stigen stigen skrev:
Hej!

Kontaktens märken står jag för. Satt väldigt tight till när jag skulle dela. Använde en liten mejsel som hjälp.
Brukar det läcka elektrolyt vid kortslutning?
Jag har hittat 3 ställen där det ser konstigt ut vid lödtennet.
Dag
Hej!
Ok, då fanns det en bra förklaring där.
Nä, det brukar nog inte läcka elektrolyt vid kortslutning, men en kondensator som är i dåligt skick kan eventuellt gå i kortslutning, men vanligare är nog att de går i öppen krets (så länge det inte är tantaler, men några såna såg jag inte på bilden).

Jag håller med om att det snarare ser ut som fluss-rester vid lödningarna, men tänkte det även kunde vara elektrolyt, därav frågan hur det såg ut på komponentsidan, om det finns spår där, baksidan ser jag inga uppenbara primärfel på.
Det ser mer ut som en (halvtaskig) reparation på kortet.

Mätte du resistorerna jag frågade om? De sitter sannolikt någon stans i strömvägen och brinner sannolikt av vid en kortslutning. Jag misstänker dessa sitter efter likriktarbryggan men innan switchregulatorn, är resistorerna hela är någon diod i likriktarbryggan en god gissning eller något inkommande transientskydd, varistor eller liknande.

Detta är spekulationer utan att alls satt mig in i kretslösningen.

Edit:
Längst ner till vänster ser det ut att sitta en kontakt, detta är inkommande 230VAC? Efter den sitter en säkring? Är den hel eller öppen krets? Precis efter säkringen, om det nu är det ser det ut att sitta en varistor i krympslang (V2) mäter du kortslutning över denna? (Säger i och för sig inte så mycket då du sannolikt mäter kortslutning där även om det är likriktaren som är paj, några milliohm bör kunna skilja).

Johan
 
Redigerat:
J JFrisk skrev:
Hej!
Ok, då fanns det en bra förklaring där.
Nä, det brukar nog inte läcka elektrolyt vid kortslutning, men en kondensator som är i dåligt skick kan eventuellt gå i kortslutning, men vanligare är nog att de går i öppen krets (så länge det inte är tantaler, men några såna såg jag inte på bilden).

Jag håller med om att det snarare ser ut som fluss-rester vid lödningarna, men tänkte det även kunde vara elektrolyt, därav frågan hur det såg ut på komponentsidan, om det finns spår där, baksidan ser jag inga uppenbara primärfel på.
Det ser mer ut som en (halvtaskig) reparation på kortet.

Mätte du resistorerna jag frågade om? De sitter sannolikt någon stans i strömvägen och brinner sannolikt av vid en kortslutning. Jag misstänker dessa sitter efter likriktarbryggan men innan switchregulatorn, är resistorerna hela är någon diod i likriktarbryggan en god gissning eller något inkommande transientskydd, varistor eller liknande.

Detta är spekulationer utan att alls satt mig in i kretslösningen.

Edit:
Längst ner till vänster ser det ut att sitta en kontakt, detta är inkommande 230VAC? Efter den sitter en säkring? Är den hel eller öppen krets? Precis efter säkringen, om det nu är det ser det ut att sitta en varistor i krympslang (V2) mäter du kortslutning över denna? (Säger i och för sig inte så mycket då du sannolikt mäter kortslutning där även om det är likriktaren som är paj, några milliohm bör kunna skilja).

Johan

Hej Johan!

Elektronik är nog inte min grej. Jag klarar inte av att göra olika kontrollmätningar ens en gång. Rena grekiskan.
Jag tror nog som du påpekade att missfärgade lödningar är nog inte Apple standard. Övriga lödningar på andra kort ser rena ut. Så min slutsats är nog att något har hänt med kortet. Jag skall se om jag kan hitta något ersättningskort men först skall jag försöka få igång datorns HD.
Dag
 
Livlinor

När man inte själv har kompetensen känns det bra att kunna använda några livlinor till att få hjälp att fatta ett beslut.

Livlina1: Byggahusforum. Troligtvis inget fel på lödningarna men antagligen på någon komponent.

Skärmdump av diskussionsforum med text om felsökning av elektronisk utrustning.

Livlina 2: Raketforskaren på gatan.

Skärmdump av SMS-konversation om teknisk rådgivning gällande elektronisk reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu blir det nog ett försök att reparera den stora iMacen.
Ny Power Board för ca.800kr är överkomligt.

Strömförsörjningskort till iMac 27 tum visas på en reservdelswebbplats med priset och köpknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtidigt är det nog idé att byta ut den gamla mekaniska HDn till en modernare SSD. 1000GB verkar prisvärt. Med monteringsmaterial hamnar det på ca. 1450kr.

Skärmdump av webbutikskorg med SSD, SATA-bay converter och LCD-skärmtejp för datorreparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Totalen för reperation och uppgradering hamnar då på under 2500kr.
Det kommer att bli en riktigt bra dator med 24 RAM och snabb HD.
Klart värt en chansning!
Dag
 
  • Gilla
Qjanto och 8 till
  • Laddar…
”Lappkast”

Det tidigare beslutet att laga/renovera den gamla iMac 27 datorn har ändrats. Totalsumman för delarna steg för mycket då frakt och moms kom till. Nu går den till skrot i stället. Jag har redan en iMac 27 med SSD på skrivbordet.
Om det finns någon som vill ha internminnena så är det bara att hojta!
2 x 4 + 2 x 8 och passar till en late 2013 iMac.

Fyra SO-DIMM RAM-minnesmoduler på ett bord, märkta Crucial och Elpida, avsedda för en iMac 27 late 2013.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helgen kommer att gå i ”sorteringens” tecken. Föll för trycket nu i veckan när ClasOlle hade 20% och köpte 4 satser=16 med Raaco lådor för att få en bättre överblick av alla smådelar.
Det blir en bra arbetsuppgift då det åter har börjat komma sånt där vitt/skitt ner från himlen igen.




Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Lappkast”

Det tidigare beslutet att laga/renovera den gamla iMac 27 datorn har ändrats. Totalsumman för delarna steg för mycket då frakt och moms kom till. Nu går den till skrot i stället. Jag har redan en iMac 27 med SSD på skrivbordet.
Om det finns någon som vill ha internminnena så är det bara att hojta!
2 x 4 + 2 x 8 och passar till en late 2013 iMac.

[bild]

Helgen kommer att gå i ”sorteringens” tecken. Föll för trycket nu i veckan när ClasOlle hade 20% och köpte 4 satser=16 med Raaco lådor för att få en bättre överblick av alla smådelar.
Det blir en bra arbetsuppgift då det åter har börjat komma sånt där vitt/skitt ner från himlen igen.

[video]


Trevlig Helg! :beer:
Dag
Jag var på väg att skicka ett PM och säga jag var intresserad av hela datorn, om den inte gått till skrot än. Men börjar inse mina begränsningar både i tid och utrymme.

Men det verkar ju inte helt orimligt att det bara är någon eller några passiva komponenter för några kronor som är trasiga, kanske finns någon som, inte annat än att lära sig felsökning och reparation, är intresserad av att fixa datorn. Går den igång har den ju i alla fall ett visst värde och duger ju till ett par år till innan den behöver gå till återvinning.

Johan
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
M
stigen stigen skrev:
”Lappkast”

Det tidigare beslutet att laga/renovera den gamla iMac 27 datorn har ändrats. Totalsumman för delarna steg för mycket då frakt och moms kom till. Nu går den till skrot i stället.
Men så himla dyrt blir det väl inte du kan köpa PSU kort på Ali för 710:- ink frakt och moms.

En fungerande iMac 27 lär vara värd bra mycket mer än det även om den är från 2013 och har HDD.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Lappkast”

Det tidigare beslutet att laga/renovera den gamla iMac 27 datorn har ändrats. Totalsumman för delarna steg för mycket då frakt och moms kom till. Nu går den till skrot i stället. Jag har redan en iMac 27 med SSD på skrivbordet.
Om det finns någon som vill ha internminnena så är det bara att hojta!
2 x 4 + 2 x 8 och passar till en late 2013 iMac.

[bild]

Helgen kommer att gå i ”sorteringens” tecken. Föll för trycket nu i veckan när ClasOlle hade 20% och köpte 4 satser=16 med Raaco lådor för att få en bättre överblick av alla smådelar.
Det blir en bra arbetsuppgift då det åter har börjat komma sånt där vitt/skitt ner från himlen igen.

[video]


Trevlig Helg! :beer:
Dag
Även jag kan tänka mig hela datorn. Jag har (enligt mig själv;)) både tid och plats:D
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
M mnils skrev:
Men så himla dyrt blir det väl inte du kan köpa PSU kort på Ali för 710:- ink frakt och moms.

En fungerande iMac 27 lär vara värd bra mycket mer än det även om den är från 2013 och har HDD.
Hej mnils!

Det är ju inte bara powerkortet som behöver bytas. Även en ny HD behöver sättas in då den gamla är urtagen.
Då är det ju bättre att sätta in en SSD så att datorn blir snabbare. Inget större problem för en någorlunda händig person.
Men jag har redan en iMac 27 med SSD på skrivbordet tillsammans med en kraftfull PC och i så fall hamnar den i garderoben och det känns väl sådär lagom roligt att sätta in 3000:- i garderoben för att åldras.
Då är det bättre någon annan fixar till den och får en billig dator som används.

Dag
 
  • Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
iMac27 är tagen! @samlarpådetmesta tar den!
Låter som om den kommer till ett bra hem. :p
 
  • Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
Mycket rymmer dom!

Nu har jag sorterat ner skruv i 4 lådor.

Fyra öppna lådor med ordnat sortiment av skruvar och beslag på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår det bara 12 till att fylla!

Svart verktygslåda med många lådor märkta "HandyBox", sorterade skruvar, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer att bli bra det här! Jag har hittat många olika skruvar som jag inte hade en aning om att dom fanns i verkstaden.
Nu får det räcka för idag. DAGs för en ”Pelarborr”!
Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
  • Wow
Qjanto och 9 till
  • Laddar…
”Hela havet stormar!”

Sorterar, sorterar och sorterar. Nu har jag sorterat och fyllt lite mer än hälften av lådorna.

Sorterade lådor märkta med innehåll som "Skruv kullrig mindre", perfekt för ordning i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En innehållsförteckning på utsidan är ett måste! Annars tar man ideligen fel låda.
Arbetsbänken är full av tomma gamla lådsystem.

En rörig arbetsbänk med öppna lådor och sorterade smådelar som skruvar och spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har fått göra en kompletteringsbeställning av den mindre varianten av lådfack för att kunna ta vara på alla olika småsaker. Dom lösa insatserna är perfekt att jobba med. Det här systemet skulle jag ha satsat på för länge sedan! Siktar på att bli klar till helgen.
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Arbetsbänken är full av tomma gamla lådsystem.
Det där går inte. Du måste skaffa lämpliga lådor som du kan sortera in de gamla lådorna i. :p
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det där går inte. Du måste skaffa lämpliga lådor som du kan sortera in de gamla lådorna i. :p
En sådan STOR låda har jag redan. På den lådans etikett står det ”Bortskänkes”!
När jag är klar så lägger jag ut en lista på vad som skall bort.

Dag
 
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag har fått paket! :D
Nytt paket med två svarta byggdetaljer på tidningspapper, ScanSpeak-lådor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack Dag(y)
Mvh Samlarpådetmesta
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.