Hej, innan jag bytte tak satt långa spikar här och där på min vind med ståhöjd. I början av sekelskiftet fanns det inredda rum på vinden.

Jag tänkte att problemet skulle försvinna i och med takbytet men även denna gång användes för långa spikar… Och nu på många fler ställen.

Jag vill ej vinkelslipa på grund av brandrisk. Finns de andra ideér på hur jag kan ta bort spikarna jäms med taket?

Jag har letat efter 90-graders bultsax eller el-bultsax utan resultat.

Att låta dem sitta kvar kommer fortsätta leda till missöden på diverse skallar.
 
En bra hovtång går fint att klippa spik med. Eller en najtång. Ser ut som en hovtång, men med längre skänklar och kortare käftar, alltså mer klippkraft.

Däremot är de flesta bultsaxar dåliga till så små saker som spik.

Eller böj bara spikarna åt sidan.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Knipex har högutväxlande ändavbitare för bultar, borde funka för ditt behov
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Enklast är väl att börja spikarna?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Tigersåg
 
  • Gilla
LoweW och 2 till
  • Laddar…
Bultsax för trådstege klipper plant på ena sidan.
Bultsax med blå handtag mot vit bakgrund, används för att klippa trådstege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
T tracker skrev:
Tigersåg
Japp med bågfilsblad..
böjbart och kapar fint(y)
 
K Karl Olssvan skrev:
Är det samma som "kabelskärare"? [länk]
Nja, det är en bultsax som har skären mer som på en sida sidavbitare. Klipper plant så att säga.
 
Helt klart är att en ändavbitare typ:
En ändavbitare med röda handtag och svart smidd huvud isolerad mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

är att föredra. Åtkomsten är maximal samt det som klipps av tas om hand med andra handen direkt ner i fickan. Med tigersåg finns risken för att spiken blir het och därav risk för antändning. (Okay minimal, (men ändå tillräckligt för att inte ta den i handen))
 
En knipex ändavbitare/hovtång ser bra ut, men man undrar ju hur tjocka spikar den klarar av!

Ändavbitare för bultar - Högutväxlad

Att böjja spikarna ger större skador på taket om eller när läkten skall bytas. Kanske 25 år tills dess men ändå! Dessutom kan man allt fastna i böjda spikar med.

Jag återkommer med resultat! Tack för all input!
 
Tigersåg med långt flexande metallsågblad som kan följa taket trots att du hållet tigersågen med ca 30 graders vinkel.
Har själv, efter läktbyte, avlägsnat alla genomgående spikar både i huset och fritidshuset på det sättet med perfekt resultat.
 
Det funkade bra! Krävde tvåhandsfattning men löste problemet :)

 
  • Tång med röd och blå handtag samt avklippta spikar på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
TheJesper TheJesper skrev:
Det funkade bra! Krävde tvåhandsfattning men löste problemet :)

[media]
Har du testat att kapa skruvar med den? Har samma problem efter de la om taket på carporten och använde skruv som gick igenom ca 15-20mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.