HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[länk]
Vi får se vad det går för!
 
Fint radhus men något helt annat, här är det ju faktiskt ett funktionellt radhus man får och dessutom i det fruktansvärt dyra Äppelviken, kan väl vara det kanske dyraste området i stockholm om man ser till villor/radhus
 
jag har aldrig förstått vitsen med radhus i sverige man förstår varför england holland är poppis för bristen av mark men sverige har ju inte den bristen att man måste bygga ihop husen för dom extra meterna mark man sparar
 
M maria01 skrev:
jag har aldrig förstått vitsen med radhus i sverige man förstår varför england holland är poppis för bristen av mark men sverige har ju inte den bristen att man måste bygga ihop husen för dom extra meterna mark man sparar
Man spar en hel del energi för uppvärmning samt att byggkostnaden är lägre.
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Man spar en hel del energi för uppvärmning samt att byggkostnaden är lägre.
2 x så hög energibesparing när man har granne nere och ovan.
Lägre installations kostnader, beträffande el, vvs, trapphus, källare, yttertak, mm.
Det finns ett ämne som heter fastighetsekonomi, kapitlet bygg-, fastighetsunderhåll.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Man spar en hel del energi för uppvärmning samt att byggkostnaden är lägre.
inte så mycket dok att jag skulle väga det mott det negativa
 
A
M maria01 skrev:
inte så mycket dok att jag skulle väga det mott det negativa
Du kanske kan utveckla dina tankar om ett gott boende?
Radhusen, flerfamiljshusen verkar inte din grej.
 
M maria01 skrev:
jag har aldrig förstått vitsen med radhus i sverige man förstår varför england holland är poppis för bristen av mark men sverige har ju inte den bristen att man måste bygga ihop husen för dom extra meterna mark man sparar
Fast de flesta radhusen ligger ju inom stadskärnan. I de flesta städer finns det inte tomter att bygga på utan då får man söka sig utanför staden vilket inte passar alla. Och bortsett från svindyra radhus som det i Husdrömmar så är det faktiskt betydligt billigare att köpa ett radhus än att bygga ett hus.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Fast de flesta radhusen ligger ju inom stadskärnan. I de flesta städer finns det inte tomter att bygga på utan då får man söka sig utanför staden vilket inte passar alla. Och bortsett från svindyra radhus som det i Husdrömmar så är det faktiskt betydligt billigare att köpa ett radhus än att bygga ett hus.
byggs många utanför stadskärnan med
 
Sverige är självklart inte lika tätbebyggt som England eller Holland men behovet av bostäder är främst koncentrerat till storstadsområdena och där är det inte ekonomiskt att i större skala bygga bostäder med i huvudsak villor utan det behövs mer förtätning.

Jag tror nog att en väldigt stor del av bostadskonsumenterna helst skulle vilja ha en villa men i slutändan så ska man ha råd med det också och det är att faktum att radhus är ett billigare boende än villa både i inköp och driftskostnad…
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Excel
Blev lite förvånad att de beställda betongbil till den lilla ytan. Borde gått bra att gjuta med eps själv och sedan flytspacklat, även det själv?
 
L Liljeros skrev:
Sverige är självklart inte lika tätbebyggt som England eller Holland men behovet av bostäder är främst koncentrerat till storstadsområdena och där är det inte ekonomiskt att i större skala bygga bostäder med i huvudsak villor utan det behövs mer förtätning.

Jag tror nog att en väldigt stor del av bostadskonsumenterna helst skulle vilja ha en villa men i slutändan så ska man ha råd med det också och det är att faktum att radhus är ett billigare boende än villa både i inköp och driftskostnad…
jag tror mer på lägenheter då höghus
 
M maria01 skrev:
jag tror mer på lägenheter då höghus
uppenbarligen finns en ganska stor marknad för radhus…
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fantastiskt vackert radhus! Programmet var intressant men lämnade många frågor obesvarade eller vagt vidrörda, särskilt för mig som står inför en liknande källarrenovering och lusläser trådar på sidan här för att kunna diskutera olika valmöjligheter med hantverkare.
- Hur mycket isolering lades ned och vilken
sort?
- Hur blev innertaket i färdigt skick egentligen? Får pausa och kolla men kunde med fördel berörts. Regla upp nytt innertak stjäl ju plats igen så det var nog inte valet.
- De fantastiska fönsterpartierna inomhus, hur beställdes och monterades dem?
- Uppmurningen av kakelugnen, och inköpet dessförinnan, snacka om glädjen när det köpet gick i lås :)
- Platsbyggda förvaringen i sovrummet, hur gjordes den och i vilket material?

Kanske bidrog den korta renoveringstiden till att allt inte hann dokumenteras men jag vill gärna veta mer om detta drömhus :) Wow!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.