Hejsan!

Har tidigare ställt en fråga angående en besiktningsmannamiss som tillslut resulterade i... Ingenting. Som vanligt med försäkringar.

https://www.byggahus.se/forum/threads/besiktningsman-har-missat-fel-i-badrum.431228/

Nu har jag kommit dit att jag istället får försöka lösa detta på bästa sätt.

Kortfattat. Har ett badrum från 2004. Brunnsmanchetten är skuren för kort och klämringen är inte bottnad. Jag har ett badkar över som skyddar men också två mindre barn som plaskar en del ibland. Jag kan liksom inte göra så att allt vatten åker rakt ner i Brunn. Det har även hänt att någon lyckats vinkla röret lite fel så att vattnet inte alls åker rakt ner (förmodligen jag själv när jag rensar frugans hår ;)).

Hur som. Jag vill att badrummet överlever ett tag till och har inte räknat med att byta allt pga detta. Jag har några idéer om hur man skulle laga detta men vet inte vilket som är bäst.

- Remaljeringsbolaget skall kunna laga det med någon epoxy historia. Det blir inte godkänt av försäkringsbolaget men de lämnar själva 10års garanti. Kostar drygt 4000 och kräver ev att jag plockar ner kommod och grejor för att få bort badkaret. De verkar vara ensamma om denna lösning och svårt att veta om det är "värt det".

- Trycka ner befintlig klämring ordentligt och sätta dit ytligare en. Alltså dubbla klämringar.

- Smeta på något över alltihopa och hoppas på det bästa. Detta är kanske den lättaste lösningen men känns också som att den kan sabba en del om det inte blir bra. Svårt att få bort allt efteråt isf. Och vad skulle man ta? Silikon? Något lim? Unigum?

Hur skulle ni gjort? Badrummet är alltså 17-18 år och det har förmodligen varit såhär sedan start.
 
Glömde bild.
 
  • Närbild av en delvis igensatt och smutsig golvavlopp med synlig avloppsrörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det träkanten på golvskivan man ser ovanför klämringen, eller blir jag lurad av bilden?
 
Det är duken du ser.
 
Claes Sörmland
Jag skulle nog lämna det som det är. Har det varit så här i alla år utan tecken på läckage (klinkers som är bom eller spruckna fogar mellan plattorna vid brunnen) så känns det säkrast att inte pilla på det. Särskilt som akrylaten i tätmassan säkert har hårdnat med åren och inte är så flexibel längre.

Det som jag skulle göra är att vara noga med att mycket frekvent rengöra brunnen så att vatten aldrig stiger i den p g a igensättning av vattenlåset.

Inga av de lösningar som du föreslår ger ju heller ett bättre försäkringsskydd.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Precis. Det är duken som syns.

Brunnen sitter dock i ett mellanbjälklag av trä (elementhus med källare).

Att noga rengöra brunn är ju såklart ett måste. Men som sagt, det har redan hänt, och det kommer hända igen, att golvet får mer eller mindre vatten på sig. Tidigare bodde det två pensionärer här och belastning på badrummet är garanterat en annan idag när vi är en barnfamilj.

Köper att dubbla klämringar kanske inte är det bästa men finns det verkligen inget man kan göra för att förbättra situationen? Något man drar på försiktigt mellan övre kanten på ringen och manchetten.

EDIT: Även på andra sidan av brunnen, som inte syns på kortet, tittar kanten upp lite. Svårt att ta kort där dock.
 
  • Närbild på en golvbrunn med synlig smuts och blå klämringsdetalj i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till klämring kommer aldrig att sitta, det är ingen som helst vits.
 
Om det har funkat i 17-18 år skulle jag inte göra någonting utan spara alla pengar och använda pengarna till att renovera badrummet så fort jag har råd /tid. Håller med fg talare att hålla rent och säkerställa att det inte blir stopp, men troligtvis har det väl redan blivit några stopp på 17-18 år?
 
Claes Sörmland
Tätningen på en Purus-brunn som denna sker ju mellan brunnen och manschetten på en lång men smal yta bakom klämringen (röd streckad inringning). Läckage måste således ta sig upp i utrymmet mellan brunnens insida och manschetten (röd pil):

Skiss av golvvbrunn och tätning med klämring, röd streckad inringning och röd pil som visar tätningens väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är således rätt hopplöst att lösa detta problem genom att gegga på någonting. Men fördelen med konstruktionen är att troligen tätar det mellan manschett och brunnsvägg även när klämringen inte har trycks i bottnen. Det enda som kärvs är ju att det kan utöva lite tryck på manschetten vid den röda streckade inringningen.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Om det har funkat i 17-18 år skulle jag inte göra någonting utan spara alla pengar och använda pengarna till att renovera badrummet så fort jag har råd /tid. Håller med fg talare att hålla rent och säkerställa att det inte blir stopp, men troligtvis har det väl redan blivit några stopp på 17-18 år?
Troligtvis så har det det som du säger. Men jag vet inte då jag nyss flyttat hit. Det jag vet är att mina barn förmodligen skvätter mer än tidigare ägare. Givetvis så säger man till dem men i slutändan kommer ju barn vara barn.

Att renovera allt "så fort det går" är såklart en lösning, men det fanns inte med i kalkylen de närmaste 10 åren då det. Givetvis får man prioritera om ibland, men det känns "onödigt" med ett helkaklat badrum med golvvärme som förutom detta har stått sig väl.
 
G Greggen skrev:
Troligtvis så har det det som du säger. Men jag vet inte då jag nyss flyttat hit. Det jag vet är att mina barn förmodligen skvätter mer än tidigare ägare. Givetvis så säger man till dem men i slutändan kommer ju barn vara barn.

Att renovera allt "så fort det går" är såklart en lösning, men det fanns inte med i kalkylen de närmaste 10 åren då det. Givetvis får man prioritera om ibland, men det känns "onödigt" med ett helkaklat badrum med golvvärme som förutom detta har stått sig väl.
Vad jag förstår så pågår det ju en utredning just nu där det ev blir godkänt att öppna upp och laga tätskiktet i badrum. Kanske det skulle vara något du skall vänta på att det blir godkänt? Fanns det någon information om förhöjda fuktvärden runt brunnen eller på några andra ställen i badrummet?
 
Om man väljer att chansa, och behålla konstruktionen, så är det bra att hålla brunnen ren från hår osv. Om det blir halvstopp ibrunnen så att vattennivån i brunnen stiger upp till klämringen, så blir det ett (litet) tryck mot en ev läcka. Det kommer då att komma ut mycket mer vatten i bjälklaget än om vatten bara rinner över felstället.
 
Claes Sörmland
G Greggen skrev:
EDIT: Även på andra sidan av brunnen, som inte syns på kortet, tittar kanten upp lite. Svårt att ta kort där dock.
Det här låter som mer oroväckande information. Ser det ut på detta sätt?

Illustration av en sektion av golvbrunn utan tätning vid klämring och anslutning till tätningsskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här låter som mer oroväckande information. Ser det ut på detta sätt?

[bild]
Ja. Exakt så är det. Om än bara på vissa ställen. Det du ser här på första bilden är det jag menar med att manchetten är för kort:
 
  • Avloppsrör med för kort manschett i golvbrunn markerat med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Vad jag förstår så pågår det ju en utredning just nu där det ev blir godkänt att öppna upp och laga tätskiktet i badrum. Kanske det skulle vara något du skall vänta på att det blir godkänt? Fanns det någon information om förhöjda fuktvärden runt brunnen eller på några andra ställen i badrummet?
Nja. Anticimex har vägrat i första skedet och även i överklagan. Nästa steg är att dra dem inför rätta.

Deras förslag var att anlita "Remaljeringsbolaget". Men jag kommer få stå för allt ändå då självrisken är på 10000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.