Hej!
Jag tog ner motorn för att kika efter någon kontaktor som gick att komma åt, när jag hade den nere och provkörde insåg jag att det ÄR motorn som "brummar".
Jag är helt novis på 220v motorer, är det borst i sådana som kan/skall bytas?
Det sitter även en kondensator över motorn, är det något som går sönder på sådana här äldre maskiner? (I så fall, var hittar man en ny sådan?)
 
A
C ChristianN skrev:
Hej!
Jag tog ner motorn för att kika efter någon kontaktor som gick att komma åt, när jag hade den nere och provkörde insåg jag att det ÄR motorn som "brummar".
Jag är helt novis på 220v motorer, är det borst i sådana som kan/skall bytas?
Det sitter även en kondensator över motorn, är det något som går sönder på sådana här äldre maskiner? (I så fall, var hittar man en ny sådan?)
Ja!
Kondensatorn går sönder som vi skrev tidugare
 
Hej!
Skrev senaste inlägget utan att uppdatera sidan så missade tippsen om kondensatorn.
Hur kollar man den?
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Återkom gärna med resultatet så kan vi fortsätta att felsöka eftersom jag har en här hemma som jag inte ens provat ännu. Kan ju hända att jag också stöter på patrull när jag ska köra igång med mitt projekt :crysmile:
De mekaniska delarna på min funkar (jag han köra den i 10 min innan det blev el-fel) så vill du ha bilder på det så är det bara att skrika till så slänger jag in det)
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
K
C ChristianN skrev:
Hej!
Skrev senaste inlägg utan att uppdatera sidan så missade tippsen om kondensatorn.
Hur kollar man den?
Är nog inte så mycket att kolla. Byt kondensatorn. Finns säkert att köpa på firmor som reparerar vitvaror eller elmotorer.
 
A
C ChristianN skrev:
Hej!
Skrev senaste inlägget utan att uppdatera sidan så missade tippsen om kondensatorn.
Hur kollar man den?
det finns flera sätt det enklaste är att använda en multimeter som har funktionen kapacitansmätning andra sätt är att mäta uppladdningstiden mha motstånd eller lampa etc.
den storlek på kondensator är inte billig men att byta den i felsökningssyfte är inte fel.
 
Hej igen!
Tusen tack för massa bra tips (som jag läste för sent)
En ny kondensator är beställd, återkommer med resultat när den är på plats
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.