T
Hej,
Tack för vardefull information, har kollat länkarna du skickade.
Eftersom jag har kakelugn och vedspis behöver jag inte el för att klara matlagning & uppvärming.
Cirk-pumpen ska inte heller behöva gå för jag kan hålla värme i hela huset med ved.
Det jag mest behöver är att hålla kyla i frysbox och kanske kyl om det är varm sommar och sedan ladda utrustning som lelefoner, datorer, batterier osv.
Även driva fibermodel om det nu skulle finnas kontakt det hållet till nätet.

Jag tänker då att ett litet elverk med ren spänning är lämpligt.
Som du säger är det svårt att hitta något och hittils ser jag bara biltemas lilla som finns fillgängligt.
Biltema verkade inte lysande i testerna men dom har jy bytt modell så det kanske är bättre nu.
Det är detta lilla https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsmaskiner/elverk/digitalt-elverk-dg-1250is-2000043474 jag sneglar på, jag gissar det skulle klara behoven jag har men det måste ju fungera när det behövs.
Jag tänker man kör det en stund ett par tre gånger per år för att hålla det i skick..
Min egetliga fråga är om ett sådan verk från biltema är vettigt.
Igen tack för input.
 
T turbo100 skrev:
Hej,
Tack för vardefull information, har kollat länkarna du skickade.
Eftersom jag har kakelugn och vedspis behöver jag inte el för att klara matlagning & uppvärming.
Cirk-pumpen ska inte heller behöva gå för jag kan hålla värme i hela huset med ved.
Det jag mest behöver är att hålla kyla i frysbox och kanske kyl om det är varm sommar och sedan ladda utrustning som lelefoner, datorer, batterier osv.
Även driva fibermodel om det nu skulle finnas kontakt det hållet till nätet.

Jag tänker då att ett litet elverk med ren spänning är lämpligt.
Som du säger är det svårt att hitta något och hittils ser jag bara biltemas lilla som finns fillgängligt.
Biltema verkade inte lysande i testerna men dom har jy bytt modell så det kanske är bättre nu.
Det är detta lilla [länk] jag sneglar på, jag gissar det skulle klara behoven jag har men det måste ju fungera när det behövs.
Jag tänker man kör det en stund ett par tre gånger per år för att hålla det i skick..
Min egetliga fråga är om ett sådan verk från biltema är vettigt.
Igen tack för input.

Hej turbo100

Jag hade önskat att det gjordes bra (långtids)tester på elverk. Det finns en stor uppsjö av fabrikat och modeller i olika prislägen. Jag valde ett Honda EU 22i utifrån utlåtanden från bekanta och från internet. Dessutom har jag, sedan några år, en gräsklippare med Honda-motor som jag kör på Aspen-bränsle och då ”roterar” (förnyar) jag mitt bränslelager inom ca 5 år.

Jag hoppas att någon som har (testat) det elverk du är intresserad av läser detta och kan bistå dig med sina erfarenheter.

Jag kommer att se till att min cirkulationspump går (möjligen i intervall) för att säkerställa att inte vattnet i värmesystemet kan riskera frysa. Dessutom så kommer (genom vattenelementen) värme att flyttas från det veduppvärmda huset till det vidbyggda garaget.
 
T
M Martin Lundmark skrev:
Hej turbo100

Jag hade önskat att det gjordes bra (långtids)tester på elverk. Det finns en stor uppsjö av fabrikat och modeller i olika prislägen. Jag valde ett Honda EU 22i utifrån utlåtanden från bekanta och från internet. Dessutom har jag, sedan några år, en gräsklippare med Honda-motor som jag kör på Aspen-bränsle och då ”roterar” (förnyar) jag mitt bränslelager inom ca 5 år.

Jag hoppas att någon som har (testat) det elverk du är intresserad av läser detta och kan bistå dig med sina erfarenheter.

Jag kommer att se till att min cirkulationspump går (möjligen i intervall) för att säkerställa att inte vattnet i värmesystemet kan riskera frysa. Dessutom så kommer (genom vattenelementen) värme att flyttas från det veduppvärmda huset till det vidbyggda garaget.
Tänkte faktiskt i samma bana som du vad gäller cirk-pumpen. Jag behöver den inte för frostrisk men den kommer fördela värmen så det är bra :)
Honda är som regel mycket bra kvalitet men de är dyra tycker jag. De är nog inte överprisade men dyra..
Jag har klippare osv med Hondamotor och dom är mycket bra. Jag har produkter från Biltema oxå och kvaliteten är sämre men saker jag använder sällan köper jag ofta budget.
Elverk är dock annorlunda för en billig bandslip som krånglar är ju irriterande men ett nödelverk som inte startar NÄR man behöver det känns betydligt värre.
Jag hade siktet inställt på ett Champion https://www.bauhaus.se/inverterelverk-champion-2500w som har fått bra kritik men det finns inte i lager.
Verkar bara vara Biltema som har inverterelverk under 7000 att köpa just nu.. hittar inte på amazon heller.. och jag börjar känna mig en smula stressad ;)

Edit:
Kollade lite till,
AL-KO 2000i verkar finnas till motsvarande pris men känner inte det märket. Kan man gissa att det motsvarar Champion och att det är mer kvalitet än biltema?
 
Redigerat:
T turbo100 skrev:
Tänkte faktiskt i samma bana som du vad gäller cirk-pumpen. Jag behöver den inte för frostrisk men den kommer fördela värmen så det är bra :)
Honda är som regel mycket bra kvalitet men de är dyra tycker jag. De är nog inte överprisade men dyra..
Jag har klippare osv med Hondamotor och dom är mycket bra. Jag har produkter från Biltema oxå och kvaliteten är sämre men saker jag använder sällan köper jag ofta budget.
Elverk är dock annorlunda för en billig bandslip som krånglar är ju irriterande men ett nödelverk som inte startar NÄR man behöver det känns betydligt värre.
Jag hade siktet inställt på ett Champion [länk] som har fått bra kritik men det finns inte i lager.
Verkar bara vara Biltema som har inverterelverk under 7000 att köpa just nu.. hittar inte på amazon heller.. och jag börjar känna mig en smula stressad ;)

Edit:
Kollade lite till,
AL-KO 2000i verkar finnas till motsvarande pris men känner inte det märket. Kan man gissa att det motsvarar Champion och att det är mer kvalitet än biltema?
turbo10

Hade jag inte kunnat välja ett Honda inverterelverk så hade det nog blivit ett Champion inverterelverk. Men gällande Champion har jag inga referenser från ”bekanta” med erfarenheter att kommunicera med.
Jag tittade på elverk under ett antal år och inväntade en lämplig ”prissänkning” innan jag köpte.

I avsaknad av fler tester så rekommenderar jag att tala med de som använt (prövat) elverk under en tid om synpunkter.

Här en amerikansk text om Champion vs Honda, det finns säkert fler.
Champion vs Honda Generators ǀ Which Brand is Better?
https://www.chainsawjournal.com/champion-vs-honda-generators/
 
Ur en prepper situation skulle jag rekommendera en inverter och den vanliga bilen.
 
A Alexn72 skrev:
Ur en prepper situation skulle jag rekommendera en inverter och den vanliga bilen.
Hej Alexn72

Om du, med det du skriver om ”prepper situation” menar att ansluta en inverter till i en fossilbils batteri och sedan låta bilen ladda batteriet på "tomgång" (utan att köra bilen), så kan det vara tveksamt om och när det fungerar, om bilen har “bromskraftsåtetvinning”, se inlägg #514.
https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-35

Många nyare bilar verkar ha “bromskraftsåtetvinning”, har du en 20–30 år gammal bil då har den troligen inte “bromskraftsåtetvinning”

Har du prövat att den metoden du föreslår verkligen fungerar med den bil du har, och andra bilar på marknaden?

Det är möjligt att, om bilen motor går samtidigt som invertern, att du då kommer runt “bromskraftsåtetvinningen”. Men det är ganska slösaktigt med bilens bränsle, framför allt om det är små effekter som du behöver från batteriet.
 
Redigerat:
T
M Martin Lundmark skrev:
Hej Alexn72

Om du, med det du skriver om ”prepper situation” menar att ansluta en inverter till i en fossilbils batteri och sedan låta bilen ladda batteriet på "tomgång" (utan att köra bilen), så kan det vara tveksamt om och när det fungerar, om bilen har “bromskraftsåtetvinning”, se inlägg #514.
[länk]

Många nyare bilar verkar ha “bromskraftsåtetvinning”, har du en 20–30 år gammal bil då har den troligen inte “bromskraftsåtetvinning”

Har du prövat att den metoden du föreslår verkligen fungerar med den bil du har, och andra bilar på marknaden?

Det är möjligt att, om bilen motor går samtidigt som invertern, att du då kommer runt “bromskraftsåtetvinningen”. Men det är ganska slösaktigt med bilens bränsle, framför allt om det är små effekter som du behöver från batteriet.
Jag har varit inne på inverter till 12V batteri och ladda dom via solceller men då får man en väderfaktor att ta hänsyn till.

Vad gäller elverk så förstår jag att det lilla Champion är mycket bra (tester) men når nog inte upp till Honda men duger gott och är hållbart. Kan ju vara bra att ha om man får för sig att campa eller ta med i båten förutom som ren prepping.. Jag tänker att det är bra att dom går lite då och då - brukar vara bäst med maskiner är min erfarenhet..
Då jag klipper en del med gräsklippare/trimmer är idén att rotera bränsle bra, kan man tro Champion går på alkyd?
Tänker alkyd just för att det har längre hållbarhet än vanlig 95-oktan som jag annars använder mest..
Tycker alkydbesninen är dyr och jag har inga problem med oset från 95-oktan.. i alla fall inte från min Crescent Sachs Compact -74 :)
Jag har lagt en pre-order på Champion, 1000:- dyrare än Bauhaus men dom kommer inte in innan andra halvan på sommaren och då kan priset väl gått upp. Alternativet är 2 biltemaverk...
Varför ska allt i livet vara så svårt..
.
 
T turbo100 skrev:
Jag har varit inne på inverter till 12V batteri och ladda dom via solceller men då får man en väderfaktor att ta hänsyn till.

Vad gäller elverk så förstår jag att det lilla Champion är mycket bra (tester) men når nog inte upp till Honda men duger gott och är hållbart. Kan ju vara bra att ha om man får för sig att campa eller ta med i båten förutom som ren prepping.. Jag tänker att det är bra att dom går lite då och då - brukar vara bäst med maskiner är min erfarenhet..
Då jag klipper en del med gräsklippare/trimmer är idén att rotera bränsle bra, kan man tro Champion går på alkyd?
Tänker alkyd just för att det har längre hållbarhet än vanlig 95-oktan som jag annars använder mest..
Tycker alkydbesninen är dyr och jag har inga problem med oset från 95-oktan.. i alla fall inte från min Crescent Sachs Compact -74 :)
Jag har lagt en pre-order på Champion, 1000:- dyrare än Bauhaus men dom kommer inte in innan andra halvan på sommaren och då kan priset väl gått upp. Alternativet är 2 biltemaverk...
Varför ska allt i livet vara så svårt..

Hej turbo100

Jag håller med dig om att det finns många saker att ta ställning till, och alla beslut är inte självklara.

Jag startade för flera år sedan och försöker att acceptera att det tar tid att bygga upp kunskap och erfarenhet vad man behöver, och sedan välja ut och stegvis testa (så skarpt det går) det man har kommit fram till.

Som jag skrev i inlägg #15 så skulle jag önska att det gjordes mer tester, av elverk, för att underlätta för köpare. Vi rekommenderas till ”hemberedskap” att se till att vi klarar 72 timmar eller en vecka, beroende på vem som skriver uppmaningen.

Jag har tidigare nämnt energimyndigheten som testar olika utrustningar, vi har även Råd och Rön som testar för konsumenter. Är det viktigt med ”hemberedskap” då borde det finnas mer (långtids)tester av elverk för konsumenter.
 
T
Hej,
Det blev ett Champion 92001I-EU-SC 2200W inverter - The Mighty Atom
Jag föll för namnet :)
Skojade bara..
Champion hade 3 års garanti och jag har letat efter tester osv och det har fått bra recensioner från mestadels USA. Honda är ju referensen men priset kunde jag inte motivera med min nuvarande finansiella situation.
Elverket verkar vara kvalitet och stor skillnad mot Biltema/Jula i "klämm-test".

Jag har några frågor jag inte får vettiga svar på:
1) Ska man ha jordspett eller inte om man ska köra laptop/borrmaskin/fläkt osv?
2) Ska man ha jordspett om man kopplar till husbil, kan man ha jorsspettet i "chassit" på husbilen?
3) Går den med alkydbensin? - står inget i instruktionsboken men på champions hemsida så rekomenderas det
4) Står att den KAN gå på helsysntetolja i instruktionsboken, bör man köra på mineralolja istället (ska tydligen göras i inkörningen)

Jag köpte på Duab, inte så billigt men bara dom som hade i lager och jag gissar att elverken inte lär bli billigare...
Nån som kan hjälpa mig med frågorna?
Jag hade tänkt ha bensin i tanken även i lagring och starta upp verket några ggr per år när jag underhållsstartar alla andra sällananvändsprylar som röjsåg osv
 
T turbo100 skrev:
Jag har några frågor jag inte får vettiga svar på:
1) Ska man ha jordspett eller inte om man ska köra laptop/borrmaskin/fläkt osv?
Hej turbo100

Att du inte upplever att du får ”vettiga svar” kan bero på frågans art är lite av; ”hur långt är ett snöre”?

Om vi skulle begränsa frågan till ”hur långt är ett 2 meter långt snöre” då blir det enklare.:)

Jag har gjort det ”lätt för mig” och lade en ringlina runt huset när jag dränerade (för drygt femton år sedan) och genom potentialutjämning av armering i byggstomme, vatten och avlopp etc. så kan jag binda ihop alla dessa anslutningar koppla detta till den ordinarie elcentralen och enkelt koppla till elverkets jordpunkt.

Jag har ett separat elsystem vid reservkraftdrift (under uppbyggnad)

Jag minskar risken att en olycka sker och skulle (mot all förmodan) en olycka ske och jag t.ex. står i rätten, då kommer jag att visa på de åtgärder jag gjort för att, om ett fel inträffar, minska risken för skada på person och egendom.

I vårt ”vanliga” elsystem har vi skyddsledare och elsystemet anslutet till en jordpunkt för att kunna skydda person och egendom vid ett fel i elsystemet. Genom jordning och jordpunkt så fungerar skydden i elsystemet som avsett. Händer en olycka och du har ett ”korrekt uppbyggt” elsystem. Då har du, gällande detta, gjord vad som förväntas av dig, för att minska skadeverkningar om något händer.

Varför du kan du få lite olika svar när du frågar, skall jag ska försöka ge ett svar på. Men jag vet inte om det lyckas.

Låt oss ta och jämföra ytterlighetsfall;
  • Det ena (fall A) är att du tar ett elverk och kopplar till elverket en enda elapparat med en 2 m lång anslutningskabel.
  • Det andra (fall B) är att du tar ett elverk och bygger upp ett elnät med hundratalet elapparater runt en byggarbetsplats eller en tillfällig militär förläggning.

I fall A har du rimligen full kontroll över hela ”elnätet”. Vid ett ”fel” i anläggningen t.ex. att den 2 m långa anslutningskabel kläms av i en dörröppning eller på annat sätt skadas, sker nog inte utan att du är medveten om händelsen.

I fall B kan både ett och flera skador eller fel uppstå i din anläggning utan att du märker det.

Fall A (som är ett isolerat elnät) kan ofta klara att ett fel inträffar (och som du ser och åtgärdar). Men inträffar först ett fel sedan ett fel till (innan du gjort någon åtgärd) så kan även ett isolerat system bli farligt (vara farligt). I fall B, hur du genom den större anläggningen, ökat risken (sannolikheten) att flera fel kan inträffa. I den tillfälliga anläggningen finns fler utsatta punkter och du har svårare att ”se” över hela anläggningen, att det blivit ett fel.

Har du anslutit reservkraftverket till en jordpunkt (och husets stomme) då kan en jordfelsbrytare känna av att en fasledare blivit skadad och t.ex. ligger mot husets stomme med en felström, om strömmen uppnår utlösningsvärdet och går genom mätkärnan i jordfelsbrytaren. Har du ingen anslutning till jordpunkt (och husets stomme) då finns fall då en jordfelsbrytare inte får en felström genom mätkärnan och inte byter strömmen även om ett isolationsfel uppstått.

Har du skydd i din elanläggning och ser till att dessa skydd kan fungera vid fel då är det enklare att övervaka en anläggning som eventuellt började som en 2 meter utbredd anläggning och som sedan växer eftersom behoven efterfrågar anpassning.

Mina exempel, fall A och fall B vill visa att det kan vara svårt att säkert bestämma (tydligt beskriva och motivera) betydelsen av ett jordtag (jordspett) till sitt elverk. Planerar man för jordtag redan från början så blir anläggningen ”säkrare” redan vid starten och man slipper sedan ett antal överväganden när (och hur) jordtag (jordspett) skall införas.

Sedan skall du komma ihåg att det är en skillnad på hur man. t.ex. gällande skydd och försäkringsfrågor, ser på en ”ö-drift” och en reservkraftdrift, även om det gäller samma utrustning och i samma anläggning.

Jag har tidigare skrivit om ” Kortslutningsströmmen vid reservkraft- och Ö-drift” här;
https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-34
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T
Tack för infon - känns lite överkurs men jag kan ha fel.
Jag har sett massa husbilar som har elverk till dessa och vissa står utanför kontoret på asfalt.
Jag ser inga jordspett utan bara kopplat in eluttaget - är det alltså inte rätt?
 
T turbo100 skrev:
Tack för infon - känns lite överkurs men jag kan ha fel.
Jag har sett massa husbilar som har elverk till dessa och vissa står utanför kontoret på asfalt.
Jag ser inga jordspett utan bara kopplat in eluttaget - är det alltså inte rätt?

Hej turbo100

Vi tänker oss att du har en väldigt god vän som är nybliven pensionär.

Han berättar för dig att han just köpt sin drömbil. Han har haft körkort hela sitt liv, men varken varit med om en trafikolycka eller blivit stoppad av polisen under bilkörning.

Han beskriver för dig att han tänker köra sin nya bil utan att använda säkerhetsbälte. Detta eftersom det ger en frihetskänsla och bilens ”sportiga egenskaper kräver detta”.

Säger du något till honom- när han tänker köra bil utan säkerhetsbälte-

”-är det alltså inte rätt?”
 
Redigerat:
T
Jo du har såklart rätt.

Med mitt elverk och en husbil, är slutsatsen att gräva ner en jordslinga runt camoingplatsen med djup beroende på hur strömförande jorden är?
Ska ringa campingen och begära information om jordmån och ledningsreistanser på måndag1

Går det ens för folk som står på alfaltsplatser utan el att ens köra eget elverk utan risk att dö typ oundvikligt?
Jag börjar luta åt att elverk måste totalförbjudas för de jag talar med i vänkretsen är inte medvetna, så totalförbud verkar rimligt för folk är inte upplysta, eller i alla fall en elektrikerutbildning/certifikat borde krävas.
Det krävs tom för att ropa på hjälp i en VHF-radio.
Jag är för FÖRBUD - allt ska vara förbjudet för folk som inte har certifikat.
Exempelvis kan en grön potatis vara jättefarlig men ändå är inte potatis förbjudet för folk utan nödvändig kännedom.. fattar inte sverige som släpper igenom allt farligt för oss outbildade så lättvindigt
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
 
T turbo100 skrev:
Jo du har såklart rätt.

Med mitt elverk och en husbil, är slutsatsen att gräva ner en jordslinga runt camoingplatsen med djup beroende på hur strömförande jorden är?
Ska ringa campingen och begära information om jordmån och ledningsreistanser på måndag1

Går det ens för folk som står på alfaltsplatser utan el att ens köra eget elverk utan risk att dö typ oundvikligt?
Jag börjar luta åt att elverk måste totalförbjudas för de jag talar med i vänkretsen är inte medvetna, så totalförbud verkar rimligt för folk är inte upplysta, eller i alla fall en elektrikerutbildning/certifikat borde krävas.
Det krävs tom för att ropa på hjälp i en VHF-radio.
Jag är för FÖRBUD - allt ska vara förbjudet för folk som inte har certifikat.
Exempelvis kan en grön potatis vara jättefarlig men ändå är inte potatis förbjudet för folk utan nödvändig kännedom.. fattar inte sverige som släpper igenom allt farligt för oss outbildade så lättvindigt
Du behöver väl inte vränga till allt så bara för att Martin som vanligt är lite mångordig, detaljrik och du då som motsats får kanske ses som i stort okunnig på området. Du har rätt i att det givetvis inte ska göras några överdrifter runt ev jordelektroder för dessa små verk. Har de en avsedd anslutning för det och lämpligt skydd inbyggt finns ingen anledning att inte där det går dra i ett litet spett typ 12" spik och en liten stump tråd mellan. Mer krävs inte och då är ev för dig okända särfall betydligt bättre täckta.
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.