useless useless skrev:
Att en del elektriker låter lekmän montera tomrör och dosor är formellt olagligt, även om det är väldigt riskfritt både ur elsäkerhetssynpunkt och sett till risken att åka fast.
För att förtydliga. Elektrikerns "tillåtande" är inte olagligt. Den lekman som "monterar tomrör och dosor" begår dock brott och deras handlande är olagligt.
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
Ja, det är sant. "Att montera tomrör som lekman är lika olagligt oavsett hur många elektriker, poliser eller åklagare som ger dig tillåtelse." skulle jag ha skrivit.
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
A
fascinerande..

Här hjälper ni massor av människor med att montera upp allt möjligt på väggarna och dra el hit och dit.. Men när någon påpekar något... Då anser ni att detta är åt helvete... :thinking:;)

Vad får jag göra själv med el?
De flesta elinstallationsarbeten ska utföras av ett registrerat elinstallationsföretag. En del enklare arbeten kan du få utföra själv, men bara om du vet hur du ska göra. Kom ihåg att olagligt elinstallationsarbete är straffbart. Chansa aldrig! Ett misstag kan få ödesdigra konsekvenser.

El är livsfarligt. Rätt kunskap och försiktighet är oerhört viktigt vid allt arbete med elektricitet. En felaktig hantering av el kan leda till brand och skador – och i värsta fall till döden. Är du det minsta osäker ska du alltid låta ett elinstallationsföretag göra jobbet.

Vissa enklare elarbeten får du utföra själv, men bara om du har tillräckliga kunskaper om hur du ska göra. Om arbetet inte kan kontrolleras på ett korrekt sätt, till exempel vid byte av ett befintligt vägguttag eller en befintlig strömbrytare med högst 16 A, ska ett elinstallationsföretag anlitas. Vid förändringar i den fasta elinstallationen, till exempel ett uttag i köket och elledningar i väggar, ska ett registrerat elinstallationsföretag alltid anlitas.

Tänk på det här när du anlitar ett elföretag

Detta får du göra själv
  • Byta trasig proppsäkring och återställa utlöst automatsäkring
  • Byta glödlampor
  • Byta lamphållare
  • Montera skarvsladdar
  • Montera sladdströmbrytare och stickproppar
  • Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar
  • Byta befintlig strömbrytare för högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa
  • Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa.
För att få utföra dessa arbeten måste du ha kunskap om hur du gör. Arbetet ska även kunna kontrolleras på ett korrekt sätt. Är du minsta osäker, överlåt arbetet till ett elinstallationsföretag.

Säg, vem kontrollerar eran installation?
Och vem kontrollerar den montering ni ger? :thinking:;)
 
  • Gilla
Berthramb
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Här hjälper ni massor av människor med att montera upp allt möjligt på väggarna och dra el hit och dit.. Men när någon påpekar något... Då anser ni att detta är åt helvete..
Åt helvete vet jag inte... Jag har inga synpunkter på att folk drar slang och sätter dosor själv. Inte ens om man drar kabel i slangen och kopplar in lite apparater. Däremot tycker jag det är viktigt att påpeka att det är olagligt oavsett vad en eventuell elektriker har sagt så man är medveten om vad man håller på med.
 
  • Gilla
CCPusher och 6 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Då anser ni att detta är åt helvete... :thinking:;)
Du måste skilja på vad jag anser och när jag redovisar hur lagstiftningen ser ut.

Jag struntar fullkomligt i om någon spikar dosor och gör det även själv. Det är vad jag anser.

Dock är detta helt solklart en brottslig verksamhet. Så ser lagstiftningen ut.
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Du måste skilja på vad jag anser och när jag redovisar hur lagstiftningen ser ut.

Jag struntar fullkomligt i om någon spikar dosor och gör det även själv. Det är vad jag anser.

Dock är detta helt solklart en brottslig verksamhet. Så ser lagstiftningen ut.
Så när någon ber om råd för att installera en dimmer eller annan installation så ska det gå bra att hjälpa här?
Det är väl en fast installation?
Det har inte vi behörighet att kontrollera eller utöva här... Så varför sker det då, om det är illegalt?
 
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
Det inte illegalt att berätta hur man kopplar in en dimmer.
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Så när någon ber om råd för att installera en dimmer eller annan installation så ska det gå bra att hjälpa här? Det är väl en fast installation?
Ja! och ja!
Maskintok skrev:
Så varför sker det då, om det är illegalt?
Var det en retorisk fråga eller frågar du på allvar varför många exempelvis installerar en dimmer själv? Svaret är väl antagligen att det är enklare, går snabbar och blir billigare än att ta in en elektriker och att folk skiter i att detta är brottsligt. Jag har hört att det även förekommer illegal fortkörning...
 
  • Gilla
  • Haha
CCPusher och 2 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Ja! och ja!
Var det en retorisk fråga eller frågar du på allvar varför många exempelvis installerar en dimmer själv? Svaret är väl antagligen att det är enklare, går snabbar och blir billigare än att ta in en elektriker och att folk skiter i att detta är brottsligt. Jag har hört att det även förekommer illegal fortkörning...
Nu var det inte dessa uppenbara saker jag avsåg.. Utan mer varför det tillåts att illegala saker uppmuntras på forumet..
 
Hur får man en elektriker att komma för att byta en strömbrytare till en dimmer? För 7 år sedan ringde jag en elektriker för jag ville att han skulle komma och titta på ett jobb med att sammanföra tre proppskåp till en enhet. Det lovade han ju naturligtvis och skulle komma veckan efter, men eftersom han inte kom ringde jag och påminde. Jag vet ju vem det är och vet att han passerar mitt hus två gånger dagligen. Har han visat sig än? Nä, inte alls, så jag är inte förvånad över att folk tar reda på hur man gör och sedan utför det själv.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Utan mer varför det tillåts att illegala saker uppmuntras på forumet..
Jag tror den allmänna uppfattningen här är att korrekt hempul är bättre än farligt hempul, och att det därför är av godo att hjälpa till med att göra elinstallationer säkra.

Samhället i stort tillåter även att elmaterial säljs "överallt" vilket väl också kan ses som uppmuntran till "illegala saker" för ingen tror nog att elektrikern springer på Biltema...
 
  • Gilla
CCPusher och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
ingen tror nog att elektrikern springer på Biltema...
Nä, precis, frukosten är ju gratis på Ahlsells
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
R
Det här med att det skulle vara olagligt att dra rör och sätta upp dosor faller ju på sin egen orimlighet. Vad är det som säger att de ska ingå i en starkströmsanläggning innan det är draget något i dem? De kan ju vara till för nätverk, larm, lågspänning, eller ljudsystem.

Nej, det kan knappast bli olagligt innan det faktiskt dras starkström i dem.
 
  • Gilla
tttomten och 3 till
  • Laddar…
Lagen är väl lite milt uttryckt en aning knepig.

Dra rör, skruva dosor, och även kabel är ju bara olagligt om det är för starkström, men innan något är kopplat kan det ju lika gärna vara så att min plan var att köra ett system på 24V. Då har ju mitt arbete varit fullt lagligt. Efter att jag är klar med arbetet kan jag ju alltid ändra mig och komma på att jag nog vill ha 230V trots allt. Nu finns det en anläggning på plats som är korrekt utförd, och utförandet i sig var inte heller olagligt då det gjordes för 24V.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Dessutom får man koppla in en dimmer själv, så det var ett dåligt exempel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.