Vi har Panasonic plasma 42 och en Samsung LCD 40 och nog år lcdn överlägsen.
Klarare finare bild och framförallt så funkar den bäst i ett väldigt ljust rum..
 
Jag är med dig grodan, en LCD 40 tum blir det för min del. Har egentligen två saker att kvar att besluta om:

1) Ska jag köra full-HD eller "bara" HD-ready. Jag kommer inte köra speciellt mycket DVD/Bluray-film uatn framförallt vanligt TV via boxer. Kommer ev komplettera med en PS3:a "till ungarna naturligtvis" på sikt...

2) Samsung M87 (alt R87 baserat på ovan) eller kanske Sony KDL-40W2000 (alt 40D3000).
 
Supernöjd med min Samsung LCD... Den e grymm!
 
Kolla även in Sharp LC-42XD1E. Full HD och mycket bra bild och dessutom snygg att titta på.
Har en sådan sedan oktober-06 och är mycket nöjd.

// Stefan
 
HeH2 skrev:
Är det någon som har detaljerna i testet, d v s vilka punkter som skiljer...?
Jämt över ligger Sony KDL-40W2000 en poäng över Samsung LE40F71B. Sonyn har inbyggd digitalmottagare, Samsungen har det inte. Råd & Rön har dessutom stämplat Sonys modell med Bra bild-kvalitet.
 
Vi köpte en Sharp LC-46XD1E, den har fått en massa bra betyg osv. Vi är helnöjda med den, kan vara värt att kolla in den! Snygg är den oxå:)
 
Nya Sony (40") D3000 skulle jag valt idag.
En viktig sak som man lätt glömmer om man söker en LCD/Plasma med digitalbox är att inte alla har digital utgång för 5.1 surround.Detta har Sony i sin D3000 (och även Samsung m.fl har börjat tänka på detta nu)
 
Hej, Ett hett tips jämnför plasma/LCD och bryr dig inte om vad andra säger utan det är dina ögon som bestämmer. Jag gjorde så och har bestämmt mig för LCD.

Står mellan dessa:
Sony 46W2000 - Full HD (Har kompisar som har denna)
Sony 46D3000 - HD ready men skall tydligen var mkt bra, skall jämnföra med föregående.
Sony 46W3000 - eller en ny modell som kommer i år med nya paneler och är i Full-HD.

hälsn

Mattias
 
Mattias_Jo1 skrev:
Hej, Ett hett tips jämnför plasma/LCD och bryr dig inte om vad andra säger utan det är dina ögon som bestämmer. Jag gjorde så och har bestämmt mig för LCD.



hälsn

Mattias
Ett klokt råd. Allt för många försöker bestämma sig med dataspecifikationer och andras tyckande som grund.

Man måset också ha väldigt klart för sig vad kalaset får kosta, för det är faktiskt väldigt styrande i produktvalet.
 
Plasma eller LCD? Det är som bensin eller diesel!

Vi börjar här!

Priset!
Vad får en TV i 40" eller större kosta? Har man inte minst 10 - 12000 kr över så rekomenderar jag nog att behålla den tv man redan har. Ungefär motsvarande har nämligen en bra TV kostat de senaste 10 - 15 åren.

Hur skall den användas?
Ska den användas ihop med datorn eller kanske spelkonsol som kräver mycket höga upplösningar. Då är LCD att rekomendera. Mörkt eller ljust rum? Lcd gör sig bättre i ljusa miljöer medan plasman vinner i mörkare rum som ex en gillestuga mm. Ska den bara användas som en traditionell TV och ihop med DVD mm. är det priset som avgör. En bra plasma är mycket billigare än en bra LCD!

Vilket märke?
Pioneer & Panasonic har lång erfarenhet av plasma och får alltid bra kritik.

Viktigast av allt!
Börja med att läsa på om de olika teknikerna. En del kan inte ens redogöra för skillnaden. Leta reda på vilka som får bäst betyg och godast recensioner. Välj ut 5 - 6 modeller av varje sort och åk runt och titta och titta och titta. Ingen annan än du själv kan eller har rätt att bestämma vilken du tycker är bäst.

Jag köpte själv en Panasonic 42-PV60 och har hittils bara sett två TV-apparater presentera bättre bild än min egen. Den ena var en Pioneer Plasma för över 40 000:- den andra var en Sharp LCD för 33 000:- Min Panasonic kostade 14 500:- Idag heter denna tv PX70.
MathiasS skrev:
Däremot påstår jag att för 13500sek så får man inte en 40" LCD som är bättre än en Panasonic PX70.
Jämför och notera, titta på flera åk till bara och titta igen. Till slut hittar man det något man blir nöjd med! Tycker man att 6000 kronors TV:n i snabbköpet är överlägset bäst på alla sätt och vis så köper man den helt enkelt. Bara man är nöjd.

Behöver det vara så omständigt att köpa en TV?
Ja det behöver det! Förr bytte man TV för att den gammla var sönder och man skaffade sig då en större och bättre. Nu för tiden byter många för bytandets skull och för att den ska vara platt. Det är en guldgruva för den som kan producera billigt skräp för det går oxå att sälja som smör. Den är ju platt.

Skräpprodukter finns i alla kategorier, men bland TV-apparter och luftvärmepumpar verkar det finnas extremt mycket!

Att tramsa om energiförbrukningar och livslängd är ju löjligt? Säljarna pratar om livslängd på 30 - 40 år. Hur många tänker tanken att bruka en tv från 60-talet? När om tio - femton år ligger de på tippen ändå!
 
Själv (som trådskapare) väljer jag nog en 40 tums Samsung R8X (ej Full-HD).

Varför:
Har konstaterat att smaken är som baken. Hade tidigt en maggrops känsla att LCD var att föredra framför Plasma för min del. Jag kommer mest att köra TV via boxer och vanliga DVD'er. Eventuellt kommer det en PS3:a och en dator kopplad till TV:n åsmåningom.

TV-märke:
Ville ha ett stort känt märke. Sony eller Samsung (framförallt den förra serien och den nya torde vara ännu bättre!?) har fått bra recensioner både i tester och hos vänner. Att det blev Samsung är nog trots allt mest slumpen, tycker att de generellt sett känns likvärdiga och beroende på vad man tittar på. Samsung R-serien (och M och S) är en nyare TV med bra prestanda på papperet och bl a flera HDMI-kontakter. Misstänker att nästa Sony som släpps är minst lika bra eller kanske snäppet bättre...

Vi får väl se...nu återstår val av surroundsystem (m radio och DVD) samt någon form av jukebox för lagring av mp3 och kanske film...

/Heh2
 
HeH2 skrev:
Själv (som trådskapare) väljer jag nog en 40 tums Samsung R8X (ej Full-HD).

Varför:
Har konstaterat att smaken är som baken. Hade tidigt en maggrops känsla att LCD var att föredra framför Plasma för min del. Jag kommer mest att köra TV via boxer och vanliga DVD'er. Eventuellt kommer det en PS3:a och en dator kopplad till TV:n åsmåningom.

TV-märke:
Ville ha ett stort känt märke. Sony eller Samsung (framförallt den förra serien och den nya torde vara ännu bättre!?) har fått bra recensioner både i tester och hos vänner. Att det blev Samsung är nog trots allt mest slumpen, tycker att de generellt sett känns likvärdiga och beroende på vad man tittar på. Samsung R-serien (och M och S) är en nyare TV med bra prestanda på papperet och bl a flera HDMI-kontakter. Misstänker att nästa Sony som släpps är minst lika bra eller kanske snäppet bättre...

Vi får väl se...nu återstår val av surroundsystem (m radio och DVD) samt någon form av jukebox för lagring av mp3 och kanske film...

/Heh2
Men vad säger ögonen när du tittar i butik?

Jag menar INTE att antyda att du gjort ett dåligt val, jag är bara nyfiken på hur dina ögon "stämmer" med databladen.
 
MathiasS skrev:
Men vad säger ögonen när du tittar i butik?

Jag menar INTE att antyda att du gjort ett dåligt val, jag är bara nyfiken på hur dina ögon "stämmer" med databladen.
Som sagt tycker jag att det beror på vad man tittar på. Har dock inte laborerat med inställningarna på TV-apparaterna utan accepterat de inställningar som man förmodar butiken försökt optimera.

/HeH2
 
HeH2 skrev:
Som sagt tycker jag att det beror på vad man tittar på. Har dock inte laborerat med inställningarna på TV-apparaterna utan accepterat de inställningar som man förmodar butiken försökt optimera.

/HeH2

Åk till en "riktig" tv handlare då de större kedjorna inte kalibrerar bilden.
Själv har jag en Sharp LC52XD1E och är skitnöjd.
 
Köpte en Samsung 37" LCD-TV häromdagen efter att ha researchat i 2 mån. Talade med 3 olika handlare om vad de rekommenderade och alla gick direkt på Samsungs LCD, med Sonys LCD som tvåa.

En intressant sak var att de alla 3 rekommenderade att inte ta en LCD-TV över 40", då var det plasma som gällde under förutsättning att man hade ett stort tv-rum där man inte sitter för nära TVn. Själva har vi ett långsmalt vardagsrum med knappt 3m mellan soffa och TV, så för oss är 37" max om vi inte ska få huvudvärk!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.