Vi har en Bosch SILENCEPLUS SMV40E80EU/88 från år 2014, som normalt sett går som tåget.

Nyligen gick den sönder - diverse lampor började blinka, diskprogrammen kördes inte färdigt och disken blev inte ren.

En servicetekniker kom hit den 14 mars. Han konstaterade att värmepumpen hade kortslutit, och måste bytas.

Jag frågade om vi omedvetet hade gjort något som orsakat eller bidragit till felet. Han frågade om vi ofta kör på 40 grader, och om vi använder sköljmedel.

Jag svarade att vi nästan alltid diskar på 65-graders-programmet, alltid har sköljmedel påfyllt samt är mycket noga med att skölja alternativt torka av disken med papper, innan den placeras i maskinen.

Han frågade även om vi kör diskmaskinsrengöring 1 gång i kvartalet. Det har vi inte gjort (men ska börja med det nu).

I övrigt sa han att maskinen såg "jävligt fräsch ut för att vara 8 år".

Han bytte värmepumpen, och på kvittot står det:

"Maskin diskar inte rent och vattenikonen blinkar. Värmepumpen defekt, inget motstånd på plintarna. Bytt värmepump, test OK."

All var frid och fröjd, och sedan dess har jag kört maskinen 2 eller 3 gånger utan problem.

Nyss skulle jag sätta igång den, men upptäckte då att något har hänt.

Plötsligt" ryms" inte våra vanliga mattallrikar i maskinen längre, för att övre spolarmen tar i. Det är som om övre spolarmen plötsligt åkt ned ett antal centimeter.

Jag förstår ingenting, och misstänker förstås att det har med reparationen att göra.

Felkällor som kan uteslutas:

- Det är mattallrikarna, som normalt ryms i maskinen med mycket god marginal, som tar i spolarmen. Jag har redan kollat att det inte är något annat som har fastnat eller ramlat ned, och hindrar spolarmen.

- Både övre och nedre korgarna löper i sina respektive spår, precis som dom ska.

Felet har aldrig inträffat tidigare.

Bosch lämnar 6 månaders garanti på reparationen, så jag ska givetvis kontakta dem.

Men jag är bara nyfiken på om någon har varit med om något liknande, eller har en aning om vad felet kan bero på.
 
  • Diskmaskinens inre med diverse diskade föremål som tallrikar och bestick, med fokus på den del där den övre spolarmen tar i tallrikarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Övre korgen brukar vara justerbar i höjdled. Är den i nedersta läget?
 
  • Gilla
  • Haha
mjacobsson och 3 till
  • Laddar…
S
Det är två spärrar/ grepp på varsin sida som man höjer och sänker övre korgen med.
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Övre korgen brukar vara justerbar i höjdled. Är den i nedersta läget?
OM den går att justera, så är det något vi inte känner till. Den har alltid varit placerad som den nu är.
 
S
T Talisman skrev:
OM den går att justera, så är det något vi inte känner till. Den har alltid varit placerad som den nu är.
 
  • Närbild på öppen diskmaskin med rena glas och tallrikar efter diskning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
S
Instruktionsdiagram för att justera höjden på diskmaskinens överkorg med handtag och rullpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från instruktionsboken till din modell.
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Det är två spärrar/ grepp på varsin sida som man höjer och sänker övre korgen med.
OK. Jag har tummen mitt i handen, så jag bifogar en bild.

Menar du att man kan flytta upp korgen en våning?

Och att "felet" helt enkelt är att servicekillen plockade ut korgen, och därefter satte in den på en lägre nivå än vad vi brukar ha?

Då är det enda egendomliga att jag ju har lyckats köra diskmaskinen 2 eller 3 gånger, efter att Bosch var här, MED mattallrikarna, utan problem
 
  • Öppen diskmaskin som visar porslin och glas på nedre korg satt på lägre höjd än vanligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Prova om du kan dra ut och höja upp på någon annan rulle.

Alternativet är väl om den övre spolarmen har lossnat och hamnat lägre.
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
:rofl: Jag råkade ut för samma sak efter ca 6 mänader. Löstes genom ett telefonsamtal till butiken så du är inte ensam!
Har det löst sig nu?
 
yonna yonna skrev:
:rofl: Jag råkade ut för samma sak efter ca 6 mänader. Löstes genom ett telefonsamtal till butiken så du är inte ensam!
Har det löst sig nu?
Nej, jag är så fruktansvärt oteknisk att jag inte ens vågar försöka höja upp korgen

Har lusläst den sida i manualen som beskriver hur man ska göra, som en hjälpsam forumist skickade, men det hjälper liksom inte

Så jag tänkte vänta tills i morgon, när min sambo/särbo kommer hit.

På vilket sätt löste sig ditt problem med ett samtal till butiken? Upplevde du också att du inte fick plats med tallrikar etc i nedre korgen, och trodde att det var något fel?
 
Om den är höj/sänkbar så höjer du den genom att dra uppåt. Annars kolla om övre spolararmen går att trycka upp lite till. Isf kanske den inte sattes tillbaka bra/rätt.
 
S Svante Svenson skrev:
Om den är höj/sänkbar så höjer du den genom att dra uppåt. Annars kolla om övre spolararmen går att trycka upp lite till. Isf kanske den inte sattes tillbaka bra/rätt.
Jag lyckas inte rubba korgen en millimeter i upp/ned-riktning. Antar att man inte ska använda våld...?

Har försökt trycka upp spolarmen men icke heller den rör sig.
 
T Talisman skrev:
På vilket sätt löste sig ditt problem med ett samtal till butiken? Upplevde du också att du inte fick plats med tallrikar etc i nedre korgen, och trodde att det var något fel?
Precis. Jag ryckte bara rejält i korgen och så hamnade den högre upp ;)
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Precis. Jag ryckte bara rejält i korgen och så hamnade den högre upp ;)
Aha.

Ska samla lite mod och testa detta.
 
Unikt namn
Om hyllan är höj/sänkbar är det vanligen tre hål längst bak i maskinen som spolarmen kan sättas fast i.
Interiör av diskmaskin med fokus på tre hål längst bak för spolarmfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.