Hej! Jag har köpt en lägenhet med gammalt inkaklat badkar - trodde jag. Upptäckte nu när jag flyttat in och skulle ta en dusch att själva karet är av plast och verkar vara pålagt senare. Står man i badkaret så svajar det lite och jag tycker man hör vattenskvalp undertill. Ksn detta orsaka vattenskada framöver? Går det att bara byta ut själva skålen eller karet, eller måste jag riva ut hela badrummet? Hoppas ni experter här inne kan ge lite vägledning :)
 
BirgitS
Lite bilder kanske underlättar.
Finns det ingen lucka in till golvbrunnen så att den kan rensas?
Finns det uppgifter om badrummets ålder i prospektet?
 
Såhär ser den ut, öppnade avloppet i själva badkaret idag och rensade. Kunde se att det runnit dåligt från badkaren till avloppet som är utanför karet.

Funderar på om detta kan vara ett dolt fel? Ingen info om ålder på karet, huset är från 1945.
BirgitS BirgitS skrev:
Lite bilder kanske underlättar.
Finns det ingen lucka in till golvbrunnen så att den kan rensas?
Finns det uppgifter om badrummets ålder i prospektet?
BirgitS BirgitS skrev:
Lite bilder kanske underlättar.
Finns det ingen lucka in till golvbrunnen så att den kan rensas?
Finns det uppgifter om badrummets ålder i prospektet?
 
  • Badkar med öppet avlopp och vatten som rinner dåligt, vita kakelväggar och slitna fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badkar med vatten halvfullt, delvis renoverat badrum från 1945 med rutmönstrat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni besiktigade självklart Lgh innan köp va ?
 
Tyvärr gjorde jag inte det ordentligt, ställde mig inte i badkaret och kände på om den sviktade.. QUOTE="Jonatan79, post: 4700348, member: 153013"]Ni besiktigade självklart Lgh innan köp va ?[/QUOTE]
 
Finns det ingen inspektionslucka någonstans?
 
100% inte dolt fel, inte ens fel. Verkar t.o.m. vara 2 golvbrunnar om jag förstÅr dig rätt. Carry on...
 
Nope verkar inte så..
Nyfniken Nyfniken skrev:
Finns det ingen inspektionslucka någonstans?
 
A Anwi123 skrev:
Funderar på om detta kan vara ett dolt fel? Ingen info om ålder på karet, huset är från 1945.
:crysmile:
 
BirgitS
A Anwi123 skrev:
Såhär ser den ut, öppnade avloppet i själva badkaret idag och rensade. Kunde se att det runnit dåligt från badkaren till avloppet som är utanför karet.

Funderar på om detta kan vara ett dolt fel? Ingen info om ålder på karet, huset är från 1945.
Jag tycker det är mycket där som är varningssignaler om att det är dåligt eller felaktigt utfört.
Täckbrickor, eller vad det nu är, på väggen som saknar kakel
Silikonkanten mellan väggen och badkaret spricker
Inget synligt avlopp från badkaret
Inga klinkerplattor närmast golvbrunnen

Ingen ålder i prospektet brukar innebära att det är gammalt och renovering behövs.
 
Förstår inte ens vad som skulle vara felet. Att badkaret är i plast?
 
Felet är att plasten sviktar och att jag hör att det är vatten mellan golv och plasten. Eller det kanske ska vara så?
A arasmus skrev:
Förstår inte ens vad som skulle vara felet. Att badkaret är i plast?
Även om karet sviktar och jag hör kluckande”
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
100% inte dolt fel, inte ens fel. Verkar t.o.m. vara 2 golvbrunnar om jag förstÅr dig rätt. Carry on...
 
Ja det är många brister! Jag såg ju såklart detta innan och har tänkt renovera när det finns ekonomi för det. Men just nu är jag mest orolig för om det kan orsaka fuktskador och om det kan räknas som dolt fel. Men utav svaren hör kan jag utläsa att allt verkar vara som det ska med så passa gammalt badkar.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det är mycket där som är varningssignaler om att det är dåligt eller felaktigt utfört.
Täckbrickor, eller vad det nu är, på väggen som saknar kakel
Silikonkanten mellan väggen och badkaret spricker
Inget synligt avlopp från badkaret
Inga klinkerplattor närmast golvbrunnen

Ingen ålder i prospektet brukar innebära att det är gammalt och renovering behövs.
 
Sluta fundera om det är dolt fel, kluckar det under badkaret så fixa ist.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
BirgitS
A Anwi123 skrev:
Ja det är många brister! Jag såg ju såklart detta innan och har tänkt renovera när det finns ekonomi för det. Men just nu är jag mest orolig för om det kan orsaka fuktskador och om det kan räknas som dolt fel. Men utav svaren hör kan jag utläsa att allt verkar vara som det ska med så passa gammalt badkar.
Det kan bli fuktskador beroende på hur det ser ut under badkaret och med alla andra konstiga lösningar.

Nej, det kan inte räknas som dolt fel när det finns så mycket synliga fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.