling. Det betyder härdat under 80 cm höjd.
Ja, det tror jag också. Det är dock 60 cm som är lägsta godkända bröstningshöjd för vanligt glas (dubbelkollade precis på Boverkets hemsida)
 
Klaugust Klaugust skrev:
Ja, det tror jag också. Det är dock 60 cm som är lägsta godkända bröstningshöjd för vanligt glas (dubbelkollade precis på Boverkets hemsida)[/
Klaugust Klaugust skrev:
Ja, det tror jag också. Det är dock 60 cm som är lägsta godkända bröstningshöjd för vanligt glas (dubbelkollade precis på Boverkets hemsida)
Nej, det är 80 cm som gäller. 60 gäller enskilda bostadslägenheter. Kika i BBR 8:353 Skydd mot skärskador.
 
J Jäven skrev:
Nej, det är 80 cm som gäller. 60 gäller enskilda bostadslägenheter. Kika i BBR 8:353 Skydd mot skärskador.
Okej, ja, du har säkert rätt. Eftersom Boverket själva exemplifierar att 60 cm även gäller ovan golv eller mark för uteplats så behöver det dock inte nödvändigtvis vara just inne i bostadslägenheten.

https://www.boverket.se/sv/byggande...t-och-personsakerhet/sakert-glas-i-byggnader/

”I enskilda bostäder gäller kravet för glas som sitter lägre än 0,6 meter över golv eller mark vid till exempel uteplats, entré, balkonger eller i räcken.”

Men ett växthus är ju en egen byggnad så då är det säkert 0,8 meter som gäller, som du säger.

Om jag skulle bygga ett växthus skulle jag dock ändå ha en 90 cm hög bröstning så att man obehindrat kan ha bänkskiva runt insidan.
 
Klaugust Klaugust skrev:
Okej, ja, du har säkert rätt. Eftersom Boverket själva exemplifierar att 60 cm även gäller ovan golv eller mark för uteplats så behöver det dock inte nödvändigtvis vara just inne i bostadslägenheten.

[länk]

”I enskilda bostäder gäller kravet för glas som sitter lägre än 0,6 meter över golv eller mark vid till exempel uteplats, entré, balkonger eller i räcken.”

Men ett växthus är ju en egen byggnad så då är det säkert 0,8 meter som gäller, som du säger.

Om jag skulle bygga ett växthus skulle jag dock ändå ha en 90 cm hög bröstning så att man obehindrat kan ha bänkskiva runt insidan.
Ja, det är lite snåriga regler. Och är det offentliga lokaler är det helt andra krav - och ibland kan ju även kravet på fallskydd sammanfalla med skyddet mot skärskador.
Och jag håller med dig helt - ett fönster på 60 cm upplevs riktigt lågt och ett springande barn kan utan tvekan krascha in i en ruta på höjden mellan 60 och 80 - oavsett om det är i en lägenhet eller i en komplementbyggnad. Så lite märkligt att man skiljer på det kan jag tycka.
 
Undrar just, hur många växthus som lever upp till dessa kraven?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.