Kontakta mäklarförbundet de har gratis rådgivning för oss konsumenter. Själv fick jag bra råd där när köpare av lägenhet ville komma och kontrollera lägenhet innan tillträdet trots hen varit där totalt 4 ggr tidigare. Ville byta diskmaskin innan tillträde, ta dit grejer osv. Försökte pruta efter kontraktsskrivning men innan tillträde. Här behövs proffsråd. Så tråkigt att man utnyttjas för man är vänlig att låna ut nycklar, hoppas du fått tillbaka dem för nu har de väl mätt färdigt.
 
  • Gilla
Bullmorsa och 1 till
  • Laddar…
T Truckfighter skrev:
han hade öppnat upp och gjort det jättefint. Huset är nog värt mer redan nu

T Truckfighter skrev:
Vad som inte nämnts och kanske är värt är att köparen och mäklaren är visst bekanta och köparen gav ett bud bara nån dag efter vårt möte med mäklaren och ”vann” innan budgivning där mäklaren smörade att de var ett bra pris för det skicket och att de var en bra familj osv. Så antagligen är det en grej de kommit överens om och mäklaren tipsade om huset. Men bygget är stoppat sen förra helgen och det går igenom nu i veckan så det är väl bara bita i det sura äpplet antar jag.
Vill iaf tacka för all hjälp och information!
Uppdaterar i tråden framöver hur det slutat
Tycker det låter som ett upplägg där huset ska renoveras mer eller mindre och mer eller mindre seriöst och sedan säljas vidare med förtjänst. Smyga sig in så fort som möjligt, för att slippa ligga ute med pengar.
 
T Truckfighter skrev:
Var där igår och de hade rivit ut nästan 2/3 delar av huset redan, väggar, tak, golv och dragit ny el mm.
Inte bara 2 väggar som han sa i telefon och måste tagit längre tid än 2v…
Dragit upp termometern från 11 till 23grader. Men säger att han inte har rört den.
Riktigt liten mytoman alltså!

Kan man inte sätta dit han på något sätt?!
Du kan enkelt se elförbrukningen per dag/timme hos Elnätsägaren. Du kan även få spotpriset av dom om ni inte har låst priset. Snittpris inkl elnät ligger på minst 2,10 kr kWh.
 
  • Gilla
Truckfighter
  • Laddar…
Köparens agerande är självsvåldigt och anmärkningsvärt och mycket talar för att det är en skummis tyvärr. Som flera skrivit ansvarar fastighetsägaren för fastigheten om det skulle brinna, bli vattenskada etc. Faktum är att du också är byggherre och ansvarig för de som renoverar. Skulle någon såga av sig fingret är alltså dödsboet ersättningsskyldigt. Om mäklaren och köparen är bekanta, som du skriver, finns det goda skäl att undersöka om du verkligen fått bästa pris för fastigheten (det har du troligen inte). Jag rekommenderar att du vänder dig till Mäklarsamfundet för att ta reda på hur du ska gå vidare. Förmodligen behöver du polisanmäla. Inte för att du ska få nån slags kompensation, utan för att du ska kunna visa att du inte gett medgivande till renoveringen.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Mikael_L
TS måste enligt min mening först av allt bestämma sig för vad som är viktigast, sätta en prioriteringsordning på de olika frågorna för att sen lägga mest krut på det som är viktigast.
Saker som :
* Få köparen till en brottsutredning - gör en polisanmälan.
* Få betalt för elen - ställ någon sorts legala krav, som sen trissas upp med kronofogde och sen tingsrätten.
* Få mäklaren fälld - anmäl till deras kontrollinstanser
* Få husaffären klar - jobba med att försöka få tillträdet tidigare, jobba med att köparen inte ska börja krångla.
* Säkra pengarna - är huset mer eller mindre värt nu? DÅ kan man antingen försöka häva eller få affären klar.
* Själv riskera bli åtalad - stjäl hantverkarnas verktyg och material
* Försöka tjäna någon liten oförutsedd hacka - Kräv något belopp och hota med något (t.ex. polisanmälan)
* Försöka behålla huset nu - försök häva köpet
osv

Själv skulle jag prioritera att få affärer i hamn så fort som möjligt samt skydda de stora pengarna, jag anser att detta hör ihop dessutom.
Jag skulle inte löjla mig med polisanmälningar och bråka om elräkningar då halva husets värde och ev många månaders arbete för att reda ut allt ligger i andra vågskålen.
 
  • Gilla
Zodde och 7 till
  • Laddar…
Om jag har hantverkare hemma eller en kompis som hjälper mig att snickra som blir skadad inte åker jag då på skadestånd/ersättning eller?
Är det en firma så har väl den firman försäkringar (får man anta) och är det en kompis så har väl han en hemförsäkring/sjuk olycksfall (troligtvis)
 
Sen elen, ja vad kan det kosta? Nån 1000 lapp, kanske inte så mycket att bråka om?
Men jag vet ju inte var huset finns eller vad det kostade
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Ett tips, ring el-leverantören och stäng av elen på direkten, går att pausa tills nya abonnenten tillträder.
Ett uselt råd när det fortfarande är rejält med minusgrader på nätterna i stors delar av landet. Sådant kan kosta någon i TS position betydande summor om rör fryser sönder.
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
B
Viktigt att tänka på vad som sker om t ex köparen avlider eller kommer på obestånd och inte kan fullfölja köpet. Då står ni där med en husaffär som inte kan slutföras samt att det inte längre finns ett ”helt” hus att sälja vidare. Väldigt få är intresserade av att köpa något som är förstört så som du beskrivit, om inte annat kommer ev köpare att kräva en massa klausuler inför köpet. Vilket troligen kommer att innebära ett lägre försäljningspris.

Jag tycker ni ska kontakta Mäklarsamfundet och kolla vilka regler som gäller. En mäklare ska ju jobba för både köpare och säljare.
 
TRJBerg
C carthago skrev:
Ring skatteverket och förklara situationen, vi gjorde det när svärmors bostadsrätt skulle säljas ,kom klart med skatteverket efter 2 dagar.
Du och ditt försäkringsbolag ansvarar för huset tills tillträde beviljats. Jag hade stoppat allt och begärt köpesumman nu.
Absolut inte "förklara" situationen. Om de får reda på att huset inte stämmer med bouppteckningen avbryter de arbetet och begär ny bouppteckning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
N Nafs nafs skrev:
Jobbig situation.

Jag hade ställt in siktet på att försöka ro affären i land utan ytterligare komplikation.

Prata med köparen och förklara läget: De kan inte renovera före tillträde och bodelning är klar, såvida inte man tilläggsavtalar bort ansvar etc. Skyll på att du pratat med försäkringsbolaget. Ansvarsdelen är ju lite snårig att formulera klockrent i papper kanske om man är lekman, så lättast är väl kanske att hålla sig till att arbetet måste pausas (du skyller på försäkringsbolaget), du byter lås (om du inte fått nyckeln och du inte tror att de kopierat den) och hoppas att ingen komplikation uppkommer senare, typ att de klagar på skicket eller något. Helst ska du ha detta i skrift, typ sms funkar. Då har du också svart på vitt att de körde igång olovligen, om du vill/behöver eskalera det genom polisanmälan. Detta är ett egenmäktigt förfarande i min värld så det ryker om det. Möjligen skadegörelse med.

Försök få honom att pröjsa för elen men gör ingen stor grej av det om jag varit du - tror du markerat tydligt bara genom att avbryta projektet. Se det som läropengar och risken är att det blir fler problem om du står på dig. Tyvärr måste man ibland vara pragmatisk med idioter.

My 2 cents…
Troligen har nyckeln kopierats så att minst en hantverkare kan komma in o öppna för de andra.
 
Var med om en liknande grej när jag sålde en sommarstuga som varit i släkten. Köparen ville låna nycklarna för att mäta för fönster o ny bänkskiva. När jag inte fick tillbaka nycklarna på utsatt tid, fick jag genom folk i byn reda på att det händer grejer i din stuga. Ringde direkt till elleverantören som var där redan dagen efter och montera plomber i proppskåpet. Och som av en ren slump behövde grannen använda sin servitut väg som dela min uppfart flera gånger varje dag.. Nycklarna var tillbaka 2dagar senare. Dagen efter meddela jag mäklaren att jag inte vill sälja länge. Kostade mej en liten peng, kosta den ohederliga köparen betydligt mer..
 
  • Gilla
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
T Truckfighter skrev:
h

Vad gör man om han inte vill betala elräkningen?
Hans bils motor klarar väl inte lite socker.
 
  • Gilla
Truckfighter
  • Laddar…
K kardborren skrev:
Säljaren?
köparen så klart!
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ett uselt råd när det fortfarande är rejält med minusgrader på nätterna i stors delar av landet. Sådant kan kosta någon i TS position betydande summor om rör fryser sönder.
Man får vidta åtgärder så att det inte kan frysa sönder, elpriset kanske blir högt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.