Fulkemisten
EC-100 länkad i början av tråden.
 
  • Gilla
LenaSuzanna
  • Laddar…
Fulkemisten
Ok. Planen tar form. Jag ser några problem. Jag vill ha fläkten i pannrummet där rören sticker upp och sedan gå längs vägg och sedan mot tak och över mot murstock med spiro. Det är inget problem. Pipan är nog tillräckligt tät och har ingen anslutning mot annan pipa praktiskt nog. Det finns ett gammalt påstick på vinden där det suttit en köksfläkt men tänker att jag sätter igen det ordentligt (idag sitter det en plastpåse tejpat över gammalt spiro).

1. Hur får jag tätt mot murstocken? Tänker mig en stos med packning bakom. Typ denna:
Ventilationsstos i metall med fyrkantig bas och rund anslutning för rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det sitter en gammal tallriksventil, den knackar jag bort.

2. Stora problemet är mina PP-rör som sticker upp ur plattan precis dikt an mot vägg och dikt an mot varandra. Hur kopplar jag båda till spiro? Kan jag ta en Y eller T-koppling och sedan köra med klassisk slang som man använder till t ex köksfläktar och slangklämmor? Eller blir det inte gastätt?
 
Min erfarenhet av denna lösning är.
1 Den skapar ett tydligt flöde. Känner det med handen.
2. Det sugs upp ur marken har hög radon och fukthalt dvs det kommer från djupet.
3. Medelradonvärdet i huset halveras.
4. Kostnaden för detta när jag har rören är ca 1000kr jmf 30.000kr om jag anlitat proffs som dessutom inte lämnar garantier.
5. Driftskostnaden är mycket lägre än det man hade angett från firman.
6. Jag antar att deras lösning skulle ha sabbat tomten med omfattande grävning.
 
Då fungerar det inte men 1000kr för en fläkt är så lite att det kan var värt att prova.
 
Handlar förstås inte om att vara dumsnål. Om huset är byggt har du inte några rimliga alternativ. Rör i dräneringen sänker radonnivåerna kring rören och under plattan. I mitt fall som mest 4 m till mitten. Bäst vore förstås om man hade lagt in rören 1955 men det tänkte man inte på då.
 
tommib
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
1. Hur får jag tätt mot murstocken? Tänker mig en stos med packning bakom. Typ denna:
Vi löste det med imkanalen genom att putsa fast en rörbit som man sedan kunde ansluta en vanlig spironippel i. T-nippel i vårt fall för att få till en renslucka nedåt.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
2. Stora problemet är mina PP-rör som sticker upp ur plattan precis dikt an mot vägg och dikt an mot varandra. Hur kopplar jag båda till spiro? Kan jag ta en Y eller T-koppling och sedan köra med klassisk slang som man använder till t ex köksfläktar och slangklämmor? Eller blir det inte gastätt?
Du behöver inte få det gastätt så länge fläkten sitter nedströms om arrangemanget. Det gör inget om det sugs in lite luft där eftersom huvudsaken är att det inte trycks ut radon i bostaden. Detta är också anledningen till att fläkten helst ska sitta utomhus. I ditt fall så är det det opraktiskt men sätt den så nära anslutningen till murstocken som möjligt så att du minskar läckageproblemet.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Vi löste det med imkanalen genom att putsa fast en rörbit som man sedan kunde ansluta en vanlig spironippel i. T-nippel i vårt fall för att få till en renslucka nedåt.



Du behöver inte få det gastätt så länge fläkten sitter nedströms om arrangemanget. Det gör inget om det sugs in lite luft där eftersom huvudsaken är att det inte trycks ut radon i bostaden. Detta är också anledningen till att fläkten helst ska sitta utomhus. I ditt fall så är det det opraktiskt men sätt den så nära anslutningen till murstocken som möjligt så att du minskar läckageproblemet.
Just det. Såklart. Man vill ju ha fläkten så långt upp som möjligt mot utblåset. Kanske använda det kapade spiroröret på vinden då och dra skiten ut med spiro och genomföring under nock på gaveln? Det är 1.5 meter. Täpper igen pipan ovan spiroanslutningen såklart.
 
tommib
Fläkt på vinden hade varit mitt självklara val för denna applikation. Som sagt, så nära utblåset som möjligt.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
I runda svängar. Ingen exponering risk för Cancer 1. Arbetar med asbest 5 . Rökare 15. Asbest och rökare100ggr förhöjd risk.
 
Fulkemisten
M Mangebang skrev:
I runda svängar. Ingen exponering risk för Cancer 1. Arbetar med asbest 5 . Rökare 15. Asbest och rökare100ggr förhöjd risk.
Vad menar du? I samtliga inlägg? Förstår absolut ingenting...
 
Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Fläkt på vinden hade varit mitt självklara val för denna applikation. Som sagt, så nära utblåset som möjligt.
Jo får titta på det. Men vad tror du om att dra ut skiten under altanen då? Hur koncentrerat kan det vara?
 
tommib
Njaeh..... Ingen aning faktiskt. Men jag hade nog hellre dragit det någonstans där man inte vistas. Svårt att göra en rimlig riskanalys på radon men om det är marginellt jobbigare med ett säkrare sätt hade jag valt det.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Vad menar du? I samtliga inlägg? Förstår absolut ingenting...
Verkar hamnat i fel tråd. Gäller asbest.
 
  • Haha
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Njaeh..... Ingen aning faktiskt. Men jag hade nog hellre dragit det någonstans där man inte vistas. Svårt att göra en rimlig riskanalys på radon men om det är marginellt jobbigare med ett säkrare sätt hade jag valt det.
Typ som CPAP vs VKTS. Det är det jag kan om ventilation.
 
  • Haha
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.