K Kipa skrev:
Halloj,

Alldeles strax så anländer Festfloor Go kiten hem (totalt för 40m2) och det ska i vår microcementas köksgolv och hall.Det blir ju ganska stora ytor, är det någon som har bra tips på vilka verktyg som är att rekommendera?
Rejält med slippapper!
Men om du är bra på att spackla ut det så behövs det mindre.
Inte precis verktyg men kan verkligen rekommendera att spä ut microcementen med så mycket vatten som det tillåter, ju mer lättflytande ju lättare/bättre att spackla ut det.
 
J J-O skrev:
Rejält med slippapper!
Men om du är bra på att spackla ut det så behövs det mindre.
Inte precis verktyg men kan verkligen rekommendera att spä ut microcementen med så mycket vatten som det tillåter, ju mer lättflytande ju lättare/bättre att spackla ut det.
Jo jag har förstått att man kan spä och att det är fördelaktigt när det är så stora ytor. Får fråga Festfloor vad som är brukligt.
Vad är det för slippapper man ska ha? Har en väggslip jag tänkte använda mig av, kan det vara en bra idé eller bör man ha något mindre/större?
 
Blir ytan helt tät? Har en undersida på en trapp som jag hade velat ha vit men översidan blir tät så undersidan borde nog kunna "andas"
 
K Kipa skrev:
Jo jag har förstått att man kan spä och att det är fördelaktigt när det är så stora ytor. Får fråga Festfloor vad som är brukligt.
Vad är det för slippapper man ska ha? Har en väggslip jag tänkte använda mig av, kan det vara en bra idé eller bör man ha något mindre/större?
Excenterslip skulle jag säga, gärna med dammsugare påkopplad om möjligt. Jag körde 40 papper först och sen avslutade med 80-100. Beror lite på vad du vill ha för finish. De går igen ganska fort, så köp rejält med papper.

nino nino skrev:
Blir ytan helt tät? Har en undersida på en trapp som jag hade velat ha vit men översidan blir tät så undersidan borde nog kunna "andas"
Ja, ytan blir helt tät, så det är nog bra om du lämnar öppet under.
 
Redigerat:
Det börjar ju bra, undrar om det är ett omen.
 
  • Vält färgburk med utspilld grå färg på en pallbredvid intakta färgburkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj, levererar de med helikopter:surprised:;)
 
Oj:surprised:

När jag fick min beställning var alla hinkar både inplastade och locken förslutna med silvertejp.
 
Ja jag måste säga att emballaget var lite bristfälligt. Endast sån mjuk svart plast
 
Mina kom också i väldigt väl tejpade hinkar. Men välter man pallen eller kör på med en gaffeltruck så hjälper det knappast. :)

Köpte verktyg från dem. Festfloor Go som jag använde ska om jag minns rätt användas som den är men jag tyckte det var lättjobbat.
 
Totalt 35 m2, mycket att slipa :crysmile: Renoveringsprojekt med tomma rum och en parkettslipmaskin på ett grått betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Signific och 8 till
  • Laddar…
Hej på er!

Mycket inspiration man får av er här i tråden! Har ett gäng frågor angående microcement som jag hoppas någon av er har möjlighet att besvara, har scrollat igenom men inte lyckats hitta några svar ännu.

1. Vart köper ni microcementen ifrån? Är det denna hemsidan https://www.festfloor.eu/ ? Jag har tittat lite på Design By Cement som numera säljs på Bauhaus, men tycker prislappen är ganska saftig. Vet ni annars om det går att köpa på plats i Polen? Har en vän som är där titt som tätt så hade isåfall löst sig smidigt med leverans.

2. Hur går det till vid nya badrum där applicering sker direkt på tätskiktet? Har läst att man ska bredspackla med kakelfix på våtrumsfolien först, men är detta nödvändigt eller kan man bara primea och köra på direkt med microcementen?

3. Går det att köpa större kvantitet än 10m2? Lär behöva runt 75kvm totalt. Och vilken kulör tror ni är mest "betonglik"? Har ett synligt betonggolv som jag gärna vill efterlikna i badrummet.

Vore tacksam för alla svar ni kan tänkas ha!
 
  • Gilla
DjuDju
  • Laddar…
1. Hemsida korrekt (där jag köpte iaf)
2. Vet ej, om man kör med primer och glasfiberväv känns det lite overkill att bredspackla?
3. Vi körde en mörk betonglikfärg. Kanske går att få hem prover från Festfloor för att matcha?

T Ted Hörman skrev:
Hej på er!

Mycket inspiration man får av er här i tråden! Har ett gäng frågor angående microcement som jag hoppas någon av er har möjlighet att besvara, har scrollat igenom men inte lyckats hitta några svar ännu.

1. Vart köper ni microcementen ifrån? Är det denna hemsidan [länk] ? Jag har tittat lite på Design By Cement som numera säljs på Bauhaus, men tycker prislappen är ganska saftig. Vet ni annars om det går att köpa på plats i Polen? Har en vän som är där titt som tätt så hade isåfall löst sig smidigt med leverans.

2. Hur går det till vid nya badrum där applicering sker direkt på tätskiktet? Har läst att man ska bredspackla med kakelfix på våtrumsfolien först, men är detta nödvändigt eller kan man bara primea och köra på direkt med microcementen?

3. Går det att köpa större kvantitet än 10m2? Lär behöva runt 75kvm totalt. Och vilken kulör tror ni är mest "betonglik"? Har ett synligt betonggolv som jag gärna vill efterlikna i badrummet.

Vore tacksam för alla svar ni kan tänkas ha!
T Ted Hörman skrev:
Hej på er!

Mycket inspiration man får av er här i tråden! Har ett gäng frågor angående microcement som jag hoppas någon av er har möjlighet att besvara, har scrollat igenom men inte lyckats hitta några svar ännu.

1. Vart köper ni microcementen ifrån? Är det denna hemsidan [länk] ? Jag har tittat lite på Design By Cement som numera säljs på Bauhaus, men tycker prislappen är ganska saftig. Vet ni annars om det går att köpa på plats i Polen? Har en vän som är där titt som tätt så hade isåfall löst sig smidigt med leverans.

2. Hur går det till vid nya badrum där applicering sker direkt på tätskiktet? Har läst att man ska bredspackla med kakelfix på våtrumsfolien först, men är detta nödvändigt eller kan man bara primea och köra på direkt med microcementen?

3. Går det att köpa större kvantitet än 10m2? Lär behöva runt 75kvm totalt. Och vilken kulör tror ni är mest "betonglik"? Har ett synligt betonggolv som jag gärna vill efterlikna i badrummet.

Vore tacksam för alla svar ni kan tänkas ha!
 
Kolla med Festfloor om du har frågor, de svarade snabbt på mina.
 
Oj tack för snabba svar! Får slänga iväg ett meddelande till festfloor och kolla mer med dem. Tyckte ni att mängden cement stämde överens med förbrukningen? Eller gick det åt mer än vad ni räknat med? Tänker om man ska ta höjd för det vid beställning isåfall. Vad kostade leveransen för er?
 
För vår del tog ”reinforcement / primer” slut och räckte inte riktigt. Så vi använde nog lite mycket. Däremot fick vi en 5 kg hink över med Festfloor Go (själva nyansen).

Frakt gick på 150 EUR för 30 kvm.

T Ted Hörman skrev:
Oj tack för snabba svar! Får slänga iväg ett meddelande till festfloor och kolla mer med dem. Tyckte ni att mängden cement stämde överens med förbrukningen? Eller gick det åt mer än vad ni räknat med? Tänker om man ska ta höjd för det vid beställning isåfall. Vad kostade leveransen för er?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.