Ann-Marie Jansson skrev:
Ja juristen hade special kompetens inom servitut?
Kostade en slant för en 1 timmes info där inget nytt framkom förutom att jag fick veta att chansen var liten och att det skulle kosta mig stora belopp i arvode
Kändes som hon inte ville hjälpa till
Knepigt sånt där. Att det kostar är väl ok i sig, men då är det ju viktigt att juristen lyckas få ur en alla relevanta fakta på ett bra sätt

Hade hon exempelvis haft på sin frågelista om vederlag utgår för servitutet och ifall detta betalas korrekt så borde den enkla vägen med 14:9 JB ha slagit henne.

Min ringa erfarenhet av att anlita advokat (nu är väl det här kanske inte ens en advokat) säger mig att de kan vara extremt effektiva, men att det funkar bäst om man själv har möjlighet att lägga 3–10 gånger så mycket tid på att förbereda materialet. Men då måste man ibland också få bra frågelistor att utgå från.
 
  • Gilla
bling
  • Laddar…
Officialservitut med rätt att nyttja vatten avlopp samt väg som finns på min mark
Inget annat avtal än det som står inskrivet i fastighetshandlingen
Dåså, står det inget om delad pump, rör, strömförsörjning osv så får han väl dra egen ledning och sätta egen pump?
Forumet behöver se hela servitutstexten för att kunna hjälpa till, det är servitutets skrivelse som helt bestämmer vad som är möjligt.
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Köp en egen pump och koppla in på er vattenledning och lägg insuget lägre i brunnen än den gamla pumpen. Sen kan ju grannen köra tills den gamla pumpen suger luft och skär ihop....
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
insuget lägre i brunnen än den gamla pumpen
Vem vet, kanske insuget till den gamla pumpen går att justera lite i vertikal riktning? :cool:
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Ann-Marie Jansson skrev:
Min fastighet, jag står för elen, ledningen delar sig någonstan på min fastighet. Idag läget vet vi inte exakt Han fastighet ligger som en ö i min fastighet som är en jordbruksfastighet
Om det är en gemensamhetsanläggning ska han betala hälften av alla kostnader!!!!

Inklusive vad det kostar dig att få vatten själv när han stjäl allt!
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Som jag ser det så finns det inget krav att han ska få vattnet levererat. Endast tillgång till vattnet.
Så för att slippa betala elen så kopplar du bara hans ledning rak ner i brunnen. Dessutom sätter du hans ledning en rimligt bit ovanför ert rör. Då kan han få luft i sitt system som han själv betalar strömmen för men ni berörs inte.

Alternativ 2 är att stänga strömmen helt och när han behöver vattnen så visar du var han ska plugga I sin kabel för att få pumpen att starta.

Varför har grannen tillgång till detta "utrymme"
 
  • Gilla
Aron72 och 2 till
  • Laddar…
Ann-Marie Jansson skrev:
Grannen ska betala allt som rör det gemensamma driften underhåll/ el men vägrar betala, bestridit den faktura som tilldelats honom
Så i nuläget står jag för alla kostnader
Kronofogden nästa!
Är ju tydligen inte servitut heller utan gemensamhetsanläggning och då är det ingen tvekan om att de ska betala de kostnader som uppstår. Kronofogden är mycket snabbare än lantmäteriet, och jag undrar om de inte faktiskt skulle kunna ge dig tillstånd att stänga av grannens ledning om de finner att de missbrukar anläggningen och dessutom inte betalar för sig.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Så för att slippa betala elen så kopplar du bara hans ledning rak ner i brunnen.
Problemet är att det går EN ledning från pumpen som sedan delas "någonstans, okänt var" till två, en som går till grannen och en som går till TS.
 
Ann-Marie Jansson skrev:
Saken är den att han bestrider den faktura han fått genom sin advokat
Har du pratat med hans advokat? Man anar att han inte har varit helt ärlig mot advokaten. du behöver visa upp avtalen om Gemensamhetsanläggning och servitut för advokaten så att hen får veta att det hen hjälper din granne med är olagligt..
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Problemet är att det går EN ledning från pumpen som sedan delas "någonstans, okänt var" till två, en som går till grannen och en som går till TS.
Då är det där man får börja
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Intressant att så många säkert vet vad som gäller trots att TS inte presenterat några tydliga underlag/avtal/servitut...
 
  • Gilla
Festlund och 10 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Intressant att så många säkert vet vad som gäller trots att TS inte presenterat några tydliga underlag/avtal/servitut...
Precis, det är oerhört frustrerande att TS inte kan precisera vad det är för avtal/servitut och vad avtalet säger i detalj. Hur svårt kan det vara?
 
  • Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
T
Du har möjligtvis inte en Y-koppling och en septiktank i närheten?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Festlund och 10 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Det beror på hur servitutet är utformat. Det går förvisso att föra en diskussion, lite beroende på hur formuleringen ser ut, om rätten över huvudlaget innebär att nyttja brunnen för att fylla en pool. Att däremot sätta en maxkapacitet på exempelvis 300 liter per dag eller liknande är nog inte möjligt, återigen beror det ytterst på hur servitutet är utformat. Men en familj med låt oss säga 6 personer som gillar att duscha kommer ju inte ha några problem att göra slut på 300 liter om dagen ifall dom vill. Att duscha torde falla inom normalförbrukning och mest troligt är servitutet utformat just för att tillfredsställa normalförbrukning.
Min tanke var 300liter per kranöppning. Dvs "oändligt" med vatten men man måste hela tiden vrida på kranen. Då går det ju inte att bara öppna kranen och vänta 3 veckor tills poolen är full.
 
Av någon anledning verkar inte TS kunna eller vilja bifoga exakt text men enligt senaste så är det tydligen följande:

Officialservitut med rätt att nyttja vatten

Det ger ju mycket bättre åtgärdsmöjligheter. Som jag ser det är det entydigt TS strömanslutning. Pumpen och vattenledning fram tills det delar sig kan vara lite tvistig. Rätten att nyttja vatten bör ge grannen rätt att förlägga vattenledning samt elmatning och pump i brunnen.

TS bör redan nu själv kunna styra när pumpen får ström.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.