Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur får du reda på om det är en dålig styrelse?
Det är inte helt enkelt såklart och det kan vara en fantastisk styrelse idag, men en usel imorgon.
Jag tänkte mer om man får reda på att föreningen är så usel så man måste ha två styrelser (förstår inte hur det fungerar, men ändå).
Men jag tänkte mig att man kanske talar med ordförande och kan då fråga om det finns några planer för laddstationer och så kan man tolka lite på svaret, med risk för att man tolkar fel såklart.
Min uppfattning blir ju lite olika om ordföranden svarar:
Ja, vi har planer att bygga inom 2-3 år, inga konkreta planer i nuläget men det kan såklart ändras, va? Laddplatser? Över min döda kropp. En bil går på bensin eller diesel!
 
Fairlane Fairlane skrev:
föreningen är så usel så man måste ha två styrelser (förstår inte hur det fungerar, men ändå).
Nej jag fattar inte heller. Två styrelser? Kan du utveckla? Eller menar du helt enkelt att en usel styrelse ersätts i sin helhet av en ny?
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att jag valt bort elbil förutom att den inte luktar bensin;).
Är dels priset, därefter räckvidden.
Jag ska byta bil om 3år då blir det intressant och se hur priserna gått ner och räckvidden blivit längre.
Sen är även infrastrukturen med laddplatser Längs de stora vägarna.
Det är mina anledningar till att elbil går bort. att inte är en riktig bil har ingen betydelse:crysmile:
Precis, det är nog de vanligaste orsakerna skulle jag tro. Tänker man så kan det vara intressant att veta om det finns planer att kunna ladda hemma om man bor i en BRF eller samfällighet. Det behöver inte finnas idag, men kanske om 3 år, eller 5 eller till och med om 10år, men ser intresset ut att vara noll att ens lyfta frågan så blir det ett problem förstås. Eller tänk dig.att du i samma veva flyttar till en BRF som har platser, men där man löst det så att det var de som var intresserade som fick stå för hela notan och tidigare ägare av din lägenhet var inte intresserad, vad gör man då. Får man inte hyra laddplats, tvingas man köpa in sig i anläggningen eller är det vara att tuta och köra och förlorarna var de som betalade i första omgången?
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Nej jag fattar inte heller. Två styrelser? Kan du utveckla? Eller menar du helt enkelt att en usel styrelse ersätts i sin helhet av en ny?
Jag har ingen aning. Se inlägg #439
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
En grann förening var så dåligt skött så man var tvungen att ha 2styrelser.
Kan du utveckla vad du menar med detta. Lagstiftningen är tämligen tydlig med att man ska ha en styrelse så har man flera låter det verkligen som "dåligt skött"!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Egentligen redan besvarat i inlägg 408
OK. Tolkar allt detta som att det är ett faktum att infrastrukturen för el och elproduktionen måste byggas ut men att det är en myt att detta framförallt beror på elbilar. OK?
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Tolkar allt detta som att det är ett faktum att infrastrukturen för el och elproduktionen måste byggas ut men att det är en myt att detta framförallt beror på elbilar. OK?
Helt korrekt.
Det finns flaskhalsar idag men de beror inte på elbilarna.
Däremot får elbilarna skulden.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Helt korrekt.
Det finns flaskhalsar idag men de beror inte på elbilarna.
Däremot får elbilarna skulden.
Tja... Jag vet inte vilka som skyller på elbilen...
Men elbilen kommer bli problem på sina ställen om man inte gör något
de som skyller på elbilen lär inte vara gemene man. Dessa har ingen koll. så politike
 
Redigerat:
Det är konstigt att det blir så märkliga diskussioner när det gäller elbilar. Att gäster önskar ladda sin bil hos mig är ett ickeproblem. Åker man långväga kanske man anländer med en helt urladdad bil, och ska kanske fortsätta sin resa imorrn tidigt, inga andra publika laddare i närheten. Givetvis kan de ladda sin mobiltelefon, bil, powerpack eller vad det nu är hos mig. Jag kan se i appen exakt hur många kWh man laddat, och är man normalt funtad frågar man "hur mycket vill du ha". Lägg 1-2 kr/kWh så kan ju gästen swisha över 50/100 kr till mig om man laddat helt fullt. Jag försöker själv alltid ladda publikt när man är ute och reser, men ibland går inte det, och då laddar man hos den man bor hos, om elsystemet pallar med det förstås.

Felet många gör är att man likställer en fossilbil med en elbil när det kommer till tankning/laddning. Fel. En fossilbil tankar man ofta full när den är nästan tom, en resa till macken gör man inte i onödan, medans en elbil laddas oftast ofta men lite. Alla kommer inte stå och ladda från tomt batteri varje kväll/natt. Vi brukar ladda när bilen går ner mot 50%, med 10A över natten 3 fas. Det är bättre att jämföra en elbil med en mobiltelefon när det kommer till fråga om beteende vid laddning. Glöm fossilbilar.

Gällande BRF-er, ja det är väl samma sak som när bredband skulle in i husen. Idag är det en ickefråga, för 20 år sedan var det tjafs, gnabb, alla ville inte vara med osv osv. Innan dess var det kanske tjafs om VVS, det räckte ju med utedasset på gården, varför ska alla ha toaletter i sina lägenheter, onödigt... osv. Vissa saker ändrar sig inte, och det man inte själv ser någon nytta med vill man inte själva vara med att betala om. Sen 10 år senare sitter man där och tänker hur dum man var. Är det någon idag som ifrågasätter varför man vill ha fiber i sin lägenhet? Här tycker jag dock att staten ska kliva in och hjälpa föreningar och hyresvärdar med del av kostnaden för laddboxar och uppdatering av eldragningen.

/S
 
  • Gilla
cbrolin och 4 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
[länk]
jo det vet jag men Garm71 menar ju att det inte var en skröna.
 
S steve5432 skrev:
Det är konstigt att det blir så märkliga diskussioner när det gäller elbilar. Att gäster önskar ladda sin bil hos mig är ett ickeproblem. Åker man långväga kanske man anländer med en helt urladdad bil, och ska kanske fortsätta sin resa imorrn tidigt, inga andra publika laddare i närheten. Givetvis kan de ladda sin mobiltelefon, bil, powerpack eller vad det nu är hos mig. Jag kan se i appen exakt hur många kWh man laddat, och är man normalt funtad frågar man "hur mycket vill du ha". Lägg 1-2 kr/kWh så kan ju gästen swisha över 50/100 kr till mig om man laddat helt fullt. Jag försöker själv alltid ladda publikt när man är ute och reser, men ibland går inte det, och då laddar man hos den man bor hos, om elsystemet pallar med det förstås.

Felet många gör är att man likställer en fossilbil med en elbil när det kommer till tankning/laddning. Fel. En fossilbil tankar man ofta full när den är nästan tom, en resa till macken gör man inte i onödan, medans en elbil laddas oftast ofta men lite. Alla kommer inte stå och ladda från tomt batteri varje kväll/natt. Vi brukar ladda när bilen går ner mot 50%, med 10A över natten 3 fas. Det är bättre att jämföra en elbil med en mobiltelefon när det kommer till fråga om beteende vid laddning. Glöm fossilbilar.

Gällande BRF-er, ja det är väl samma sak som när bredband skulle in i husen. Idag är det en ickefråga, för 20 år sedan var det tjafs, gnabb, alla ville inte vara med osv osv. Innan dess var det kanske tjafs om VVS, det räckte ju med utedasset på gården, varför ska alla ha toaletter i sina lägenheter, onödigt... osv. Vissa saker ändrar sig inte, och det man inte själv ser någon nytta med vill man inte själva vara med att betala om. Sen 10 år senare sitter man där och tänker hur dum man var. Är det någon idag som ifrågasätter varför man vill ha fiber i sin lägenhet? Här tycker jag dock att staten ska kliva in och hjälpa föreningar och hyresvärdar med del av kostnaden för laddboxar och uppdatering av eldragningen.

/S
din jämförelse med bensinbilar är intressant.
Hur man laddar sin bil är personligt. På samma sätt när det gäller bensin.
Men frågeställningen är intressant.
Varför är självklart att få ladda sin elbil hemma hos någon?
Man brukar inte rycka bensin dunken när man är hemma hos någon.
Sen så skulle jag låta ladda sin elbil om de behöver, jag skulle inte ta betalt för det.
Men å andra sidan kan man inte ladda hemma? så man slipper ladda sin bil så fort man hittar ett vägguttag?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det tycker jag inte, och det är väl bara för var och en att gå tillbaka i den här diskussionen och döma själv. Men visst, man kan och behöver inte skriva allt jämnt, så låt oss säga att du tror att allt med elinstallationer för bilar är dyrt. Jag håller inte med och har visat exempel på motsatsen ovan.
Läser du någonsin vad jag skriver innan du raljerar ?

Som jag redan skrivit kan det bli billigt i ett privat hem där man bara smäller upp en billig laddbox och drar en kabel direkt genom väggen in till centralen.

Samma sak vid nybyggnation när man kan passa på att dels göra kabeldragningar osv INNAN markarbeten, och se till att dimensionera allt för detta från början, dessutom kan man gömma kostnaden i den stora totalsumman.

Ska man däremot dra ut stolpar till befintliga parkeringar blir det lätt väldigt dyrt.

Eftersom att du har ett fiktivt eller i alla fall ostyrkt exempel är det ju svårt att utgå från fakta i diskussionen. Hade du haft riktiga siffror från ett faktiskt exempel hade ingen av oss behövt gissa.
Fiktivt på samma sätt som exakt 100% av det du skriver menar du ? dålig argumentationsteknik.

Nej, eftersom att siffrorna verkar så uppblåsta.
Jämfört med vaddå ? Jag har ju exemplifierat vad som kan kosta pengar. har du kollat upp priser med en anläggningsfirma ? har du kollat med en elfirma vad det skulle kosta att dra elen ? om det inte finns tillräcklig kapacitet i befintlig central

Ja, jag har ovan exempelvis exemplifierat med hur läget är i min egen förening. Men det är i garage, så förutsättningarna är gynnsammare. Att det skulle gå från något eller några tiotusen till det tiodubbla för att det är utomhus antyder dock som sagt dålig förvaltning.
Ah, din fiktiva förening menar du, i det fiktiva garaget ? hitills har du ju inte presenterat nåt annat ostyrkta exempel på att det ens finns nån förening, eller nåt garage blablabla..

Att dra ledningar i mark med asfalterad eller stenlagd yta är dyrt, vilket jag argumenterat hela tiden.

Kanske har någon annan erfarenhet av utomhusladdplatser i BRF. De är trots allt inte direkt ovanliga och är ju installationsmässigt mer eller mindre motsvarande motorvärmaruttag i hårdvara, något som är väldigt vanligt i stora delar av landet.
Uppenbarligen har det inte direkt hopat sej folk som har det, och så värst vanligt är det nog inte heller än.

Och att i efterhand dra fram motorvärmare är inte heller speciellt vanligt - mestadels just pga kostnaden. Där det finns motorvärmarstolpar brukar dom vara inplanerade redan när man byggde parkeringsplatsen/carportarna.

Jag nämde ju dessutom att i huset där jag hade lägenhet för många år sedan så fanns det förslag på att dra dit motorvärmarstolpar (innan jag hade en plats ens) , som inte blev av just för kostnaden. (Då var det ju dock väldigt få platser)

Per plats? Kom igen! Du måste ju själv inse att du bollar med orimliga siffror. Och nej, jag tror som sagt inte på din gnällkomponent avseende användarna, inte heller har du styrkt den på något vis.
Det är startkostnaden som är hög framförallt, att få dit maskiner och material osv. Självklart blir det billigare per plats om man kan slå ut den kostaden på alla, även om det förstås kostar en del extra för varje stolpe, kabel och varje meter man får skära upp och sen återställa.

..Och det ger ju förstås att det blir större kostnad per plats om det är få platser.

Jag vet som sagt inget om den föreningen, inte ens om den finns.
Och jag vet inte ens om du finns, eller din psåtådda förening eller garage, tycker du att det blir en mogen nivå på diskussionen om man ifrågasätter alla förutsättningar ?

Jag vet inte heller speciellt mycket om föreningen i fråga, jag är inte heller specieltl intresserad, jag fick det jag skrev ovan berättat för mej och konstaterade att jag tycker folk som skriker och gapar över något dom själva vill ha och sen blir upprörda när dom måste betala själva är kort sagt idioter.

Speciellt när dom just betalat en halv miljon för en bil som doms en vill att andra sponsrar genom att dra fram laddbox till den.. har man gett så mycket för en bil så borde man ha råd att betala vad dte kostar att få laddningsmöjligheter också, eller så kanske man borde tänkt på det INNAN man köpte den.

Och jag misstänker fortfarande att din kunskap om den är ungefär lika grund, om den nu finns. Hade det varit som du skriver hade jag hållit med om det sista, men jag tror inte på det och i den mån det ändå skulle vara sant för någon enstaka person så säger min faktiska erfarenhet att det är ett undantag.
Och jag tror du lever i en fantasivärld i stil med "Men duh, hur kan det kosta 6 miljoner att bygga en villa när min granne smällde ihop en jaktkoja med hjälp av begagnade plankor han fick gratis ??"

Eller kanske till och med "Huur kan det kosta 6 miljoner att få ett hus byggt, träet och inredningen kan inte gå på mer än en halv miljon ?", helt ignorerandes att det kostar med markarbeten, grund, anslutning till el och VA, bygglov, elinstalaltioner, VVS-instalaltioner och framfrörallt arbetskraft osv osv...

Du försöker jämföra äpplen med päron, det funkar liksom inte att lägga en skarvsladd på marken om man är ett företag eller en BRF, det måste kollas upp vad man kan hämta el (vilket kan bli långt eller nära), antagligen sättas upp en central med dyra speciella jordfelsbrytare (typ B), grävas ner markkabel vilket i sin tur innebär markarbeten, och återställning, det ska köpas stolpar som håller och klarar av sabotage/tjuvkoppling osv som sen ska gjutas fast, och som sagt, alla ytor ska sen återställas.
(och sen har vi som sagt nån form av debiteringslösning med allt va det innebär)

Nej, jag har aldrig sysslat med exakt det, men i mitt yrke har jag flera gånger tvingats sätta upp krånglande trådlösa länkar och andra fullösningar där man kör data och ström över kablage som inte är avsett för det (typ gammalt parkablage), BARA FÖR ATT SLIPPA GRÄVA upp mark och förstöra (och återställa) asfalt och stenläggning, detta för att det blir väldigt väldigt dyrt.
.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag läste och trodde i alla fall att jag förstod? Du skrev att värdet kunde påverkas "Lite möjligen då fler intressenter skulle vara intresserade, förutsatt att man har garanterad plats som medlem".

Det tolkade jag som att du anser att enda möjligheten till en liten värdepåverkan är om alla garanteras plats. Det tolkar jag som om vi exempelvis har hundra lägenheter men bara 99 platser så påverkas inte värdet eftersom inte alla garanteras plats. Det tror jag inte på.
Nu klyver du hår här, om det är lång kötid på bilplatser (eller kanske bilplatser med laddare) så lär det inte påverka priset nämnvärt, få personer kommer att se det som en fördel att kanske få en plats i framtiden.


Sen att du kommer med extremfall i andra riktningen med 10-års kö och kanske i praktiken ingen möjlighet till plats påverkar inte normalfallet där det förhoppningsvis är en rimlig kö med rimliga möjligheter till plats.
Är det verkligen normalfallet ? inte i större städer iaf, nu har jag förvisso mest erfarenhet av stockholm men där är det både dyrt och långa kötider för parkeringsplatser rent generellt.

Ju längre ut på landet man kommer desto billigare mark = fler platser skulle jag tro.
 
GlennB GlennB skrev:
Jag vet inte heller speciellt mycket om föreningen i fråga, jag är inte heller specieltl intresserad, jag fick det jag skrev ovan berättat för mej och konstaterade att jag tycker folk som skriker och gapar över något dom själva vill ha och sen blir upprörda när dom måste betala själva är kort sagt idioter.
Det här är väl pudelns kärna. Att du inte vet, men ändå väljer att gissa dig till saker om andras beteende och skriva om det här.

Jag vet hur det är där jag bor. Jag känner även tillräckligt många av mina grannar som också har elbilar för att kunna uttala mig om den situationen generellt här. Det står dig naturligtvis fritt att tro eller inte tro på det bäst du vill, och vi är på ett forum där jag skriver under alias, så jag tänker inte ens försöka övertyga dig eller någon annan mer än jag redan gjort med de faktiska siffror jag presenterat.

Vad gäller utomhusparkeringar med laddstolpar kan jag bara säga att jag ser sådana oftare och oftare, även på gamla parkeringsplatser. Det i sig (och att jag vet ungefär hur dyrt det är med inomhusinstallationer) gör att jag känner att jag har rätt torrt på fötterna när jag ifrågasätter dina siffror.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.