Äntligen molnfritt.
 
  • Skärmdump av energihanteringssystem som visar dagens produktion av solenergi med en topp mitt på dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har det vart en riktigt bra vecka, har legat mellan 40 och 57 kWh per dag dom senaste 8 dagarna. Nästan 9 timmar om dagen har jag vart helt självförsörjande på el också. Sjukt nöjd med mina solceller som presterat över förväntan, visste inte att dom var så effektiva från mitten på februari o framåt. Installerade dom i slutet på Juli så det är mitt första år nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jo, solcellerna brukar ha den högsta effekten under fina vårdagar då kalla solceller är effektivare än varma. Toppeffekterna kanske inte blir lika höga under sommaren, men räknat i kWh kan det bli mer då dagarna är längre och solen står högre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Nu har det vart en riktigt bra vecka, har legat mellan 40 och 57 kWh per dag dom senaste 8 dagarna. Nästan 9 timmar om dagen har jag vart helt självförsörjande på el också. Sjukt nöjd med mina solceller som presterat över förväntan, visste inte att dom var så effektiva från mitten på februari o framåt. Installerade dom i slutet på Juli så det är mitt första år nu.
Kan bara hålla med, men det har varit otroligt soligt också... Skönt att stiga upp kl 7 på söndag och redan ha 3,2kW som brygger morgonkaffet... :cool:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ändå rätt go känsla, att sälja överskottsproduktion nu när priserna är uppe på 4-5kr/kWh.
 
Nytt prisrekord imorgon.
914 öre / kWh ink avgifter o moms) i SE3 kl 7 till 8..

Kul iaf att det är soligt. :)

Min graf för idag. 18kWp på platt tak, Stockholm.
Graf som visar kraftproduktion från solpaneler i kW över tid, toppar vid 7,5 kW mitt på dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Solenergiproduktionsdata för mars med stapeldiagram som visar toppen 86 kWh den 30:e och totalt 1666 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mars månad har varit riktigt solig. Bästa dagen gav 86kWh i produktion. Total försäljning blev 1331kWh.
Plats: Karlstad
Anläggning: Öst - 7,6kWp, Väst 7,6kWp, Syd 7,5kWp
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
9kw typ söder, Skåne.

Känner mig rätt nöjd :heart:
 
  • Graf över daglig solenergiproduktion för mars i Skåne med totalt 1,2 MWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Blir avis på er med lutande tak...

1260kWh för mars. 18kW på platt tak, Sthlm
Mycket sol gjorde mars till en mycket bra månad.
Solcellsanläggningens dagliga produktion i kWh för mars 2022 med total produktion på 1258,07 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
anders07 och 1 till
  • Laddar…
Anläggning i väst nordväst (281 grader) 14.04 kwp
 
  • Solpanelsproduktionsdiagram för mars 2022 som visar daglig kWh-produktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
10,7kWp med öster ca. 7 kWp och resten skuggad söderläge.
972 kWh i mars!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sittställning
D dannan skrev:
Blir avis på er med lutande tak...

1260kWh för mars. 18kW på platt tak, Sthlm
Mycket sol gjorde mars till en mycket bra månad.
[bild]
Ja oh jäklar det kan jag förstå!

Vi ligger på 340watt per panel och maxet är 385 eller något sånt, så jag är rätt nöjd med prestationen.

Ligger paneler helt platt ? Kan man inte montera som i liten vinkel?
 
Sittställning Forlowt skrev:
Ja oh jäklar det kan jag förstå!

Vi ligger på 340watt per panel och maxet är 385 eller något sånt, så jag är rätt nöjd med prestationen.

Ligger paneler helt platt ? Kan man inte montera som i liten vinkel?
Dom ligger platt på taket som lutar svagt åt sydväst.
Jag kikade på en ställning för få till lutning mot syd, men haken va att då skuggar panelerna varandra. Så man åker på att ha ett större avstånd mellan dom. + Extrakostnaden för ställningen.
 
Fördelen med ett platt tak är att solceller får sol från innan kl 5 till kl 21 på kvällen mitt på sommaren.
 
Första mars för mig, kände mig skitnöjd tills svärbror i Skåne med samma storlek fast lutande tak hade mer än 1000 kwh mer än mig .

17 kwp i sydläge, ”nästan” platt tak. Sthlm.
 
  • Stapeldiagram som visar daglig energiproduktion med solpaneler i mars, med en sammanfattande cirkeldiagram för månaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.