M
Ska bli spännande att följa!
Jag byggde pool 2015 och hade berg som jag sniglade bort osv. så jag vet hur kämpigt det är.
Grannen har grå liner och jag har den klassiska medelhavsblåa, smaken är olika men själv upplever jag att den blåa ger ett mer ”poolikt” intryck, lite mer inbjudande till bad.

Min pool är till ytan samma storlek som din, dock är djupet bara 1,3m och min värmepump är på 10kW. Nu efter några år så börjar effekten avta lite och pumpen får snurra långa perioder för att hålla 32gr (jag vet att max 30 är rekomenderat för linerpool) och min pump är ändå specad för en pool som är 50% större. Nu kanske det har hänt lite saker på VP-sidan och G&J’s pumpar kanske håller en högre standard än dom importerade som poolföretagen erbjuder så det kommer säkert bli bra.

Bara en erfarenhet jag kommer ha med mig när det är dags att byta min pump.:)
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Hur mycket skiljer det totalt på höjden vid formen? Är det bara några cm skulle jag vägt in formen.
Messade markfirman och de kommer och gör om i morgon.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ska bli spännande att följa!
Jag byggde pool 2015 och hade berg som jag sniglade bort osv. så jag vet hur kämpigt det är.
Grannen har grå liner och jag har den klassiska medelhavsblåa, smaken är olika men själv upplever jag att den blåa ger ett mer ”poolikt” intryck, lite mer inbjudande till bad.

Min pool är till ytan samma storlek som din, dock är djupet bara 1,3m och min värmepump är på 10kW. Nu efter några år så börjar effekten avta lite och pumpen får snurra långa perioder för att hålla 32gr (jag vet att max 30 är rekomenderat för linerpool) och min pump är ändå specad för en pool som är 50% större. Nu kanske det har hänt lite saker på VP-sidan och G&J’s pumpar kanske håller en högre standard än dom importerade som poolföretagen erbjuder så det kommer säkert bli bra.

Bara en erfarenhet jag kommer ha med mig när det är dags att byta min pump.:)
Tack för att du delar med dig.
Hoppas verkligen inte att VP är underdimensionerad, volymmässigt ska den vara tillräcklig enl. spec. Även om just jag är en badkruka så låter iofs 32 gr ganska mastigt :D

Den kommer stå ganska nära vår altan, så vill att den ska vara så tyst som möjligt. Visserligen går ju utvecklingen framåt, och G&J håller väl hyfsad kvalitet, men ska nog ta ett snack med säljaren iaf.
 
Räknar på hur mycket betong till plattan det går åt. Poolfirman säger 4,3m3 och då har de räknat med 300L spill. De rekommendrar en platta som är 70cm större än insida pool som är 3,5m x 7m:

Poolplatta: 7,70m x 4,20m x 0,1m (1dm betong) = 3.2 m3
Teknikrum: 2,70m x 1,75m x 0,1m = 0,47 m3 (måtten från monteringsanvisning)
Totalt: ~3,7 m3 (+300L spill = 4.0m3)

De rekommenderar 300L för mycket tycker jag. Ser ni nåt jag missar?

Nu ska jag inte ha exakt de här måtten och behöver förstå. Sjunker cellplasten ihop?

Teknikrum:
Schematisk bild av rektangulärt teknikrums grund med måtten 270 cm och 175 cm markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
triumf
  • Laddar…
M
7ender 7ender skrev:
Tack för att du delar med dig.
Hoppas verkligen inte att VP är underdimensionerad, volymmässigt ska den vara tillräcklig enl. spec. Även om just jag är en badkruka så låter iofs 32 gr ganska mastigt :D

Den kommer stå ganska nära vår altan, så vill att den ska vara så tyst som möjligt. Visserligen går ju utvecklingen framåt, och G&J håller väl hyfsad kvalitet, men ska nog ta ett snack med säljaren iaf.
Jag vet inte om det är en fördel men väljer man snäppet större pump så slipper den arbeta så länge och ofta tänker jag. Grannen hade en Gullberg, lite annorlunda modell, såg ut som en fyrkantig cylinder istället för klassiska kvadratiska. Den gick jämt tyckte jag, höll i 5 år innan den byttes. Min är inne på 8’e säsongen nu, bara för att jag skriver detta så kommer den väl skära ihop i vår:D.

Jag har satt min på ett stativ, billigaste från Jula, gummitassar, och sedan 4st stödmursblock under. Placerad bredvid altanen fast på andra sidan ett dubbelsidigt plank. Hörs väldigt svagt när man sitter på altanen. Teknikgrejorna har jag satt i ett fristående förråd som jag inrett ett rum i. Isolerat alla väggar för ljudets skull. Poolpumpen står på en gjuten betongklump i förrådsrummet med gummitassar under. Hörs inte alls från utsidan.

Min pool kör jag med saltvatten och klorinator med styrning så den sköter den biten själv.
Poolen är nog det roligaste projektet jag gjort och rekomenderar verkligen folk att bygga pool om man vill investera i något till sin fastighet som sätter guldkant på tillvaron.
 
  • Gilla
varje
  • Laddar…
Formen invägd. Körde lite manuell paddning av gruset med en betongplint efteråt, får räcka.

Frigolit utlagd idag, hade två skivor för lite…fick åka och köpa mer.
En nyligen förberedd grund med utlagda frigolitskivor omgiven av grus och byggmaterial i en byggrov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I morron blir det armeringsnät.
 
  • Gilla
Ursviken och 1 till
  • Laddar…
Klart för gjutning i morgon. Har varit tvungen att vänta in lite bra väder.

Förberedd gjutform med armeringsnät för betonggjutning omgiven av sten och byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alltgarommanvill och 2 till
  • Laddar…
Fint väder, formen höll och betongen räckte…så man får vara nöjd :D

Nyutgjuten betongplatta med träformar runt i soligt väder på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alltgarommanvill och 6 till
  • Laddar…
Det ska bli minusgrader i natt, så jag lägger på en press. Ska man vattna i detta läge tro?
 
Om det blir torrt ska du vattna, förblir det fuktigt så skulle jag låta bli. Vattnandet förhindrar i första hand krympsprickor, något som inte spelar någon roll i denna tillämpning.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Ja det har redan blivit lite krymsprickor. I vilket fall vattnade jag lite innan jag täckte med dubbla pressar inför en kylig natt.
 
Påskhelgens aktiviteter:
avformning, slipning, spackling, slipning igen. Min slodning lämnade en del övrigt att önska får jag erkänna.
Person på en byggarbetsplats med avformade betongplattor, verktyg och byggmaterial omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Köpte armeringsjärn, sjukt dyrt nu. Måste ha gått upp 100% på kort tid. Tog in några offerter, lokala bygghandeln ville ha 23’ för 95 st 6m 12mm. Hittade för 17’ på nätet inkl. frakt.

I höstas fick jag en offert på hela poolen, och då var posten armering på 9.500 kr.
 
La ut 2 lager i kväll för att kontrollmäta och checka att allt hänger ihop inför att de limmas.

Mätte ut och borrade hålen för vertikal armering.

Grund av isolerblock förberedd med borrade hål och armeringsjärn, med verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Svein H och 2 till
  • Laddar…
Visa bilaga 604814[/QUOTE]
7ender 7ender skrev:
Köpte armeringsjärn, sjukt dyrt nu. Måste ha gått upp 100% på kort tid. Tog in några offerter, lokala bygghandeln ville ha 23’ för 95 st 6m 12mm. Hittade för 17’ på nätet inkl. frakt.

I höstas fick jag en offert på hela poolen, och då var posten armering på 9.500 kr.
12800kr fick jag som offert för min 4x8 pool (110 armeringsjärn). Levererades för 1 månad sen. Men då fick jag hämta själv på Beijer.

16600 kr kostar det på armeringdirekt för dig - så det finns lite billigare på nätet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.