Vi hade en artikel om mögel i nybyggda putsfasader för en månad sedan. Nu, en månad senare när nyheten har nått TT, tar plötsligt alla medier upp frågan och den börjar diskuteras här i forumet. Tipsa mig, vad gör jag för fel?

http://www.byggahus.se/bygga/puts_cellplast.htm
 
Du behöver en nyhetsdel längst upp på forumets förstasida. Några rubriker som är klistrade/publicerad så länge redaktören vill. Inte några ingresser, utan bara rubriker.
En normal användare på forumet är koncentrerad på att få eller ge svar och passerar alltså huvudsidan på byggahus.se och fortsätter rakt in i forumet. Inte så att den åär ointressant, men man läser den inte tillräckligt ofta. Bloggen borde också lyftas fram tydligare. Där har du hälften av dina nyheter.

Det finns säkert fler åsikter om detta.
 
Själv har jag en shortcut direkt in till forumet och tänker väldigt sällan på att gå in på själva byggahus siten, tyvärr. Kan tänka mig att en hel del också har så. Så johan g's förslag tycker jag låter bra, så att man blir uppmärksammad på vad som händer på byggahus för övrigt.
 
Det stämmer nog att de som är inbitna forumanvändare missar den vanliga startsidan totalt.
Det är ju ganska mycket plats ledigt till höger på sidan. Där kunde det ligga lite länkar till nyheter.
 
Tack för tipsen!. Något för mig att ha i åtanke nu när vi ska ta fram en ny struktur på sajten.
 
En annan funktion som kan vara trevlig är "new-to-you". När man loggar in ser man de nya nyhetslänkarna, ungefär som man ser sina nya mail. När man kollat på dem försvinner de (inte för alltid utan till något arkiv).
 
Snailman
andersmc skrev:
Det stämmer nog att de som är inbitna forumanvändare missar den vanliga startsidan totalt.
.

Jo det stämmer ganska bra, jag brukar kolla av huvudsiten då och då, så jag hade sett den där, och reagerade oxå över att den inte kommenterades här förrän tidningarana skrev om det.
 
Snailman, nu fick du ett plus i kanten :p
 
Hmm...... Ett känt problem i "branchen" sedan länge.....

http://www.byggahus.se/forum/fasad/17195-puts-pa-frigolit-sk-t.html

Nu börjar man med att gips skall förbjudas i badrum.
Det är en halvmesyr.
Det borde ju vara att allt organiskt material i så fall skulle förbjudas.
Mögel skiljer inte på gips eller t.ex. spånskiva.
Lika illa båda, skulle tro att spånskiva är än värre än gips!
 
det nya är att det istället för gips ska in en typ av betongskivor i badrum, icke organiskt precis som gips men till skillnd från gips och spån så är en betongskiva vattentät och tål vatten.
 
Det behöver inte vara en sådan fibercementskiva (som för övrigt normalt inte är vattentät). Men det får inte vara organiskt material i den yttersta skivan. Det är på gång gipsskivor utan kartong, dessa kommer fungera utmärkt.
 
Inte mycket nytt. Återigen chockrubriker.

Gunilla Skoog (journalisten) måste ju så som alla anställda visa att man "producerar"...

Just nu är ju "enstegsmetoden" ett hett diskussionsämne och därför är det enkelt att få förstasideplats om detta .

Som jag tidigare påpekat... ..."enstegsmetoden" är ingen helt lyckad lösning. MEN den går att åtgärda.

Ni som bor i denna typ av hus... ...råd.

Ha koll. Ta fuktvärdes-prov emellanåt. ( kolla med anticimex ) Ta dessa prover också 8-9 år efter det huset byggts. (innan byggfelsförsäkringen går ut)

Dyker problemen upp efter det försäkringen gått ut så okey. Då får man kanske ta kostnaden själv (vid byte av fasad) om försäkringsbolagen strular. Det rör sig om 100 000 - 500 000 beroende på hur man går till väga. Belånar man 500 papp innebär detta 1500:- till 5% ränta som merkostnad per månad. Tufft men inget man hänger sig för.
Denna "investering" återbetalar sig dessutom precis så som allt underhållsarbete man lägger ner på sin kåk.

Problemet är betydligt värre för de som har hus med krypgrund, blåbetongblock osv osv osv
 
Jag hade för någon veckasedan en intressant diskussion med Anders Jansson på SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Borås) ang. enstegsmetoden. ( putsad fasad utav cellplast utan luftspalt ). Anders är en av Sveriges två främsta experter på denna byggmetod. Ingemar Samuelsson, hans kollega, är den andre.

Följande framkom.

1:
SP rekommenderar inte denna metod pga att det är mycket svårt att få allt rätt UNDER SJÄLVA BYGGNATIONSTIDEN.
Han menade att problemen med byggmetoden kan delas in i tre områden. ( Forskning visar på detta )
BYGGFEL, - Det byggs fel helt enkelt. Byggare följer inte de anvisningar som finns.
BYGGFUKT - Är reglar och annat material inne i väggen fuktigt så har det inte en rimlig chans att torka ut .
INLÄCKAGE - Anslutningsdetaljerna är inte ordentligt gjorda.

Anders säger att en alldeles för stor andel av hus byggda enligt enstegsmetoden uppvisar något eller några av ovanstående problem.


2:
För de som i dag bor i hus byggda enligt enstegsmetoden rekommenderar Anders starkt att testa sitt hus.
Kontakta exempelvis SP och låt dem göra prover. Kostar ca 5 000 kronor, Är det fukt i huset upptäcker SP detta garanterat menar Anders.

3:
Är det fuktproblem så har Anders aldrig varit med om fall där byggbolaget ställt sig på tvären.
Han upplever både berörda byggbolag samt försäkringsbolag som samarbetsvilliga.
Lösningar på problemen kan vara allt från mindre åtgärder till större åtgärder. Normalt sett skall antingen byggbolaget eller
försäkringsbolaget (nybyggnadsförsäkringen) ta kostnaden.

4:
Hus byggda enligt denna metod är mycket bra hus OM SP´s tester visar att det inte är någon fukt i huset , att anslutningsdetaljerna är ordentligt och noga utfört eller att problem är åtgärdade enligt SP´s rekommendationer.

"...då kan man bo riktigt tryggt i dem" menade han.

Är huset SP-testat och eventuellt åtgärdat efter SP´s rekommendationer så har man ett riktigt fint bevis på att ens hus är friskt.

Givetvis är det lika viktigt att ha koll på underhåll så som på alla hus. Husen är vare sig mer eller mindre underhållsfria än andra hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.