A
D djac skrev:
Okej, du glömmer vad skriver kanske men du skrev att nu när det är kallt och de har mindre gas så kommer de använda mer el.
Ja det är klart.
Vad ska de göra annars?
De måste ju laga mat och få värme.

klart att de använder sig av mer el.
samt köper gas av de länder som har till övers, så de kan köra med el istället om de är bättre rustade än Tyskland..
 
Mikael_L
D djac skrev:
Har du ett särintresse för energibolagens lönsamhetsmarginaler ;) , mitt intresse ligger egentligen bara i att jag vill ha rimligt prissatt el och där hade det inte varit någon skillnad, noll intresse för om de hade kunnat sko sig ännu mer på situationen..
Nädå, det var bara en tanke som slog mig. Undrar om man sitter och ångrar sig i Vattenfalls styrelserum.
(Nu vet jag att det inte var fullt så enkelt, iom OHK-kravet)...
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nädå, det var bara en tanke som slog mig. Undrar om man sitter och ångrar sig i Vattenfalls styrelserum.
(Nu vet jag att det inte var fullt så enkelt, iom OHK-kravet)...
Ja vem vet. eller så hade det varit samma bedömning, att slänga goda pengar efter dåliga. Bla misstänker jag att man inte sitter och smyghåller på så mycket ström utan säljer det i förväg iaf, till normala priser, man får ju inte glömma att det är rätt liten del som säljs till "dagens högsta".
 
Det kommer kärnkraftverk för hemmabruk. Läste en artikel om det idag.


Modell av kärnkraftverk för hemmabruk med kyltorn och kontrollpanel mot orange bakgrund
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
lilytwig och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Vi har två ställen där det egentligen bara är att bygga nya SMR-reaktorer dvs Ringhals och Oskarshamn och då slipper vi en massa snurror som nu de flesta inte vill ha.

Det är väl mycket enkel logik!?
Varför görs det då inte, det är ju fritt fram för vem som helst, Väntar de bara på att staten ska premierna för försäkringarna vid ev haverier och att avfallet kan avyttras utan framtida kostnader.?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Med din argumentation skulle vi ju kunna ignorera klimatet totalt, och sen när planeten är obeboelig för människor och vi som art dött ut, så kan vi drömma tillbaka till tiderna av ekonomiskt välstånd?
Hur tänkte du där? Hur skulle vi kunna drömma tillbaka till andra tider när vi som art har dött ut??
Eller hade du bara ovanligt stor otur när du skrev det där?
Om du letar upp vad riktiga forskare har kommit fram till (inte Greta och andra som önskar en "kvart i rampljuset") så kan du lära dig att visst har vi klimatförändringar, och de har pågått i miljontals år, och kommer att fortsätta så med både varmare och kallare perioder. Och det INGET människan kan påverka (annat än YTTERST marginellt).
Finns hur mycket som helst att skriva, men jag nöjer med att mycket starkt rekommendera att lyssna och läsa vad Elsa Widding framför i ämnet.
Hon redovisar också bevis och källor, riktiga forskare, till allt vad hon påstår.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
E EvertL skrev:
Hur tänkte du där? Hur skulle vi kunna drömma tillbaka till andra tider när vi som art har dött ut??
Eller hade du bara ovanligt stor otur när du skrev det där?
Om du letar upp vad riktiga forskare har kommit fram till (inte Greta och andra som önskar en "kvart i rampljuset") så kan du lära dig att visst har vi klimatförändringar, och de har pågått i miljontals år, och kommer att fortsätta så med både varmare och kallare perioder. Och det INGET människan kan påverka (annat än YTTERST marginellt).
Finns hur mycket som helst att skriva, men jag nöjer med att mycket starkt rekommendera att lyssna och läsa vad Elsa Widding framför i ämnet.
Hon redovisar också bevis och källor, riktiga forskare, till allt vad hon påstår.
Sarkasm, hört talas om det?

Jo, det finns ju riktiga forskare som inte tror att att vi kan påverka klimatförändringarna, men de är ju i minoritet. Men om vi förenklar frågan lite, tror du att förbränning av fossila bränslen har någon påverkan på sin omgivning alls? Dvs skulle du sätta munnen mot avgasröret på en Merca-diesel från 60-talet och ta ett djupt andetag? Troligen inte va? Då kanske det finns fördelar med att ställa om samhället till att släppa ut mindre skit och skulle det sen visa sig att skeptikerna hade rätt så har vi i alla fall inte gjort något sämre.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
E EvertL skrev:
Hur tänkte du där? Hur skulle vi kunna drömma tillbaka till andra tider när vi som art har dött ut??
Eller hade du bara ovanligt stor otur när du skrev det där?
Om du letar upp vad riktiga forskare har kommit fram till (inte Greta och andra som önskar en "kvart i rampljuset") så kan du lära dig att visst har vi klimatförändringar, och de har pågått i miljontals år, och kommer att fortsätta så med både varmare och kallare perioder. Och det INGET människan kan påverka (annat än YTTERST marginellt).
Finns hur mycket som helst att skriva, men jag nöjer med att mycket starkt rekommendera att lyssna och läsa vad Elsa Widding framför i ämnet.
Hon redovisar också bevis och källor, riktiga forskare, till allt vad hon påstår.
Hur förklarar hon bort den extrema temperatur ökningen på extremt kort tid? Jag trodde faktiskt också att det skulle kunna vara naturliga orsaker till klimatförändringar till jag såg en video om "the hockey stick curve" som av många sågades som helt felaktiga. Men i efterhand har det snarare bekräftats och det ser tom. ännu värre ut.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
L LabanW skrev:
Det kommer kärnkraftverk för hemmabruk. Läste en artikel om det idag.


[bild]
Dom där är verkligen bra. Har köpt både till villan och stugan.
 
  • Gilla
LabanW
  • Laddar…
R
E EvertL skrev:
Om du letar upp vad riktiga forskare har kommit fram till (inte Greta och andra som önskar en "kvart i rampljuset") så kan du lära dig att visst har vi klimatförändringar, och de har pågått i miljontals år, och kommer att fortsätta så med både varmare och kallare perioder. Och det INGET människan kan påverka (annat än YTTERST marginellt).
Greta är inte forskare och har aldrig påstått att hon är det. Hon refererar till vad forskare har kommit fram till. De har kommit fram till att det är mänskliga utsläpp som är orsaken till den snabba klimatförändring vi ser nu. Om detta råder det konsensus.

E EvertL skrev:
Finns hur mycket som helst att skriva, men jag nöjer med att mycket starkt rekommendera att lyssna och läsa vad Elsa Widding framför i ämnet.
Hon redovisar också bevis och källor, riktiga forskare, till allt vad hon påstår
På tal om "riktiga forskare" och "kvart i rampljuset" så hänvisar du till Elsa Widding :rolleyes:

Presentera gärna en riktig forskningsrapport som säger att våra utsläpp är oskyldiga till klimatförändringen. Alltså en rapport som åtminstone gått genom peer review.
 
  • Gilla
harka och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Sarkasm, hört talas om det?

Jo, det finns ju riktiga forskare som inte tror att att vi kan påverka klimatförändringarna, men de är ju i minoritet. Men om vi förenklar frågan lite, tror du att förbränning av fossila bränslen har någon påverkan på sin omgivning alls? Dvs skulle du sätta munnen mot avgasröret på en Merca-diesel från 60-talet och ta ett djupt andetag? Troligen inte va? Då kanske det finns fördelar med att ställa om samhället till att släppa ut mindre skit och skulle det sen visa sig att skeptikerna hade rätt så har vi i alla fall inte gjort något sämre.
Bra om vi kan ta ner klimathysterin "på jorden" igen.
Det är ju så många klimathysteriker gör, de blandar klimat med miljö.

Det du nu beskriver handlar endast om miljö. Och där håller jag med dig fullt ut. Det släpps fortfarande ut alldeles för mycket skit i vår omgivning.
Personligen tycker jag det allra värsta är föroreningarna som fortfarande släpps ut i havet. En fruktansvärd tragedi.
Men återigen, där är Sverige klart bäst i klassen. När vi som enda(?) land i världen införde plastpåseskatten blir det ju bara löjligt och beklämmande!
Kom ihåg att temperaturen på jorden styrs av solen! Människan påverkar inget, eller så gott som inget av det.
Vulkanutbrotten påverkar sannolikt en hel del, tyvärr kan vi nog inte straffskatt dem......

Och Albert Einstein var också i minoritet, men hade ändå rätt i (nästan) allt han påstod.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Greta är inte forskare och har aldrig påstått att hon är det. Hon refererar till vad forskare har kommit fram till. De har kommit fram till att det är mänskliga utsläpp som är orsaken till den snabba klimatförändring vi ser nu. Om detta råder det konsensus.



På tal om "riktiga forskare" och "kvart i rampljuset" så hänvisar du till Elsa Widding :rolleyes:

Presentera gärna en riktig forskningsrapport som säger att våra utsläpp är oskyldiga till klimatförändringen. Alltså en rapport som åtminstone gått genom peer review.
Som sagt lyssna igenom vad Elsa Widding har att säga i hennes ca 50 avsnitt långa Youtube serie.
Eller läs hennes två(2) böcker i ämnet, där presenterar hon många riktiga forskare och dess väldigt många forskningsrapporter som tål vilken kritisk som helst.
Då till skillnad från de "forskare" som levererar rapporter som passar bra för att få nya forskningsanslag, ju mer alarmerande ju högre anslag.
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A
S sandos skrev:
Hur förklarar hon bort den extrema temperatur ökningen på extremt kort tid? Jag trodde faktiskt också att det skulle kunna vara naturliga orsaker till klimatförändringar till jag såg en video om "the hockey stick curve" som av många sågades som helt felaktiga. Men i efterhand har det snarare bekräftats och det ser tom. ännu värre ut.

om det stämmer eller ej.. har jag ingen åsikt om.
 
Redigerat:
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
R
E EvertL skrev:
Som sagt lyssna igenom vad Elsa Widding har att säga i hennes ca 50 avsnitt långa Youtube serie.
Eller läs hennes två(2) böcker i ämnet, där presenterar hon många riktiga forskare och dess väldigt många forskningsrapporter som tål vilken kritisk som helst.
Nej du får gott presentera forskning som säger att mänskliga utsläpp inte är orsaken till klimatförändringen. Det är du som påstår något som går mot konsensus så då får du också belägga det. Det borde ju vara enkelt om det nu finns så mycket av den.

Att jag ska se igenom 50 videor med en lekman i ämnet är inte rimligt.

E EvertL skrev:
Då till skillnad från de "forskare" som levererar rapporter som passar bra för att få nya forskningsanslag, ju mer alarmerande ju högre anslag.
Anslag eller inte, de måste passera peer review och där kommer förstås undermålig forskning att underkännas. Och varför "anslår" inte oljeindustrin lite till forskning i ämnet? De borde ju ha stora incitament att bevisa det du påstår.

Ja just det ja, det gjorde de redan på 70-talet. Problemet var ju att forskningen inte visade på det de hade hoppats på.

https://www.scientificamerican.com/article/exxon-knew-about-climate-change-almost-40-years-ago/

Jag ser fram mot att få ta del av den forskning du stödjer din åsikt på.
 
  • Gilla
Zodde och 3 till
  • Laddar…
A
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.