alexander___ david__ skrev:
En offert, men med specificerade pris per moment.
Jag förstår fortfarande inte riktigt.

Jag jämför med när jag grävde grund för mitt hus. Då grävdes och planades för både ett hus och en friggebod på samma gång. Sedan fick jag en faktura som var specad precis med timmar för var maskin, med mängder av alla slags olika grus och makadam som de använt men meterantal för markduk etc. Det var inget konstigt.

Men jag inser att om jag efteråt kommit och velat ha det på två olika fakturor, en för huset och en för friggeboden, hade det blivit en hel del jobb för att försöka räkna ut vad som gått vart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Jag förstår fortfarande inte riktigt.

Jag jämför med när jag grävde grund för mitt hus. Då grävdes och planades för både ett hus och en friggebod på samma gång. Sedan fick jag en faktura som var specad precis med timmar för var maskin, med mängder av alla slags olika grus och makadam som de använt men meterantal för markduk etc. Det var inget konstigt.

Men jag inser att om jag efteråt kommit och velat ha det på två olika fakturor, en för huset och en för friggeboden, hade det blivit en hel del jobb för att försöka räkna ut vad som gått vart.
Det är jag helt med på. Dock så är ju ditt exempel två likadana arbeten. I mitt fall är det tre ganska olika moment som gjordes efter varandra. Arbetstimmarna var redan specade relativt tydligt så det primärt om materialet, vilket köptes in vid respektive moment.
 
De får inte ta betalt för att skriva en faktura, såvida det inte är avtalat. Men en post som arbetsledning kan betyda att de menar att de faktiskt har haft någon som i 6h varit på plats och organiserat arbetet. OM så är fallet så har de rätt att debitera för det. Fast man kan troligen ifrågasätt om det är skäligt med 6h arbetsledning för ett sådant projekt.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
De får inte ta betalt för att skriva en faktura, såvida det inte är avtalat. Men en post som arbetsledning kan betyda att de menar att de faktiskt har haft någon som i 6h varit på plats och organiserat arbetet. OM så är fallet så har de rätt att debitera för det. Fast man kan troligen ifrågasätt om det är skäligt med 6h arbetsledning för ett sådant projekt.
Nej, den typen av arbetsledning debiteras löpande. Detta är endast arbetet med att specificera fakturan: ”Sammanställning enligt kunds önskemål.”

Min fråga till entreprenören som håller i bygget, dvs ej markfirman, var: ”specificera kostnad i fakturan för dessa tre kategorier: trappan, dränering en gavel samt övrigt markarbete”. Efter en vecka fick jag ett Word-dokument på två sidor med cirka 20 rader på varje (raderna var copy-pasta den fakturan, fast nu uppdelat per kategori). Sen efter cirka två-tre veckor fick jag fakturan där detta arbete ingick.
 
alexander___ david__ skrev:
Nej, den typen av arbetsledning debiteras löpande. Detta är endast arbetet med att specificera fakturan: ”Sammanställning enligt kunds önskemål.”

Min fråga till entreprenören som håller i bygget, dvs ej markfirman, var: ”specificera kostnad i fakturan för dessa tre kategorier: trappan, dränering en gavel samt övrigt markarbete”. Efter en vecka fick jag ett Word-dokument på två sidor med cirka 20 rader på varje (raderna var copy-pasta den fakturan, fast nu uppdelat per kategori). Sen efter cirka två-tre veckor fick jag fakturan där detta arbete ingick.
Det finns väl egentligen bara två alternativ: antingen så är det enkelt att se vilka kostnader som går vart, så det handlar bara om att specificera fakturan, vilket de är skyldiga att göra enligt Konsumenttjänstlagen.

Eller så finns det inget naturligt sätt att dela upp fakturan, troligen för att jobben har gått i varandra. Då borde de ha meddelat: "Vi kan räkna ut detta om du vill, men det tar nästan en hel dag och det kommer vi att ta betalt för. Accepterar du det?"
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Eller så finns det inget naturligt sätt att dela upp fakturan, troligen för att jobben har gått i varandra. Då borde de ha meddelat: "Vi kan räkna ut detta om du vill, men det tar nästan en hel dag och det kommer vi att ta betalt för. Accepterar du det?"
Hur menar du att detta är ett alternativ till att följa lagen?
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur menar du att detta är ett alternativ till att följa lagen?
Jag gjorde en helt amatörmässig tolkning av vad som menas med Konsumenttjänstlagens §40. Om företaget har specificerat vilket material och i vilka mängder, hur många timmar de arbetat etc så har de uppfyllt kravet på en specificerad faktura. Däremot finns det inget krav på att kostnaderna ska knytas till något särskilt objekt.

Som i mitt fall, med en husgrund och en friggebodsgrund. Säg att det gått åt två ton makadam. Det visas av vågsedeln entreprenören fick när han hämtade makadamen. Det tycker jag räcker för fakturan. Men ska man sedan kräva att entreprenören väger det igen, på arbetsplatsen, för att visa att ex.vis 1,4 ton användes till huset och 0,6 ton till friggeboden?

Men jag är inte jurist så jag kan ha helt fel. Eftersom du kan det här så vore det en välgärning om du en gång för alla förklarade hur det ligger till. Då blir trådens fråga äntligen besvarad.
 
  • Gilla
Karusellen
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Det finns väl egentligen bara två alternativ: antingen så är det enkelt att se vilka kostnader som går vart, så det handlar bara om att specificera fakturan, vilket de är skyldiga att göra enligt Konsumenttjänstlagen.

Eller så finns det inget naturligt sätt att dela upp fakturan, troligen för att jobben har gått i varandra. Då borde de ha meddelat: "Vi kan räkna ut detta om du vill, men det tar nästan en hel dag och det kommer vi att ta betalt för. Accepterar du det?"
Jag tycker det här låter som den mest rimliga tolkningen, då den skyddar båda parter. Vi har ju i detta fallet inte kommit överens om att saker ska särredovisas. Tolkningen ovan sätter en lägstanivå för att beskriva hur debiteringen skett, men skyddar hantverkaren från att behöva sitta timtals obetalt för att specificera utifrån olika perspektiv.

Jag hade nog inte blivit alltför upprörd om hantverkaren resonerat enl ovan och återkommit med att det skulle ta x timmar att specificera på detta sätt. Då kunde vi ev hittat en medelväg där de gav ett ungefärligt spann (vilket jag nöjt mig med i detta fall).
 
alexander___ alexander___ skrev:
Jag tycker det här låter som den mest rimliga tolkningen, då den skyddar båda parter. Vi har ju i detta fallet inte kommit överens om att saker ska särredovisas. Tolkningen ovan sätter en lägstanivå för att beskriva hur debiteringen skett, men skyddar hantverkaren från att behöva sitta timtals obetalt för att specificera utifrån olika perspektiv.

Jag hade nog inte blivit alltför upprörd om hantverkaren resonerat enl ovan och återkommit med att det skulle ta x timmar att specificera på detta sätt. Då kunde vi ev hittat en medelväg där de gav ett ungefärligt spann (vilket jag nöjt mig med i detta fall).
Jo, det är ungefär så jag tycker. (Med tonvikt på tycker, jag är inte på något sätt jurist.)

Det är rimligt att ta betalt för extrajobb som detta. Däremot är det kanske inte rimligt att det tagit sex timmar. Men det var kanske fruktansvärt komplicerat? Däremot så borde de ha informerat dig innan att det skulle bli så pass dyrt, så du fått möjlighet att välja.

Sen är ju frågan om du vill driva detta på något sätt. Att bestrida just den kostnaden med hänvisning till att kostnaden inte står i proportion till nyttan för dig. Kanske Konsumenttjänstlagen §6 och §7 kan vara tillämpliga.
 
  • Gilla
eshus
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Sen är ju frågan om du vill driva detta på något sätt. Att bestrida just den kostnaden med hänvisning till att kostnaden inte står i proportion till nyttan för dig. Kanske Konsumenttjänstlagen §6 och §7 kan vara tillämpliga.
Ska prata med byggaren om det hela först. Möjligt att han håller med om att det inte är rimligt. Jag bör ha fått någon heads up att det skulle debiteras, ffa med tanke på att det tog nästan en hel arbetsdag. Har fått ÄTA-arbeten på liknande belopp.
 
A andersmc skrev:
Jag gjorde en helt amatörmässig tolkning av vad som menas med Konsumenttjänstlagens §40.
Ok. Det jag inte förstod var varför det skulle vara ok att inte följa lagen bara för att det är svårt. Det är som jag ser det inte ett skäl. Uppenbarligen har de vetat väl nog vad de gjort för att ta betalt, då kan de rimligen också speca det på en faktura.

Det kan naturligtvis vara betungande att reda ur exakt vad man gjort och vad man tar betalt för, men det är ju just för att tydliggöra att det problemet är företagets och inte kundens i ett konsumentförhållande som regeln finns.
 
  • Gilla
alexander___ och 1 till
  • Laddar…
alexander___ alexander___ skrev:
Vi gör en tillbyggnad och har nu bett om att få förtydligat en faktura gällande markarbetet (vi ville veta hur mycket två olika moment hade kostat - ena momentet var förbereda gjutning av en trappa (ca 1.3x5m), andra momentet var dränering 7m av existerande gavel. Markfirman (underentreprenör till firman vi anlitat) har då stämplat in 6h arbetsledning, vilket med moms och påslag landar på cirka 5700kr. Är det skäligt? Jag antar att man får ta betalt för att specificera en faktura?
Du har rätt att få allt specificerat enligt konsumentköplagen! Varje arbetsmoment och timme ska specificeras. Den väger tungt! Jag fick till slut ta in en besiktningsman från Densia p.g.a att de vägrade specificera fakturan! Kan berätta att jag vann!
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
alexander___ alexander___ skrev:
Ska prata med byggaren om det hela först. Möjligt att han håller med om att det inte är rimligt. Jag bör ha fått någon heads up att det skulle debiteras, ffa med tanke på att det tog nästan en hel arbetsdag. Har fått ÄTA-arbeten på liknande belopp.
Om det tar sex timmar att speca en faktura funderar man ju på hur dålig ordning de har i sina pärmar. De måste ju ha underlag för vad de fakturerar kunden, att skriva ut det på ett papper kan inte ta mer än högst en kvart. Jag skulle inte betala en krona för att få specad faktura utan bara fråga varför den inte var det från början.
 
  • Gilla
alexander___ och 1 till
  • Laddar…
tror inte de har oordning, problemet är väll att när man köper in allting så märks det det med kundnamn eller dyligt - alltså inte uppstyrt med vad som tillhör vad för del av arbetet, säkert smådetaljer av inköp som skall plockas ur varje inköp, att sen sitta och försöka få fram antal, vad, mm samt speca upp det, krävs mycket tid, samtal/koll med arbetare på plats, försöka få ur information gällande vilken tid tog det och det, dela upp transporter,.. det här har jag själv varit med om från att speca allt..tar en viss normal tid, och därefter fått lov att dela upp det,..enl. kunds önskemål, .. det var bara att börja från början, bocka av smådelar i lev.fakturor, kolla med arbetare, få uppskattad tid, uppskattat vad matrialen tillhör för del... många timmar tog det för mig och tid av våra medarbetare..
hade det varit bara att speca enl. erhållna underlag - lätt !
 
Jag förstår inte problemet för företagen, oavsett vad man pysslar med för hantverkstjänster.
Skriv en jävla dagbok om vad man gjort och vad för material man använt. Sen bifogar man den dagboken med fakturan. Skitenkelt, så slipper man allt sånt här krångel. Dessutom blir det jättetydligt för kunden varför det skenade iväg lite på just något moment, eller varför något tog längre tid än vad som var beräknat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.