Fairlane Fairlane skrev:
Hur stor gruppen är har jag ingen aning om, men jag har läst åtminstone ett antal personer här på ByggaHus som har åsikten att enbil inte är en riktig bil. Sitter de i styrelsen så lär det inte underlätta iallafall om några medlemmar är intresserade av laddmöjligheter.
Det låter ändå som du har fördomar....
Hur många har sagt att elbilarna inte är riktiga bilar? Och hur många tolkar du?
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Fairlane Fairlane skrev:
Hur stor gruppen är har jag ingen aning om, men jag har läst åtminstone ett antal personer här på ByggaHus som har åsikten att enbil inte är en riktig bil. Sitter de i styrelsen så lär det inte underlätta iallafall om några medlemmar är intresserade av laddmöjligheter.
Luktar halmgubbe.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänkte först svara lite längre på det du skrivit tidigare, men när jag ser detta så inser jag att du är en av dessa som inte ens anser att en elbil är en riktigt bil, då är det såklart som att diskutera med en vägg.
Det är väl mer för att kontrastera mot alla öknamn som elbilskyrkan ger till bensin och dieselbilar, som trots altl är den dominerande formen av bil idag.

En liten sak dock och det är att om några intressenter inte bjuder på en lägenhet eller ett hus för att det saknas något som önskas, det kan vara bredband, det kan vara laddare idag, eller åtminstone inom 5 år, ja då kan det innebära att värdet på lägenheten/huset blir klart lägre än det varit annars. Det kan vara skillnaden mellan en och två budgivare och det kan röra sig om mycket pengar för en säljare.
Det kan också vara exakt NOLL skillnad om intressenterna inte har nån nytta av brfedbandet/laddmöjligheter/whatever.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
@GlennB, nu är du ute och vevar mot en halmgubbe, utöver att du bytt fot om vad som är kostnadsdrivande. Nedan skrev jag uttryckligen, och nu låtsas du två inlägg senare som om jag inte tar hänsyn till att en installation kostar, samtidigt som du själv frångått att det skulle vara debiteringssystemet som är dyrt. Naturligtvis kostar installationen, och i vissa fall mer än andra.
Va ?

Jag har väl hela tiden hävdat att det ofta är dyrt i helhet, BÅDE installation och ett eventuellt debiteringsystem, var säger jag nåt annat ?

Jag börjar dock förstå elbilsägarna i ditt exempel, vare sig de finns i verkligheten eller ej. Har man en kverulerande styrelse med folk som hatar/föraktar/är rädda för elbilar så är det lätt att misstro att den anstränger sig för att få fram ett bra och kostnadseffektivt förslag för en bra installation.
Men skärp dej, du tog upp halmgubbar förut, det är ju exakt vad du gör här, du hittar först på fantasier om att det beror på att styrelsen "hatar elbilar", och sen försöker du bygga argumentation på det på det påhittade påståendet, löjligt dålig argumentationsteknik.

Det kanske snarare berodde på att styrelsen såg till ALLAS bästa och inte tyckte alla skulle betala för något som bara ett fåtal ville ha ? ..Du tycker inte det låter mer troligt ?

Då handlar det dock inte om att inte vilja stå för sin del av installationen, utan om att något som i de flesta BRF:er kan fås för ett antal hundralappar i månaden eller något tiotusental kronor i engångskostnad skulle dra iväg till hundratusentals kronor.
Pratar vi nybyggnation eller efterinstallation ? ..För det är nog oerhört svårt att få en efterinstallation till citat: "något tiotusental kronor", har du några som helst referenser till det ?

Bara att behöva riva upp och återställa en asfaltsbeläggning för att dra kabel (om det behövs) kostar gärna hundratusentals kronor redan där, och då har vi inte ens börjat med eldragningen, materialkostnaden eller ett eventuellt debiteringssystem och all påföljande administration. (fast den kostnaden kan man nog lämpa över på användarna, även om det lär bli ett väldans gnällande)

Så problemet i ditt exempel är nog inte elbilsbilisterna, utan att de bor i en illa skött förening.
Sluta bygga halmgubbar, vad vet du om den föreningen ? problemet är väl snarare människor som tycker att andra ska betala för det som bara gynnar dom själva.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Så laddmöjlighet är intressant om den garanteras till alla men inte annars. Märkligt synsätt.
Läste du inte vad jag skrev, eller förstod du det inte ?

Om det är som i lägenheten där jag bodde innan med ~10 års kö för att få en parkeringsplats så kommer ju givetvis inte den som är spekulant på en lähgenhet att tycka det är en så stor fördel om det finns laddstolpar vid dessa - eftersom han ändå inte kommer att få nån parkeringsplats inom rimlig tid.

Alltså kommer inte priset påverkas nämnnvärt.

Det finns ju ställen där varje lägenhet har en garanterad parkeringsplats som man får hyra om man vill, då blir det ju givetvis mer attraktivt för bilägare i allmänhet, och om det nu finns laddstolpe - för elbilsägare i synnerhet då man kan få en plats samma dag som man flyttar in om man vill.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Jag har väl hela tiden hävdat att det ofta är dyrt i helhet, BÅDE installation och ett eventuellt debiteringsystem, var säger jag nåt annat ?
Nej, det tycker jag inte, och det är väl bara för var och en att gå tillbaka i den här diskussionen och döma själv. Men visst, man kan och behöver inte skriva allt jämnt, så låt oss säga att du tror att allt med elinstallationer för bilar är dyrt. Jag håller inte med och har visat exempel på motsatsen ovan.

GlennB GlennB skrev:
Men skärp dej, du tog upp halmgubbar förut, det är ju exakt vad du gör här, du hittar först på fantasier om att det beror på att styrelsen "hatar elbilar", och sen försöker du bygga argumentation på det på det påhittade påståendet, löjligt dålig argumentationsteknik.
Eftersom att du har ett fiktivt eller i alla fall ostyrkt exempel är det ju svårt att utgå från fakta i diskussionen. Hade du haft riktiga siffror från ett faktiskt exempel hade ingen av oss behövt gissa.

GlennB GlennB skrev:
Det kanske snarare berodde på att styrelsen såg till ALLAS bästa och inte tyckte alla skulle betala för något som bara ett fåtal ville ha ? ..Du tycker inte det låter mer troligt ?
Nej, eftersom att siffrorna verkar så uppblåsta.

GlennB GlennB skrev:
Pratar vi nybyggnation eller efterinstallation ? ..För det är nog oerhört svårt att få en efterinstallation till citat: "något tiotusental kronor", har du några som helst referenser till det ?
Ja, jag har ovan exempelvis exemplifierat med hur läget är i min egen förening. Men det är i garage, så förutsättningarna är gynnsammare. Att det skulle gå från något eller några tiotusen till det tiodubbla för att det är utomhus antyder dock som sagt dålig förvaltning.

Kanske har någon annan erfarenhet av utomhusladdplatser i BRF. De är trots allt inte direkt ovanliga och är ju installationsmässigt mer eller mindre motsvarande motorvärmaruttag i hårdvara, något som är väldigt vanligt i stora delar av landet.

GlennB GlennB skrev:
Bara att behöva riva upp och återställa en asfaltsbeläggning för att dra kabel (om det behövs) kostar gärna hundratusentals kronor redan där, och då har vi inte ens börjat med eldragningen, materialkostnaden eller ett eventuellt debiteringssystem och all påföljande administration. (fast den kostnaden kan man nog lämpa över på användarna, även om det lär bli ett väldans gnällande)
Per plats? Kom igen! Du måste ju själv inse att du bollar med orimliga siffror. Och nej, jag tror som sagt inte på din gnällkomponent avseende användarna, inte heller har du styrkt den på något vis.

GlennB GlennB skrev:
Sluta bygga halmgubbar, vad vet du om den föreningen ? problemet är väl snarare människor som tycker att andra ska betala för det som bara gynnar dom själva.
Jag vet som sagt inget om den föreningen, inte ens om den finns. Och jag misstänker fortfarande att din kunskap om den är ungefär lika grund, om den nu finns. Hade det varit som du skriver hade jag hållit med om det sista, men jag tror inte på det och i den mån det ändå skulle vara sant för någon enstaka person så säger min faktiska erfarenhet att det är ett undantag.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det låter ändå som du har fördomar....
Hur många har sagt att elbilarna inte är riktiga bilar? Och hur många tolkar du?
I inlägg #392 skriver ju GlennB om riktiga bilar och syftar då inte direkt på en elbil.
Lite kul att just han gör tumme upp på detta.
Jag har sett ett antal till med den inställningen här på forumet. Exakt hur många vet jag inte, kanske 5. Jag tror inte det är de enda heller.
För ett tag sen var det någon som ondgjorde sig över att samfälligheten funderade på elbilsladdare. Det finns alla anledning att kunna bli upprörd över det , till exempel att man inte följer ändamålet för samfällighetsföreningen, men här var det en kommentar i stil med "riktiga bilar går på bensin eller diesel!" så det var därför det var fel med laddstationer.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Fairlane
GlennB GlennB skrev:
Det är väl mer för att kontrastera mot alla öknamn som elbilskyrkan ger till bensin och dieselbilar, som trots altl är den dominerande formen av bil idag.
Jaha, du sänker dig alltså vara till samma nivå och så fick du in en gliring till här.

GlennB GlennB skrev:
Det kan också vara exakt NOLL skillnad om intressenterna inte har nån nytta av brfedbandet/laddmöjligheter/whatever.
Ja om tillräckligt många är ointresserade av bredband/laddmöjligheter etc så spelar det ingen roll såklart, men tappar man för många intressenter påverkar det priset, det är givet. Att många inte har behov av att ladda bil idag är sant, men fler och fler nya bilar kan laddas så om 5-10 år är det nog betydligt vanligare. Jag tror det finns köpare av bostäder som funderar över sina behov några år framåt innan de köper, men jag kan ha fel.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
I inlägg #392 skriver ju GlennB om riktiga bilar och syftar då inte direkt på en elbil.
Lite kul att just han gör tumme upp på detta.
Jag har sett ett antal till med den inställningen här på forumet. Exakt hur många vet jag inte, kanske 5. Jag tror inte det är de enda heller.
För ett tag sen var det någon som ondgjorde sig över att samfälligheten funderade på elbilsladdare. Det finns alla anledning att kunna bli upprörd över det , till exempel att man inte följer ändamålet för samfällighetsföreningen, men här var det en kommentar i stil med "riktiga bilar går på bensin eller diesel!" så det var därför det var fel med laddstationer.
Tja, med tanke på att många som har elbi, tillhör egen sekt. Då förstår jag din reaktion.
Det är.känsligt att någon pratar illa om det man själv avgudar.
Men det är ofta som man pratar negativt om bensinbilarna. Men religion eller inte. Varför är det så jobbigt att någon säger att elbil inte är en riktig bi
 
Alfredo Alfredo skrev:
Detta är en lika självklar sanning som att det är inte regeringen som har makten i Sverige utan medborgarna.
Fast det där är ju verkligen inte samma sak. I en bostadsrättsförening, liksom de flesta andra föreningar, är demokratin direkt. Det är medlemmarna som bestämmer vad som skall göras. Styrelsen fattar en del beslut men någon "makt" utanför vad medlemmarna direkt har beslutat har den inte.
I en representativ demokrati väljer vi en riksdag som utser en regering. Det är faktiskt en helt annan sak.
Alfredo Alfredo skrev:
Trots detta tror jag du kan hitta en och annan medborgare som känner sig överkörd av regeringen och andra "beslutsfattare".
Ja, majoriteten "vinner" i nationen och även i en förening. Det 51% vill övertrumfar det 49% vill så är man oförsiktig är hälften nöjda och andra hälften "överkörda".
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är jag väl medveten om. Jag har suttit i rätt många styrelser, har varit med på massor med årsmöten i olika föreningar etc och det är nästan alltid så att om styrelsen är motståndare så är det svårt att få något utfört då den stora massan inte orkar pallra sig iväg till ett årsmöte.
VI skall väl kanske inte mäta erfarenheter och "många" ger, liksom "massor av", inget stöd för något alls. Min erfarenhet, efter att ha suttit i "många" styrelser och gått på "massor av" årsmöten och föreningsstämmor, varav jag har lett åtskilliga är att en styrelse aldrig kan "vinna" över majoriteten i en förening. Om denna majoritet inte ens skriver förslagen eller kommer till årsmötet/föreningsstämman så kan du knappast skylla styrelsen för det.
Fairlane Fairlane skrev:
Styrelsen kan agera på beslut från stämman, men har också en möjlighet att lägga propositioner till stämman och en sådan skulle kunna vara att skaffa laddplatser, givetvis med någon form av kalkyl så att medlemmarna har något att ta ställning till.

Består styrelse av folk som inte anser att elbilar är riktiga bilar kör det aldrig ske.
Om en förening väljer en styrelse som inte representerar föreningens vilja och sedan inte själv lägger förslagen till beslut man vill att föreningen skall fatta så är det väl inte styrelsens fel.

Jag har själv kört över många styrelser men det är klart att det är ett jobb. Man måste lägga förslag som går att genomföra och gärna sådana som en styrelse inte automatiskt kan rekommendera avslag på. Många styrelser gör det senare, inte för att de t.ex. skulle vara emot elbilar utan för att förslagen till beslut ofta är ogenomförbara.

Men - får man inte som man vill i en förening är det mest trams att skylla styrelsen för det. Om det finns möjlighet att bygga laddplatser och om en majoritet av föreningen vill ha laddplatser och är beredda att betala för det så kommer laddplatserna att byggas.
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja, med tanke på att många som har elbi, tillhör egen sekt. Då förstår jag din reaktion.
Det är.känsligt att någon pratar illa om det man själv avgudar.
Men det är ofta som man pratar negativt om bensinbilarna. Men religion eller inte. Varför är det så jobbigt att någon säger att elbil inte är en riktig bi
Jag kanske ska vara tydlig med att jag inte har någon elbil, inte ens hybridbil har jag, så jag har inget behov av att ladda någon bil, så det är ingen religion för mig.

Jag tycker inte det är jobbigt att någon säger att en elbil inte är en riktig bil, men det säger något om vad den personen har för åsikter om elbilar. Diskussioner blir oftast meningslösa eftersom personen gärna bara letar problem och väljer sämsta och dyraste fallet för att personen helt enkelt inte vill hitta lösningar.

Visst klagas det på bensin- och dieselbilar också, men åtminstone så ser inte jag samma påhittade fakta för att förtala dessa. Det talas om dieselbilar som luktar (vilket är helt sant för många, även relativt nya), att bensin/dieselbilar låter, vilket också är sant etc.

Elbilar däremot får klagomål som:
  • Ingen riktig bil
  • Ligger längst fram i köer och kör långsamt för att inte få slut på el (jag hamnar nästan dagligen bakom folk som kör 55-60 på en 70-väg häromkring och det är inte elbilar)
  • Kör man elbil riskerar man frysa ihjäl om det blir stopp och man har dåligt laddat (samma sak gäller väl om man inte tankat sin ICE-bil)
  • Elbilar självantänder (i verkligheten brinner ICE-bilar mycket mer i förhållande till andelen)
Dvs för mig är det ointressant att tala elbilsfrågor med någon som har en inställning att elbilar vara är ett stort problem. På samma sätt är det ointressant att tala med ögon som är fanatisk åt andra hållet också.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja, med tanke på att många som har elbi, tillhör egen sekt. Då förstår jag din reaktion.
Det är.känsligt att någon pratar illa om det man själv avgudar.
Jag tror ärligt talat att det är fler avgasbilsförare än elbilsförare som har en överdriven passion för sina bilar.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Men religion eller inte. Varför är det så jobbigt att någon säger att elbil inte är en riktig bi
Det är mer patetiskt eller fånigt än jobbigt. En rimligare fråga är nog varför det är så jobbigt för några få att vissa av oss ser avgasbilar som något omodernt som är på väg till historiens skräphög, eller bara ser elbilar som ett alternativ.

Fast förmodligen är båda sortens frågor sandlådetrams. De flesta är helt ointresserade av extrempositionerna och mer intresserade av vad respektive bil kan ge dem. Där är avgasbilarnas förmågor och oförmågor kända, medan många fortfarande vet rätt lite om elbilar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
VI skall väl kanske inte mäta erfarenheter och "många" ger, liksom "massor av", inget stöd för något alls. Min erfarenhet, efter att ha suttit i "många" styrelser och gått på "massor av" årsmöten och föreningsstämmor, varav jag har lett åtskilliga är att en styrelse aldrig kan "vinna" över majoriteten i en förening. Om denna majoritet inte ens skriver förslagen eller kommer till årsmötet/föreningsstämman så kan du knappast skylla styrelsen för det.

Om en förening väljer en styrelse som inte representerar föreningens vilja och sedan inte själv lägger förslagen till beslut man vill att föreningen skall fatta så är det väl inte styrelsens fel.

Jag har själv kört över många styrelser men det är klart att det är ett jobb. Man måste lägga förslag som går att genomföra och gärna sådana som en styrelse inte automatiskt kan rekommendera avslag på. Många styrelser gör det senare, inte för att de t.ex. skulle vara emot elbilar utan för att förslagen till beslut ofta är ogenomförbara.

Men - får man inte som man vill i en förening är det mest trams att skylla styrelsen för det. Om det finns möjlighet att bygga laddplatser och om en majoritet av föreningen vill ha laddplatser och är beredda att betala för det så kommer laddplatserna att byggas.
Jag skyller inte på styrelsen att folk inte tar sig till årsmöten eller att man inte får som man vill. Jag konstaterar bara att det är så i de flesta föreningar att det är få som dyker upp på årsmöten och det är få som är beredda att arbeta själva i styrelsen.

Däremot är det jobbigt att kämpa mot en styrelse som består av en eller flera högljudda ledamöter som har en fientlig inställning till något som jag eller andra tycker är bra. Många medlemmar orkar inte stå emot, de orkar inte ens ta sig till årsmötet (nej, återigen, det är inte styrelsens fel).

Ska jag välja att köpa lägenhet i en BRF, och väljer mellan olika alternativ så väljer jag bort vissa föreningar helt enkelt och är jag ensam om det så påverkas inte priserna, men tänker fler likadant så blir det påverkan på priset.
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
@
Kan bara konstatera att jag är glad att jag inte bor i någon bostadsrättsförening. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.