Andreas_Hansson skrev:
Ganska konstigt test?

Hq R53sv har en 4 i klipp resultat. Klippon har en 5a :confused:
Mm. Jag tycker det verkar helt sjukt.
Jag tänker inte ha någon större tilltro till R & R:s tester i framtiden.
En snubbe på en trädgårdsmaskinsfirma sade att på ett annat test - på motorsågar - kom Husqvarna först och Jonsered sist.
Enda skillnaden är färgen på kåporna.
Om det är så undrar man ju hur de testar - det kanske är så att testpersonerna bara får en maskin att ge omdömen av, då kan det ju lätt bli så. De måste ju få möjlighet att jämföra.
 
Stiga har modeller anpassade för detaljister som är bra, samt de som ni ser på stormarknaden för 2995:- som förstås är att jämföra med Partner och annan skit.
Utvecklingen sker på Husqvarna, men sedan ärver Jonsered delarna efter nåt år.
Det är samma som i VAG-koncernen.
Kolla på en Stigaklippare (Helst PRO-serien) på plus 5000:- så är de fullt jämförbara med Klippo.
 
Förra sommaren var den första som nybliven husägare så det blev givetvis ett inköp av gräsklippare. Åkte runt till alla handlare och fingrade på Husqvarna, Jonsered, Klippo och Stiga.

Min far har en urgammal Klippo som verkar tåla ett kärnvapenkrig så det lutade åt en sådan först, men sedan kröp snåltarmen i mig fram och jag investerade en Stiga Multiclip 50 S Rental och en ST 210 Bensin trimmer då jag fick dessa två maskiner till samma pris som den Klippo jag tänkt köpa.

Efter ca 5-6 klippningar gav dödmansgreppet upp, var tvungen att choka den tills den slocknade, körde ändå envist hela sommaren med den innan jag hivade in den på garantirep, var tydligen tändspolen som var trasig, enligt reparatören ett standardfel på Stigas egna motorer som han förövrigt menade var rent skit jämfört med ex Briggs&Stratton.

Nu börjar det vara dags att klippa gräsmattan för första gången iår här uppe i Kiruna, hoppas att den håller och fungerar fint nu annars får jag väl spränga upp den på något roligt sätt och köpa en Klippo.

Jag är iaf något missnöjd med köpet, trodde att det var en jävligt bra klippare i 4000:- klassen.

Mvh Tobbe
 
Såg en liten Stiga klippare i 4000 kr klassen häromdan. Jag vet inte vad man ska säga... Barnens leksaker känns robustare än så...

Nä, som jag skrev tidigare: "Stiga PRO" eller "Klippo" är nog det enda vettiga...
 
KarlXII skrev:
Mm. Jag tycker det verkar helt sjukt.
Jag tänker inte ha någon större tilltro till R & R:s tester i framtiden.
En snubbe på en trädgårdsmaskinsfirma sade att på ett annat test - på motorsågar - kom Husqvarna först och Jonsered sist.
Enda skillnaden är färgen på kåporna.
Om det är så undrar man ju hur de testar - det kanske är så att testpersonerna bara får en maskin att ge omdömen av, då kan det ju lätt bli så. De måste ju få möjlighet att jämföra.
Ang testerna.I senaste r&r testades barn stolar.Brios stol blev sämst i test. När jag köpte just den stolen kollade jag in andra tester och där var den bäst i test..
 
KarlXII skrev:
Jag tänker inte ha någon större tilltro till R & R:s tester i framtiden.
QUOTE]

Inte jag heller. Läste tidningen flitigt en gång i tiden, men blev så trött på den: Ibland var det rena sakfel, vinklade tester - varför bara vissa fabrikat, konstiga sätt att beskriva och betygsätta en produkt. Undrar vilka kriterier de testar efter och vad vill de uppnå för resultat? Fick känslan att testerna ofta var "köpta".
 
Idag plockar jag upp min nya Klippo Comet S.
Efter mycket noggrann research har jag slutligen bestämt mig.

Först var jag inne på en uppsamlarmaskin, men efter att ha känt på dem och rannsakat mig själv på vilket sätt klipparen sannolikt kommer att användas tror jag att en mulcher/multiclip/bioclip är den rätta vägen att gå. Dessutom är uppsamlarmaskinerna mycket klumpigare och oftast bakhjulsdrivna. Man vill ju ha en smidig, framhjulsdriven maskin. Bara att lätta upp på bakhjulen när man ska svänga eller backa vid fin- och krångelmanövrering. Drivning vill jag ha. Så bekväm är jag. :) Vidare är en uppsamlarmaskin alltid en kompromiss eftersom de även ska kunna mulcha och i vissa fall även kunna kasta ut åt sidan. Detta resulterar naturligtvis i att de inte blir blir bra på något...eller möjligen sämre på något annat.
Eftersom grannen har en uppsamlarmaskin kommer jag att låna den om jag behöver så jag har bestämt mig för att satsa på en dedikerad mulchingmaskin. Någonstans tilltalar det där konceptet mig att man inte ska ta bort någon näring från ytan man odlar, dessutom verkar det bekvämt.

Ett annat krav jag haft är central höjdinställning. Den s.k. individuella inställningen på vissa maskiner är ju ett skämt. Den är ju inte gjord för att användas, utan för att åsamka ägaren smärta och skinnflådda fingrar, handflator och knogar. Skräp!

Vidare ville jag ha en lättstartad och rimligt tyst maskin. Hondamotorerna har ju gott rykte, men den nya DOV-motorn från Briggs är faktiskt ett jämbördigt och kanske t.o.m. lite bättre alternativ. Fruktansvärt lättstartad - det är löjligt lätt motstånd i snöret och motorn tänder omedelbart. Inget meck med primers och choke, bara att starta. Tyst - inget mekaniskt slammer överhuvudtaget. Ren - klarar de amerikanska kraven 2008 och även 2012 om jag förstått saken rätt. Jag hörde att Klippo Comet nu klarat Svanmärkningen även med Briggs DOV.

Efter att ha konstaterat att Cometen nu har en tillräckligt hög kåpa för att mulchingen ska fungera väl med den nya cross-cutkniven blev det bara att kapitulera. Det finns ju alternativ som jag kikat på och valt bort:

Stigas Pro- och Rentalmaskiner. De känns väldigt gedigna i byggkvalitet och klipper erkänt bra. Stigas Multiclipkåpa är och har varit en av de absolut bästa under flera år. Däremot har dessa maskiner en del detaljer jag inte alls gillar. Motorerna t.ex. All respekt till Stiga som vågar gå ifrån Briggs- och Honda men jag vill inte satsa på dem ändå. Dels vet jag att det har varit en del problem med dem, dels vet man inte hur länge de kommer att vara med. I vilket fall kommer det att bli svårt med delar framöver om det finns för många versioner eller om de kommer att läggas ner. Motorerna är gummiupphängda vilket naturligtvis är skönt ur vibrationssynpunkt, men om inte chassit tar upp vibrationerna så får motorn göra det själv vilket troligtvis kommer att ge stryk till förgasare, avgassystem och/eller andra påskruvade detaljer på längre sikt. Stort plus dock till 45-motorn för sitt trevliga ljud. Mycket behaglig karaktär. I övrigt tycker jag att de flesta av Stigas modeller är felbalanserade; de är tunga och bökiga att svänga och manövrera med. Dessutom går de för långsamt med drivningen inkopplad.
Stiga har för övrigt en väldigt märklig historia med verkligt superbra modeller blandat med riktiga sunkråttor. Man ändrar och byter modeller i en hiskelig fart - som kund vet man helt enkelt inte riktigt om den nya modellen kommer att tillhöra den ena eller andra kategorin.

Kikade även på en liten Ginge med Hondamotor för runt 4000:- Liten smidig, lätt maskin(20 kilo!) med fin 4,5-hästars och en riktigt väl utformad kåpa. Men smäckigt utförande, särdeles rutten höjdinställning, aningen dålig klippbredd (46 cm) och ingen drivning gjorde att den gick bort.

Husqvarnas M- och Promaskiner. Ganska dyra, ganska klumpiga och inga bra motorer.

Ibea 530 Mulcher. Italiensk proffsmaskin, känd för extremt bra klippresultat. Aluminiumchassi med klippokänsla. Men lika dyr som en Klippo vilket gör att man ställer sig frågan: -Varför ska jag köpa en italiensk maskin som är nästan som en svensk, med en äldre motor och en okänd reservdelstillgång för i princip samma pengar? Nä, den gick bort.

En annan bra finess med Klippo är att man kan vika undan handtaget med ett enkelt handgrepp så man kan gå på sidan om buskar och grenar. Mycket uppskattat hos folk som provat. Stiga har en variant på det där men vredet är så trögt att den i praktiken är oanvändbar.

Allt i allt finns det ingen som känns som Klippo eller har så gott rykte hos folk som jobbar med gräsklippare. Det finns väldigt många märken och modeller därute, men marknaden är inte så bred som man skulle kunna tro. Många märken har samma ägare och delar både R&D och underleverantörer vilket gör att samma delar förekommer på många klippare. Husqvarna t.ex., äger Jonsered, Partner, McCulloch, Flymo och nu även Klippo. Sen tillverkar ju dessa märken även specialmaskiner till andra. McCulloch tillverkar exempelvis Gardol, som är Bauhaus eget märke. Rena sängkammarfarsen. Vi får väl se om det innebär några förändringar på Klippo i framtiden, de har ju en ganska udda - men trevlig - filosofi vad gäller utveckling och montering jämfört med andra.


Vad gäller uppsamlarmaskiner hittade jag ett par som jag gillade lite extra.
Jonsered LM 2147 CMDE. En väldigt fin och välutrustad maskin med elstart. Smidig och lättast att hantera av de uppsamlarmaskiner jag kikat på. Lite smäckig, men prislappen på 4500:- gör den väldigt svårslagen i mina ögon.

Toro AutoMatic 55. Väldigt bra klippresultat och marknadens bästa system för drivning samt hög kvalitet till ett rimligt pris. Tyvärr med den ruttna individuella höjdinställningen.


Pja, det var mina tvåöres tankar. Hoppas de hjälper någon i sitt val och vel. ;)
 
KarlXII skrev:
Idag plockar jag upp min nya Klippo Comet S.
Efter mycket noggrann research har jag slutligen bestämt mig.
Hur mycket fick du betala för din Klippo Comet S?
 
Herrejösses vilken ågren du måste ha haft inför detta köp K12! Jag trodde att JAG gjorde det besvärligt för mig även inför mindre inköp men du slår nog alla rekord..... ;)

Jag gjorde det enklare för mig:

1. Jag vill ha en klippo men dom kostar dubbelt så mycket som jag vill betala för att klippa gräs. Klippo går bort.
2. Jag har bara goda erfarenheter av Stiga (Park, Ready, en gammal turbo etc).
3. Övriga märken känns som att köpa en Kia eller peugot. Otrevligt.
4. För 3600kr fick jag en Rental Stiga och då blev det jatack från både mig och plånboken. Jag har otroligt svårt att tro att den inte håller i tio år iaf och det är ok.

Vid inköpet påpekade säljaren att stiga faktiskt inte längre är ett premium-märke (möjligen undantaget de dyraste modellerna), och det är väl något att ta fasta på.

Kan jag köra en Skoda som komplement till Audin står jag nog ut med en Stiga också. Bara jag slipper Kia, peugotter och renulter.....:)

Kul att se dig här föresten, K12!
 
GreenTurtle skrev:
Hur mycket fick du betala för din Klippo Comet S?
6400:-
Det lönar sig att gå till flera och prata...;)
 
KarlXII skrev:
6400:-
Det lönar sig att gå till flera och prata...;)
Var?.......
 
MathiasS skrev:
Herrejösses vilken ågren du måste ha haft inför detta köp K12! Jag trodde att JAG gjorde det besvärligt för mig även inför mindre inköp men du slår nog alla rekord..... ;)

Jag gjorde det enklare för mig:

1. Jag vill ha en klippo men dom kostar dubbelt så mycket som jag vill betala för att klippa gräs. Klippo går bort.
2. Jag har bara goda erfarenheter av Stiga (Park, Ready, en gammal turbo etc).
3. Övriga märken känns som att köpa en Kia eller peugot. Otrevligt.
4. För 3600kr fick jag en Rental Stiga och då blev det jatack från både mig och plånboken. Jag har otroligt svårt att tro att den inte håller i tio år iaf och det är ok.

Vid inköpet påpekade säljaren att stiga faktiskt inte längre är ett premium-märke (möjligen undantaget de dyraste modellerna), och det är väl något att ta fasta på.

Kan jag köra en Skoda som komplement till Audin står jag nog ut med en Stiga också. Bara jag slipper Kia, peugotter och renulter.....:)

Kul att se dig här föresten, K12!


Mjo, jag har väl varit lite väl manisk/noggrann här. ;)

Det jobbiga är ju att ju mer man sätter sig in i vad man vill ha, desto mer pumpas kraven upp. Men på slutet av dagen vill jag bara ha en pålitlig, trevlig maskin som helt enkelt gör det tråkiga lite roligare. Och utslaget på 10-20 år är ju prisskillnaden försumbar. Farligt att tänka så förresten - det brukar bli dyrt. :p

Mm, kul att skriva här lite igen. Brukar ju göra ett gästspel då och då och nu behöver jag ju lite tips om gräsmattan...



ps/ Medan du lagar framvagn och sånt på din Audi rullar min Renault Kangoo och Citroen C3 helt felfritt..13-02.gif /ds
 
GreenTurtle skrev:
Var?.......
På tre av fem ställen. Det är bara att fråga. :)
 
Har själv en Comet S (tror jag??) 2 säsonger gammal.
Det som är höjden av lycka är att det är en ny förgasar-konstruktion
Det sa***s membranet mellan förgasare och bensintank är borta.
Inga mer stopp och meckande innan man ska klippa gräsmattan.

Den gamla stigan eller vad det nu var bytte jag membran på varje sommar....skitgrejjer!

Klippon är en trevlig maskin som troligen skulle tåla att bli överkörd av en stridsvagn :)
 
spocks_beard skrev:
Har själv en Comet S (tror jag??) 2 säsonger gammal.
Det som är höjden av lycka är att det är en ny förgasar-konstruktion
Det sa***s membranet mellan förgasare och bensintank är borta.
Inga mer stopp och meckande innan man ska klippa gräsmattan.

Den gamla stigan eller vad det nu var bytte jag membran på varje sommar....skitgrejjer!

Klippon är en trevlig maskin som troligen skulle tåla att bli överkörd av en stridsvagn :)
Vad är det för fel på AUDI? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.