BirgitS BirgitS skrev:
Går det att få till något typ detta?
Det är ju inte rätt storlek på rummen men kanske något att pröva om det går att få ihop.
GE = Groventré
[bild]
BirgitS BirgitS skrev:
Går det att få till något typ detta?
Det är ju inte rätt storlek på rummen men kanske något att pröva om det går att få ihop.
GE = Groventré
[bild]
värdefullt! Har dock varit skeptisk till att ha griventredörren på framsida och ej på sidan. Men egentligen, varför inte? Nu sitter ju ändå inte entrédörren och groventredörren bredvid varandra. Vad tror du om nåt sånt här?
 
  • Ritning av husplan med tydlig indelning av rum som vardagsrum, kök, badrum och placering av entré och groventré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
BirgitS
Det gick ju att få ihop det riktigt bra.

Vad är det för något du menar med tvättställ i klädvården?
Kanske ha TT och TM mot ytterväggen för ljudets skull.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det gick ju att få ihop det riktigt bra.

Vad är det för något du menar med tvättställ i klädvården?
Kanske ha TT och TM mot ytterväggen för ljudets skull.
Tvättställ= det man hänger rena tvätten på.
Ja, smart där!
 
BirgitS
Torkställning alltså :) tvättställ låter som handfat.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Torkställning alltså :) tvättställ låter som handfat.
haha ja!

så?
 
  • Ritning av en husplan presenterar olika rum som vardagsrum, badrum, sovrum och kök med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KarolinaA
  • Laddar…
J Jhnaa skrev:
haha ja!

så?
Det här känns som den bästa planlösningen hittills, du har trollat bort många smala utrymmen. Fått till ett bättre allrum.
Håller med om att inte ha dörr till badrum 2 från sovrummet!
 
  • Gilla
Lengan
  • Laddar…
BirgitS
J Jhnaa skrev:
så?
Fast TM+TT närmast kapprummet.

Om ni tycker att små klädkammare är bättre än garderober till barnen så finns det plats för sådana bredvid sängarna.

Sen lite petitesser som att dörrar inte kan sitta precis vid en annan vägg för då får inte handtaget plats när man öppnar dörren och fönstret i kontoret bör vara längre till höger så att det går att ha en bokhylla längs skafferiväggen. Lusläs tillgänglighetsdokumentet så att alla korridorer och dörrar uppfyller reglerna.
 
  • Gilla
Jhnaa
  • Laddar…
Tycker detta ser avsevärt mkt bättre ut.

Även tillgängligheten ser uppnådd ut, möjligen badrummen som inte klarar nivån, svårt att svara på utan att ha måtten.

Om man gjort stora badrummet tillgängligt (tveksam på om detta är det) så hade man kunnat fixa till "frd" väggen vid vardagsrummet lite bättre.

Jag hade för övrigt nog placerat kaminen där istället, då man kunnat ha en kamin som syns från både matplats och vardagsrum
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Tycker detta ser avsevärt mkt bättre ut.

Även tillgängligheten ser uppnådd ut, möjligen badrummen som inte klarar nivån, svårt att svara på utan att ha måtten.

Om man gjort stora badrummet tillgängligt (tveksam på om detta är det) så hade man kunnat fixa till "frd" väggen vid vardagsrummet lite bättre.

Jag hade för övrigt nog placerat kaminen där istället, då man kunnat ha en kamin som syns från både matplats och vardagsrum
varför tror du inte stora badrummet klarar sig?
 
Det börjar ju se riktigt bra ut!

Ang tillgänglighet badrum, Troligen främst för att där inte ser ut att vara tillräckligt utrymme bredvid toaletten, men om man byter plats på dusch och toalett kanske? Badkaret räknas att det lätt kan tas bort så då kan man räkna med det utrymmet. Testa också att lägga in en rullstolscirkel (har för mig diameter 1200 mm men dubbelkolla) så man ser att utrymmet räcker till för vändning.

Jag tycker det blir lite tråkiga linjer i den vinklade delen vid vardagsrum. Är förvaringen tänkt som öppen hylla mot vardagsrum eller hur går tankarna?

Annars hade jag kanske gjort något i denna stilen (då tror jag dessutom tillgänglighetskraven i lilla badrummet uppfylls så då behöver du inte bry dig om stora):
Ritning av en lägenhetsplan med markerad rullstolscirkel i badrummet och möbleringsförslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


J Jhnaa skrev:
varför tror du inte stora badrummet klarar sig?
 
BirgitS
L lillanutten skrev:
Testa också att lägga in en rullstolscirkel (har för mig diameter 1200 mm men dubbelkolla) så man ser att utrymmet räcker till för vändning.
130 cm
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
J Jhnaa skrev:
varför tror du inte stora badrummet klarar sig?
Som lillsnutten nämnde så ser det för tajt ut mellan handfat och wc. Samtidigt så har du ritat in ett bredare handfat än vad standarden säger, så det kan mkt väl vara tillräckligt.

Det ska vara minst 50 cm och 110 cm cc från wc stol med friyta.
 
P Pappa1986 skrev:
Jag trodde faktiskt att det va dusch i det andra badrummet med. Men är där ingen dusch så ska det givetvis inte vara dörr till sovrummet
I det inlägget jag svarade på var den duschen så liten så att man inte kunde vända sig utan att slå i näsan, men det är omgjort nu :)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Bra utveckling av planlösningen! Se nu till att välja stora/rejäla fönster i barnrum och allrum. Hade också satt in ett fönster i klk vid det stora sovrummet. Dagsljus är guld värt när man ska leta kläder :)
 
Nu vet jag inte alls om det går att få till på något bra sätt men jag skulle fundera på en dörr i området med en ring. Jag gissar att det stora sovrummet med klädkammare är tänkt som de vuxnas del. Vi har en likande lösning i vårat hus, med sovrum klädkammare och badrum bakom en dörr från allrummet. Den extra dörren gör underverk för ljudisoleringen i sovrummet, som inte har någon vägg mot allmännyttorna. När vi har mycket folk i huset kan vi stänga sovrumsdörren och öppna den andra dörren, så att alla kan använda badrummet. När vi är bara familjen hemma kan vi stänga den andra dörren och har en riktig svit för oss vuxna. Dock har vi inget kontor i den delen.

Perfekt för att sova länge på helgen eller göra fler barn. Det senare kanske inte är optimalt med tanke på antalet övriga sovrum i ritningen;)


Husritning som visar planlösning med markerad plats för föreslagen dörr i anslutning till sovrum och klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.