U Ubbe55 skrev:
Förövrigt finner jag ingen logik i din inställning till att inte ta HÄNSYN till grannar som inte vill ha skugga på sin tomt för att du envisas med att ha en djävla massa träd som skuggar din granne men förmodligen inte din uteplats
Om träden stått så länge att de skuggar hela grannens tomt,då skulle grannen köpt ett annat hus istället för att kräva att man ska ta ner träd
 
  • Gilla
Paj66 och 2 till
  • Laddar…
Kempa_swe
U Ubbe55 skrev:
Förövrigt finner jag ingen logik i din inställning till att inte ta HÄNSYN till grannar som inte vill ha skugga på sin tomt för att du envisas med att ha en djävla massa träd som skuggar din granne men förmodligen inte din uteplats
Så om det flyttar in en ny granne till till dig och de ber dig att ta bort alla växter mellan era hus, hade du gjort det då?
Man kan inte komma och kräva något sådant för då är man inte frisk i skallen. Man ser på omgivningen innan man flyttar in och gillar man inte något så får man välja mellan 2 alternativ. Flytta in och leva med det eller leta annat boende
 
  • Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
Detta tangerar de som ex flyttat granne till Spillepengens skjutbana. Skjutbanan har legat där sedan urminnes tider. Sen köper någon idiot till rättshaverist ett hus. Och plötsligen upptäcker man att verksamheten som pågått sedan banan byggdes faktisk pågår. Och därefter lyckas rättshaveristen sabba genom diverse överklaganden.

Applicera detta på grannens träd, granne med genomfartsled, granne med industri etc. Så förstår man att folk ibland borde vara förbjudna att köpa hus/hyra boende....
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Ja samt att även om trädet inte skuggar precis någons veranda så skuggar den marken i närheten och drar på så vis ner temperaturen i omgivningen, marken torkar inte ut och allsköns grönska som inte trivs i sandöken blommar trivsamt i skuggan (detta är nog en ren lögn då det växer fler saker i direkt solljus men skit samma).
 
U Ubbe55 skrev:
Förövrigt finner jag ingen logik i din inställning till att inte ta HÄNSYN till grannar som inte vill ha skugga på sin tomt för att du envisas med att ha en djävla massa träd som skuggar din granne men förmodligen inte din uteplats
Nu skuggar inte mina träd någon uteplats, men jag hade inte brytt mig mer om de hade gjort det.

Speciellt inte om eken hade gjort det, de övriga träden håller jag ner till ca 10 meter höjd.

Alla som bor runt mitt visste ju att träden fanns och de accepterade ju det när de flytta in.

Det är värre med grannar som inte accepterar nya grannar för de har lite annat levnadsbeteende inom gränsen för vad som är ok i ljud och beteende.

Förövrigt skulle jag utan tvekan vilja ha all skugga på min uteplats, men det blir inte snyggt tyvärr om jag får dit 20 meter höga träd just där plus att grannens mur går i den delen och det accepterar liksom jag =)
 
T TypRätt skrev:
Ja samt att även om trädet inte skuggar precis någons veranda så skuggar den marken i närheten och drar på så vis ner temperaturen i omgivningen, marken torkar inte ut och allsköns grönska som inte trivs i sandöken blommar trivsamt i skuggan (detta är nog en ren lögn då det växer fler saker i direkt solljus men skit samma).
2018 bevisade att skuggan gjorde allt för blomstern. Allt som hade sol hela dagarna dog, förutom aspskotten de frodades som små kackerlackor. Så robotnisse fick ju gå en gång i veckan för att jaga aspar och hugga ihjäl de.

Jag fick extremt lite bär just den sommaren. En sommar med lagom skugga och lagom sommar får jag extrema mängder bär i mina gömmor.
 
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Så om det flyttar in en ny granne till till dig och de ber dig att ta bort alla växter mellan era hus, hade du gjort det då?
Man kan inte komma och kräva något sådant för då är man inte frisk i skallen. Man ser på omgivningen innan man flyttar in och gillar man inte något så får man välja mellan 2 alternativ. Flytta in och leva med det eller leta annat boende
haha rätt. Hade någon ny gått och klagat på mina träd eller växter så hade vi hållt oss till "hej" .
Inte ens kommunen har något att påpeka, håller de perfekt på gc och vägen.

Man är inte frisk i huvudet om man ska dikterar ett område man sett innan man flyttar in.
 
  • Gilla
Paj66 och 1 till
  • Laddar…
TS säger ju
Bor i ett hyreshus med 4 lägenheter
så TS äger ju inte ens fastigheten som skuggas men har ändå synpunkter på hur grannen nyttjar sin fastighet.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
TS säger ju så TS äger ju inte ens fastigheten som skuggas men har ändå synpunkter på hur grannen nyttjar sin fastighet.
Japp.. Som så många andra... :thumbdown:
 
U Ubbe55 skrev:
Förövrigt finner jag ingen logik i din inställning till att inte ta HÄNSYN till grannar som inte vill ha skugga på sin tomt för att du envisas med att ha en djävla massa träd som skuggar din granne men förmodligen inte din uteplats
Och om jag flyttar in som granne till dej och tycker att ditt hus skymmer min utsikt så river du det ?

Om jag tycker din bil är ful och din fru är otrevlig så skrotar du bilen och skiljer dej med då eller ?
 
  • Haha
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
B bridgett skrev:
Ja det har varit upp i rätten och gått igenom vad jag minns
Läste du det i en ding ding värld eller har du någon riktig referens att komma med ?
 
GlennB GlennB skrev:
Och om jag flyttar in som granne till dej och tycker att ditt hus skymmer min utsikt så river du det ?

Om jag tycker din bil är ful och din fru är otrevlig så skrotar du bilen och skiljer dej med då eller ?
Den är rätt bra. Min brors grannar är riktigt jävla otrevliga. Borde flytta ut de till ödemarken.
De flytta ju in efter honom så de borde vara mer okej.
 
Vi vill inte ha folk hos oss i ödemarken...
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Oudai Alsalim Oudai Alsalim skrev:
Du har rätt att anmäla din granna till kommun!
Anmäla till kommunen för vad?
 
A
M Mido11 skrev:
Anmäla till kommunen för vad?
vårdslöshet... För att denne inte sköter sin egendom.. Och att detta skulle ge ägaren skyldighet att dels fälla men också städa upp efter sina träd..

Ja så brukar det låta... även om kommunen inte kan göra ett skvatt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.